Wat is er nieuw

Visjes vangen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Coulibaly
  • Startdatum Startdatum
C

Coulibaly

Guest
Ik heb een 450 liter gezelschapsbak welke ik dra wil omvormen tot een Malawi aquarium. Daarom moeten alle huidige vissen eruit. Ze krijgen een nieuwe woonst in de vorm van een 2 meter aquarium van een kennis.

Alle planten, stenen en losse decoratie is al uit het aquarium.

Die vissen eruit halen, da's nog geen sinecure. De helft is ondertussen al verhuisd, maar de andere helft laat zich niet grijpen.

Een deel lijkt het precies te weten dat ik ze wil vangen. Wanneer ik in de buurt kom, dan verdwijnen ze ongrijpbaar tussen de voegen van de terrassen en achterwand. En ze hebben nog andere verstop plekjes ook.

Dit gaat dan over nog een paar Corydoras, 1 Clown Botia (die gaat een grotere bak op prijs stellen), 2 Botia almorhae en 2 of 3 dwerg cichliden.

Deze jongens zal ik vroeg of laat wel te pakken krijgen.

Ik zit ook met 4 Puntius denisonii (red-line torpedo barb) en 1 Gyrinocheilus aymonieri (Siamese algeneter).

CSuSlTqjNAT_q6DwnB3D6l5TL5ZVoItu.jpeg

Puntius denisonii

CSuSlTqjNAT_q6DwnB3D6l5TL5ZVoItu.jpeg

Siamese algeneter

Deze jongens verstoppen zich niet, maar zijn...

a) irritant snel. lol
b) worden extreem zenuwachtig wanneer je ze tracht in te sluiten. E�n sprong bijna uit het water.
c) ze vastzetten tussen wand en net is ondoenbaar. Ik heb zijwanden en die zijn redelijk ruw. Ze zouden zich kunnen blesseren wanneer ze heftig te keer gaan.

Ik heb al van alles geprobeerd. Insluiten met 2 netjes, waterpeil laten zakken (dit heb ik niet op het minimum verantwoorde kunnen doen, daar er vissen zich verstoppen op hoger gelegen terrassen), ze 's nachts trachten te 'overvallen' wanneer ze slapen, ...

Ik ga het straks eens proberen met een vissenval. Ik heb al DIY-oplossingen gezien met bv. plastic fles. Daar kan je een kuif van maken.

Dit kan werken voor de kleinere vissen, maar de denisonii gaan daar echt niet inkruipen.

Zijn er mensen die andere suggesties hebben?

Werken de commerci�le visvallen goed bij dit soort vissen? En welke zou je dan aanbevelen?

Misschien werkt het om een lege (conserven) pot neer te leggen met wat voer erin en als ze erin zwemmen het netje ertegenaan doen?
Ik snap dat ze niet meewerken 😉.

met de DIY vallen uitkijken met je corys, die moeten zo nu en dan naar het oppervlak en als ze vast zitten kunnen ze doodgaan.

voor de rest zeg ik:

blijven doorgaan, blijven opjagen en blijven uitputten.

misschien niet heel diervriendelijk maar bij mij werkt t.

Geduld is dus een schone zaak hier 😉.
Of misschien alle water eruit op 10cm na en dan met een plaatje die net zo lang is als de bak diep de vissen van de ene naar de nadere kant opjagen waardoor ze dus door het plankje/plaatje nergens heen kunnen.
Dat zou kunnen met een stuk laminaat bijvoorbeeld of een plaatje triplex. Zo dwing je ze om ��n bepaalde kant op te gaan en dan zitten ze ingesloten.

Deze werkt altijd 😉
Is een glazen klok van een goeie 40cm lang en de klop zelf heeft een opening van bijna 9 cm diameter.

