Vissen direct over?

Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
Berichten
551
Locatie
Gelderland
Ik ga volgende week mijn nieuwe bak opstarten.
Mijn nieuwe filterpomp draait op dat moment al 5 weken mee op de huidige bak en gaat dan ook over.
Ik het wellicht handig om ook al direct een paar vissen over te zetten, zodat de reeds opgebouwde bacteriekolonie in het filter er niet aan gaat?
Ik was in principe niet van plan om alle dieren direct over te zetten.
 
Als het filter goed is ingedraaid dan kunnen een paar visjes wel mee of je kan ter overbrugging elke dag wat voer kunnen verkruimelen.
 
Ik het wellicht handig om ook al direct een paar vissen over te zetten, zodat de reeds opgebouwde bacteriekolonie in het filter er niet aan gaat?
Dat hoeft niet per se, filterbacteriën kunnen heel lang zonder voedsel. :)
 
ik ben wel benieuwd, hoelang is 'heel lang?' moet ik denken aan een uur, een paar uur, een dag?
 
De bacteriën die zorgen voor de stikstofcyclus zijn haast niet dood te krijgen, ze kunnen maanden tot jaren zonder voedsel. Zolang ze water en zuurstof hebben, redden ze zich wel. :) De andere (heterotrofe) typen bacteriën kunnen na verloop van tijd wel in aantallen afnemen. Maar zij hebben zeer weinig tijd nodig om zich te vermeerderen, dus dat maakt niet zo gek veel uit.
 
De bacteriën die zorgen voor de stikstofcyclus zijn haast niet dood te krijgen, ze kunnen maanden tot jaren zonder voedsel. Zolang ze water en zuurstof hebben, redden ze zich wel. :) De andere (heterotrofe) typen bacteriën kunnen na verloop van tijd wel in aantallen afnemen. Maar zij hebben zeer weinig tijd nodig om zich te vermeerderen, dus dat maakt niet zo gek veel uit.
Is het niet ook zo dat de bacterien die de stikstofcyclus regelen ook in een soort slaapstand/rustmodus kunnen gaan als de omstandigheden niet goed zijn en zo ook zonder zuurstof kunnen. Die je in flesjes koopt hebben natuurlijk ook weinig zuurstof.
 
Ja klopt, technisch gezien kunnen ze het in die ruststand ook een hele tijd zonder zuurstof uitzingen. Het probleem bij een laag zuurstofgehalte is vooral dat een aantal andere micro-organismen wél actief kunnen blijven (als er voedsel is) en dan de levensomstandigheden voor de nitrificeerders beïnvloeden. Door de stoffen die ze produceren, of door zo'n bacterie direct aan te vallen als voedselbron.

Voor zover ik weet zijn die flesjes overigens niet effectief. De meeste doen (als je kijkt naar de onderzoeken) helemaal niets voor een bak. Waarschijnlijk zitten de bacteriën in die flesjes gewoon niet in een goede omgeving en sterft het zooitje binnen afzienbare tijd af / blijft er weinig tot niets over aan bruikbare soorten.
 
Ja de discussie over bacterien in potjes en flesjes is al vaak gevoerd. Ik denk dat ze in flesjes best goed kunnen werken zolang deze niet te oud zijn en donker hebben gestaan.
Zelf gebruik ik Special Blend en krijg vandaag Bacto balls binnen voor de zeewaterbak.
 
Terug
Bovenaan