Wat is er nieuw

Visbestand scapers tank 35l

• Onderwerp starter Onderwerp starter Huipie
  • Startdatum Startdatum
H

Huipie

Guest
ik heb mijn bakje nu zo'n 4 weken indraaien, en ben er nog niet helemaal uit qua visbestand. Het is een flink beplante bak met wat stenen en spiderwood, het water is zurig met een ph van tussen de 6 en 6,5.

Ik dacht zelf aan een klein schooltje micro rasboras (maculatas, briggitae) of wellicht een harem dario dario, maar voor hen is de ph wellicht wat aan de lage kant. Ook denk ik aan een klein groepje ottocinclus. Het liefst houd ik 2 soorten in het bakje, hierbij de regel 1 liter water per cm vis in acht nemend.

Garnalen gaan er niet in, wat daar houd ik niet van, en ze planten zich veel te snel voort 🙂
Dus die discussie hoeven we niet te voeren.

Ik hoor graag wat jullie aanbevelingen zijn.

Ik ben van mening dat er in zo'n aquarium geen vissen horen. Die 35Liter is als ik het goed heb Bruto wat inhoud dat na inrichting je op zeg plus mines 25 liter zit.

Eventueel slakken en al wil je het er niet over hebben garnalen dan had je een ander aquarium moeten kopen. Tevens niet elke garnaal kweekt zich enorm snel voort er zijn ook wat apartere soorten misschien gewoon eens goed inlezen over garnalen en slakken.

Bedankt voor het delen van je mening, maar ik en vele anderen hebben een andere mening.

Wat zijn de afmetingen precies?

Er zijn best enkele soortjes die geschikt zijn voor hele kleine bakjes, maar vaak gaat het wel om speciaalbakmateriaal met specifieke eisen - niet de makkelijkste visjes.

~ Ivo

Klopt dat is hem. Er zijn idd een aantal vissoorten best geschikt hiervoor, dus de hele discussie dat er alleen garnalen in kunnen ga ik niet eens voeren. Iedereen mag z'n mening hebben en dat is verder prima, maar daar heb ik geen boodschap aan.

Het is ook niet zo dat ik er discussen in wil houden ofzo. Ik houd me verder aan alle voorwaardes (extern filter ivm meer organisch afval) zoals Dennerle bijvoorbeeld beschrijft voor het houden van vissen in nano bakjes. Daarnaast kies ik alleen uit soorten die voor kleinere aquaria geschikt zijn, en zorg ik ervoor dat er niet teveel vis in komt.
Zodra ik weer de mogelijkheid heb om een grote bak neer te zetten, dan zal ik dat zeker niet nalaten, maar dat hoort momenteel even niet tot de mogelijkheden.

Je komt wat verdedigend over 😉 Wat ik wel snappen kan, vaak wordt het standaard riedeltje: "GEEN VISSEN".. misschien wat te makkelijk geuit 😉 (blijkbaar ook door mij, excuus daarvoor)
Als je je goed inleest en vraagt (zoals je doet) dan zijn er blijkbaar mogelijkheden, @Ivo weet daar meer van.
Succes.

Geen probleem, Ik weet dat een ieder de beste intenties heeft, maar zoals je zegt wordt het al erg snel geroepen.

Mocht je visjes willen houden, dan zou ik je willen aanraden om of een soort te kiezen waarvan bekend is dat het gemakkelijke eters zijn (zeg maar modelletje 'vreetzak') of de visjes toch te combineren met b.v. garnalen of slakken. Zelf heb ik ervaring met Boraras brigittae en mijn visjes zijn behoorlijk lastig wat betreft eten. Ze eten niet veel, zijn kieskeurig, maar eten vooral ook op hun gemakje, waardoor er veel voer op de bodem beland. Dat willen ze vervolgens niet meer opeten. Ik heb ze in eerste instantie gecombineerd met een kleine cory soort (de pygmaeus), maar die eten bij mij ook nauwelijks van de bodem. Het gevolg was een super vieze bodem waarbij het bijna niet meer lukt om hem schoon te houden (ik heb gisteren na pas 3 weken een grote schoonmaak moeten houden en ben echt geschrokken hoe vies het was).

Mocht je dit soort visjes willen houden, dan moet je m.i. zorgen voor bakgenoten, die het overgebleven voer van de bodem opeten om een hoop ellende te voorkomen, zeker in een klein aquarium.

Het advies om geen vissen in een klein aquarium te houden heeft dus niet alleen te maken met b.v. de beperkte zwemruimte, maar omdat je er ook relatief weinig bewoners in kunt houden loop je tegen dit soort praktische problemen aan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan