Wat is er nieuw

Visbestand Zuid Amerika juwel lido 120

Cory panda

New member
Lid geworden
26 maart 2026
Leeftijd
41
Beste forumleden,

Ik ben nieuw in de aquariumwereld. We starten een aquarium omdat mijn zoon dat heel graag wil, maar ik wil het graag goed doen. Dat wil zeggen, een goed op elkaar afgestemd systeem dat goed is voor de dieren en de planten die we erin gaan zetten.

We hebben inmiddels een aquarium, de juwel lido 120 (61x41x58 cm). Ik zou graag 3 soorten vissen en een garnaal in het aquarium willen houden, maar ik ben er nog niet uit welke.

Voor wat betreft vissen zou ik graag de Corydoras panda als bodemvis (8-10stuks). Op basis daarvan doe ik nu onderzoek naar praktische keuzes voor andere Zuid Amerikaanse vissen en planten.

We hebben nu een bodem van fijn filterzand (<0.8mm, zwart), met een aantal stukken hout. De beplanting (die ik nog moet bepalen) komt aan de randen en in het midden in 3 zones, en wordt afgestemd op het oorspronkelijke leefgebied van de vissen. Middenvoor wil ik het vrij houden voor de Corydoras.

Ik zou graag een kleine scholenvis toevoegen voor de middenzone. Ik heb hier op het forum verschillende opties gezien (Hyphessobrycon amandae of Nannostomus beckfordi), maar als ik verder kijk dan zie ik dat er toch wat verschillen in gewenste temperatuur zijn, en dat de eerste toch wel een “moeilijkere” soort lijkt om te houden voor een beginner. Wat zouden jullie adviseren?

Ik zag bij de voorbeeldbestanden (100l bak) ook de Ancistrus cf. cirrhosus, maar las dat die vrij groot kan worden en nogal territoriaal uit de hoek kan komen. Ik vind dit soort bodembewoners (ik noem ze altijd maar algeneters) wel mooi, maar het moet wel passen bij de andere vissen en de maat van het aquarium. Zijn hier goede alternatieven voor?

Zelf vind ik garnalen heel leuk om te zien. Ik heb al rondgekeken, maar kan niks vinden v.w.b. Zuid amerikaanse zoetwater garnalen. Omdat ik toch graag garnalen wil neig ik er nu naar om voor neocardinia’s te gaan, omdat die vrij efficient algen eten. Kan het kwaad om die te combineren met de corydoras en een scholenvis? Ik zag op het forum een poster waarop aangegeven werd dat het moet kunnen, maar ik vertrouw toch meer op jullie ervaringen.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie input!

Ik zag bij de voorbeeldbestanden (100l bak) ook de Ancistrus cf. cirrhosus, maar las dat die vrij groot kan worden en nogal territoriaal uit de hoek kan komen. Ik vind dit soort bodembewoners (ik noem ze altijd maar algeneters) wel mooi, maar het moet wel passen bij de andere vissen en de maat van het aquarium. Zijn hier goede alternatieven voor?
Qua algeneters zijn bijvoorbeeld de Otoclincus Vittatus mooi, al moet je dan wel zeker weten dat er eten voor ze te vinden is in je bak.

Kan het kwaad om die te combineren met de corydoras en een scholenvis? Ik zag op het forum een poster waarop aangegeven werd dat het moet kunnen, maar ik vertrouw toch meer op jullie ervaringen.
Lijkt mij prima te kunnen.

Qua algeneters zijn bijvoorbeeld de Otoclincus Vittatus mooi, al moet je dan wel zeker weten dat er eten voor ze te vinden is in je bak.
Dank voor je snelle reactie. Het eten kunnen we aanvullen, mochten we geen algengroei krijgen. Wordt het bestand dan niet te groot? 8 Cory’s, 6 otocinclus, 10-12 nannostomus (of vergelijkbaar ) en nog een aantal garnalen.

We gaan het aquarium met planten eerst een maand of 2-3 in laten draaien voordat er vissen inkomen.

Oto's zijn inderdaad leuke visjes. Maar alles bij elkaar wordt het dan misschien wel wat druk op de bodem. Verder is 3 maanden indraaien van het aquarium best ruim.

Ik heb ook Oto’s in mijn Lido, maar die zitten niet echt oo de bodem. Meer aan de ramen en op het hout enzo.
Verder heb ik een 3 tal Corydoras Venezuela Orange zwemmen, een koppel Apistogramma, en wat Aphyocharax Rathbuni, Pracht Roodvinzalm in het midden vd bak. Meer hoef ik er ook niet in. Er staat bij mij wat hout en een paar planten in.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan