Wat is er nieuw

Visje zielig na nitrietpiek

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guppie82
  • Startdatum Startdatum
G

Guppie82

Guest
Zoals ik wel had gedacht, kreeg ik een enorme nitrietpiek in mn bak. Omdat mijn aquarium lek ging moesten de vissen hals over kop verhuizen naar een niet ingedraaide specikuip, gister sloeg mn test knalrood uit, enorme nitriet dus. Meteen een groot deel ververst en vandaag weer, dus nu is de bak weer nitriet vrij, maar 1 sluiertje heeft er nog last van. Hij ligt zielig op de bodem te liggen 🙁 zwemt nog af en toe een stukje .. Eet nog een beetje maar zakt dan weer naar de bodem. Hij ligt niet scheef of op zn kop oid maar gewoon op zn buikje.

Komt dit door de nitriet? En gaat dat nog over?! De andere vissen lijken nergens last van te hebben.

En hoe komt ineens die nitriet in die bak?

Laat je ze in de speciekuip?

Nee ze blijven er niet, zodra de kans op vorst voorbij is gaan ze naar buiten 🙂 krijgen ze een vijver.

Zal niet goed genoeg ververst hebben vrees ik Bertus. .. Al heb ik echt mijn best gedaan.

bertus ik dnek dat dat wel duidelijk is, als je bak kapot is zal je snel iets moeten verzinnen en als je geen ingedraaide bak hebt moet het dus in een niet ingedraaide bak, die meteen nitriet aanmaakt door zoveel vissen.

sommige vissen hebben meer last van nitriet en stress, wacht even af voor je wat gaat doen met een beetje mazzel komt ie er bovnop. het erge is dat iets aan stress doen door bijv nitriet niet echt een medicijn bevat.

ik zou het even aankijken

Voorlopig iedere dag 50% verversen en dan zal het visje wel opknappen 🙂

Hoe lang duurt het voor hij weer de oude is? Moet ik dan aan dagen of weken denken?

Over een paar dagen zou het al veel verbeterd moeten zijn.

Bo c. zei:
bertus ik dnek dat dat wel duidelijk is, als je bak kapot is zal je snel iets moeten verzinnen en als je geen ingedraaide bak hebt moet het dus in een niet ingedraaide bak, die meteen nitriet aanmaakt door zoveel vissen.

sommige vissen hebben meer last van nitriet en stress, wacht even af voor je wat gaat doen met een beetje mazzel komt ie er bovnop. het erge is dat iets aan stress doen door bijv nitriet niet echt een medicijn bevat.

ik zou het even aankijken

Bo C.
Vertel mij nou niet hoe of wat,he.

Ook in een kuip met en paar vissen,krijg je niet in een week nitriet.
Is het meer vervuiling,wat optreed.

zelfs in een kuip met een paar vissen krijg je snel nitriet, als jij 65 liter of 90 liter met 4 vissen ineens neerzet gaat dat godsgruwelijk snel.
hoe wil je dan zulke vervuiling in een week krijgen tot er een nitriet piek ontstaat?
het is gewoon een feit dat als je een klein aantal liters ineens belast deze heel snel nitriet begint op te bouwen.
zeker in een kleine bak, daarvoor word ook altijd gewaarschuwt .
zelfs in een 300 liter bak zul je binnen een week problemen krijgen als je hem meteen volgooit met vis

Bertus zei:
Zeker wel. Binnen een paar dagen zelfs.

Jones zei:
Bertus zei:
Zeker wel. Binnen een paar dagen zelfs.

In een bak met water met enkel vis zal nitriet zelden een probleem zijn , simpelweg omdat het ammonium niet wordt omgezet .
Dit laatste kan zich hoog opbouwen .

Maar voor goudvissen en karperachtigen ligt die grens vrij hoog .
Tijdelijke waardes tot NH3-N van tot de 2,0 mg/l worden verscheidene weken goed verdragen .

Vorige week hier in de beek zelfs waardes gemeten tot ver boven de 30,0 mg/l NH3-N (hier was wel vissterfte)
Normale water in de beek bevat zelf al 3,0 mg/l NH3-N .

het is altijd lastig afwegen

1. vis voelt zich prettiger en minder gestressd met planten in de bak om zich te verschuilen.
2. ammonium word omgezet doordat je planten in de bak hebt.

als je er voor kiest om planten erbij te zetten moeten naar mijn mening de waardes toch een stuk beter in de gaten worden gehouden.
er is dan namelijk nog geen balans

Door planten hebben je vissen juist veel minder last van NH3/NH4 omdat dit opgenomen wordt. Zonder planten wordt het geheel nog onstabieler.

@ Erwin
Dat kan best gelden voor een aantal goudvisachtigen maar sluierstaarten zijn veel gevoeliger en kunnen erg slecht tegen NH3/NH4 en NO2.

Helaas doet hij nog steeds zielig 🙁 hoop zo dat ie snel weer de oude is!

Jones zei:
Door planten hebben je vissen juist veel minder last van NH3/NH4 omdat dit opgenomen wordt. Zonder planten wordt het geheel nog onstabieler.

@ Erwin
Dat kan best gelden voor een aantal goudvisachtigen maar sluierstaarten zijn veel gevoeliger en kunnen erg slecht tegen NH3/NH4 en NO2.

Ik wil me nergens mee bemoeien (maar doe het toch 😀)
Maar het lijkt mij, dat Jones in deze een enorme ervaringsdeskundige is, die echt wel weet waar ze over praat.
Ze heeft zelf al vaker 'ineens' vissen moeten opvangen.

Erg vaak inderdaad 🙂

Maar nooit problemen gehad zolang de vissen in de q-bak minimaal 20l. per stuk hadden, er dagelijks 70% ververst werd en de filterspons iedere 2 dagen onder de kraan uitgespoeld werd. Laan van dit forum had door watertesten na het toevoegen van planten in de q-bak gemerkt dat ammonium/ammoniak bij lange na niet zo hoog oploopt. Dit spul is nog veel giftiger dan nitriet dus dat maakt planten (vooral snelgroeiers als waterpest en hoornblad) een goed hulpmiddel in dergelijke situaties.

Hij is weer opgeknapt gelukkig! En zwemt weer vrolijk mee met de rest!

Kijk eens aan, goed zo 🙂

Wel blijven verversen h�. Als dagelijks 50% niet lukt probeer het dan zeker iedere 2 dagen te doen.

Zal ik zeker doen! Bedankt voor de tips!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan