Wat is er nieuw

Visbestand voor Rio 125 en Superfish 70

MsFelix

Well-known member
Lid geworden
4 november 2009
Paniek op Facebook over mijn visbestand.
Volgens mij volledig onterecht.

Beoogd bestand voor een Rio 125:
25 Hyphessobrycon amandae
8 Nematobrycon palmeri (heb er nu 5)
6 Corydoras aneus (uitbreiden of niet?)
1 Ancistrus gold (1 erbij of niet?
Er zit ook 1 Betta in, die ik ooit als vrouw kocht en waarvan ik nu de vraag heb of het niet stiekem een man is. Die mag oud worden in de bak.

De paniek op FB is:
Teveel vissen
Betta kan niet met andere vissen.
Ik heb hier serieus nog nooit van gehoord en vind dat de visies over het houden van vissen wel extreme vormen aannemen. Het lijkt wel alsof er ineens niks meer kan. Bovendien zit deze non binaire vis al meer dan een jaar in mijn bak en er is geen enkel probleem mee geweest.

Beoogd bestand voor Superfish start 70:
25 Boraras brigittae
3 Tateurndina occelicauda
1 Betta man met lange vinnen
4 Ladigesia roloffi (deze laat ik uitsterven of in de verkoop/weggeef)
1 botia sidthimunki (wordt ook niet aangevuld)
Als de 2 uitstervende soorten eruit zijn wil ik er 6 pangio kuhli bij doen.
Slakken en garnalen

Paniek op FB over:
De grootte van de bak voor de Betta man
Overbevolking?
Betta man kan niet met andere vissen??

Volgens mij kan een Betta man niet met andere langvinnige en ook niet met vinnenbijters. En niet met drukke guppen enzo. Maar wel met een schooltje zalmpjes en de pauwooggrondels.

Ik hoor het hier graag van experts ipv een paniekzaaiende Facebook heldin, die denkt dat ze alles weet omdat haar drukke guppen waren vermoord door een agressieve Betta.

Niemand iets erover te zeggen?

Je bestand in bak 1 is flink moet ik ook zeggen hoor. Daar is een goede filtering nodig en een betta geeft soms geen problemen en soms wel maar gelet op de drukte qua bestand kan ik me voorstellen dat sommigen hier twijfels bij hebben. Een Betta wil graag rustige medebewoners.

Voor het bakje van 70 liter geld eigenlijk hetzelfde. Maar goed dat is mijn mening en zelf heb ik nooit een groot bestand in de bakken.

Ten eerst: ik weet niets van betta's, dus daar zeg ik ook niets over.
Verder ben ik van mening dat je filtering bepaalt hoeveel vissen je in een bak kunt zetten, MITS:
* de bak voldoet aan de behoeftes van die vissoort(en): voldoende zwemruimte voor de individuen, voldoende schuilplaatsen etc. Maar ook temperatuur, waterwaarden etc etc.
* de verschillende soorten elkaar niet in de weg zitten of storen en bij gebruik van dezelfde 'faciliteiten': voldoende aanwezig voor het totaal.

Oke, zou dit dan beter zijn:

Rio125
25 hyphessobrycon amandae
5 keizertetra ( dus houden zoals het nu is)
6 Corydoras aneus (niet aanvullen)
1 Ancistrus (dus geen 2)
Bovenstaand dan het beoogd bestand.

Er zitten ook 2 neons bij, die gaan er ook nog uit met uitsterfbeleid.
De betta vrouw.. al deed die gisteravond een beetje vreemd... Misschien gaat ze sneller dood dan ik dacht.

SF 70
20 Rasbora Brigitte
1 Betta man
1 Botia (als ik die te pakken krijg uit de Rio)
3 pauwooggrondels
Garnalen en slakken.
Bovenstaand het beoogd bestand.

De 3 Ladigesia, die ik laat uitsterven.

Hou er rekening mee dat de schooltjes uit zeer kleine visjes bestaan.

Ehm...een botia en slakken is géén goede combi. Tenzij je van je slakken af wilt...

Oh dacht dat alleen gold voor de grote Botia soort.
Nou, krijg hem waarschijnlijk toch niet te pakken, dus dan blijft die lekker in de 80cm.

Zit nog even te twijfelen of ik in de 70 toch niet liever 15 Rasbora doe en dan 5 Trichopsis pumila. Maar dat kan alleen als de Betta man eruit is. Ik ga het er niet op wagen dat die 2 met elkaar in de clinch gaan.

Voorlopig zal ik eerst de vissen die ik heb, overzetten als het water er klaar voor is. En daarna de Rasbora erbij, maar dat worden er dan eerst 15 stuks.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan