Wat is er nieuw

Vissen bovenlaag

Ja5perW

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2021
Leeftijd
25
Goedenavond, nog een laatste vraag voordat ik mijn visbestand kan afmaken.
Ik ben van plan om een aquarium van 80x35x50 op te starten. Er komen veel planten in, hout en een zandbodem.
De vissen die ik van plan ben te nemen zijn: otocinclus, corydora habrosus en rasbora galaxy.
Nu is mijn vraag, Heeft iemand een idee voor een vis voor de bovenste laag van het aquarium?
Ik ben zelf geen fan van een bijlzalmpje en snavelbekje. Wel had ik al de dwerg goeramie en ringbandsnoekje op het oog. Al is de dwerg goerami wel lastig qua ziekte begreep ik. Ook de boraras brigittae had ik naar gekeken, maar die blijft niet echt bovenin las ik. Heeft iemand daar ervaring mee, want die vissen zijn wel erg mooi.
Heeft iemand nog tips? Het liefst zo klein mogelijk.

Honing gourami? Blijven wat kleiner en zijn ook mooie vissen. Otocinclus pas na een aantal maanden toevoegen, anders is er niet genoeg voedsel te vinden.

Ga de otocinclus inderdaad pas later toevoegen. Dit is het plan voor het uiteindelijke visbestand.
De honing goerami is ook wel een leuke! Al vind ik hem wel een beetje saai gekleurd. Maar zeker het overwegen waard!

Wat gedimde verlichting en de galaxies blijven ook wel bovenin zwemmen.

Als je er gelijk welke (grotere?)vis in zal doen ga je de helft van de pracht van je galaxies kwijt zijn

Wat gedimde verlichting en de galaxies blijven ook wel bovenin zwemmen.

Als je er gelijk welke (grotere?)vis in zal doen ga je de helft van de pracht van je galaxies kwijt zijn
Gedimde verlichting creëren doormiddel van drijfplanten? Of een minder felle lamp erin?
Wat bedoel je precies met de 2de zin? Dat een grotere vis in de bak zorgt voor minder mooi gekleurde galaxies?

Gedimde verlichting creëren doormiddel van drijfplanten? Of een minder felle lamp erin?
Wat bedoel je precies met de 2de zin? Dat een grotere vis in de bak zorgt voor minder mooi gekleurde galaxies?
Ja dat is idd een optie.
Grotere vissen zullen niet alleen voor bangere galaxies zorgen, die zich dan ook zelden van hun beste kant zullen laten zien, ze gaan ook je aandacht er van weg trekken waardoor ze nooit zo mooi zullen overkomen als moesten ze alleen zitten.
Mijn gedacht... koop gewoon meer galaxies.

Ja dat is idd een optie.
Grotere vissen zullen niet alleen voor bangere galaxies zorgen, die zich dan ook zelden van hun beste kant zullen laten zien, ze gaan ook je aandacht er van weg trekken waardoor ze nooit zo mooi zullen overkomen als moesten ze alleen zitten.
Mijn gedacht... koop gewoon meer galaxies.
Oohw op die manier. Eigenlijk is het dus niet heel verstandig om grotere vissen bij dit visbestand te zetten. Ik denk dat je dan vooral doelt op de goeramies? Of zijn de ringbandsnoekjes ook al een beetje te groot?

Oohw op die manier. Eigenlijk is het dus niet heel verstandig om grotere vissen bij dit visbestand te zetten. Ik denk dat je dan vooral doelt op de goeramies? Of zijn de ringbandsnoekjes ook al een beetje te groot?
Ringbandsnoekjes zijn niet groot maar het zijn wel echte jagers (vandaar ook hun associatie met snoeken)
Galaxies zijn heel schuchtere visjes die snel uit hun lood geslagen zijn.
Ik ben zowizo fan van het "less is more" pricipe. Minder soorten, meer van dezelfde soort.En in het geval galaxy rasboras al helemaal.

Ringbandsnoekjes zijn niet groot maar het zijn wel echte jagers (vandaar ook hun associatie met snoeken)
Galaxies zijn heel schuchtere visjes die snel uit hun lood geslagen zijn.
Ik ben zowizo fan van het "less is more" pricipe. Minder soorten, meer van dezelfde soort.En in het geval galaxy rasboras al helemaal.
Zouden de ringbandsnoekjes dan ook achter de galaxies aan kunnen jagen en bijvoorbeeld de vinnen kunnen beschadigen? En hoe zit het met de boraras brigittae?
Een grote school galaxies is inderdaad erg mooi! Ik ben alleen een beetje bang dat de bovenlaag wat leeg zal worden en ben me daarom alvast aan het verdiepen. Heb toch de indruk dat er in de winkels vaak meer aan de verkoop wordt gedacht dan wat precies goed is voor je aquariumbewoners.

Zouden de ringbandsnoekjes dan ook achter de galaxies aan kunnen jagen en bijvoorbeeld de vinnen kunnen beschadigen? En hoe zit het met de boraras brigittae?
Een grote school galaxies is inderdaad erg mooi! Ik ben alleen een beetje bang dat de bovenlaag wat leeg zal worden en ben me daarom alvast aan het verdiepen. Heb toch de indruk dat er in de winkels vaak meer aan de verkoop wordt gedacht dan wat precies goed is voor je aquariumbewoners.
Veel zal afhangen van je inrichting.
Is die te open kan dat wel eens gebeuren.
Brigitae zijn iets robuster, niet alleen fysiek maar ook qua gedrag. Enkel hebben ze niet zo dat speciale van de gallaxy.

Ja veel winkels zullen alles samen verkopen die niet direct zal opgegeten worden door een ander (als je geluk hebt)
Maar dat neem ik ze niet meer kwalijk.
Als viskweker krijg ik hier ook continu de vraag of mijn vissen samen gaan met koi.
Ieder persoon met een beetje logisch verstand zou moeten beseffen dat een visje van 5cm zo opgegeten kan worden door een koi van 80cm. Maar ergens willen de klanten dat niet inzien. Ze zien iets leuk en willen dat koste wat het kost hebben.
Ik kan dus wel snappen dat iemand die jaren steeds weer diezelfde vragen krijgt op den duur gewoon alles verkoopt.

Ik heb destijds de Dageti in de bovenlaag gehad. Wel felle visjes af en toe moet ik zeggen maar met de Espei ging dat prima.

Ringband snoekjes (epiplatys annulatus) zullen hoogstens jonge garnalen pakken en zitten het merendeel bovenin, tenzij er al iets in de bovenlaag zit wat ze niet prettig vinden.
Kan je aanraden ze op kamertemperatuur te houden, leven ze aanzienlijk langer en zien er beter uit.

De temperatuur is wel een probleempje denk ik dan. De andere vissen zullen rond de 24 graden beter gedijen. Het felle is dus niet zo zeer een probleem begrijp ik. Zal dan misschien toch nog even verder moeten zoeken. Heeft iemand ervaring met de boraras brigittae? En dan vooral welke waterlaag ze zullen zwemmen. Het zijn ook wat meer een echte scholenvisjes vergeleken met de galaxies?

De temperatuur is wel een probleempje denk ik dan. De andere vissen zullen rond de 24 graden beter gedijen. Het felle is dus niet zo zeer een probleem begrijp ik. Zal dan misschien toch nog even verder moeten zoeken. Heeft iemand ervaring met de boraras brigittae? En dan vooral welke waterlaag ze zullen zwemmen. Het zijn ook wat meer een echte scholenvisjes vergeleken met de galaxies?
Nee wel met de boraras maculatus. Ik zou zeggen dat de midden/hoog zwemmen 🙂

Nee wel met de boraras maculatus. Ik zou zeggen dat de midden/hoog zwemmen 🙂
En hoe ziet je aquarium eruit? Veel beplanting tot bovenin en ook drijfplanten?

En hoe ziet je aquarium eruit? Veel beplanting tot bovenin en ook drijfplanten?
Heel veel planten inderdaad. Niet echt drijfplanten, maar bladeren van planten aan de oppervlakte. Javavaren, vallisneria, Nymphoides SP taiwan. Minimaal 50% van het oppervlak is wel bedekt.

Heel veel planten inderdaad. Niet echt drijfplanten, maar bladeren van planten aan de oppervlakte. Javavaren, vallisneria, Nymphoides SP taiwan. Minimaal 50% van het oppervlak is wel bedekt.
Jaa precies, genoeg beschutting dus! Misschien een idee om maar af te wachten waar de galaxies gaan zwemmen en dan kijken of/welke vis erbij komt

Ik zat ook nog even na te denken over de bodem. Ik ben van plan een voedingsbodem te doen met zand erover. Is een voedingsbodem van een centimeter of 4 voldoende en dan vooral op de plekken waar de planten komen? Of is dit wat weinig? En hoe hoog zal de zandlaag moeten zijn? Net zoiets of is 2-3cm voldoende. Ik vind het lastig inschatten hoeveel ruimte te planten nodig zullen hebben om te wortelen. Iemand die hier meer vanaf weet?

Ik zat ook nog even na te denken over de bodem. Ik ben van plan een voedingsbodem te doen met zand erover. Is een voedingsbodem van een centimeter of 4 voldoende en dan vooral op de plekken waar de planten komen? Of is dit wat weinig? En hoe hoog zal de zandlaag moeten zijn? Net zoiets of is 2-3cm voldoende. Ik vind het lastig inschatten hoeveel ruimte te planten nodig zullen hebben om te wortelen. Iemand die hier meer vanaf weet?
Ik zou geen voedingsbodem combineren met zand. Eigenlijk zou ik sowieso geen voedingsbodem nemen maar gewoon capsules en kleibolletje op de plaatsen waar de planten komen te staan.

Ik heb op z'n hoogst maar een laagje van 3/4 cm zand en daar kunnen de planten prima in wortelen

Ik zou geen voedingsbodem combineren met zand. Eigenlijk zou ik sowieso geen voedingsbodem nemen maar gewoon capsules en kleibolletje op de plaatsen waar de planten komen te staan.

Ik heb op z'n hoogst maar een laagje van 3/4 cm zand en daar kunnen de planten prima in wortelen
Aah oke, dat zal denk ik ook altijd de discussie blijven. De een zweert bij een voedingsbodem en de ander vindt het onzin.. Een centimeter of 4 is voldoende voor de hele bak dus?

Aah oke, dat zal denk ik ook altijd de discussie blijven. De een zweert bij een voedingsbodem en de ander vindt het onzin.. Een centimeter of 4 is voldoende voor de hele bak dus?
Ja, hier is dat voldoende voor de planten. Ik kan me voorstellen dat als je een indrukwekkende scape wilt gaan maken en de hoogte in wilt werken je dan meer hoogte nodig hebt. Maar dit wil niet met alleen zand, dit vlakt zichzelf altijd weer uit..

Voedingsbodem vind ik geen onzin hoor, want sommige planten hebben graag voeding bij de wortels. Maar het heeft gewoon een aantal nadelen. Vandaar dat ik dit oplos met kleibollen en osmocote capsules. Deze lossen op en zodra het uitgewerkt is stop je er nieuwe bij.

Ik heb vaak gelezen dat voedingsbodem onder zand bodemrot kan veroorzaken. Dat je dan beter grind kunt nemen.. (maar dan kun je weer sommige soorten bodemvissen niet nemen zoals corydoras).

Ik vond bodemonderhoud erg lastig toen ik een voedingsbodem had (en grind). Als je met afhevelen iets teveel in de bodem roert kwam de voedingsbodem omhoog.

Een voedingsbodem raakt uitgewerkt, bij mij was dat al na een half jaar (wel heel veel planten). En ik kreeg ondanks dat ik grind eroverheen had toch wat bodemrot.

@Akwarium zei over de voedingsbodem het volgende:

een voedingsbodem bevat vaak klei en organisch materiaal, Dat heeft een hoge CEC-waarde, hierdoor kan het positief geladen deeltjes zoals Kalium, Calcium, Magnesium, Ijzer en veel sporenelementen uit het water opnemen uit het water en op een later moment terug afstaan of afgeven aan de plantenwortels. Opgelost in het water zal een deel van de voedingstoffen met elkaar reageren in slecht oplosbare en opneembare zouten. Opgelagen is de bodem gebeurt dat veel minder. bovendien kunnen algen voedingstoffen niet rechtstreeks uit de bodem halen maar veel planten wel. De CEC waarde is een onveranderlijke eigenschap en kan niet uitgewerkt raken.
Daarnaast heeft een voedingsbodem als voordeel dat het zorgt voor een lichtzuur wortel milieu. waardoor planten voedingstoffen beter op kunnen nemen. en leven er veel meer schimmels, heterotrofe bacteriën en andere microscopische levensvormen in een voedingsbodem. Die kunnen allerlei nuttige dingen doen zoals voedingsstoffen beter beschikbaar maken en schadelijke stoffen afbreken etc.

een voedingsbodem betekend niet dat je geen plantenvoeding hoeft toe te voegen, maar zorgt ervoor dat de voedingstoffen die je toevoegt beter en langer benutbaar zijn voor de plant.

en over bodemrot:

bodemrot ontstaat sneller in grind omdat er meer vuil tussen zakt bij zand blijft het meeste erboven op liggen.
Bodemrot is een van die problemen die normaal gesproken het gevolg zijn van tamelijk extreme verwaarlozing van je aquarium en het niet uitvoeren van onderhoud zoals het afhevelen van vuil. zand zelf kan niet rotten, je hebt veel vuil nodig met een hoog eiwitgehalte nodig om bodemrot te krijgen, denk aan voerresten, feces etc.

filterzand en ander gezeefd zand voor het aquarium hebben een vaste korrelgroote waardoor de structuur altijd open blijft, Het planten van planten gaat vaak het fijnst in zand, maar in een fijn grind zullen de meeste ook gewoon groeien.

Maar jij hebt hier dus een andere ervaring mee begrijp ik @LaLizzerd?

@Akwarium zei over de voedingsbodem het volgende:

een voedingsbodem bevat vaak klei en organisch materiaal, Dat heeft een hoge CEC-waarde, hierdoor kan het positief geladen deeltjes zoals Kalium, Calcium, Magnesium, Ijzer en veel sporenelementen uit het water opnemen uit het water en op een later moment terug afstaan of afgeven aan de plantenwortels. Opgelost in het water zal een deel van de voedingstoffen met elkaar reageren in slecht oplosbare en opneembare zouten. Opgelagen is de bodem gebeurt dat veel minder. bovendien kunnen algen voedingstoffen niet rechtstreeks uit de bodem halen maar veel planten wel. De CEC waarde is een onveranderlijke eigenschap en kan niet uitgewerkt raken.
Daarnaast heeft een voedingsbodem als voordeel dat het zorgt voor een lichtzuur wortel milieu. waardoor planten voedingstoffen beter op kunnen nemen. en leven er veel meer schimmels, heterotrofe bacteriën en andere microscopische levensvormen in een voedingsbodem. Die kunnen allerlei nuttige dingen doen zoals voedingsstoffen beter beschikbaar maken en schadelijke stoffen afbreken etc.

een voedingsbodem betekend niet dat je geen plantenvoeding hoeft toe te voegen, maar zorgt ervoor dat de voedingstoffen die je toevoegt beter en langer benutbaar zijn voor de plant.

en over bodemrot:

bodemrot ontstaat sneller in grind omdat er meer vuil tussen zakt bij zand blijft het meeste erboven op liggen.
Bodemrot is een van die problemen die normaal gesproken het gevolg zijn van tamelijk extreme verwaarlozing van je aquarium en het niet uitvoeren van onderhoud zoals het afhevelen van vuil. zand zelf kan niet rotten, je hebt veel vuil nodig met een hoog eiwitgehalte nodig om bodemrot te krijgen, denk aan voerresten, feces etc.

filterzand en ander gezeefd zand voor het aquarium hebben een vaste korrelgroote waardoor de structuur altijd open blijft, Het planten van planten gaat vaak het fijnst in zand, maar in een fijn grind zullen de meeste ook gewoon groeien.

Maar jij hebt hier dus een andere ervaring mee begrijp ik @LaLizzerd?

Klopt, in grind zakt meer rotzooi. Op zand blijft het liggen. Maar zand dicht ook meer af dan grind 🙂 ook filterzand.

Door de voedingsbodem kun je niet even de hevelklok in de bodem zetten. Dan komt alles omhoog/ gaat door elkaar.

Ik ben hier vaak tegengekomen dat een voedingsbodem combineren met zand geen goed idee is. Ik heb dat dus niet gedaan

Mijn ervaring was dat de voedingsbodem binnen een jaar uitgewerkt was waardoor ik alsnog met kleibollen en capsules moest gaan werken.

Nu heb ik zand zonder voedingsbodem. Ik gebruik kleibollen en capsules. In deze kleibollen zit ook organische stof wat de boel aanzuurt (kleibollenmix) De planten groeien daar prima op (laagje zand van 4/5cm max).

Mijn ervaring is dat een voedingsbodem bodemonderhoud dus een stuk lastiger maakt.

Elke bak is anders en iedereen haar/zijn ervaring dus ook. Er zijn mensen die nooit wat bodemonderhoud doen en nergens geen problemen mee hebben.

Klopt, in grind zakt meer rotzooi. Op zand blijft het liggen. Maar zand dicht ook meer af dan grind 🙂 ook filterzand.

Door de voedingsbodem kun je niet even de hevelklok in de bodem zetten. Dan komt alles omhoog/ gaat door elkaar.

Ik ben hier vaak tegengekomen dat een voedingsbodem combineren met zand geen goed idee is. Ik heb dat dus niet gedaan

Mijn ervaring was dat de voedingsbodem binnen een jaar uitgewerkt was waardoor ik alsnog met kleibollen en capsules moest gaan werken.

Nu heb ik zand zonder voedingsbodem. Ik gebruik kleibollen en capsules. In deze kleibollen zit ook organische stof wat de boel aanzuurt (kleibollenmix) De planten groeien daar prima op (laagje zand van 4/5cm max).

Mijn ervaring is dat een voedingsbodem bodemonderhoud dus een stuk lastiger maakt.

Elke bak is anders en iedereen haar/zijn ervaring dus ook. Er zijn mensen die nooit wat bodemonderhoud doen en nergens geen problemen mee hebben.
Bedankt voor je reactie, duidelijk verhaal. Dat over het bodemonderhoud is wel iets om over na te denken, bedankt!

@LaLizzerd
Zijn dit de bolletjes die je bedoelt? https://www.aquaplantsonline.nl/jbl-de-7-13-balletjes-kleibollen.html
En hoe vaak moeten er nieuwe in?
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/bodem-en-bodembemesting/kleibolletjesmix
Deze heb ik gebruikt als kleibolletjesmix.

Ik heb ook wel de kleikogels van dennerle gebruikt, denk dat deze vergelijkbaar zijn met die jij gevonden hebt. Die bevallen opzich ook wel👍🏻

In die kleibollenmix zit ook organische stof, dat zit niet in die andere kleibollen volgens mij.

En daarbij gebruik ik ook de osmocote capsules:

https://link.marktplaats.nl/m170311...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/bodem-en-bodembemesting/kleibolletjesmix
Deze heb ik gebruikt als kleibolletjesmix.

Ik heb ook wel de kleikogels van dennerle gebruikt, denk dat deze vergelijkbaar zijn met die jij gevonden hebt. Die bevallen opzich ook wel👍🏻

In die kleibollenmix zit ook organische stof, dat zit niet in die andere kleibollen volgens mij.

En daarbij gebruik ik ook de osmocote capsules:

https://link.marktplaats.nl/m170311...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Super, dankjewel! Alleen de kleibolletjes volstaan niet? Of zijn de capsules een extra boost?

Super, dankjewel! Alleen de kleibolletjes volstaan niet? Of zijn de capsules een extra boost?
In die capsules zit ook nitraat en fosfaat 🙂
De kleibolletjes kunnen dit 'opslaan/vasthouden' zodat het niet gelijk de waterkolom in lekt. Zand neemt in principe niets op. En voor de waterkolom is vloeibare plantenvoeding.
Daarnaast kunnen planten lekker wortelen in kleibolletjes. Die van dennerle zijn daar dan weer uitermate geschikt voor (is puur klei).

Voor mij werkt deze combinatie goed, kan best zijn dan anderen weer totaal andere ervaringen hebben hoor 🙂

In die capsules zit ook nitraat en fosfaat 🙂
De kleibolletjes kunnen dit 'opslaan/vasthouden' zodat het niet gelijk de waterkolom in lekt. Zand neemt in principe niets op. En voor de waterkolom is vloeibare plantenvoeding.
Daarnaast kunnen planten lekker wortelen in kleibolletjes. Die van dennerle zijn daar dan weer uitermate geschikt voor (is puur klei).

Voor mij werkt deze combinatie goed, kan best zijn dan anderen weer totaal andere ervaringen hebben hoor 🙂
Aah oke, ik zal me er eens wat verder in verdiepen wat de planten exact nodig hebben. In ieder geval heel erg bedankt voor jullie hulp!

Hier de galaxy's in een meterbak zitten en mis totaal niks in de bovenlaag. Kan als je dat leuk vind wel een video maken hoe ze zich hier door de bak bewegen. Heb in de bak enkel een groep corydoras panda, de galaxy's en wat garnalen. Verder niet, inderdaad vanwege less is more idee

Brigittae zwemmen inderdaad wel wat hoger, maar ook wel in het midden en zullen dan gaan mixen met een andere soort, als ik zie hoe ze hier destijds door de 80cm zwommen

Dat ziet er inderdaad mooi uit zo! Ik ga het ook eerst alleen met de galaxies proberen. Hoeveel heb je er rond zwemmen? Lijkt een mooie grote groep

Dat is inderdaad een mooi aantal. Heb je zelf al eens geprobeerd te kweken met deze visjes? Las dat dat niet heel ingewikkeld is, lijkt me een leuk projectje.
Ik had ook gelezen dat nitraat wel wordt gemaakt in de bak door de aanwezig bacteriën? Zijn die capsules dan nog nodig als het klei deze stoffen kan opnemen? Of gaat het dan puur om het fosfaat?
Probeer heel erg te begrijpen hoe de stofwisselingen in een aquarium werken, ik denk dat dat wel van belang is op te snappen wat je precies aan het doen bent.

Google of zoek hier maar eens op stikstofcyclus, dan vind je voldoende denk ik. Geen actieve kweekpogingen gedaan met deze groep. Flink wat mos en plek voor de eitjes kan helpen, maar zie de kans niet heel groot dat ze het hier overleven. Ach, we zien wel. Als er kleintjes zijn eens kijken hoeveel tijd/energie er vrij is om ze apart op te alten groeien

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan