Vissen dood na waterverversing met osmosewater


Hey guys,

Ben ik weer. Gisteren bij thuiskomst geen extra sterfgevallen meer na dag 1 en waterwaarden gemeten met het onderstaande resultaat:
Ph 7.5
Kh 9
Gh 5
Nh3 0
No2 0
No3 0
Po4 0.5

Ik vermoed dat mn ph redelijk laag was door te lang niet te verversen en dat ik teveel mineralen bij mn osmosewater gedaan heb waarmee ik ververst heb. En mn osmosewater heeft standaard al ph 7.5 dus met toevoeging van de mineralen was de ph hoogstwaarschijnlijk te hoog vergeleken met de ph van de bak. Dit veroorzaakte waarschijnlijk een ph shock waardoor een groot deel van mn vissen dood gegaan is. Stom van me. Gaat me niet meer overkomen.

Kunnen jullie zich vinden in deze hypothese of heeft er iemand andere mening?
 
Ik voeg enkel aquastart , bactostart en wat kh+ en gh+ toe aan het osmosewater.
De betta krijgt ook nog wat almond extract.
Dit zijn dingen die ik elke keer doe, en dus al talloze keren gedaan heb zonder problemen.
Ik heb onze kat behandeld met een pipetje frontline voor vlooienpreventie maar doe ik ook maandelijks zonder problemen.

Ik heb inderdaad ook carbo toegevoegd deze keer maar niet teveel volgens ik weet.... dit doe ik niet altijd even consequent....misschien ligt daar het probleem?

Carbo zou inderdaad het probleem kunnen zijn!
 
Hey guys,

Ben ik weer. Gisteren bij thuiskomst geen extra sterfgevallen meer na dag 1 en waterwaarden gemeten met het onderstaande resultaat:
Ph 7.5
Kh 9
Gh 5
Nh3 0
No2 0
No3 0
Po4 0.5

Ik vermoed dat mn ph redelijk laag was door te lang niet te verversen en dat ik teveel mineralen bij mn osmosewater gedaan heb waarmee ik ververst heb. En mn osmosewater heeft standaard al ph 7.5 dus met toevoeging van de mineralen was de ph hoogstwaarschijnlijk te hoog vergeleken met de ph van de bak. Dit veroorzaakte waarschijnlijk een ph shock waardoor een groot deel van mn vissen dood gegaan is. Stom van me. Gaat me niet meer overkomen.

Kunnen jullie zich vinden in deze hypothese of heeft er iemand andere mening?
GH en KH? Heb je de waardes omgedraaid? Wanneer je daar dan je Ph gehalte bijzet heb je erg weinig CO2. Dit is raar. NO3 zou wat hoger moeten zijn. De verhouding NO3 tot PO4 zou 10:1 kunnen zijn. Dat kan een goede (begin-) leidraad zijn.
 
Nee de kh en gh kloppen. Ik denk bij de verversing misschien vergist tussen beide...
 
als je garnalen het hebben overleeft en je vissen niet lijkt het me idd niet heel erg waarschijnlijk dat fipronil de oorzaak is.

KH+ bevat vaak natriumbicarbonaat en natrium verhoogt de GH niet dus kun je dit soort waterwaarden krijgen die op eerste gezicht vreemd overkomen.

Wat wel de oorzaak is blijft speculatief, maar het is in ieder geval zuur om zo je vissen kwijt te raken.
 

Terug
Bovenaan