Wat is er nieuw

Visbestand voor 180 bij 60 bij 50

anomalie

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2019
Mijn bestelde aquarium is nog onderweg maar ik ben alvast aan het nadenken over het toekomstige visbestand.
Het is een rimless bak dus ik wil in ieder geval geen extreem fanatieke springers! Ik wil een dicht beplante bak gaan maken met veel drijfplanten en ook beplanting boven de bak.
Omdat ik geen kap heb wil ik in verband met verdamping een beetje laag blijven met mijn temperatuur ik zat te denken aan 21 tot 23 graden. (de bak staat in de huiskamer waar het zo'n 19 graden is)
Ik wil het bij kleine vissen houden (tot 6-7 cm)

Ik voorlopige idee is:

1 koppel dwerg goerami kobalt en/of 1 koppel of klein groepje honing goerami's
Een groepje Epiplatys Annulatus. (als dat kan samen met de goerami's)
Een groepje Pseudomugil gertrudae

Verder wil ik mijn huidige visbestand uit de rio 125 ook overzetten:
1 koppel Dario Dario
50 Boraras brigittae
12 Corydoras habrosus

De groep Corydoras habrosus wil ik misschien uitbreiden tot een stuk of 25, en misschien wil ik nog een groepje Corydoras van een andere soort nemen of enkele klein blijvende L nummers.

Denken jullie dat dit een beetje een realistisch idee is? Of moet ik misschien een bepaalde combinatie uit mijn hoofd zetten?
Als jullie suggesties hebben of advies hoor ik het graag!

Persoonlijk vind ik zoveel soorten bij elkaar niet je-van-het, maar als jij het mooi vindt, zie ik niet direct veel issues mits je voor veel schuilplaatsen en een (stukje) zandbodem zorgt voor je cory's.

Er komt een groot gedeelte zandbodem in en de rest word aquasoil. inderdaad met veel schuilplaatsen en propvol planten.
Dit is ook nog niet definitief hoor! Het moet natuurlijk wel een mooi geheel worden en geen chaos van 100 verschillende soorten door elkaar!
De L nummers heb ik al uit mijn hoofd gezet omdat die blijkbaar wat warmer willen zitten.
Ik vroeg me vooral af of de pseudomugil te druk zijn voor de goerami's en ik vroeg me af of de goerami's ruzie gaan maken met de annulatus.

Qua L-nummer zou je naar de ancistrus cf cirrhosus (heb je in wildkleur en firered) of L144 (ook een ancistrussoort) kunnen kijken die kunnen gemakkelijk wat koeler zitten, genoemde soorten heb je overigens ook in de longfinvariant

Qua L-nummer zou je naar de ancistrus cf cirrhosus (heb je in wildkleur en firered) of L144 (ook een ancistrussoort) kunnen kijken die kunnen gemakkelijk wat koeler zitten, genoemde soorten heb je overigens ook in de longfinvariant
Dank je! Dat ga ik straks even opzoeken. Ik kon niet echt veel vinden over klein blijvende soorten die ook op wat lagere temperatuur kunnen.

Ik net nog wat info filmpjes gekeken over de genoemde soorten en de Epiplatys Annulatus daar ga ik in ieder geval vanaf zien.
Ik vond het volgende op internet: "they are exellent jumpers and trust me; without a tight fitting lid they will eventually all jump out."

Ik ga waarschijnlijk als uitgangspunt een klein groepje honing goerami's nemen en daar wat mooie medebewoners bij zoeken.

Ik twijfel ook nog over de Pseudomugul; ze zijn prachtig maar ook prijzig en ze leven niet zo lang. Ze zijn ook een stuk drukker dan de goerami's.

Je gaf aan dat je tot max 6-7 cm wilde gaan. Let wel even op met de ancistrus cf cirrhosus, volgens mij kan die met gemak meer dan 10cm worden.

Ik heb er wat over gelezen en vind ze misschien inderdaad iets te groot worden, die ancistrus zijn wel hele mooie aparte vissen!

Ik weet eigenlijk heel weinig van de mogelijkheden qua vissen omdat ik nog niet zo lang bezig ben met de hobby.
We zijn naar de lokale viswinkel geweest om eens rond te kijken wat we leuk vonden. Zo kwamen we op de goerami's, de gertrudae vonden we allebei ook heel mooi.
Deze week kwam ik op internet regenboogvissen tegen (die kende ik nog niet) hier zijn ook wat kleiner blijvende soorten van die ik nu ook aan het overwegen ben.
De Melanotaenia maccullochi, Melanotaenia praecox en Melanotaenia misoolensis vond ik wel goeie kandidaten.
Ik denk alleen dat de Melanotaenia misoolensis heel moeilijk verkrijgbaar is.

Ik heb er wat over gelezen en vind ze misschien inderdaad iets te groot worden, die ancistrus zijn wel hele mooie aparte vissen!

Ik weet eigenlijk heel weinig van de mogelijkheden qua vissen omdat ik nog niet zo lang bezig ben met de hobby.
We zijn naar de lokale viswinkel geweest om eens rond te kijken wat we leuk vonden. Zo kwamen we op de goerami's, de gertrudae vonden we allebei ook heel mooi.
Deze week kwam ik op internet regenboogvissen tegen (die kende ik nog niet) hier zijn ook wat kleiner blijvende soorten van die ik nu ook aan het overwegen ben.
De Melanotaenia maccullochi, Melanotaenia praecox en Melanotaenia misoolensis vond ik wel goeie kandidaten.
Ik denk alleen dat de Melanotaenia misoolensis heel moeilijk verkrijgbaar is.

Regenboogvissen zijn mooie vissen en hebben graag wat meer zwemruimte dan bijvoorbeeld een platy. Ik heb zelf de Melanotaenia praecox, het zijn mooie vissen en naar mijn ervaring makkelijk te houden. Ook al lees ik hier vaak dat ze bevattelijk zijn qua ziektes. Wat ik leuk vind aan de Preacox is dat ze gemakkelijk kweken en het zijn rustige maar wel nieuwsgierige vissen. De preacox word wel een centimeter of 6 en ik weet niet of ze van je kleine scholen visjes afblijven.

De Gertrudae is prachtig om te zien maar wel een heel ander karakter dan de praecox, een stuk drukker.

Ik zou je als tip meegeven om goed te kijken naar waar in het aquarium de vis het liefste zwemt. De Preacox bijvoorbeeld blijft echt in het midden. Ze eten dus ook niet van de bodem of het oppervlakte. Je hebt nu hele kleine visjes maar wel aardig veel. Corydoras op de bodem, de scholenvis erboven en dario dario zwemt ook aardig laag volgens mij. Ik zou als ik jou was eens kijken naar een leuke vis voor de bovenste laag.

Regenboogvissen zijn mooie vissen en hebben graag wat meer zwemruimte dan bijvoorbeeld een platy. Ik heb zelf de Melanotaenia praecox, het zijn mooie vissen en naar mijn ervaring makkelijk te houden. Ook al lees ik hier vaak dat ze bevattelijk zijn qua ziektes. Wat ik leuk vind aan de Preacox is dat ze gemakkelijk kweken en het zijn rustige maar wel nieuwsgierige vissen. De preacox word wel een centimeter of 6 en ik weet niet of ze van je kleine scholen visjes afblijven.

De Gertrudae is prachtig om te zien maar wel een heel ander karakter dan de praecox, een stuk drukker.

Ik zou je als tip meegeven om goed te kijken naar waar in het aquarium de vis het liefste zwemt. De Preacox bijvoorbeeld blijft echt in het midden. Ze eten dus ook niet van de bodem of het oppervlakte. Je hebt nu hele kleine visjes maar wel aardig veel. Corydoras op de bodem, de scholenvis erboven en dario dario zwemt ook aardig laag volgens mij. Ik zou als ik jou was eens kijken naar een leuke vis voor de bovenste laag.
Dank je voor de info over de preacox! 👍
Ik vroeg me ook al af of ze van de rasbora's af zouden blijven en of ze garnalen zouden eten.
De rasbora's en garnalen hoeven ook niet per se in de nieuwe bak. De afspraak met mijn vrouw was: "maximaal 1 aquarium in de woonkamer!" dus ik zal straks die vissen en garnalen in de grote bak moeten doen of een ander thuis voor ze moeten zoeken.
Nu staat mijn aquarium pal naast de bank en kan ik dus goed de rasbora's en andere kleine vissen zien, de nieuwe bak komt een meter of drie verderop te staan, daarom is het misschien beter om iets grotere bewoners te kiezen die van wat verderaf ook nog goed zichtbaar zijn.

Ik wilde ook juist wat bewoners voor de bovenlaag zoeken, maar bij die soorten zie ik bijna altijd de vermelding dat het springers zijn.
Bewoners voor de bovenlaag zou juist heel leuk zijn omdat het een open bak is. Ik dacht dat de Gertrudae juist ook vaak aan de oppervlakte te vinden waren.
Weet je misschien of die pseudomugils ook springers zijn?

Dank je voor de info over de preacox! 👍
Ik vroeg me ook al af of ze van de rasbora's af zouden blijven en of ze garnalen zouden eten.
De rasbora's en garnalen hoeven ook niet per se in de nieuwe bak. De afspraak met mijn vrouw was: "maximaal 1 aquarium in de woonkamer!" dus ik zal straks die vissen en garnalen in de grote bak moeten doen of een ander thuis voor ze moeten zoeken.
Nu staat mijn aquarium pal naast de bank en kan ik dus goed de rasbora's en andere kleine vissen zien, de nieuwe bak komt een meter of drie verderop te staan, daarom is het misschien beter om iets grotere bewoners te kiezen die van wat verderaf ook nog goed zichtbaar zijn.

Ik wilde ook juist wat bewoners voor de bovenlaag zoeken, maar bij die soorten zie ik bijna altijd de vermelding dat het springers zijn.
Bewoners voor de bovenlaag zou juist heel leuk zijn omdat het een open bak is. Ik dacht dat de Gertrudae juist ook vaak aan de oppervlakte te vinden waren.
Weet je misschien of die pseudomugils ook springers zijn?

Een beetje een late reactie maar ja ze kunnen zeker wel springen. Ze zijn niet zo springerig als bijvoorbeeld bijlzalmpjes maar ik zou geen open bak aanraden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan