Bosbever

Active member
Lid geworden
2 juni 2020
Berichten
25
Leeftijd
31
Goedemiddag,

In het nieuwe jaar ga ik een nieuw aquarium aanschaffen, eentje van 1.50m, pakweg 450 liter. Om alvast te oriënteren ben ik erg zoekende wat ik er allemaal in wil gaan houden, en het zou fijn zijn als jullie me daar tips over zouden kunnen geven. Niks ligt nog vast, wel heb ik een aantal sterke voorkeuren voor vissen, dat zal ik er dan ook achter vermelden.

15x Corydoras Sterbai (sterke voorkeur)
5-7x L397 (sterke voorkeur)
5x Otocinclus
15x Roodneuszalm
3x Honinggoerami (2v/1m) OF Diamantgoerami (2v/1m) OF Groepje Boesemani van 5/6 vissen

10x Japonica garnalen (sterke voorkeur)
20x blue dream garnalen (kleintjes)

Zoals je ziet is er nogal wat twijfel over de zogenoemde "eyecatcher". Momenteel heb ik de al een harem van honinggoerami in mijn Trigon190 en dit vind ik wel erge mooie en leuke vissen, ook gaan ze goed samen met de kleinere garnalen (vuurtjes). Uiteraard weet ik dat grotere vissen zo nu en dan wel een garnaaltje meepikken, maar met voldoende schuilplaatsen moet dat goed komen. Ik weet echter niet of bijvoorbeeld de diamantgoerami/Boesemani's ook van de Japonica's af zou blijven?

Graag ontvang ik tips over deze -mogelijke- samenstelling of wat jullie wellicht anders zouden doen. De L397 is overigens niet om te kweken, ook al sluit ik niet uit dat er af en toe een nestje zal ontstaan, maar zo niet is dat ook geen probleem.

Alvast bedankt!
 
De regenboogvissen lieten bij mij de garnalen echt niet met rust.

De honinggoerami matcht qua temperatuur minder goed met de rest, dus daarom zou ik kiezen voor de diamantgoerami.
Ik heb zelf de ervaring dat diamantgoerami's garnalen met genoeg schuilplaatsen afdoende met rust laten, mijn blauwe spat was veel actiever met het jagen op garnalen.
Diamantgoerami's zijn vrij rustig, in een dergelijke maat bak kan je ook een groepje plaatsen, dus bijvoorbeeld 3m/5v

De L397 valt onder het Panaqolus genus, dit zijn echte houteters, en dus ook echte poepmachines, misschien dat 7 wat veel is?
 

Terug
Bovenaan