639795luc_0_82_012.jpg

516513luc_0_82_013.jpg

Wat een bizar ding is dat Luc, dit heb ik nog nooit gezien 😉
Kun je er ook muziek op maken? 😀

En Couliblably, neem ook een GROOT schepnetje. Dat klinkt heel dom misschien, maar ik wel eens mensen zien klooien met een te klein netje. 😉

luc zei:
Deze werkt altijd 😉
Is een glazen klok van een goeie 40cm lang en de klop zelf heeft een opening van bijna 9 cm diameter.

639795luc_0_82_012.jpg

516513luc_0_82_013.jpg

Haha, die herken ik nog van mn vader die deze zo n 35 jaar geleden nog heeft gebruikt en hem ook nog heeft. Zoiets is denk ik antiek, maar kan daarom prima werken.

Mijn vader rookt pijp, daar heeft het ook wel iets van weg 😀 😀

Maar even serieus he,

Hoe werkt dat ding dan?
Moet je aan de smalle kant zuigen of zo? :juggle:
Ik zie echt niet hoe dit werkt.

Bij mijn LFS gebruiken ze die dingen ook altijd. Alleen zijn die van kunststof.
Het ziet er altijd heel makkelijk uit. Maar ja...ik denk dat ik ook zit klungelen.
Gelukkig hoef je ook niet vaak vissen te vangen.

Met twee netjes moet het toch lukken? Met 1 netje drijf je ze in een hoek en het andere netje hou je alvast in de hoek en heb je ze zo te pakken...anders waterniveau verlagen dat moet het echt wel lukken....

Een van de redenen dat ik geen niet of moeilijk verwijderbaar decor gebruik maar daar heb je nu niets aan.

Sanneke80 zei:

Maar even serieus he,

Hoe werkt dat ding dan?

Haha, nee niks niet er aan zuigen hoor :koud: . Je houdt hem in het water en de vissen zien hem niet of haast niet en zwemmen dan de kelk in. Althans dat hoop je dan 😀.

jessicapilon zei:
Sanneke80 zei:

Maar even serieus he,

Hoe werkt dat ding dan?

Haha, nee niks niet er aan zuigen hoor :koud: . Je houdt hem in het water en de vissen zien hem niet of haast niet en zwemmen dan de kelk in. Althans dat hoop je dan 😀.

Aha, dus de truck is eigenlijk dat de vissen het niet zien doordat het doorzichtig is. Ik begin hem te snappen...😀

Je houd je duim op het gat bovenin. (de steel).
Doe hem onderwater, zwemt de vis voorbij, duim er af, dan wordt hij naar binnen gezogen.
Dan rustig om hoog halen. duim op het gat.

Bertus zei:
Je houd je duim op het gat bovenin. (de steel).
Doe hem onderwater, zwemt de vis voorbij, duim er af, dan wordt hij naar binnen gezogen.
Dan rustig om hoog halen. duim op het gat.

Inderdaad, zoals Bertus het zegt is juist, en omdat het uit glas bestaat ziet de vis niet dat je hem in de klok manoeuvreert en kan je hem gemakkelijk vangen. 🙂
Natuurlijk moet je kijken bij welke vissen dit kan, een slanke vis van 10 cm lang kan gemakkelijk, bv. een maanvis van 10 cm lang gaat niet , deze zijn te hoog en kunnen niet in de klok.

Sanneke80 zei:

En Couliblably, neem ook een GROOT schepnetje. Dat klinkt heel dom misschien, maar ik wel eens mensen zien klooien met een te klein netje. 😉

Ik ben een Belg, maar zo erg ben ik nu ook weer niet 😉

Ik heb ondertussen een visval gekocht van Aqua Medic en die werkt voorlopig best prima.
288113231.jpg

2 Clown Botia, 3 denisonii, 2 dwerg cichliden en 1 otocinclus (die ik blijkbaar ook nog had, lol) heb ik er al mee kunnen vangen.

Lekker spannend wel. Val klaar zetten, wachten en dan aan een touwtje trekken wanneer ze erin zitten. Dat ging allemaal vrij snel.

Maandag hoop ik de rest te kunnen vangen.

Filmpje van de visval:

https://www.youtube.com/watch?v=uXrWKG8y12c

Ik denk wel dat de vissen na verloop van tijd leren dat ze er niet moeten inkruipen, gelukkig moet ik er nu niet zo veel meer vangen. 🙂

RichD1011 zei:
met de DIY vallen uitkijken met je corys, die moeten zo nu en dan naar het oppervlak en als ze vast zitten kunnen ze doodgaan.

voor de rest zeg ik:

blijven doorgaan, blijven opjagen en blijven uitputten.

misschien niet heel diervriendelijk maar bij mij werkt t.

Klopt. De val die ik heb gekocht is geen automatisch ding. Ik moet zelf aan een touwtje trekken om een glazen schuifdeurtje te laten vallen.

Ik laat de gevangen visjes even op rust komen nadat ze gevangen zijn (sommige gaan wel even te keer, andere hebben niet door dat ze niet meer kunnen ontsnappen). Daarna gaan ze het transportzakje in en verdwijnen ze gelijk naar een nieuwe bestemming.

luc zei:
Deze werkt altijd 😉

639795luc_0_82_012.jpg

516513luc_0_82_013.jpg

Die ken ik ja, heb er ooit ��n van Tetra eens zien liggen bij Animal Planet in Herentals. Die winkel bestaat ondertussen niet meer.

Ik heb zo'n kleintje om baby's te vangen.

Doch vraag ik me af, bij zo'n grote klok, loop je niet het risico dat je hun kieuwen zou beschadigen?

Loaches zei:
Met twee netjes moet het toch lukken? Met 1 netje drijf je ze in een hoek en het andere netje hou je alvast in de hoek en heb je ze zo te pakken...anders waterniveau verlagen dat moet het echt wel lukken....

Probleem is dat ik het waterniveau niet ultra laag kan zetten.

Er zijn hoger gelegen terrassen die dan blank komen te staan. En daar verstoppen zich ook vissen in en tussen. Soms h��l onzichtbaar.

In een halfvolle bak denisonii vangen, het is een gedoe met 2 netjes.

Ze worden enorm zenuwachtig en kunnen zich gemakkelijk blesseren. Als de zenuwen ze al op de duur niet zou doden. Dit zijn heel stressgevoelige diertjes.

Bovendien zijn ze ultra snel en hebben ze een IQ van 140. lol

Prachtbeesten om naar te kijken, niet om te vangen. 🙂

Neen hoor, temeer omdat je niet alle lucht laat ontsnappen, op het moment dat je ziet dat deze in de klok zit moet je terug je duim zetten zodat hij niet mee de schacht in gaat. bijkomend voordeel is dat je vissen zich rustig houden omdat ze niets zien wat hun tegemoet komt. 🙂

Gelijk even beschrijven hoe deze val werkt.

Het is een vrij groot ding, waar ook grotere vissen in passen.

Je zet hem op het grind, maar je kan hem ook met bijgeleverde zuignappen aan het glas kleven.

Het principe is simpel: je zet het deurtje open, je wacht tot de vis erin zit, je trekt aan een touwtje en de zwaartekracht doet zijn werk. Het glazen schuifdeurtje klapt naar beneden.

In het midden is er een staaf met fijne openingen. Daar leg je wat voer in. Het geurspoor zal de visjes extra aanzetten om alles eens te gaan verkennen. Maar zonder voer heb ik er ook vissen mee kunnen vangen

Misschien hadden ze die staaf beter achteraan gezet, ipv in het midden. Of men had toch die mogelijkheid moeten voorzien. Sommige vissen laten zich nl. door die staaf afschrikken (je kan deze w�l even verwijderen).

Al bij al werkt het vrij goed en heb ik er vrij snel aardig wat vis mee kunnen vangen.

Je moet wel je kop erbij houden en zeker zijn dat er geen visje zit net waar het schuifdeurtje neer komt. Een guillotine, ook visjes vinden dat niet leuk.

Ook denk ik dat je soms moet opletten wanneer er meerdere vissen in de visval zitten. Een paniekerige denisonii en een Corydoras in een enge ruimte, het lijkt me geen goede combinatie. De laatste heeft stekels en kan een gif afscheiden.

Voor de rest, prima ding dat zijn werk doet. Wel een beetje prijzig.

luc zei:
Neen hoor, temeer omdat je niet alle lucht laat ontsnappen, op het moment dat je ziet dat deze in de klok zit moet je terug je duim zetten zodat hij niet mee de schacht in gaat. bijkomend voordeel is dat je vissen zich rustig houden omdat ze niets zien wat hun tegemoet komt. 🙂

Dat had ik wel eens voor met de mini versie van deze klok bij het vangen van baby's. Dan zaten ze vast in de schacht en mocht ik ze eruit blazen 🙂

Coulibaly zei:

Je zet hem op het grind, maar je kan hem ook met bijgeleverde zuignappen aan het glas kleven.

Het principe is simpel: je zet het deurtje open, je wacht tot de vis erin zit, je trekt aan een touwtje en de zwaartekracht doet zijn werk. Het glazen schuifdeurtje klapt naar beneden.

In het midden is er een staaf met fijne openingen. Daar leg je wat voer in. Het geurspoor zal de visjes extra aanzetten om alles eens te gaan verkennen. Maar zonder voer heb ik er ook vissen mee kunnen vangen

Misschien hadden ze die staaf beter achteraan gezet, ipv in het midden. Of men had toch die mogelijkheid moeten voorzien. Sommige vissen laten zich nl. door die staaf afschrikken (je kan deze w�l even verwijderen).

Al bij al werkt het vrij goed en heb ik er vrij snel aardig wat vis mee kunnen vangen.

Je moet wel je kop erbij houden en zeker zijn dat er geen visje zit net waar het schuifdeurtje neer komt. Een guillotine, ook visjes vinden dat niet leuk.

Ook denk ik dat je soms moet opletten wanneer er meerdere vissen in de visval zitten. Een paniekerige denisonii en een Corydoras in een enge ruimte, het lijkt me geen goede combinatie. De laatste heeft stekels en kan een gif afscheiden.

Prijzig? maak ze dan zelf 😉

Hieronder staat de mijne, je kan zelf beslissen hoe groot je deze maakt 😉

288452luc_0_81_aquarium_afstand_1578.jpg

483538luc_0_81_aquarium_afstand_1579.jpg

397443luc_0_81_aquarium_afstand_1581.jpg

luc zei:
Coulibaly zei:

288452luc_0_81_aquarium_afstand_1578.jpg

483538luc_0_81_aquarium_afstand_1579.jpg

397443luc_0_81_aquarium_afstand_1581.jpg

Prachtig. Deze lijkt helemaal op een guillotine 🙂

Coulibaly zei:
luc zei:
Coulibaly zei:

Neen hoor, valt 100% mee en als je toch je bedenkingen erbij hebt kan je onderaan het glasplaatje een rubbertje steken 😛

luc zei:
Deze werkt altijd 😉

639795luc_0_82_012.jpg

516513luc_0_82_013.jpg

Ik probeer alweer 1 jaar om deze vangklok te kopen maar kan ze nergens vinden.
Weet iemand nog ergens een adres?

En wat is de Engelse benaming?

B.V.D.
Henk P.

Coulibaly zei:
Sanneke80 zei:

Ik ben een Belg, maar zo erg ben ik nu ook weer niet 😉

:sorry: Niet persoonlijk bedoeld hoor 😉

luc zei:
Coulibaly zei:
luc zei:
Coulibaly zei:

Neen hoor, valt 100% mee en als je toch je bedenkingen erbij hebt kan je onderaan het glasplaatje een rubbertje steken 😛

Ik had het gewoon over de look hoor 🙂

Je moet gewoon een beetje uitkijken. Ik vermoed dat mijn commerci�le ook wel een visje ernstig kan verwonden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan