Vision 180 - Sven70 zijn eerste echte Gezelschapsaquarium


Sven70

Well-known member
Lid geworden
6 maart 2016
Berichten
48
Het Virus heeft hard toegeslagen, en me inmiddels volledig in zijn greep.

En als je ergens enthousiast over bent dan wil je het vaak ook graag met andere delen, dus vandaar toch maar een fotoalbum begonnen.
Dit in gepaste bescheidenheid tussen al die geweldige projecten en aquaria die ik hier zie langskomen :)

Het aquarium draait nu ongeveer 7 weken en hoewel het misschien nog allemaal niet perfect is, valt het me tot nu toe zeker niet tegen.

Aquarium:
Juwel Vision 180 (180 Liter minus inrichting)

Filter:
originele Juwel binnenfilter verwijderd en vervangen door een JBL Cristal Profil 701 Greenline buitenfilter.
Pompcapaciteit 700l/h, dat is onder ideale omstandigheden, in werkelijkheid ongetwijfeld (een stuk) lager.

Bodem:
1mm Quartz (afgerond)
Geen voedingsbodem. Ik gebruik wel voedingssticks van Easylife bij de wortels van de moerasplanten

Inrichting:
Een allegaartje van verschillende stenen (dragon/luipaard en versteend hout) en verschillende soorten hout. Geprobeerd de nodige beschutting en schuilplaatsen te cre�ren. Achtergrond is een simpele juwel poster (blauw water.) Ik heb wel overwogen een achterwand te plaatsen, maar de Vision 180 is niet zo heel diep, en zo'n achterwand neemt dan toch wel veel ruimte weg. Bovendien ook behoorlijk prijzig. Zelf maken heb ik geen tijd voor, en eerlijk is eerlijk...zo heel handig ben ik nou ook weer niet.

Planten:
Ik ken eerlijk gezegd niet alle namen. In elk geval wat Cabomba (aquatica?), Eikenbladvaren, Javavaren en een Bonsaiboompje met een, denk ik, Anubias soort

Verlichting:
Twee Superfish retroled Combi Leds + 2* 30 cm JMB RGB Led, aangestuurd door een TC420 om o.a. te dimmen en zonsopgang en ondergang na te bootsen.

Ik realiseer me volledig dat de Retroled waarschijnlijk niet de beste in zijn soort is, en er zijn ook weinig specificaties te vinden, wat meestal een slecht teken is. Ik maak me dan ook geen illusies dat de lampen ook daadwerkelijk het aantal branduren of besparing gaan opleveren waar de fabrikant graag mee dweept. Maar voor nu is het goed en het licht lijkt ruim voldoende, zeker in combinatie met de JMB. Op termijn ga ik wel naar een beter merk zoals Daytime Cluster leds. Duurkoop, ja wellicht, maar ik moet eerst eens kijken of ik het leuk blijf vinden. Als ik binnen een jaar stop is nu al een dure oplossing kiezen nog een veel duurdere vergissing. Nou ja toegegeven ik had ook TL kunnen houden natuurlijk, maar ik vind led licht wat mooier.

Het dimmen ben ik heel blij mee. Prettig voor de vissen, en zelf geniet ik er ook van om in ochtend bij mijn kop koffie de vissen langzaam te zien ontwaken. Bij het avondeten de boel dan weer langzaam tot rust te zien komen.
De afzonderlijke kleurtjes zijn ook wel leuk, maar daar zou ik het niet perse voor aanraden. Je wilt dat ook niet overdrijven, want denk niet dat er veel mensen zijn die een bak ranja of pisang ambon echt leuk vinden staan (nou ja met een feestje kan je er een rietje en een parapluutje inzetten natuurlijk :))

Licht staat nu aan van 7:00 tot 19:00 met rond de middag een pauze van 2 uur. Dat laatste is wellicht niet echt nodig omdat ik CO2 toevoeg (de pauze is volgens mij vooral bedoeld om CO2 te laten herstellen), maar 12 uur is misschien net wat te lang, en aangezien het aquarium in de eetkamer staat vind ik het wel leuk als deze verlicht is bij het ontbijt en het avondeten.

