Visluis of stip?


HenkK

Member
Lid geworden
4 mei 2024
Berichten
5
Leeftijd
36
Beste kenners,

Ik ben ten einde raad. Ben al 5 dagen mijn vissen met ichtocell aan het behandelen, intussen op een temperatuur van 28 graden. Eerder was het nog 24/25 graden.
De stippen blijven aardig zitten en lijken soms minder, dan weer meer. Ik vind het zelf heel vreemd dat met nagenoeg perfecte waterwaarden en een prima temperatuur, na het toevoegen van zoetwatermosselen deze ziekte uitbrak.
De stippen zitten nu op alle vissen intussen en vooral (eigenlijk alleen) op de vinnen.
Heeft iemand enig idee of dit witte stip of vooral wittere visluis is zoals hier te zien bij de maanvis: https://aquariumscience.org/index.php/10-14-fish-lice/
Mocht het dan toch visluis zijn... dan heb ik een groter probleem want ik heb werkelijk geen idee hoe ik dat moet behandelen en de informatie online is uiteenlopend en schaars.

Bij voorbaat dank.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2024-05-04 at 18.37.20.jpeg
    WhatsApp Image 2024-05-04 at 18.37.20.jpeg
    274.5 KB · Weergaven: 27
Weet je zeker dat het visluis is? Zijn er niet nog andere mogelijkheden? Het je met een vergrootglas gekeken?
 
Hallo Lysia,

Ik heb nog niet met een vergrootglas gekeken, maar daar zijn mijn ogen hoe dan ook te slecht voor. Het liefst zou ik met een pincet er wat vanaf halen en de microscoop erbij pakken. Witte stip had allang weg moeten zijn en is doffer wit in mijn beleving. Vooral de witte stip op de punt van de rugvin lijkt aan de binnenkant 'inhoud' te hebben. Wat zijn de alternatieven volgens jou?
 
Wat nooit kwaad kan, is water wisselen en je filter op orde brengen. Daarmee was je alles wat los van de vis rondzwemt weg, wat het ook is. Bovendien verhoog je de weerstand van de vissen door te zorgen voor schonere leefomstandigheden.
Maar er zijn hier op het forum wel een aantal mensen die je verder kunnen helpen en meer ervaring mee hebben dan ik.
 
Wat nooit kwaad kan, is water wisselen en je filter op orde brengen. Daarmee was je alles wat los van de vis rondzwemt weg, wat het ook is. Bovendien verhoog je de weerstand van de vissen door te zorgen voor schonere leefomstandigheden.
Maar er zijn hier op het forum wel een aantal mensen die je verder kunnen helpen en meer ervaring mee hebben dan ik.
Gisteren een waterwissel gedaan en het filter is twee weken oud. Heeft puur een paar oude watten om de bacteriele stabiliteit enigszins te behouden.
 
Je filter heeft een belangrijke functie in het wegvangen van bacteriën, de bacteriën die daar wonen concurreren ziekmakers eruit. Ik zou voor nu om de dag waterwissels van 80% doen en je filter met rust laten en geen middeltjes meer.
 
Is het niet schimmel? zie het op de foto enkel op de uiteinden van de rug en staartvin zitten. Als je niet weet waar je tegen behandeld kun je beter niet behandelen en zorgen voor schoon water tot je het wel weet.
 
Relevante vraag over schimmel BlupGup.

Visluis lijkt me zo ontzettend zeldzaam.
Daarom denk ik nu aan de volgende mogelijke oorzaken:
  • Epistylis (dat is schimmel, als ik het goed heb begrepen)
  • Lymphocystis
  • Bijzonder idee, maar het klopt met hoe het eruit ziet bij deze zeer kleine visjes: larven van zoetwatermosselen (glochidia). De twee mosselen vond ik al behoorlijk actief. Ook lijken de stippen te groeien, waarbij de grootste verdwijnt. Hiervan weet ik dat ze ook op de vinnen van vissen voor kunnen komen. De vissen zijn intussen niet ' ziek ' . Ze gaan vrolijk verder met wat ze altijd doen, ook bij 29 graden en eten goed en zijn verder dus echt gezond. Soms is er een schuurmomentje, wat me logisch lijkt met deze korrels op je vinnen. Bijgevoegd een afbeelding van mossellarven op de vinnen van een andere vis, gevonden op het internet.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2024-05-05 at 12.37.07 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2024-05-05 at 12.37.07 (1).jpeg
    107.8 KB · Weergaven: 9
Is het niet schimmel? zie het op de foto enkel op de uiteinden van de rug en staartvin zitten. Als je niet weet waar je tegen behandeld kun je beter niet behandelen en zorgen voor schoon water tot je het wel weet.
Ik denk met inzoomen ook aan schimmel en het zijn visjes die erg gevoelig en kwetsbaar zijn en vaak geen lang leven hebben.
 
Gisteren een waterwissel gedaan en het filter is twee weken oud. Heeft puur een paar oude watten om de bacteriele stabiliteit enigszins te behouden.
Henk ik zou er een (buiten)filter bijnemen extra. Maar dan met filtersponzen. Sponzen gaan veel langer mee en kunnen ook langer worden gebruikt dan filterwatten. Zoals @Lysia al terecht goede informatie geeft over de nuttige bacteriecultuur. Geheel eens met verhaal van @Lysia.
 
Laatst bewerkt:
Je filter heeft een belangrijke functie in het wegvangen van bacteriën, de bacteriën die daar wonen concurreren ziekmakers eruit
Kun je uitleggen hoe dat wegconcurreren dan zit want het zijn toch ook bacterien net als de nuttige die in ons filter en bodem zitten? Hoe kunnen ze dan de ziekmakende wegconcurreren?
 
Kun je uitleggen hoe dat wegconcurreren dan zit want het zijn toch ook bacterien net als de nuttige die in ons filter en bodem zitten? Hoe kunnen ze dan de ziekmakende wegconcurreren?
John en @Lysia als jullie het niet erg vinden wil ik hier graag op reageren.
Via de informatie die ik ook heb gelezen van @Gino88 op aquariumscience komt het erop neer dat de goede bacteriën in het filtermateriaal, sponzen, zorgen voor kristalhelder water en daardoor andere bacteriën, ziektekiemen minder kansen krijgen eenvoudig gezegd. Dat is wat ik uit het verhaal in jip en janneke taal haal.

Correct me if I'm wrong.

 
Yes. Het heeft ermee te maken dat ziekmakende bacteriën heterotroof zijn, en (in tegenstelling tot autotrofe nitrificeerders) geen vast oppervlak nodig hebben om zich te vermenigvuldigen. Ze kunnen dus zowel in het water hun ding doen als in een filter.

In een filter zijn de groeiomstandigheden optimaal doordat er veel stroming is en dus veel langskomende voedingsstoffen. En veel ruimte om een stabiele kolonie op te bouwen. Dus daar doen ook die heterotrofe bacteriën het het best.

Als je kijkt naar ziektepreventie is de vraag altijd: staan er in het filter voldoende stoelen klaar voor die heterotrofe baccies. Zo niet, of als het simpelweg te lang duurt voor het water van een bak langs het filtermateriaal komt (te klein of verstopt filter), dan wordt de voeding in het water gebruikt door vrijzwevende bacteriën. En die kan het immuunsysteem van een vis maar tot op een bepaald niveau aan.

Je kunt het immuunsysteem zien als een grensovergang, met een bepaalde capaciteit om van bezoekers (al dan niet met goede bedoelingen) de paspoorten te controleren, de bagage, de reisdoelen etc. Gooi je daar meer bezoekers tegenaan dan de capaciteit eigenlijk toelaat, dan willen er wel eens dingen misgaan.

Hoe kunnen ze dan de ziekmakende wegconcurreren?
Die ziekmakende bacteriën zijn meestal bacteriën die een normaal onderdeel zijn van het ecosysteem. Ze kunnen zich als "ziekmakers" gedragen als ze daartoe de kans krijgen, maar voeden zich in principe met van alles. Door het "van alles" zoveel mogelijk uit het water te houden via de filtering, houd je de aantallen eters die bij je vis kunnen komen beperkt. :)

@HenkK Je bent denk ik al goed op weg met mogelijke ziektes/parasieten op een rijtje te zetten. Als ik zo naar de foto kijk, valt mij op dat de witte plekken ongelijkmatig zijn van vorm. Daarmee vallen denk ik eitjes, larven e.d. met een uniforme grootte al af.
 
Door het "van alles" zoveel mogelijk uit het water te houden via de filtering, houd je de aantallen eters die bij je vis kunnen komen beperkt. :)
Ja het filter haalt dus stoffen uit het water waar voeding voor de ziekmakende bacterien van leven. Het is dus niet zo dat specifiek de nitrificerende bacterien dat doen.
 
Ja en nee. Hoe het precies zit met de bacteriesoorten die in het filter leven, weet ik niet. Maar ik weet wél dat veel bacteriën stofjes (afvalstoffen? hormonen? enzymen die een toename van voedingsstoffen tot gevolg hebben?) uitscheiden die hun eigen soort een boost geven en andere soorten een rem. Als je dus veel van de goede bacteriën hebt, bevorderen ze hun eigen soort en remmen ze de soorten die in de minderheid zijn.
 
Ja en nee. Hoe het precies zit met de bacteriesoorten die in het filter leven, weet ik niet. Maar ik weet wél dat veel bacteriën stofjes (afvalstoffen? hormonen? enzymen die een toename van voedingsstoffen tot gevolg hebben?) uitscheiden die hun eigen soort een boost geven en andere soorten een rem. Als je dus veel van de goede bacteriën hebt, bevorderen ze hun eigen soort en remmen ze de soorten die in de minderheid zijn.
Ja ik weet dat onze goede bacterien via de biofilm met elkaar communiceren als het goed is maar volgens mij zitten de ziekte verwekkende bacterien toch meer in de waterkolom en niet in een biofilm?
Ingewikkelde materie met die baccies hoor.
De uitleg van Gino leek/lijkt me aannemelijk als het filter stoffen uit het water haalt die de ziekteverwekkers kunnen gebruiken maar ja het fijne weet ik er ook niet van.
 
Natuurlijk heeft @Gino88 gelijk, maar het een sluit het ander niet uit.
 
Ja ik weet dat onze goede bacterien via de biofilm met elkaar communiceren als het goed is maar volgens mij zitten de ziekte verwekkende bacterien toch meer in de waterkolom en niet in een biofilm?
Ingewikkelde materie met die baccies hoor.
De uitleg van Gino leek/lijkt me aannemelijk als het filter stoffen uit het water haalt die de ziekteverwekkers kunnen gebruiken maar ja het fijne weet ik er ook niet van.
Er is niet echt zoiets als "goede" en "slechte" bacteriën in een aquarium. :) Alles is onderdeel van een ecosysteem waarin de verschillende soorten beesten allemaal hun rol hebben. Bacteriën eten dingen uit het water, maar ook elkaar, of ze worden gepakt door microscopische wormpjes, die op hun beurt ook weer concurrentie en/of predatoren hebben etc.

Van bacteriën in een filter wordt een vis niet ziek, maar in het water (wat bij een aantal soorten dus kan, die komen overal) moet je ze niet te veel hebben. Ik bedoelde trouwens met "stoffen filteren" gewoon biologische filtering. :) Dus dat de beesten in het filter de stoffen pakken zodat die niet naar bacteriën in de waterkolom gaan.
 
Duidelijk Gino. Met goede en slechte bedoelde ik meer dat wij de nitrificerende vaak goed noemen;). Onkruid bestaat ook eigenlijk zegt men vaak:DD
 

Terug
Bovenaan