Vision 180 van maliejane


Je zou de foto's nu wel moeten zien in het eerste bericht. Geen idee hoe, maar ze waren enkel zichtbaar als je de link gebruikte, dus heb ik ze op een andere manier in de tekst verwerkt. Nu moeten ze direct zichtbaar zijn.


@maliejane Ziet er goed uit laat maar lekker groeien. :)
Helaas nu foto's met kruisjes:
Foto's fout.png
 
Helaas nu foto's met kruisjes:
Bekijk bijlage 248909

Ik kan het bericht helaas ook niet meer aanpassen zie ik.... Of in elk geval zie ik niet hoe. Kan wel hier de foto's nog zetten als jullie dat willen? Maar dan klopt de volgorde van de foto's voor geen meter meer :rolleyes:


Maar wel een update van mijn bak :D Inmiddels draait hij een week. Op 11 april zette ik de eerste plantjes erin en vulde ik de bak dus ik tel vanaf dat moment... Plantjes groeien mooi en heb vandaag mijn eerste onderhoud gedaan. Dus tijd voor een vergelijkingsfoto :D

Vergelijking week 0 en 1.jpg


Ook heb ik achteraan het zandpad nog wat rode plantjes gezet die ik over had. Vond het daar laag nog een beetje leeg en ik denk dat dat rode mooi af gaat steken tegen de grotere planten. Ook het mos begint al lekker te groeien :D Van mijn lotus heb ik inmiddels het slechte blad afgeknipt. Hij is nog erg laag waardoor hij niet echt te zien is door het hout en het groene plantje :rolleyes:


Morgen komt er nog wat ander mos binnen waarmee ik nog een paar kleine stukjes kienhout wil bedekken. Waar die precies gaan komen weet ik nog niet, maar wil er iets meer holletjes mee creëren. Dus dat wordt er gewoon een beetje mee spelen denk ik xD

Het boompje heb ik trouwens al moeten snoeien. Wel heel blij met de rood wordende puntjes. Heel benieuwd of dit mooi gaat aanslaan of dat het zo losraakt dat ik uiteindelijk toch een mosboompje maak :D Verder heb ik nog wel een beetje ruzie met de stromingspomp en stromingsrichting bepalen... Soms waait hij in ene mijn zand in het grind :oops: Zoals op deze foto van vanochtend:
18-04-2018 Totaal.jpg


Maar uiteindelijk kom ik er wel :D Nog steeds blij met mijn bak en kijk er elke dag met veel plezier naar. Meestal zie ik hem vanaf de zijkant, maar ook dat is geen straf:
18-04-2018 Zijaanzicht.jpg
 
Mooi zeg, ben echt benieuwd hoe het er straks uitziet als alles een beetje gegroeid is. Wat voor vissen heb je op het oog?
 
Ik kan het bericht helaas ook niet meer aanpassen zie ik.... Of in elk geval zie ik niet hoe. Kan wel hier de foto's nog zetten als jullie dat willen? Maar dan klopt de volgorde van de foto's voor geen meter meer :rolleyes:


Maar wel een update van mijn bak :D Inmiddels draait hij een week. Op 11 april zette ik de eerste plantjes erin en vulde ik de bak dus ik tel vanaf dat moment... Plantjes groeien mooi en heb vandaag mijn eerste onderhoud gedaan. Dus tijd voor een vergelijkingsfoto :D

Bekijk bijlage 248920

Ook heb ik achteraan het zandpad nog wat rode plantjes gezet die ik over had. Vond het daar laag nog een beetje leeg en ik denk dat dat rode mooi af gaat steken tegen de grotere planten. Ook het mos begint al lekker te groeien :D Van mijn lotus heb ik inmiddels het slechte blad afgeknipt. Hij is nog erg laag waardoor hij niet echt te zien is door het hout en het groene plantje :rolleyes:


Morgen komt er nog wat ander mos binnen waarmee ik nog een paar kleine stukjes kienhout wil bedekken. Waar die precies gaan komen weet ik nog niet, maar wil er iets meer holletjes mee creëren. Dus dat wordt er gewoon een beetje mee spelen denk ik xD

Het boompje heb ik trouwens al moeten snoeien. Wel heel blij met de rood wordende puntjes. Heel benieuwd of dit mooi gaat aanslaan of dat het zo losraakt dat ik uiteindelijk toch een mosboompje maak :D Verder heb ik nog wel een beetje ruzie met de stromingspomp en stromingsrichting bepalen... Soms waait hij in ene mijn zand in het grind :oops: Zoals op deze foto van vanochtend:
Bekijk bijlage 248921

Maar uiteindelijk kom ik er wel :D Nog steeds blij met mijn bak en kijk er elke dag met veel plezier naar. Meestal zie ik hem vanaf de zijkant, maar ook dat is geen straf:
Bekijk bijlage 248922
Als ik de enige ben mag je ze me ook in een on sturen. Ben wel nieuwsgierig naar de eerste paar foto's :D
Ziet er super uit verder!
 
Mooi zeg, ben echt benieuwd hoe het er straks uitziet als alles een beetje gegroeid is. Wat voor vissen heb je op het oog?

Ik ben ook echt benieuwd :D Is mijn eerste goed beplante bak. De ander was altijd vrij leeg.

Qua vissen komen deze er sowieso in (heb ik ook al in bezit):
1x Ancistrus cf. cirrhosus vrouw (10cm, heb ik al meer dan 4 jaar)
7x Corydoras paleatus
3x Sewellia lineolata

Verder denk ik er nu aan om de volgende vissen toe te voegen:
20x Neocaridina davidi var. blue dream garnalen
10x trigonostigma espei
10x Nematobrycon palmeri

Als laatste wil ik nog een soort aan het oppervlak, maar ik twijfel nog welke... Ik overweeg bijvoorbeeld om een harempje honinggourami's te nemen, maar dan kan ik niet de panda goby (protomyzon pachychilus) er nog bij nemen omdat ik dan de stroming moet verminderen. Sowieso twijfel ik nog een beetje over de panda goby omdat ik bang ben dat het dan wel erg druk wordt. Visbestand kiezen vind ik dus erg moeilijk xD

Als ik de enige ben mag je ze me ook in een on sturen. Ben wel nieuwsgierig naar de eerste paar foto's :D
Ziet er super uit verder!

Ik zal ze vanavond even naar je sturen!
 
Heel mooi!


Ben je nier bang daf die ancitrus gaat graven?;)

Mijn ancitrus heeft tot nu toe altijd enkel gegraven om haar tempel in te komen xD Die tempel was een ornament in mijn aquarium waar ze rechtop net aan in past. Al vanaf het allereerste begin is dat haar plek en zit ze altijd daar. Planten heeft ze tot nu toe altijd met rust gelaten en ook niet losgewoeld. Ik hoop dat dat in deze bak dus hetzelfde gaat zijn xD Ze heeft nu wel meer plekken met hout waar ze zich kan verschuilen dus hoop dat ik het tempeltje er uit kan halen (ze zit daar gelijk in als ze mij ziet en krijg haar er niet uit zonder haar aan de staart te gaan trekken en dat wil ik echt niet). Verhuizen van haar is dus wel heel makkelijk :D

En mocht ze toch veel gaan graven.... Dan zien we het dan wel :rolleyes: Ze kan dan in principe tijdelijk terug naar mijn rekord als ze het echt te bond maakt. Dan heb ik ook de tijd een nieuw huisje te zoeken. Maar hoop echt dat het wel goed gaat want het is toch wel mijn favoriete vis... Heb haar ook al jaren natuurlijk dus je hecht je dan toch wel een beetje xD Dat heb ik met scholenvisjes minder.
 
Vandaag een extra onderhoudsbeurt ingelast :juggle: Sinds donderdag in ene veel last van bruin- en draad alg... Ook groeide mijn Ceratopteris echt de bak uit xD Ook zag ik links een stukje waar blauwalg leek te zitten tussen een plantje :stars: Dus vandaag heb ik het (vermoedelijke) blauwalg en zoveel mogelijk draadalg weggehaald en de Ceratopteris wat uitgedund. Verder heb ik nu één van de twee filter uit mijn oude aquarium overgezet (had halverwege maart deze bij het andere aquarium erin gezet omdat ik wist dat ik dit aquarium zou krijgen en die nog had liggen :D). Hopelijk helpt dit mijn bacteriecultuur weer wat verder. Ik meet verder geen NH3 of NO2 en heb wel al wat NO3 dus de waterwaarden gaan de goede kant op :D

Nog een totaaltje van na het onderhoud:
21-04-2018 Totaal.jpg


Op de foto vallen de bruinalgen niet eens op xD Maar in het echt is het zand nu bruin ipv wit en zit er ook een bruine aanslag op de stenen, hout en de achterwand. Mijn plantjes hadden dan juist weer last van draadalg :rolleyes: Hopen dat de extra waterwissel en het onderhoud en beetje helpen alles weer onder controle te krijgen.
 
Hopenlijk is het nu wel goed met de foto's, heb ze opgeslagen en opnieuw geüpload in het eerste bericht.
 
Vergelijking week 1 en 2.jpg


Weer even een update :D Mijn bak zit op het moment helaas nog steeds vol met algen.. De ergste algen heb ik weggekregen door 2 dagen het licht uit te doen en het licht staat nu ook minder lang aan per dag, dus ik hoop dat dit werkt. Ook heb ik een stukje hout met stringy mos toegevoegd voor mijn toekomstige garnaaltjes. Ook heb ik gisteren avond alweer het boompje moeten snoeien en begint het plantje onder het boompje eindelijk sprietvormige bladeren te vormen. De rest gaat dus nog steeds prima.

Het enige wat mij opvalt is dat het mos nog niet lekker hecht aan de grond. Als ik er per ongeluk tegen aan stoot tijdens onderhoud schiet het al los. Knippen durf ik daarom ook niet zo goed. Hebben jullie hier nog tips voor?
 
Alvast een kleine update :D Zondag weer bezig geweest met mijn bak en na een test van het water besloten mijn eerste visjes over te zetten. De bak draaide ruim 2,5 week en al 1,5 week met een ingedraaid filter erbij. De waterwaarden waren ook helemaal goed (geen nitriet en NH3, wel al nitraat van 10). Ook kwam ik een mooie deal tegen met garnaaltjes dus heb deze ook al toegevoegd. Ik weet dat er meestal een termijn van minimaal 3 weken aangehouden wordt, maar 2,5 week met een ingedraaid filter erbij leek mij veilig.

En tot nu toe doen ze het prima :D Al 3 vervellingen gevonden en zie mijn garnalen gelukkig veel. Ook hebben ze de stenen en achtergrond al lekker alg vrij gemaakt. Er zitten nu 3 sewellia lineolata's in (1 man en 2 vrouwen) en 57 garnalen (had er 30 gevraagd maar heb de bijvangst erbij gekregen). Ik weet natuurlijk niet zeker of alle garnalen nog leven... Maar telde er vanochtend 27 en heb er geen dood gevonden dus de populatie lijkt het goed te doen. Ook de sewellia's laten zich in deze bak veel meer zien. Hoop dat dat zo blijft als ik over de tijd meer visjes toevoeg.
IMG-20180425-WA0012.jpeg

IMG-20180429-WA0016.jpeg

Mijn bak is nu al veel leuker om naar te kijken :D Maar helaas wervelen de sewellia's wel grint in het zand :juggle: Dat haal ik nu dus met het schoonmaken steeds weer voorzichtig weg.

Morgen is het weer tijd voor wat onderhoud dus dan zal ik ook weer een vergelijkingsfoto maken met vorige week :foto: Ik blijf overigens om de dag mijn waterwaarden checken en kijk goed naar het gedrag van de visjes en garnalen.

Mocht er toch nog een nitrietpiek komen kan ik dan gelijk ingrijpen met waterwissels en in het uiterste geval zoveel mogelijk uitvangen en in mijn oude aquarium onderbrengen die nog steeds er naast draait. Dus ik ben mij wel ervan bewust dat deze piek nog t/m de 6 weken kan plaatsvinden, maar lees ook veel dat gelijk er in doen ook goed gaat dus ik wacht het verder af en monitor het water grondig.
 
Wauw mooi zeg.
Ik heb met het inrichten van mijn huidige bak ook de gok genomen en na een paar dagen de vissen over gezet van de oude naar de nieuwe bak en idd ook met ingedraaid filter.
Gaat tot nu toe hardstikke goed
 
Altijd leuk, leven in de bak. Voor welke garnalen ben je nu gegaan?

Het zijn de Neocaridina davidi var. blue dream/blue velvet geworden :D Er zitten lichtere bij, bijna zwarte en enkele koper rode. Ben wel erg blij met ze :D

En fijn te horen dat het bij jou nog steeds goed gaat trotsemammie! Maar jij had geloof ik wel een groter ingedraaid filter dus hoop dat het bij mij ook goed blijft gaan :rolleyes:

Vergelijking week 2 en 3.jpg

En weer een totaaltje :D Zoals te zien groeien mijn plantjes nog steeds goed, is het zand weer wat bestrooid door het grind en wil alleen mn matje nog niet echt dichtgroeien. Verder heb ik eindelijk mn extra grind binnen gekegen waardoor ik de verhooginkjes nog iets kon opvullen en ook het mos en de plantjes achter beter vast kon zetten. Hierdoor lijkt het alleen wel dat het mos minder dicht is dan vorige week :rolleyes: Gewoon nog wat meer geduld hebben en dan komt het vast vanzelf.
 
Ziet er heel gaaf uit.
Persoonlijk stoor ik me niet zo aan de korreltjes op je zand. Oogt wat natuurlijker.
Mooie garnaaltjes trouwens!
 
Ziet er heel gaaf uit.
Persoonlijk stoor ik me niet zo aan de korreltjes op je zand. Oogt wat natuurlijker.
Mooie garnaaltjes trouwens!

Het oogt inderdaad natuurlijker maar ben bang dat het straks teveel mengt :juggle: Hoop dat het mosmatje de meeste korrels uiteindelijk op hun plek kunnen houden zodat ik daar geen last van krijg
 
Het oogt inderdaad natuurlijker maar ben bang dat het straks teveel mengt :juggle: Hoop dat het mosmatje de meeste korrels uiteindelijk op hun plek kunnen houden zodat ik daar geen last van krijg
Valt hier reuze mee. Al is het wandje tussen zand en grind wat hoger, echt last heb ik nog niet van
 
Paar dagen later dan normaal maar toch even een update xD Inmiddels heb ik het visbestand nog verder uitgebreid. Naast mijn sewellia's en garnalen zwemmen er nu ook twee schooltjes rond. Ik heb nu 16 rasbora hengeli's (die scholen verrassend mooi tot nu toe), 20 simulansen en 2 ramirezi's toegevoegd. In mijn oude bak zwemmen de corydoras paleatus, een harempje honginggoerami's en mijn ancistrus. Ik ben toch maar van mijn idee van keizertetra's afgestapt. Vind ze super leuk, maar in combinatie met de garnalen denk ik dat ze ongeschikt zijn. Tot nu toe ben ik heel blij met mijn bestand en ik kan heerlijk genieten van alle beweging in de bak. Ook de sewellia's laten zich nog steeds veel zien en lijken het dus veel prettiger te vinden in deze bak :D

Verder heb ik nog wat plantjes toegevoegd. De Ceratopteris was in ene helemaal bruin geworden dus heb ik heel drastisch gesnoeid. Ik hoop dat hij het nog mooi gaat doen, maar vrees van niet. Daarom dus maar wat nieuwe achtergrond plantjes erbij geplaatst namelijk de Heteranthera dubia en de Heteranthera zosterifolia. Ook heb ik de ophiopogon japonicum kyoto vervangen door enkele crytocoryne's uit mijn oude bak. Dit moerasplantje werd steeds geler dus heb ik er maar helemaal uitgehald. Vind het achteraf ook veel mooier zo!

Mijn boompje staat er nu wel een beetje zielig bij... Alles werd losgeblazen dus heb hem eruit gehaald en wilde de platjes er opplakken dit keer. Dat ging allemaal niet zo best dus uiteindelijk veel weg moeten gooien :juggle: Van de week hoop ik nog wat extra te kunnen bestellen zodat ik het boompje weer mooi vol kan maken zonder dat ik dagelijks plantjes moet uitvissen.

Nu lekker even laten draaien en volgende week de laatste visjes overplaatsen.

En natuurlijk nog een vergelijkingsplaatje:
Vergelijking week 3 en 4,5.jpg
 
25-05-2018 Nachtverlichting.jpg

Behoorlijk wat omgegooid, gesnoeid en nieuwe dimbare verlichting :D Morgen een totaaltje met dag licht :rolleyes: Al mijn visjes zitten er inmiddels in en doen het echt prima :D Alleen mijn ancistrus zie ik zelden :stom: Heb ook de eerste zwangere garnaal gespot. Enige probleem dat ik had was het bruin worden van de bladeren.. Maar bij meten had ik 0 fosfaat en zo goed als 0 nitraat :juggle: Dit heb ik gisteren toegevoegd dus ben benieuwd of dit gaat helpen. Maar morgen dus meer xD
 
Iets later dan gepland en met reflecties, maar toch nog een totaaltje xD

20180528_131014.jpg
 
Ja mooi hoor en als straks die middelste plant lekker omhoog schiet ziet het er helemaal top uit!
 
Bedankt allemaal :D Ik ben ook echt blij met hoe hij nu ingericht is. Vond de oude indeling toch iets te leeg xD
 
Ik had al een tijdjes last van verslijmende en bruin wordende plantjes. Vooral het "gras" werd helemaal bruin. Na meten kwam ik erachter dat nitraat en fosfaat 0 waren, nu heb ik deze opgehoogd naar nitraat 20 en fosfaat 2. Iemand een idee hoelang het duurt voordat mijn plantjes dan weer bij trekken?

Mijn boompje is weer kaal helaas... Zonder lijm deed hij het echt heel mooi, maar blijkbaar kunnen deze plantjes echt niet tegen de lijm... Zonder lijm was geen optie meer omdat de stroming, vissen en garnalen zorgden dat de plantjes loskwamen. Heb nu 3x met lijm geprobeerd (eerste keer dacht ik teveel gebruikt, tweede keer om toch nog maar een poging te wagen en derde poging alleen omdat ik de plantjes uit coulance gekregen had met wat tips over hoe ik ze vast moest lijmen).

Verder gaat mijn bak wel super :D Mijn visjes doen het erg goed en ik zie mijn garnalen ook nog regelmatig. Heb alleen geen idee hoeveel ik er nog heb.. Sinds ik de gourami's heb toegevoegd verstoppen ze zich veel meer. Maar heb er nog sowieso een stuk of 10, zag er toen 4 op mijn filterwatten (kunnen die kamer vrij in en uit, toegang naar de pompmotor is afgesloten met watten), 4 onder een stuk hout en nog 2 op mijn boompje. Vind het niet slecht met de ongeveer 50 die ik heb toegevoegd xD Wel pas één keer een zwanger vrouwtjes gespot en nog geen jongen.
 
Waarom bind je het niet vast met visdraad? Zie je op een gegeven moment niet meer als het eenmaal groeit en werkt eigenlijk met elke plant/elk mos heb ik hier gemerkt
 
Waarom bind je het niet vast met visdraad? Zie je op een gegeven moment niet meer als het eenmaal groeit en werkt eigenlijk met elke plant/elk mos heb ik hier gemerkt

De plantjes die ik gebruikte zijn kleine stengel plantjes die ik tussen de takjes deed. Ze wortelen ook niet aan het hout vast. Met visdraad is daardoor bijna geen doen of ik moet engelengeduld hebben :rolleyes: Sowieso heb ik altijd al ruzie met visgaren xD Zit er nu aan te denken om het boompje met javamos te bekleden. Dat is iets makkelijker vast te zetten met visgaren en wortelt wel op het hout. Maar dan wordt het dus wel een groen boompje terwijl ik eigenlijk een rode wilde xD
 
De plantjes die ik gebruikte zijn kleine stengel plantjes die ik tussen de takjes deed. Ze wortelen ook niet aan het hout vast. Met visdraad is daardoor bijna geen doen of ik moet engelengeduld hebben :rolleyes: Sowieso heb ik altijd al ruzie met visgaren xD Zit er nu aan te denken om het boompje met javamos te bekleden. Dat is iets makkelijker vast te zetten met visgaren en wortelt wel op het hout. Maar dan wordt het dus wel een groen boompje terwijl ik eigenlijk een rode wilde xD
Tja... keuzes maken dus. Succes met wat je ook kiest!
 

Terug
Bovenaan