visbestand


Ja5perW

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2021
Berichten
154
Leeftijd
24
Goedenavond,

Ik ben van plan om een aquarium op te starten, eentje van 80cm. Het is erg lang geleden dat ik een aquarium heb gehad en daarom ben ik benieuwd of iemand mij kan helpen met mijn visbestand.
Ik zat te denken aan het volgende:
- galaxy rasbora
- zebra rasbora
- otocinclus affinis
- indische modderkruiper
- koppel dwerggoerami
- koppel bengaals vuurtje

Heeft iemand een idee hoeveel ik van de scholenvissen het beste kan nemen? Zat zelf te denken aan stuk of 4 modderkruipers, 7 otocinclus en beide rasboras 15 per soort. Is dit te veel of zouden de schooltjes uitgebreid kunnen worden? Of eventueel zelfs nog de muskiet rasbora.
Wat betreft planten wil ik de bak heel vol zetten met veel schuil mogelijkheden en een drijfplant voor de goerami.
Ik zie graag de reacties en natuurlijk ervaringen met een van deze vissen en/of tips tegemoet!
 
Hoewel ik zelf ook nog een beginner ben ga ik toch een poging wagen.

Ervan uitgaande dat je de Rasbora Emerald bedoele met de Zebra zou ik adviseren om je tot één school te beperken. Dus of de galaxy's of de emeralds en niet beiden. Buiten dat ze in dezelfde waterlaag zwemmen en elkaar dus "in de weg" zitten kunnen ze ook nog eens kruisen. Eventueel nageslacht zal dus niet geheel zuiver zijn.

De Dario Dario vind ik zelf een heel leuk visje maar vrouwtjes zijn helaas niet te verkrijgen. Ik was laatst bij Utaka in Amersfoort en zij gaven aan dat mannetjes en vrouwtjes ook niet bij elkaar leven in het wild. Vrouwtjes worden nauwelijks gevangen. Gekochte "vrouwtjes" blijken later vaak onderdanige mannetjes te zijn.

Otocinclus heb ik zelf ook en vind ik fantastische vissen. Sinds ik hier op het forum heb geleerd hoe ze gevangen worden en hoeveel er onderweg overlijden ben ik zelf gestopt met de aanschaf. Let wel op, als je besluit toch enkele Oto's aan te schaffen zullen ze doorgaans verhongeren in een nieuw aquarium ivm de nog niet aanwezige voeding.
 
in een 80 cm kun je prima een groep Dario's houden, sowieso zijn die visjes beter af in een groepje dan in een koppel. mannen onderling pronken wel maar territoria zijn heel klein. Het is idd lastig om vrouwen te vinden. Probleem met de Dario in relatie tot andere vissen is dat het hele trage en vaak wat moeilijke eters zijn, Je kunt ze wel combineren maar in een onderbezette bak met andere relatief rustige visjes, anders is het moeilijk om ze voldoende te laten eten. geef ze regelmatig levend voer (muggenlarven is favoriet) diepvries eten ze vaak met zo weinig enthousiasme dat anderen het voor hun neus wegkapen.

neem geen algenetende vissen als algeneters, slakken en garnalen zijn een stuk beter te houden en eten meer alg en afval.

Houd het aantal soorten beperkt tot 3 hooguit 4, bij meer soorten is er vaak 1 of 2 die niet gedijen en langzaam wegkwijnen. na een paar maanden is dan een groot deel van je school verdwenen. zonde van je visjes. grotere groepen van minder soorten heeft altijd de voorkeur en is ook erg mooi.

dwerggourami's zijn vaak geinfecteerd met een iridovirus waardoor ze binnen een paar maanden ziek worden en overlijden.
 
Hoewel ik zelf ook nog een beginner ben ga ik toch een poging wagen.

Ervan uitgaande dat je de Rasbora Emerald bedoele met de Zebra zou ik adviseren om je tot één school te beperken. Dus of de galaxy's of de emeralds en niet beiden. Buiten dat ze in dezelfde waterlaag zwemmen en elkaar dus "in de weg" zitten kunnen ze ook nog eens kruisen. Eventueel nageslacht zal dus niet geheel zuiver zijn.

De Dario Dario vind ik zelf een heel leuk visje maar vrouwtjes zijn helaas niet te verkrijgen. Ik was laatst bij Utaka in Amersfoort en zij gaven aan dat mannetjes en vrouwtjes ook niet bij elkaar leven in het wild. Vrouwtjes worden nauwelijks gevangen. Gekochte "vrouwtjes" blijken later vaak onderdanige mannetjes te zijn.

Otocinclus heb ik zelf ook en vind ik fantastische vissen. Sinds ik hier op het forum heb geleerd hoe ze gevangen worden en hoeveel er onderweg overlijden ben ik zelf gestopt met de aanschaf. Let wel op, als je besluit toch enkele Oto's aan te schaffen zullen ze doorgaans verhongeren in een nieuw aquarium ivm de nog niet aanwezige voeding.
Ik bedoel inderdaad de rasbora emerald. Eigenlijk is het net even te veel om dus beide scholen te houden. De boraras brigittae zwemmen wat hoger, is dat dan een idee? Wat betreft de vrouwen van het bengaals vuurtje las ik hetzelfde inderdaad. Iets om nog even over na te denken. Waar kan ik het verhaal van de otocinclus vinden? Verhongeren zal meevallen als je ze bijvoert met tabletten lijkt me?
 
in een 80 cm kun je prima een groep Dario's houden, sowieso zijn die visjes beter af in een groepje dan in een koppel. mannen onderling pronken wel maar territoria zijn heel klein. Het is idd lastig om vrouwen te vinden. Probleem met de Dario in relatie tot andere vissen is dat het hele trage en vaak wat moeilijke eters zijn, Je kunt ze wel combineren maar in een onderbezette bak met andere relatief rustige visjes, anders is het moeilijk om ze voldoende te laten eten. geef ze regelmatig levend voer (muggenlarven is favoriet) diepvries eten ze vaak met zo weinig enthousiasme dat anderen het voor hun neus wegkapen.

neem geen algenetende vissen als algeneters, slakken en garnalen zijn een stuk beter te houden en eten meer alg en afval.

Houd het aantal soorten beperkt tot 3 hooguit 4, bij meer soorten is er vaak 1 of 2 die niet gedijen en langzaam wegkwijnen. na een paar maanden is dan een groot deel van je school verdwenen. zonde van je visjes. grotere groepen van minder soorten heeft altijd de voorkeur en is ook erg mooi.

dwerggourami's zijn vaak geinfecteerd met een iridovirus waardoor ze binnen een paar maanden ziek worden en overlijden.
Dario's zijn dus een wat lastigere vis om te houden en aan te komen. Ik had gelezen dat de Dario's in een koppel of groep gehouden moesten worden en dat mannetjes een territorium krijgen in je aquarium. Levert dit geen gedonder op als je er een groep van neemt?
Wat betreft de algeneters las ik hetzelfde. Ik vind alleen de algeneters en slakken niet zo mooi in het aquarium. Zodoende kwam ik tegen dat de oto's voor een vis een goede algeneter is.
Hoeveel vis zou ik dan van deze 3 soorten kunnen nemen? Het is een vrij grote bak voor deze kleine vissen.
Dat van de dwerggoerami's was ik nog niet tegen gekomen. Zal ik over gaan lezen!
 
Dario's en dwerggourami's zijn dus niet de handigste voor een koppeltje. Heeft iemand misschien een tip voor een koppel? Ik zoek niet al te grote vissen.
 
Ik ben nu even niet thuis maar zal zo hier op het forum de posts over de oto's even zoeken. Het lastige qua bijvoeren is dat ze niet zomaar overstappen op tabletten. En aangezien ze al een behoorlijke tik hebben gekregen door het transport naar de LFS redden ze het daardoor niet.

Ik heb een tijdje brigittae en galaxy's in een bak gehouden. In het begin zwommen ze inderdaad in twee lagen maar daarna begonnen ze lekker Kris kras door elkaar te bewegen. Kan geen kwaad als je gewoonweg niet teveel vissen neemt maar ik vond het persoonlijk niet echt mooi. Ik heb er voor gekozen ze te splitsen.
 
De bak een paar weken laten draaien met alleen planten zal ook wel wat algen opleveren lijkt me? Of hebben ze daar niet genoeg aan?
Het is inderdaad niet zo mooi als alles door elkaar heen gaat zwemmen. Las ook al dat de galaxy niet een echte scholen vis is?
 
Voor oto's moet je echt aan een paar maanden denken. Dat heb ik zelf op de verkeerde manier moeten leren. Inmiddels doet mijn laatste lichting het fantastisch en had ik zelfs jonkies maar nogmaals, ik koop ze zelf niet meer.
 
Oke, dat is dus misschien ook niet de beste keus om mee te beginnen..
Maar goed dat ik het hier even overleg, dat kan een hoop dode visjes schelen.
 
Ik heb je in een privé bericht het YouTube filmpje gestuurd over hoe oto's vervoerd worden.

Ik kan de oorspronkelijke post niet vinden. Wellicht kan iemand anders dat?
 
Bedankt! Dat ziet er inderdaad niet echt fraai uit...
 
Wat zou je aanraden qua aantallen. Ik heb nog een poosje rond gekeken naar kleine visjes. Dan vind ik toch de galaxy of emerald en brigittae het mooiste en later dan de oto's erbij. (misschien eerst nog een andere algeneter??) Twijfel nog over een koppeltje. Hoeveel per soort zou dan kunnen? Wil ze wel de ruimte geven, heb daarom ook gekozen voor een 80cm bak met de nanovisjes, maar wil natuurlijk ook wat te zien hebben. Zag op YouTube al heel mooi gedrag van de rasbora's!
 
De oto s eten niet zo zeer de algen maar aufwuchs. Micro organismen die op/tussen de algen en op planten groeien. Dit duurt een tijd voordat dit in je aquarium "groeit"
 
Dario's zijn dus een wat lastigere vis om te houden en aan te komen. Ik had gelezen dat de Dario's in een koppel of groep gehouden moesten worden en dat mannetjes een territorium krijgen in je aquarium. Levert dit geen gedonder op als je er een groep van neemt?
Wat betreft de algeneters las ik hetzelfde. Ik vind alleen de algeneters en slakken niet zo mooi in het aquarium. Zodoende kwam ik tegen dat de oto's voor een vis een goede algeneter is.
Hoeveel vis zou ik dan van deze 3 soorten kunnen nemen? Het is een vrij grote bak voor deze kleine vissen.
Dat van de dwerggoerami's was ik nog niet tegen gekomen. Zal ik over gaan lezen!

De Dario mannen pronken en showen veelvuldig om hun territorium af te bakenen, en als de ene het territorum van een ander binnen zwemt wordt ie verjaagd. Maar dat is het ook wel. Dario's hebben hele kleine territoria, afhankelijk van de inrichting passen er wel 7 of 8 territoria in een 80 cm bak. meerdere mannen is dus echt geen probleem in jouw formaat bak. bovendien gedragen ze zich bij stress, bijvoorbeeld als je ze nieuw in de bak zet, bijna als een scholenvisje en trekken ze in groepjes de bak rond.

koppel of harem is sowieso een onjuiste term voor heel veel vissen. Het impliceert een relatie tussen de vissen die gewoonweg niet bestaat. partnerschap beperkt zich meestal tot de paring en daarna houd het heel snel weer op. Heb je koppel met gourami;s bijvoorbeeld dan zal de man veelvuldig achter de vrouw aan jagen, zolang ze niet bereid is met hem te paren is er weinig harmonie tussen de twee. en direct na de paring wordt ze het territorium weer uitgezet. Als het aquarium zo is ingericht dat vissen goed uit elkaars zicht kunnen verdwijnen dan is dat niet erg, het is het natuurlijk gedrag maar het past niet altijd in het idyllische idee dat men erbij heeft.

als het aquarium groot genoeg is voor meerdere territoria (waarbij inirchting nog bepalender is dan puur afmetingen) zou ik altijd een groepje nemen van een aantal mannen met meer vrouwen, Dan fixeerd de aandacht iig niet op 1 soortgenoot maar wordt het verdeeld over de groep. Wil je perse iets in een koppel kijk dan naar dwergcichlides veel daarvan hebben een gezamenlijke broedzorg waardoor partners een stuk vriendelijker naar elkaar zijn.

Dan Celestichthys eritomicron (emerald rasbora) en Celelstichthys margaritatus (galaxy rasbora) zou ik niet samen houden het is niet uitgesloten dat ze onderling kunnen kruizen. Als visjes goed verzorgd worden zullen ze eitjes afzetten en kun je garanderen dat er absoluut nooit 1 groot wordt?
Voor beide geld een school van minstens 20. in kleinere aantallen zijn ze schuw en er zijn duidelijk dominante dieren in een school, waardoor in kleine groep bepaalde visjes constant worden opgejaagd. in grote groep verdeelt de aandacht zich.

een andere kleine scholenvis die je goed kunt combineren met 1 van beide is bijvoorbeeld, sawbwa resplendens, microdevario kubotai, microrasbora rubescens, brachydanio tinwini etc.

otocinclus zijn vissen voor een gevorderde aquariaan. Algeneters hebben de naam van sterke vissen die zichzelf wel redden maar in dit geval is het tegendeel waar. Ze zijn erg gevoelig voor waterkwaliteit en het is een uitdaging ze goed doorvoed te krijgen en houden. Als je dieren wilt die helpen bij het schoonhouden dan zou ik echt slakken of garnalen nemen. Er zijn heel veel soorten, vormen kleuren etc te krijgen tegenwoordig dus moet er wel iets te vinden zijn dat je acceptabel vind.
 
De Dario mannen pronken en showen veelvuldig om hun territorium af te bakenen, en als de ene het territorum van een ander binnen zwemt wordt ie verjaagd. Maar dat is het ook wel. Dario's hebben hele kleine territoria, afhankelijk van de inrichting passen er wel 7 of 8 territoria in een 80 cm bak. meerdere mannen is dus echt geen probleem in jouw formaat bak. bovendien gedragen ze zich bij stress, bijvoorbeeld als je ze nieuw in de bak zet, bijna als een scholenvisje en trekken ze in groepjes de bak rond.

koppel of harem is sowieso een onjuiste term voor heel veel vissen. Het impliceert een relatie tussen de vissen die gewoonweg niet bestaat. partnerschap beperkt zich meestal tot de paring en daarna houd het heel snel weer op. Heb je koppel met gourami;s bijvoorbeeld dan zal de man veelvuldig achter de vrouw aan jagen, zolang ze niet bereid is met hem te paren is er weinig harmonie tussen de twee. en direct na de paring wordt ze het territorium weer uitgezet. Als het aquarium zo is ingericht dat vissen goed uit elkaars zicht kunnen verdwijnen dan is dat niet erg, het is het natuurlijk gedrag maar het past niet altijd in het idyllische idee dat men erbij heeft.

als het aquarium groot genoeg is voor meerdere territoria (waarbij inirchting nog bepalender is dan puur afmetingen) zou ik altijd een groepje nemen van een aantal mannen met meer vrouwen, Dan fixeerd de aandacht iig niet op 1 soortgenoot maar wordt het verdeeld over de groep. Wil je perse iets in een koppel kijk dan naar dwergcichlides veel daarvan hebben een gezamenlijke broedzorg waardoor partners een stuk vriendelijker naar elkaar zijn.

Dan Celestichthys eritomicron (emerald rasbora) en Celelstichthys margaritatus (galaxy rasbora) zou ik niet samen houden het is niet uitgesloten dat ze onderling kunnen kruizen. Als visjes goed verzorgd worden zullen ze eitjes afzetten en kun je garanderen dat er absoluut nooit 1 groot wordt?
Voor beide geld een school van minstens 20. in kleinere aantallen zijn ze schuw en er zijn duidelijk dominante dieren in een school, waardoor in kleine groep bepaalde visjes constant worden opgejaagd. in grote groep verdeelt de aandacht zich.

een andere kleine scholenvis die je goed kunt combineren met 1 van beide is bijvoorbeeld, sawbwa resplendens, microdevario kubotai, microrasbora rubescens, brachydanio tinwini etc.

otocinclus zijn vissen voor een gevorderde aquariaan. Algeneters hebben de naam van sterke vissen die zichzelf wel redden maar in dit geval is het tegendeel waar. Ze zijn erg gevoelig voor waterkwaliteit en het is een uitdaging ze goed doorvoed te krijgen en houden. Als je dieren wilt die helpen bij het schoonhouden dan zou ik echt slakken of garnalen nemen. Er zijn heel veel soorten, vormen kleuren etc te krijgen tegenwoordig dus moet er wel iets te vinden zijn dat je acceptabel vind.
Bedankt voor de info!
Daar spat mijn droom van een mooi koppeltje uiteen. :p Maar zolang er genoeg planten in staan, gaat het wel goed begrijp ik
Zal een keuze moeten maken tussen beide rasbora's. En dus een de kleine boraras brigittae erbij!
Otocinclus is nog wel een twijfel geval. Ik vind zelf de ancistrussen etc. geen mooie vis om te zien. Zelfde geldt voor de garnalen. De appelslakken zijn de slakken waar je op doelt denk ik? Deze worden vrij groot toch? Zouden dwergcorydora's een idee kunnen zijn?
 
Ik was ook benieuwd wat jullie ervaringen zijn met een voedingsbodem.
Ikzelf gebruikte dit van altijd en dit beviel altijd goed. Nu sprak ik een kameraad van me die er heilig van overtuigd is dat af en toe een pompje plantenvoeding veel beter werkt. Voedingsbodems kunnen gaan rotten?? Hier zouden de vissen van dood gaan?? Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Ik was ook benieuwd wat jullie ervaringen zijn met een voedingsbodem.
Ikzelf gebruikte dit van altijd en dit beviel altijd goed. Nu sprak ik een kameraad van me die er heilig van overtuigd is dat af en toe een pompje plantenvoeding veel beter werkt. Voedingsbodems kunnen gaan rotten?? Hier zouden de vissen van dood gaan?? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb zelf een 80cm aquarium. Ik heb wel een voedingsbodem gebruikt en dat gaat tot nu toe prima (half jaar ongeveer). De planten groeien als kool. Je moet eerst eens in kaart brengen welke planten je precies wil. Sommige planten nemen meer voedingsstoffen op uit de bodem, en anderen meer uit de waterkolom. Daarnaast is voor planten belichting en eventueel co2 van belang.

Zelf heb ik in mijn 80cm aquarium:

- 8 dwergcorydoras (Habrosus). Ik wil later dit jaar de school misschien nog iets uitbreiden.
- 6 diamantregenboogvissen (scholenvis van ongeveer 5 cm)+ wat jonkies
- 1 algeneter (ancistrus).

Voor de schoonmaak heb ik wat garnalen. Ik zou als ik jou was niet teveel soorten door elkaar gaan mengen en de voldoende vissen nemen van dezelfde soort. Vroeger hadden wij een aquarium met heel veel soorten en dat was veel onrustiger.
 
mijn favoriete slakken zijn clithons, die worden max 2 cm. ietsie groter worden zebra-renslakken (vittina/neritina spp) dit zijn echt goede algeneters, en de jongen ontwikkelen niet in zoetwater dus geen kans op een plaag. de kleur en tekening varieert per soort.

andere leuke slakken zijn bijvoorbeeld tylomania, ook wel rabitsnails of sulawesi slakken, de kleinste soorten blijven rond de 3 cm anderen worden 7-8 cm groot. ze eten algen maar ook ander afval, je hebt voor de kweek een mannetje en een vrouwtje nodig (verschil is niet te zien) waarna het vrouwtje iedere paar weken 1 levend jong loslaat. worden ook geen plaag dus.

je hebt nog wel wat andere slakken, sommige graven zich veelvuldig in, dat zijn uiteraard niet de beste algeneters. De meeste aangeboden soorten planten zich niet of heel geleidelijk voort. alleen gekleurde posthoornslakjes (roze, blauw, oranje, goud, bruin) vermeerderen zich heel snel als de omstandigheden daar goed voor zijn. Appelslakken mogen in europa niet meer verhandeld worden,

ik ben een voorstander van voedingsbodems of soil, je zult nog steeds in enige mate moeten bemesten, maar je krijgt veel meer leven in de rhizosfeer en een stabieler aanbod van voedingstoffen met een voedingsbodem. schoon zand of grind kan alleen als je de bemesting constant op orde hebt.
 
Ik zat te denken aan soort zoals de anubias, cryptocoryne en echinodorus. Javavarens hebben niet zo zeer een voedingsbodem nodig dacht ik?
Maar wel positieve ervaringen met een voedingsbodem dus. Slakken en garnalen moet ik misschien dan toch nog maar een keertje overwegen.
Maar wel houden bij weinig soorten en daar een groter aantal van. Ik las 0,5cm vis per liter, dit klinkt wel een beetje veel. Wat weten jullie hiervan?
 
Die 0,5 cm vis/L water is nergens op gebasseerd en ooit door een nobody in het leven geroepen en vooral veel nagepapegaait door droeftoeters die niet zelfstandig kunnen denken.
Anyway, logisch nadenken met het houden van dieren brengt je veel verder.

Voedingsbodems zijn na max 6 maanden uitgewerkt en liggen daarna niks te doen en zal je alsnog over moeten stappen op plantenvoeding desgewenst (ik ben geen voorstander van voedingsstoffen aan het water toevoegen want vooral wildvangvissen ondervinden daar vaak hinder van omdat het niet in het water hoort)

Anubias en varensoorten staan niet in de bodem maar groeien op hout of steen dus die halen hun voeding uit het water
 
Ik zat te denken aan soort zoals de anubias, cryptocoryne en echinodorus. Javavarens hebben niet zo zeer een voedingsbodem nodig dacht ik?


anubias en javavarens wortelen niet in de bodem, dus voor hen maakt het niet uit. Echinodorus en Cryptocoryne zijn sterke wortelaars en hebben zeker baat bij voldoende voeding bij de wortels.


Maar wel positieve ervaringen met een voedingsbodem dus. Slakken en garnalen moet ik misschien dan toch nog maar een keertje overwegen.
Maar wel houden bij weinig soorten en daar een groter aantal van. Ik las 0,5cm vis per liter, dit klinkt wel een beetje veel. Wat weten jullie hiervan?


0,5 cm per vis is erg weinig hoor, zeker niet veel, ik denk dat veel mensen hier rond het dubbele uitkomen. en 1 cm vis per liter is ook wel een vaak genoemde vuistregel volgens mij (en 1,5 of 2 kom je ook nog wel tegen). Los daarvan: Dat soort vuistregels zijn oke om in je achterhoofd te houden, maar moeten niet leidend zijn.
Het aantal vissen (of cm's vis) dat je kunt houden is vooral afhankelijk van hoe goed je de waterkwaliteit kunt houden. Heb je een groot buitenfilter en ververs je elke week dan kan er veel meer vis in een bak dan wanneer je een binnenfilter hebt en soms een paar weken niet aan verversen toekomt.

Niet teveel soorten samen dat is mijn belangrijkste advies. alle vissen op je lijstje zijn relatief klein voor dit formaat bak, overbezetting is niet je eerste zorg imo.

Voedingsbodems zijn na max 6 maanden uitgewerkt

Onjuist.
een voedingsbodem bevat vaak klei en organisch materiaal, Dat heeft een hoge CEC-waarde, hierdoor kan het positief geladen deeltjes zoals Kalium, Calcium, Magnesium, Ijzer en veel sporenelementen uit het water opnemen uit het water en op een later moment terug afstaan of afgeven aan de plantenwortels. Opgelost in het water zal een deel van de voedingstoffen met elkaar reageren in slecht oplosbare en opneembare zouten. Opgelagen is de bodem gebeurt dat veel minder. bovendien kunnen algen voedingstoffen niet rechtstreeks uit de bodem halen maar veel planten wel. De CEC waarde is een onveranderlijke eigenschap en kan niet uitgewerkt raken.
Daarnaast heeft een voedingsbodem als voordeel dat het zorgt voor een lichtzuur wortel milieu. waardoor planten voedingstoffen beter op kunnen nemen. en leven er veel meer schimmels, heterotrofe bacteriën en andere microscopische levensvormen in een voedingsbodem. Die kunnen allerlei nuttige dingen doen zoals voedingsstoffen beter beschikbaar maken en schadelijke stoffen afbreken etc.

een voedingsbodem betekend niet dat je geen plantenvoeding hoeft toe te voegen, maar zorgt ervoor dat de voedingstoffen die je toevoegt beter en langer benutbaar zijn voor de plant.
 
Begrijp ik het goed als ik in delen van de bak, waar de echinodorus en cryptocoryne staan een voedingsbodem moet toevoegen en de plekken waar de anubias en javavaren staan alleen maar grind neerleggen?
 
Wat betreft het aantal vissen zou ik dan kunnen denken aan 10 otocinclus, 30 rasbora galaxy en 10 corydora habrasus? Of zit ik dan te veel of juist beter om schooltjes uit te breiden?
 
Ik heb hier in de bakken altijd met een zandbodem gewerkt. Bij de planten zoals de crypto's ben ik de tabletten van @tuinkabouter toe gaan voegen. Planten doen het er goed om en voeg verder niks toe.

Zou in een 80 20 galaxy's houden en toch wel een stuk of 15 habrosus hoor. Deze laaste hebben wel een zandbodem nodig, of in ieder geval iets van een afgeronde korrel als een dennerle kristalquartz bodem. Weet wel dat deze visjes graag hun neus in de bodem drukken en filterfeeders zijn; ze filteren zand en spoelen dit door hun kieuwen, terwijl ze de voeding eruit halen. Bij een grindbodem lukt ze dit niet, maar met een afgeronde korrel beschadig je de vissen in ieder geval niet, ze liggen wel het grootste deel van de tijd op de bodem namelijk. Het is wel een onwijs leuke soort die goed te combineren is met de galaxy's.

Eventueel als je toch echt graag een extra soort wil zou ik eens kijken naar de ringbandsnoekjes; epiplatys annulatus (al hebben ze volgens mij ondertussen ook alweer een adnere naam). Visje wat niet heel groot wordt maar wel heel mooi aan het oppervlak blijft zitten. Kleurrijk visje ook met leuk gedrag. Zou er dan een stuk of 12 van houden, al wensen deze wel weer beplanting aan het oppervlak waartussen ze kunnen schuilen en elkaar even uit de weg gaan.

Oto's kan, maar wordt 10 denk ik veel van. Je hebt maar een zekere vorm aan natuurlijk voedsel in een 80cm bak en de vraag is, zoals eerder gezegd, of je ze aan 'reguliere' voeding kan laten wennen of niet. Het is en blijft toch veel wildvang die dit niet altijd even goed overstappen
 
Anubias en javavarens zet je niet in de bodem
Misschien heb ik de vraag niet zo goed geformuleerd, maar wat ik bedoelde is of ik alleen voedingsbodem moet neerleggen waar de planten komen te staan die deze nodig hebben of dat ik de voedingsbodem door de gehele bak moet leggen. Ik snap dat ik de anubias en varen niet in de grond moet zetten haha
 
Ik heb hier in de bakken altijd met een zandbodem gewerkt. Bij de planten zoals de crypto's ben ik de tabletten van @tuinkabouter toe gaan voegen. Planten doen het er goed om en voeg verder niks toe.

Zou in een 80 20 galaxy's houden en toch wel een stuk of 15 habrosus hoor. Deze laaste hebben wel een zandbodem nodig, of in ieder geval iets van een afgeronde korrel als een dennerle kristalquartz bodem. Weet wel dat deze visjes graag hun neus in de bodem drukken en filterfeeders zijn; ze filteren zand en spoelen dit door hun kieuwen, terwijl ze de voeding eruit halen. Bij een grindbodem lukt ze dit niet, maar met een afgeronde korrel beschadig je de vissen in ieder geval niet, ze liggen wel het grootste deel van de tijd op de bodem namelijk. Het is wel een onwijs leuke soort die goed te combineren is met de galaxy's.

Eventueel als je toch echt graag een extra soort wil zou ik eens kijken naar de ringbandsnoekjes; epiplatys annulatus (al hebben ze volgens mij ondertussen ook alweer een adnere naam). Visje wat niet heel groot wordt maar wel heel mooi aan het oppervlak blijft zitten. Kleurrijk visje ook met leuk gedrag. Zou er dan een stuk of 12 van houden, al wensen deze wel weer beplanting aan het oppervlak waartussen ze kunnen schuilen en elkaar even uit de weg gaan.

Oto's kan, maar wordt 10 denk ik veel van. Je hebt maar een zekere vorm aan natuurlijk voedsel in een 80cm bak en de vraag is, zoals eerder gezegd, of je ze aan 'reguliere' voeding kan laten wennen of niet. Het is en blijft toch veel wildvang die dit niet altijd even goed overstappen
Bedankt! Dan ga ik het eerst zo proberen en dan misschien later nog een 4de soort erbij als de bak goed draait. Die ringbandsnoekjes zijn inderdaad erg mooi! Las wel dat ze in een harem gehouden moeten worden?
 
Misschien heb ik de vraag niet zo goed geformuleerd, maar wat ik bedoelde is of ik alleen voedingsbodem moet neerleggen waar de planten komen te staan die deze nodig hebben of dat ik de voedingsbodem door de gehele bak moet leggen. Ik snap dat ik de anubias en varen niet in de grond moet zetten haha
beide kan. onder grote stukken hardscape (stenen hout) zou ik geen voedingsbodem stoppen, en als je geen tapijtje van voorgrond plantjes wilt zou ik ook in het voorste deel geen voedingsbodem gebruiken. het oogt niet zo fraai om tegen de bodem aan te kijken door de voorruit dus alleen een dun laagje zand is vaak fraaier in de voorgrond.

meestal zet ik eerst de grote hardscape in het bak, vul de ruimte erachter op met voedingsbodem+ toplaag of soil en de ruimte ervoor met een laagje zand. eventueel kun je gaten tussen stenen en hout dichtstoppen met filterwatten om te voorkomen dat de bodem van achter er door heen komt en op je zand terecht komt.
 
Dus vooraan een dun laagje en naar achter toe oplopend? Wat is precies het verschil tussen grind en zand. Begrijp dat zand beter is voor de corydora's, maar heeft dit ook invloed op de planten. Kan me voorstellen dat zand compacter is en daardoor misschien sneller bodemrot oid. zou kunnen ontstaan? Of is zand en grind puur een keuze qua smaak?
 
bodemrot ontstaat sneller in grind omdat er meer vuil tussen zakt bij zand blijft het meeste erboven op liggen.
Bodemrot is een van die problemen die normaal gesproken het gevolg zijn van tamelijk extreme verwaarlozing van je aquarium en het niet uitvoeren van onderhoud zoals het afhevelen van vuil. zand zelf kan niet rotten, je hebt veel vuil nodig met een hoog eiwitgehalte nodig om bodemrot te krijgen, denk aan voerresten, feces etc.

filterzand en ander gezeefd zand voor het aquarium hebben een vaste korrelgroote waardoor de structuur altijd open blijft, Het planten van planten gaat vaak het fijnst in zand, maar in een fijn grind zullen de meeste ook gewoon groeien.
 
Aah oke, dus filterzand slipt niet dicht. Eigenlijk is zand dan de betere keus begrijp ik. Bedankt iedereen voor alle reacties!
 
Dus een uiteindelijk visbestand zou kunnen zijn:

- boraras brigittae 20x
- rasbora galaxy 20x
- otocinclus 7x
- corydora habrosus 15x

Zou dit een visbestand zijn wat goed te houden is in een 80cm bak? Natuurlijk rustig opbouwen en ben dan van plan om de oto's na een aantal maanden erbij te doen. Twijfel alleen nog of het dan misschien verstandiger is om de boraras te vervangen met een vis die echt wat meer bovenin zwemt?
En zou er dan eventueel nog een koppel dario dario bij kunnen, mocht ik ergens een vrouwtje tegenkomen? Of wordt het dan te veel? Zit dan wel weer over de 4 soorten heen...
Wel lastig dit, er zijn zoveel mooie vissen. Ik wil ze natuurlijk wel de ruimte geven en een inrichting waar ze zich goed voelen en niet gestrest worden van elkaar..
 
Ik heb ook een 80 cm bak, inhoud bruto 150 liter. Ik heb er 10 corydorassen in zitten en dat is al druk zat. Ik zou het bij 1 scholen vis houden vd middenlaag, en misschien een mooi koppeltje/harem voor de bovenlaag
 

Terug
Bovenaan