Visbestand: wat kan er nog (al dan niet) bij


JuliePlus

New member
Lid geworden
14 februari 2022
Berichten
2
Leeftijd
28
Hallo allemaal!

Ik heb jullie advies nodig :)!
Ik heb een Juwel Trigon 190 (dus 190L) sinds afgelopen zomer. Wat een prachtig aquarium!

Wat zit er in mijn bak?
- 4 corydoras
- 5 japanse garnalen
- 5 otocinclus
- 8 cherry barbelen
- 12 neon tetra's
- 2 diamantgourami's
Op deze manier loopt het al sinds augustus prima :)!

Ik heb de indruk dat er wel nog wat bij kan. Of dat ik sommige soorten misschien mag uitbreiden dat er al inzitten.
Ik heb in het verleden er 2 antennebaarsjes in gehad, dat ging niet goed. Dus deze zijn er uit.

Hebben jullie nog advies van vissen die erbij mogen/kunnen? Of visbestand dat je eerder (of net niet) zou uitbreiden die er al in zitten? Ervaring met andere soorten algeneters?
Al het advies is welkom! PS: mijn achterwand is volledig zwart, alsook de bodem.
Er zitten veel echte planten in het aquarium en veel schuilmogelijkheden.

Grts
Julie
 
Je hebt al een mooi bestand, en inderdaad de Juwel Trigon 190 is een erg mooi aquarium. Ik zou je schooltje Corydoras nog wat uitbreiden, 4 is wel erg minimaal.

Ik ben zelf niet zo bekend met de diamantgourami, zitten die vooral bovenaan of in het midden? Anders zou je in de bovenlaag nog iets toe kunnen voegen.
 
Hoi @Visvis2021
Dankje voor je snelle antwoord!
Goed idee om de Cory's nog wat uit te breiden. Weet je toevallig of dit enkel met dezelfde soort mag? Ik heb momenteel 4 Corydoras aeneus. Blijf ik dan best bij dezelfde soort? Of mag hier bijvoorbeeld ook een panda soort of andere bij?

Diamantgourami zwemt inderdaad in de bovenste laag :)

Grts
Julie

 
!
Goed idee om de Cory's nog wat uit te breiden. Weet je toevallig of dit enkel met dezelfde soort mag? Ik heb momenteel 4 Corydoras aeneus. Blijf ik dan best bij dezelfde soort? Of mag hier bijvoorbeeld ook een panda soort of andere bij?

Diamantgourami zwemt inderdaad in de bovenste laag :)

Grts
Julie

Het mooiste is om de cory's met dezelfde soort uit te breiden, maar het hoeft niet. Ik heb een ratjetoe zwemmen van aeneus, venezuelea orange en een panda, het oogt wat minder rustig maar ze zijn volmaakt happy met elkaar.

Er wordt altijd gezegd dat je een koppel gourami's moet houden, maar je kunt er rustig nog een vrouw bij zetten. Dan verdeelt manlief zijn aandacht over beide dames.
 
Ik zou inderdaad je groep cory's uitbreiden en er een stuk of 10 bijzetten. Het liefste dezelfde soort maar als je het echt wil zou een andere soort ook wel kunnen denk ik. Je garnalen kan je ook uitbreiden naar een stuk of 30 als je dat wil. Ik heb zelf een stuk of 50 garnalen in mijn 180 bak.

Je oto's en je cherrybarbelen zou je ook nog uit kunnen breiden naar 10 denk ik zo.

Ik denk dat je bak dan al een heel stuk voller en nog gezelliger oogt!
 
De cory's voelen zich idd fijner in een grotere groep. De reden dat je het beste voor 1 soort kan kiezen is dat andere soorten elkaar meestal schijnen te negeren. Kortom: dan heb je meer cory's, maar de cory's zelf hebben dan niet het gevoeld dat ze met een gezellig grote groep zijn. Dus meerdere soorten bij elkaar schaadt niet, maar het baat ook niet.
Daarnaast is c. aeneus gewoon een hele goeie. Misschien een wat minder fancy uiterlijk, maar wel lekker sterk en niet bang.

Oto's vind ik altijd een beetje zielig om nieuw te kopen; veel leggen het loodje voordat ze bij jou in de bak zitten.
Een extra diamandgoerami of wat meer cherrybarbelen zou mijn keuze zijn.
Succes!
 

Terug
Bovenaan