Visbestandvraag voor een 60*30*35 cm kampertemperatuur aquarium


Die gebruik ik ook maar daar kan ik toch niet op temperatuur zoeken?
 
Chinese danio zou ik omruilen voor de vietnamese danio. Iets kleiner en past net wat beter naar mijn mening.

Bedankt voor de tip. Mooi rood!

4207[1].jpg


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die gebruik ik ook maar daar kan ik toch niet op temperatuur zoeken?

AquaInfo heeft een zeer uitgebreid zoekfilter (staat in het menu genoemd als zoekfilter). Tip: lees de tekst voordat je begint

 
Nou voel ik me schuldig. Ik heb wel heel mijn excell gebaseerd op jouw database, ik hoop dat dit enigzins iets goedmaakt?:daisy:
 
Als hier op zoekt op dit forum krijg je een heel lijstje met vissen die je vanaf 18 graden kan houden. Weet niet of je er wat mee kan maar je kan er in ieder geval wat makkelijker verder mee zoeken.

Lijstje met vissen die je kunt houden vanaf 18 graden.​

 
De site is bedoeld om zo veel mogelijk betrouwbare info te verstrekken.....daar mag je gerust gebruik van maken....in Excel of andere vorm is allemaal prima. Het zoekfilter maakt het wel wat makkelijker om soorten terug te vinden maar dan nog zul je de teksten moeten lezen, andere bronnen raadplegen....hier overleggen of eea samengaat etc etc.
 
Even voor de duidelijkheid: Een zwarte tetra of een zwarte tetra albino kan in een aquarium waarin een aantal malen per jaar de temperatuur kortstondig indaalt tot 17/16°C?
Ja hoor. Dat trekken ze wel.
Ik houd ze in de zomermaanden in een buitenbak en dan wil de temperatuur ook nog wel eens dat soort waardes bereiken.

In de winter heb ik ze bij de guppen in een 30 cm bakje, en hoewel de boeken beweren dat dat (veel) te klein is floreren ze bij mij prima met zelfs een keer een (niet succesvol) legsel.
Dus in jouw 60 cm zullen ze het wel redden, hoor.
 
De perfecte match voor garnalen is de Gouden Dwergbarbeel welke ik graag proberen wil: https://www.aquainfo.nl/artikel/pethia-gelius-gouden-dwergbarbeel

Het enige waar ik nog over twijfel is welke danio (de daniok kyahit, danio vietnamese of CPD zijn ook wel aardig) maar de chinese danio is denege die niet zijn eigen eieren opeet. Daarnaast of de aantallen voor een 60*30*35cm aquarium goed zijn zo.

Zwarte Tetra (Albino) - Gymnocorymbus Ternetzi​
6,0​
cm​
10​
stuks​
Tanichthys albonubes – Chinese Danio M (longfin)​
3,5​
cm​
10​
stuks​
Caridina multidentata – Amanogarnaal​
4,0​
cm​
4​
stuks​
Neocaridina cf. davidi - Blue Dream Shrimp​
2,5​
cm​
15​
stuks​
Pethia gelius – Gouden Dwergbarbeel​
4,5​
cm​
15​
stuks​

We zitten nu 40 visjes en 19 garnalen tot jullie nog iets kunnen verbeteren that is..... Komende week ff plantjes halen, hoe eerder hoe beter, ik heb er echt zin in! (misschien een slecht voorteken maar goede zin is nooit verkeerd).

Jx8XbCl[1].png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als jij denkt dat 40 vissen en wat garnalen passen in 50 litertjes, dan ben ik heel benieuwd hoe je alles in balans wilt houden. Ik zou voor jouw plannen gaan kijken naar een 80 cm aquarium. Klinkt hard hoor maar een mini bakkie heeft weinig veerkracht. Voldouwen gaat problemen opleveren. De naam daarvoor is overbevolking. Kijk ff voor een grotere bak
 
Ja, daar ben ik het mee eens.
Ik heb hier een 30 liter bakje, met 3 vrouwenguppen, 1 man en 3 rouwtetra's.
Daar staat een Eheim 2011 op te loeien met actieve kool.
Als ik dan 1 x per week 75% water ververs gaat het allemaal nét goed.

Jouw voorgestelde vissen bestand gaat voor een enorme teleurstelling zorgen.
Ga voor kwaliteit ipv kwantiteit.

Één mooi schooltje danio's en een paar bodembewoners met mooie planten als (rode) cabomba en bacopa met een mooie javavaren op een stuk hout en je hebt een bakje om je vingers bij af te likken.
 
Voor een 60 cm. bakje zal je je toch echt moeten beperken tot één schooltje in de midden/bovenlaag en eventueel een klein schooltje op de bodem, maar beter nog een koppel of harem. Garnalen worden hier niet bijgerekend, want die vervuilen amper en ruimen een hoop rotzooi op.
 
Mijn eerste aquarium bezat ook ongeveer 40 vissen en dat ging vreselijk fout :LOL: Maar toen was er nog geen forum en zei de winkeleigenaar dat dat priiiiima kon! Haha! Dus ik begrijp je volledig hoor! Zou je groter kunnen gaan of wil je perse bij 60 cm blijven?
 
Ik heb al een 60 liter aquarium staan en misschien komt er in de toekomst nog eentje bij als backup bak omdat ik deze in mijn eentje kan tillen, wel zo fijn. Een 80 liter kan ik niet in mijn eentje tillen helaas. Ik vind het ook een mooi beginaquarium maat, als ik deze leuk vind om te onderhouden dan vind ik een grotere ook leuk. Ik heb nu dankzij dit topic een richting qua vissen waar ik naartoe zou kunnen werken. Aquabeek zit hier om de hoek dus ik zal er komende week eens ff langsrijden ter inspiratie. ;)
 
Rouwtetra's zijn toch wel echte garnalen rovertjes
Ik heb ook deze combinatie maar in een groot aquarium en je moet die rouwtetra's eigenlijk overvoeren of ze roeien de garnaaltjes uit .
 
Bedankt voor de tip. Is van de lijst gehaald want garnaaltjes zijn heilig. We beginnen met een schooltje danio of schooltje dwergbarbeel bij de garnaaltjes (die barbeeltjes eten ook algen staat op aquainfo, nuttig beestje).
 
Nou nadenken over de plantjes, moeilijker qua ontwerp dan ik dacht.
 
Een hele goede vraag, stookkosten is het voornaamste. Als ik alleen in de avond stook in de winter, tjsa. Dadelijk staat dat verwarmingselement 2600 uur per jaar te ronken ofzo. amahoela.:stom:
De stookkosten zullen voor een bak van die maat wel meevallen. De verwarming is niet continu aan. Maar als dingen die qua kosten zo laag zitten al bespaarpunten zijn om de hobby uit te kunnen voeren is het dan wel een goed idee om überhaupt een aquarium te houden?
 
In de winter heb ik ze bij de guppen in een 30 cm bakje, en hoewel de boeken beweren dat dat (veel) te klein is floreren ze bij mij prima met zelfs een keer een (niet succesvol) legsel.
Dus in jouw 60 cm zullen ze het wel redden, hoor.
Ben je nu serieus?
 
De stookkosten zullen voor een bak van die maat wel meevallen. De verwarming is niet continu aan. Maar als dingen die qua kosten zo laag zitten al bespaarpunten zijn om de hobby uit te kunnen voeren is het dan wel een goed idee om überhaupt een aquarium te houden?
Als uitgangspunt vind ik een onverwarmd aquarium van 60*30*35 prima. Als ik kijk naar de vissen en de plantjes die dat aankunnen in dit topic, dan zie ik geen reden tot een andere temperatuurrange te kiezen. Als mijn aquarium groter zou zijn, dan is de keuze misschien moeilijker om voor onverwarmd te gaan, want je moet ook meer "vullen" en je wilt meer zien. Maar de combi van blauwe+witte garnalen op een dutch style groen/oranje/rode plantjes met een schooltje vissen ervoor in een gewenste kleur lijkt me heel leuk om mee te starten. Dat is al een hele dagelijkse verantwoordelijkheid en misschien zouden kinderen dit ook eens moeten doen in plaats van cicliden van 12cm in een 60cm aquariumpje te douwen met zijn vijven (5x lichaamslengte jemig). De foto's staan vandaag op marktplaats, als leek zijnde bemerk ik enige afkeer (misschien onterecht)......

Het enige dat jammer vind is het gemis van een coridora of andere kleine bodemvis die het voer opruimt dat op de bodem valt. Ik weet nu dat er dwergmeervalletjes zijn maar die eten dat voer volgens mij niet op.
 
Nogmaals een link als je hier op zoekt zie je ervaringen van andere aquarianen.

welke soorten corydoras koudwater? (1​

 
Ik had je ook al een ander gestuurd maar weet niet of je er wat mee gedaan hebt. Tekst kopiëren in de zoekfunctie hier en kan je het vinden. Heb momenteel een aquarium draaien op nu tussen de 14 en 18 graden
 
Onverwarmd vissen houden kan prima hoor. Ik heb ook geen verwarming in mijn aquaria.

Als ik het topic zo lees, wil je veel, maar kan je weinig. Wat nou als je eerst eens start met garnalen en daarna verder kijkt? Je hoeft het bestand niet meteen klaar te hebben.
 
Mocht je vissen kopen wel even op de temperatuur letten waar ze inzitten en hoe lang. Mochten ze bijv al een jaar op 28 a 30 graden zitten dan niet doen. Als het lager is met een verwarming gecontroleerd de temperatuur naar beneden brengen
 
Garnalen houden fantastisch de bodem bij, geen corydoras voor nodig! Alhoewel ze echt te cute zijn hé :love:

Welke kinderen hebben er 5 cicliden in een kleine bak dan? Neem aan dat zij ouders hebben, zou eerder naar hen wijzen dan naar de kinderen :!
 
Garnalen houden fantastisch de bodem bij, geen corydoras voor nodig! Alhoewel ze echt te cute zijn hé :love:

Welke kinderen hebben er 5 cicliden in een kleine bak dan? Neem aan dat zij ouders hebben, zou eerder naar hen wijzen dan naar de kinderen :!
Ik heb er 6 in een 54 liter bak, gaat prima 😂👌
 
Van 12 cm?! Shaun jij beul! 5 was al te veel, maar 6! :oo:LOL: Ik zie ze al helemaal de polonaise door je bak doen
 

Terug
Bovenaan