Vissen aan oppervlak na grote beurt


Rastaman

Well-known member
Lid geworden
1 november 2020
Berichten
209
Leeftijd
79
Beste allemaal, al een half jaar een 50L bakje draaien wat tot nu toe redelijk goed gaat, alles overleefd tot nu toe, en de waterwaarden zijn goed op nitraat na dat altijd rond de 100 zit en dat ik maar niet naar beneden krijg. Wellicht toch visje of twee teveel. Maar gisteren aan de bak aquariumzand toegevoegd als bodembedekking ("alles' was aanwezig behalve bodembedekking, lange verhaal). 2/3 water eruit, alle rotsen, planten eruit, vissen en garnalen er in gelaten, alle restjes vuil eruit, bodemgrind erin (uiteraard na eerst gespoeld te hebben) daarna rotsen en platen er weer in.

Uiteraard veroorzaakt zo een operatie stress bij de dieren maar sinds vandaag zie ik ze aan het oppervlakte zwemmen...niet echt drastisch naar lucht happen maar waar gewoonlijk ze (Guppen en zwaardragers) gewoonlijk beetje boven en middenlaag bevolken en best wel druk zijn de hele dag, zijn ze nu heel "suf" een beetje vlak aan het oppervlakte aan het zwemmen. Moet ik mij zorgen maken? is dit:

1) Nitriet piek ? (zou niet mogen want gister na oepratie en vandaag water getest met van die strips en nitriet is 0, nitraat als vanouds 100 ?)
2) Zuurstof gebrek? ("vreet' een nieuwe bodembedekking zuurstof??)
3) Nog de stress van het hele gebeuren?

Vast dank voor eventuele reacties en info.
 
Snel vers water erbij en wat opp beweging genereren door uitstroom filter omhoog te richten
 
Strips zijn erg onbetrouwbaar en je kan de lfs misschien vragen of die met druppels willen testen.
Heb je een foto van de bak?
 
Dak voor de snelle reacties.
Waterwissel gedaan en zal ik komende dagen blijven doen als dit fenomeen aanhoudt. Zit redelijk groot filter in dat ingedraaid is en dat inderdaad de uitvoerstraal onderwater naar boven gericht is, dat zou wel goed moeten zitten. Zit ook behoorlijk wat stroming in de bak. Alleen links onder, onder filter is echt dode hoek.
Wat die stripset betreft; geloof graag dat die onbetrouwbaar zijn, rare is dat de testresultaten niet anders zijn dan voor de herinrichting. (je zou bijna zeggen dat die strips niet alleen onbetrouwbaar zijn maar geheel waardeloos ...???)

20201230_153638.jpg
 
dat die strips niet alleen onbetrouwbaar zijn maar geheel waardeloos ...???)
Het feit dat je 100 nitraat blijft meten zou al een indicatie moeten wezen voor je testmethode, maar goed, dat weet je nu dus ook ;)k
 
Suggesties voor welke tests wel redelijk/goed zijn? Er zijn best veel?
 
Colombo druppels testkoffer.
Tussen de 30 en 35 euro ongeveer.
 
Dank allemaal.
 

Terug
Bovenaan