CO2:
Ik voeg CO2 toe via een systeem van Dennerle inclusief een PH controller. Duur, zeker, maar wel ideaal om CO2 en PH constant te houden. Op dit moment nog steeds bezig de PH omlaag te brengen. heel geleidelijk omdat ik de afgelopen weken elke week nog nieuwe vissen ben gaan halen,en ik de overgang van de LFS (kraanwater) naar mijn aquarium niet te groot wilde maken voor de nieuwe vissen. Inmiddels zijn de laatste vissen binnen, en ga ik het dus langzaam verder naar beneden schroeven. Streven is een PH van rond 6.9. Goed voor de planten en voor de vissen die ik heb, en bij mijn huidige KH (6) als het goed is ook een redelijk optimaal CO2 gehalte.

Temperatuur:
Ik heb een subtropisch visbestand, dus in principe kamertemperatuur. Ik verwarm wel een heel klein beetje bij..de temperatuur ligt nu tussen de 21 C en 22,5 C.

Laatste Waterwaarden (voor zover bekend):

PH 7.2 (+/- 0.5)
KH ca 6
GH ca 8
NO2 0
NH3/4 0
Fe 0,25
Po4 0
NO3 12,5
CO2 Ergens tussen de 15 en 20 mg

Algen:
Nadat de planten het aanvankelijk behoorlijk goed deden, begin ik sinds een week of twee behoorlijk last te krijgen van algen. Naast wat groene puntalg op met name oudere bladen (in het volle licht) met name veel roodalgen zoals draad- en/of baardalg soorten. Gezien mijn waterwaarden en het soort algen lijkt me PO4 hier duidelijk de beperkende factor, al mogen Co2 en NO3 ook wat hoger. Ik heb nu KH2PO4 besteld bij APO en ook alvast maar KNO3. Hopen dat dat wat gaat helpen, want het zit nu vooral tussen de fijnbladige stengelplanten en is eigenlijk niet te verwijderen zonder de bladeren kapot te maken. Eventueel begin ik met E.I.

Om eerlijk te zijn ben ik over de inrichting/planten niet helemaal tevreden. Ik vind het wat rommelig, en sommige planten moeten echt nodig gesnoeid worden (dat staat morgen op het programma). de bovengenoemde algenplaag helpt natuurlijk ook niet voor het zicht.

De schuilplekken tussen stenen en hout zijn wel in trek bij de vissen, dus dat lijkt wel een succes tot dusver.
Maandag komen er wat extra planten binnen en ga ik wat verschuiven.

Ik heb in het begin nauwelijks tot geen foto's gemaakt, wat achteraf misschien wel jammer is. Ik zie op het forum mooie voorbeelden van hoe je dan een leuk overzicht kan maken over hoe een bak zich ontwikkeld. Maar goed nog wel een fotootje gevonden van in het begin, en er eentje bij gezet van hoe het er nu uitziet (valt wat donkerder uit dan in werkelijkheid (had mijn instellingen niet aangepast):

Start(28-2-16)
aqua-start.jpg

Nu (23-4-16):
aqua23-4.jpg


Dan wat mij betreft het belangrijkste...de bewoners.

Ik heb gisteren de laatste vissen bijgeplaatst en daarmee is de bak wat mij betreft vol. Ik zit volgens mij ook aardig aan de max dus wel zaak het even goed in de gaten houden.

Bodem:

A. Borellii Opal (1m/3v)
eNsRiyePcozZkpk2lAFjYUdJ1vv8VOf5.jpeg

Borellii-m-3.jpg

Borellii-v-2.jpg


Rineloricaria sp. L010A (3x, waarschijnlijk 1m/2v)
Meerval-2.jpg

meerval-1.jpg


Caridina multidentata / Japonica garnaal (8x)
Japonica-2.jpg


Midden:

Paracheirodon innesi � Neon Tetra (20x)
Tetra-5.jpg

tetra-1.jpg
 
Boven:

Pseudoepiplaty annulatus (3m/6v)
snoek-1.jpg


Trichogaster chuna - Honinggoerami (1m/1v)
Ik moet bekennen niet in het oorspronkelijke plan, maar ik heb me een beetje laten overhalen door de LFS, en ook omdat ik het wel een heel mooi en interessant visje vind. Achteraf wel een risico misschien. Dus voor mij nu goed opletten of het goed gaat samen met de snoekjes en of de bovenlaag nu niet sowieso te vol is (zeker als ze nestjes gaan bouwen). En het kan natuurlijk ook nog gaan botsen met Borellii.

Vooralsnog gaat het nog heel goed, maar ze zitten er dan ook pas twee dagen in, dus veel te vroeg om iets te zeggen. Ik heb wel afgesproken dat ik ze mag terugbrengen als het niet goed gaat.

Mannetje (bij avondlicht)
Gourami-m-2.jpg

vrouwtje (bij avondlicht)
gourami-v-1.jpg

mannetje
Gourami-m-4.jpg
]
 
Lekker bezig Sven, succes :thumbs:
 
mooi aquarium hoor! Ik begrijp je helemaal! Ik heb sinds een half jaar m'n aquarium weer opgezet en ben weer helemaal hooked.
 
Mooie bak en bewoners
 
Mooie bak en ook je bewoners. De foto's zijn ook mooi scherp.

groeten Albert
 
Wow ! Da's lekker gegroeid in twee maanden ! Geef je plantenvoeding ?
En Rineloricaria zijn super grappige visjes ! Ik heb er ook drie. Ze zijn echt onhandig; meestal kruipen ze over de bodem, maar soms zitten er een op een blad of een tak, en dan lazert ie er af ! :)
 
Mooie bak Sven! Wat een leuke bewoners.

Onze aquariums zijn nu even oud en ik ben nu ook 1 a 2 weken aan het vechten tegen algen.
Het zal wel bij het opstarten horen, maar je wordt er wel moedeloos van.

8 garnaaltjes? Verdwijnen deze niet in je bak? Ik ben momenteel ook op zoek voor iets erbij.
 
Crash Cowboy zei:
Wow ! Da's lekker gegroeid in twee maanden ! Geef je plantenvoeding ?
En Rineloricaria zijn super grappige visjes ! Ik heb er ook drie. Ze zijn echt onhandig; meestal kruipen ze over de bodem, maar soms zitten er een op een blad of een tak, en dan lazert ie er af ! :)

Ja gaat best lekker. :)

Van de Cabomba en Ceratopteris cornuta (eikenbladvaren)mag je dat misschien ook wel verwachten. Dat zijn planten die, als ik me niet vergis, niet zo veeleisend zijn, maar een plant als Pogostemon stellatus (als het dat tenminste is) gaat ook goed en heb ik al een paar keer mogen snoeien. Heeft er veel blad bij gekregen, en heeft mooi roze/rode bladeren in de top. Enige probleem is nog de kluwe draad/baardalg die er tussen zit...maar ook dat lijkt op zijn retour (fingers crossed.)

Ik voeg CO2 toe, en Profito volgens de normale dosis. Aanvankelijk 1 keer per week, nu verspreid over de week in kleinere doseringen.
Ik heb ook stockoplossingen voor Fosfaat en Nitraat, maar tot op heden nog niet gebruikt.

Rineloricaria zijn inderdaad echt erg grappig :)
 
Sander-fish zei:
Mooie bak Sven! Wat een leuke bewoners.

Onze aquariums zijn nu even oud en ik ben nu ook 1 a 2 weken aan het vechten tegen algen.
Het zal wel bij het opstarten horen, maar je wordt er wel moedeloos van.

Thanks :)

Ja die algen zijn knap vervelend. Van een afstandje zie je er eigenlijk niks van, maar als je met je neus op het aquarium gaat zitten zie je het opeens overal zitten. En als je het eenmaal weet, rust je ook niet meer tot het is opgelost. Ik heb nu de laatste weken het idee dat het beter gaat, maar nog een beetje te vroeg om te juichen.

Sander-fish zei:
8 garnaaltjes? Verdwijnen deze niet in je bak? Ik ben momenteel ook op zoek voor iets erbij.

Verdwijnen in de zin dat je ze nooit ziet, of dat ze opgegeten worden? Op zich zijn Japonica's behoorlijk groot, en je ziet er eigenlijk altijd wel een paar zitten. Gegeten worden ze volgens mij niet door de vissen in mijn bestand, maar ik zou er ook geen eed op durven doen dat ze nog allemaal leven, ze weten zich goed te verstoppen, en ik zou niet weten wanneer ik ze voor het laatst alle acht samen heb gezien.

Het zijn wel heel leuke beestjes om naar te kijken vind ik. Ze zwemmen een beetje zoals een hond dat doet, dus een soort watertrappelen, en zijn altijd in de weer. Erg grappig om te zien. Erg nuttige diertjes verder, die zelf nauwelijks een belasting zijn voor je bak, eerder omgekeerd.

Ik heb overigens ook nog twee vuurgarnaaltjes. De enige twee overlevenden van de slachtpartij die mijn Betta heeft aangericht onder de ca 20 exemplaren die ik ooit heb aangeschaft (in 40L aquarium.)
Sinds deze zijn volgroeid (ca 2,5- 3 cm) worden ze niet meer aangeraakt, en ook de Borellii laat ze volledig met rust. Je ziet ze soms dagenlang niet, maar net als ik denk dat ze het toch niet hebben overleefd, komen ze dan toch weer ergens te voorschijn
 
Na maanden is het wel weer eens tijd voor een kleine update. Genoeg gebeurt in die periode natuurlijk. Leuke, maar ook minder leuke dingen.

Ik zal jullie de details besparen, maar een kleine opsomming:

- Witte Stip uitbraak, na een aantal weken onder controle o.a. mbv UV filter.
- Praktisch alle garnalen (CR's en Japonica) de dood in gejaagd met het plaatsen van nieuwe planten, zonder deze goed uit te spoelen of 5 dagen in een emmer te laten spoelen. :( :(
- Verschillende vissen overleden zonder aanwijsbare oorzaak, met name mijn oppervlakte visjes doen het niet altijd goed (pech, of is er meer aan de hand?)
- Jonge visjes van zowel de Trichogaster chuna, A. Borellii Opal en pseudo epiplatys annulatus :) :)
- veel last van verschillende soorten alg gehad, maar dat gaat inmiddels goed :)


Absolute dieptepunt was wel de dood van vrijwel alle garnalen door mijn eigen stommiteit, daar heb ik me echt rot over gevoeld. In die zelfde tijd speelde ook de witte stip,
en af en toe voelde ik me vooral een begrafenisondernemer. Ook wel echt getwijfeld maar gewoon te stoppen met die handel, het gaf meer stress dan plezier.

Op dit moment gaat alles eigenlijk wel goed. Zoals gezegd her en der wel wat vissen verloren, en voorlopig vul ik deze even niet aan.
Planten gaan best goed, en van alg heb ik weinig last meer. Ook de Borellii's, Rineloricaria sp., japonica's en tetra's doen het prima, alleen de vissen aan opervlakte houden het op een of andere manier niet bij mij uit. Ik heb nog geen oorzaak kunnen vinden. Iemand een idee of er iets is waarvoor deze met name gevoelig voor zijn t.o.v. de ander vissen (stroming, temperatuurverschil buitenlucht etc.?)




PA071062 (2).JPG
 
hey ik zie nu dat mijn eerdere foto's verdwenen zijn...zal ik nog eens naar kijken van de week
 
Erg mooi:smitten:, jammer van de visjes en de garnalen.
 
Die foto's staan (of stonden) op een externe server, ik vermoed dat ik wat the enthousiast heb opgeruimd. Ik zie althans zo gauw niet terug daar.
Ik vraag me af of het voldoende is ze terug te zetten.
 
is zo te zien gelukt :)
 
Jammer van de garnalen. Al vraag ik me af, of die planten echt de oorzaak waren.
Ik denk eerder het planten zelf. Ammonium uit de bodem.

Ik heb zelf regelmatig andere plantjes is mijn nano gezet. Nooit problemen mee gehad.
 

Terug
Bovenaan