Wat is er nieuw

visbestand voor in aquarium 80x36x45

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jacqie
  • Startdatum Startdatum
J

Jacqie

Guest
Inmiddels ben ik er aan uit welk formaat aquarium ik ga nemen. Vanavond ga ik al voor 1 kijken zelfs.

Voordat ik verder denk over inrichting qua omgeving en planten wil ik eerst duidelijk hebben welke vissen er in gaan. Ik heb al het 1 en ander uitgezocht wat ik zelf mooi vind maar dat past zeker niet allemaal bij elkaar in 1 bak.

Deze lijst is gemaakt op informatie op het internet en hier op het forum maar kan zijn dat ik foutieve informatie ergens vandaan gehaald heb.

Wat kan van deze soorten wel samen en/of moet ik totaal andere richting op zoeken?

De neon of kardinaal tetra's heb ik zeer graag sowieso in mijn aquarium. Ook de rouwtetra spreekt mij enorm aan qua uiterlijk. Ik ben helemaal weg van maanvis (achtigen) maar daar is mijn aquarium te klein voor dus die vallen af. Echter vissoorten die wel in dit aquarium kunnen maar wel zo eruit zien zou ik graag hebben.

Ik hou van variatie qua kleuren maar ook qua bodem/midden/boven zwemmers zodat ik niet alleen in het midden van het aquarium vissen heb. Graag zie ik wat scholenvisjes die lekker actief zijn maar daarnaast ook graag wat rustigere grote vissen.

Onderling moet het qua karakters goed kunnen uiteraard.

Dit is een lijst van favorieten:

Aquarium 80x36x45 110 liter

Bodembewoners:
Kubotai of de dwerg Botia (slak eter 12 � 9 cm) GEEN kleurvariant

Corydoras Adolfoi (6 cm) GEEN kleurvariant vreedzaam, scholenvis, geen cichliden bij zetten

Corydoras Sodalis (7 cm) GEEN kleurvariant vreedzaam, scholenvis, geen cichliden bij zetten

Half gestreepte modderkruiper (8 cm) groepsvis minimaal 5, maken planten kapot

Middenbewoners:
Dwerg Gourami (6 cm)
Hockeystick (6 cm) vriendelijke scholen vis, niet bij kleine visjes

Labidochromis Hongi red top (12 cm)

Lamprologus daffodil (12 cm)

Lamprologus tretocephalus (12 cm)

Haaivinbarbeel (15 cm)

Labidochromis Caeruleus Yellow (12 cm) sociaal, maar 1 man met meerdere vrouwen nemen

Rouwtetra (6 cm) GEEN kleurvariant, vreedzaam, scholenvis minimaal 6

Galaxy rasbora (2-5 cm)

Sumatraan NIET doen niet sociaal

Midden/boven bewoners:
Neon/kardinaal Tetra (5 cm) GEEN wildvang, vreedzaam , groepsvis
Barbeel (2.5-4 cm) vreedzaam maar niet teveel warmte, groepsvis
Zwaarddragers (7-10 cm) vreedzaam meer vrouwen dan mannen

Midden/onder bewoners:
Kersenbuikcichlide (7-10 cm) vreedzaam gezellige groepsvis
Prachtvin Algeneter (15 cm)

Antennebaarsje bred electric blue (4 cm) moeilijk te houden ivm PH waarde water. Koppel of groep

Dwergrasbora (2-5 cm) vreedzaam minimaal 7 visjes alleen met andere mini visjes

Boven bewoners:
Guppy mannen (5-7 cm)

Leuke visgroepen:
Botia
Cichliden
Corydoras (bodembewoners)
Dwergcichliden
Gourami
Guppen
Haaiachtigen
Rasbora
Tetra�s
Zalmen
Maanvissen

Je noemt heel veel soorten. Niet heel gek want er is ook veel leuks 🙂

Maar het wordt zo ook wel behoorlijk bewerkelijk, om overal op in te gaan. Kun je aangeven wat absolute voorkeuren zijn?

Even snel ingaan op een aantal soortjes:
- haaivinbarbeel indien dat is Balantiocheilus melanopterus: wordt veel groter dan 15 cm
- hockeystick: jong zeer beweeglijke visjes, naarmate ze ouder worden onderling territoriaal
- Labidochromis, lamprologus Labidochromis die je noemt: opgesomde info niet per s� mis, wel fors voor een 80cm
- Sumatranen: niet sociaal is een z��r groot misverstand, komt door verkeerd houden: verkeerd gehouden (te klein aquarium en met te weinig soortgenoten gaan ze etteren, is dus een fout van de houder van het aquarium, niet van het dier)
- Galaxy: wordt absoluut geen 5 cm
- barbeel: welke barbeel?
- Zwaarddrager: krap voor 80 cm (misschien op het randje?)
- kersenbuiken: in 80cm g��n groep houden, een koppel hooguit en fokken als konijnen kunnen ze. Het zijn z��r felle verdediers van hun territorium (en als je pech hebt is dat je hele 80 cm aquarium)
- prachtvin algeneter indien dat is Epalzeorhynchos kallopterus: fors voor een 80 cm.

Oef bedankt voor jou informatie. Ik verzuip zelf enorm in de diversiteit van vissen.

Absolute punten:
1 in elke waterlaag actie. Sowieso liefst neon of kardinaal tetra er in.

2 leuke vlotte schoonmakers qua troep algen en graag ook slakken.

3. Vissen die er als maanvis achtigen uit zien vind ik enorm mooi. Denk dat alleen de rouwtetra echter mogelijk is?

4. Zou het leuk vind wat verschil te hebben in vlotte snelle zwemmers en relaxte "hangende" vissen. Maar ook verschil in grootte.

5. Fokken is echt niet mijn wens. Snel fokkende vissen hoef ik niet haha.

6. Leuk om gekleurde vissen te hebben maar dan wel natuurlijk gekleurde vissen

7 geen raar gefokte vissen of vissen met veel sluiers er aan.

Al de vissen die langer worden als 8 cm kun je sowieso al weg doen uit het lijstje.

Niels B zei:
Al de vissen die langer worden als 8 cm kun je sowieso al weg doen uit het lijstje.

Volgens de informatie op internet konden hun goed waarom volgens jou niet?

Welke sites had je geraadpleegd?

Op zich heeft Niels een punt - er is een richtlijn die zegt dat een gemiddelde (*) vis in het aquarium 10x zijn lengte moet kunnen zwemmen - maar erg ongenuanceerd is het wel als dat zou betekenen dat alles van groter dan 8 cm voor een 80 cm aquarium niet kan.

(*) 8 keer de lengte bij slome zwemmers en 12 (- 14) keer bij snelle zwemmers.

En andere factoren zijn er ook nog. Bijvoorbeeld zaken over territoriumdrift of een bepaald aantal liters per exemplaar van een soort als die soort ook nog eens in een groepje of school behoort.

Ik heb op aquariumvissenwinkel.nl soorten gezocht en gezocht op welke waterlaag ze leven e.d.
Daarna wat ik leuk vond via google info opgezocgt op diverse sites.

Aan de hand daar van al mijn lijst een eind ingekort. Echter van een aantal geen goede of zeer tegenstrijdige info gevonden. Gezien ik zelf er geen verstand van heb is het moeilijk zoeken.

Ik ben bij dino in breda geweest. Ook daar weer info gekregen die op internet tegen gesproken wordt.

Ik heb geen overzicht meer. Vind het echt moeilijk

Ja dat is erg lastig om op deze manier een goed bestand op te zoeken.
Wat al makkelijker word, is een zoekmachine raadplegen, daar kan je vast de werelddeel, temperatuur, grote min en max vis, bodem of bovenlaag gericht etc., invullen, b.v. op de site van http://aquavisie.rgkoelman.nl/zoeken.asp
Daarna kan je de specifieke vis altijd nog verder gaan bekijken.

Een website met veel en doorgaans bijzonder goede informatie is Seriously Fish.
Enige aandachtspunt is eigenlijk de minimum bakmaat die daar wordt aangehouden. Die is op uitzonderingen na aan de krappe kant, als je kijkt naar wat er hier door liefhebbers wordt gehanteerd.

Vooral goed navraag doen dus.

Aan je lijstje is wel ��n ding te zien: het lijkt er sterk op dat je een gezelschapsaquarium wilt. Klopt dat?
Zo ja, moet je denken aan een drietal soorten vissen als uitgangspunt, afhankelijk van de combinaties kan er in gevallen nog wat bij, maar voor een Rio 125 wordt het al snel een slordige postzegelverzameling als je meer soorten gaat huisvesten.

Met heel wat gepuzzel en gestreep komen we er wel. Is een kwestie van het rustig overdenken en mensen laten meedenken.

Even als aanvulling, op de Seriously Fish.site word de Maximum Standard Length gebruikt voor de maat van de vis, dit is van af de snoet tot aan de staart aanzet.(verbeter mij als ik het verkeerd interpreteer)

Klopt volgens mij wel. De staart word niet meegerekend

Van het tipje naar de snuit tot het begin van de staartvin, exclusief staartvin dus, is nog preciezer en beter verwoord in een eenvoudige uitdrukking.

Van Seriously Fish:
Standard length

Measurement taken from the tip of the snout to the midlateral, posterior edge of the hypural plate or posterior edge of the last vertebra, thus excluding the caudal fin. May also exclude the length of the lower jaw should it project beyond the snout. It is the standard scientific measurement used for most fish species [�]

Van Fishbase:
The measurement from the most anterior tip of the body to the midlateral posterior edge of the hypural plate (in fish with a hypural plate) or to the posterior end of the vertebral column (in fish lacking hypural plates). [color:#999999]It may be restricted to the tip of the snout if the lower jaw projects. The base of the caudal fin (end of the vertebral column or posterior edge of the hypural plate) is determined by flexing the tail up while the caudal peduncle is held down. The resultant wrinkle or caudal flexure indicates the caudal base. It may also be determined by probing or dissection. Sometimes the posteriormost point is the last scale, the last pored scale or the beginning of the caudal fin rays. It is the usual scientific measurement for length of a fish except in Myxini, Petromyzontiformes, Elasmobranchii and Holocephali. This measurement is used because long-preserved fish often lose the tips of the caudal fin rays through breakage after the desiccation effect of alcohol. See total length and fork length. In Holocephali the length is usually taken from the tip of the snout to the origin of the upper caudal fin because the caudal filament breaks off frequently. In Scaridae it is taken back to the rear margin of the second to last lateral line scale {because the large scales obscure the point of caudal flexure. In small dead fish, the end point is detected by bending the caudal fin to one side. In fishery work, as a result of the use of the measuring board, standard-, fork- and total length are taken from the most anterior part of the head. Abbreviated as SL. (See also: caudal peduncle, total length, fork length)[/color]

Met plaatje, ook van Fishbase:

mBtC1YGOgzWxTSDwFChPkfMWfPFLXMOi.jpeg

Ja ik wil idd gewoon een leuk gezelschaps aquarium.

Ik zal eens met deze sites gaan puzzelen

Super bedankt voor jullue reacties en tips!!

Een corydoras soort op de bodem naast een algeneter (tips??)

Midden/onder de rasbora galaxi lijkt mij een leuk visje maar erg klein misschien. Al vind ik vrijwel alle apistogramma soorten ook erg leuk en daar wat grotere vissoorten tussen. Wordt 1 soort in deze laag 😉

Midden bewoner zal de neon tetra worden en liefst een wat grotere rustige vis de rouwtetra blijft erg favoriet maar is wel best druk.
Wat zeggen jullie over de dwerg gourami hierbij? Of beter advies? Graag wat forser ogend vind ik wel erg mooi in de bak 😉

Die tip van de NL site zeer handig al denk ik dat vele vissoorten moeilijk aan te schaffen zijn. Wel erg mooi!

Even een tip, je kunt het beste kiezen tussen OF een groepje corydoras, OF een koppeltje/harem cichliden.

Beide soorten combineren werkt niet in een 80 cm aquarium, omdat het allebei in de bodemlaag zwemt.

Even ter zijde, maar beide soorten hebben graag een zandbodem om hun kieuwen mee te spoelen. Voor als je je bodem gaat uitzoeken 😉

Een algeneter is in principe niet nodig en een heel ruim begrip. Niet alle algeneters eten algen en sommige vissen eten juist wel algen, bijvoorbeeld de molly.

Je kunt denk ik het beste ��n favoriete vis uitzoeken die je per s� wilt hebben (wel eentje die in je aquarium past he 😉 ). Dus niet alleen een corydoras, maar ook welke soort corydoras. Of cichlide of of...

Dan kun je daarom heen de andere vissen kiezen. Die qua waterwaarden en temperatuur bij elkaar passen.

Een zandbodem gaan ze sowieso krijgen. Daar was ik idd al aan uit 😉

Corydoras en cichliden kunnen niet goed samen of bedoel je het qua drukte?

Ik wil graag in elk geval 1 vis die graag diverse soorten algen eet. Liefst met uiterlijk zoals mensen zoals ik 😉 ze kennen. Vind ze gewoon mooi en erbij horen.

Als ik moet kiezen voor favoriet dan zijn dat de neon tetras en de dwerg gourami. Overal kom ik terug bij deze twee

cichlide willen graag de bodem voor zichzelf, heb je een aquarium van 2meter dan kan de Combo wel. maar in 80cm zitten de cory�s ze constant in de weg.

of ze worden heel schuw, of ze worden heel aggresief.

dus of corys�s of apisto�s

Oke bedankt voor het mee denken!

Nieuw plan wederom haha.

Corydoras adolfoi groep op de bodem.

Dan 2 scholen 1 neon tetra's en 1 trigonostigma espeis

Dan dus geen grotere rustige vissen als relax punt helaas.

Maar dit lijkt mij wel overeen te komen met elkaar en waarschijnlijk geen ruimte voor nog een soort?

Zit nog wel te twijfelen over het feit een echte algeneter erbij te zetten. Dan wel een eenling. Tips? Soort maakt mij niet uit als hij maar vreedzaam is en past in de bak.

Corydoras Adolfi is een hele mooie soort!

Dit kwam ik tegen op de site van hobbykwekers, even goed kijken of je de echte koopt 😉

Opmerkingen:
Pas op! wordt soms verward met corydoras duplicareus (die veel kleiner blijft maar er eigenlijk net hetzelfde uitziet, deze is ook goedkoper in de handel, maar niet zo vaak te verkrijgen als adolfoi) en met De corydoras imitator (deze heeft een langere snuit dan de adolfoi, even een foto als verduidelijking; zoals je kan zien; de corydoras imitator links onderaan de foto, de snuit is veel scherper dan de rest op de foto.

Ik heb zelf een 80 cm aquarium met twee soorten scholenvisjes, maar eerlijk gezegd heb ik daar een beetje spijt van. E�n soort geeft een rustiger en mooier beeld.

Vooral de twee die jij noemt zijn heel anders in gedrag en kleur. Dat vind ik persoonlijk niet mooi. Maar als jij het wel mooi vind, moet je het gewoon doen.

Een klein blijvende algeneter weet ik zo niet, maar dat zullen de andere wel weten. Ik ken alleen de otocinclus en de stiphodon reticularis. Dit zijn echter scholenvisjes.

Ik heb ook liever 1 scholenvis en wat relaxt en groters er naast maar is niet te vinden in combinatie met de bodembewoners die ik ook graag wil.

Moet ik kiezen tussen cicliden (dwerg gourami) of corydoras dan ga ik voor de bodem bewoners omdat ik in het midden veel meer keuze heb 😉

En de rouwtetra met de neons in het midden? Die zijn toch wat minder actief?

rouw tetra en neons tetra�s in het midden zou goed kunnen als je 2 scholen door elkaar niet erg vind.

dan zou je dus:

Corydora adolfoi

Neon tetra (Paracheirodon innesi) <- blauwe neon (Paracheirodon innesi) is misschien ook wat voor je, deze zijn wat sterker dan de gewone neon.

rouw tetra (Gymnocorymbus ternetzi) <-- deze heb je ook in het wit.

temperatuur zou dan perfect zijn op 22 graden.

houd je in bovenlaag nog ruimte over.

hier zou dan de Trichogaster chuna wat voor zijn.

Ontzettend bedankt voor de tips!! Die trichogaster chuna had ik nog nergens gezien. Wel erg leuke vis zo te lezen! Dan is het echt compleet!

Ook de blauwe neon nooit eerder van gehoord. Vind ik ook wel erg mooi!!

Ben ik blij verder nog niets qua inrichting te hebben gekocht. Ik vind lichte zand bodem mooi maar met 2 soorten die graag donker willen ga ik toch donker zand nemen 😉

Als niemand goede redenen heeft waarom dit visbestand:
Bodem corydoras adolfi
Midden: school neon en school rouwtetra
Boven: trigocaster chuna

Niet past in mijn bak dan wordt het dit. Tips qua aantallen mag zeker. Graag zelfs!!

Kan ik mezelf vanaf donderdag ofzo in de beplanting gaan verdiepen en kijken waar ik de vissoorten ergens eind augustus/september aan kan schaffen.

Zodra mijn flat dan klaar is kan ik gaan starten met het opbouwen van het aquarium.

Blauwe neon is vooral een naam die gebruikt wordt voor Paracheirodon simulans, en die hoort warmer.
Ook de opmerking dat de Paracheirodon innesi (dat is de gebruikeijke naam van de (gewone) neontetra) sterker zou zijn dan de gewone neon moet nog even worden bijgeschaafd (het is immers dezelfde soort).

ik lees nu pas dat ik inesi ipv simulans had geschreven.

had die info van seriously fish vandaan en daar stond vanaf 21 graden.

klopt dat niet dan dat de simulans sterker van soort is dan de inesi?

Lastig om te kiezen he!

Ik wil het niet nog moeilijker voor je maken, maar zelf vind ik de zwarte fantoomzalm vele malen mooier dan de zwarte rouwtetra.

Wat zou kunnen:

Corydoras Adolfi 8x
NEON tetra 10x
Rouwtetra 8x
Honinggoerami 2x

Of

Corydoras Adolfi 8x
SIMULANS tetra 10x
Zwarte Fantoomzalm 8x
Marmeren Bijlzalm? 6x
(=Carnegiella Strigata)

Het tweede groepje zit wat hoger in temperatuur dan het eerste groepje

Ik hoop dat ik goed zit, anders verbeter me maar!

Als je een donkere bodem wilt heb je het zand van de Hornbach, de JBL sansibar, Dennerle grind. Deze zijn veilig voor de cory.

De zwarte fantoomzalm vind ik mooi maar de bijlzalm weer echt lelijk haha.

2de groep is dus niets voor mij.

Persoonlijk vind ik lichte bodem veel mooier maar gezien de cory's en de honing gourami donker wensen ga ik voor donker 😉

Mocht ik rouwtetra niet kunnen vinden tzt en de zwarte fantoomzalm wel kan ik die dan wisselen?

Ik ga vanaf morgen of vrijdag zoeken naar de juiste beplanting😉

Stel jezelf wel vragen over het optische van de idee�n die je nu hebt (gehoord).

De honinggoerami is een heel leuk visjes, maar vrij kalm en qua formaat ook niet schokkend.
Fantoomzalmen zijn onderling speels en worden makkelijk net zo groot als de honinggoerami. Rouwtetra's zijn weliswaar vrij kalm, maar worden ook makkelijk net zo groot als de honinggoerami.

Als de honinggoerami de blikvanger van je aquarium moet zijn, wordt dat toch lastig vanwege formaat (en - in geval van de fantoom gedrag).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan