Vissen eten aan planten


S

Steve Declerck

Guest
Hallo allemaal,

Mijn eerste post op dit forum.

Het zit zo: ik hou heel veel van m'n aquarium en de vissen die erin verblijven, maar ik hou evenzeer ook van de planten die erin staan. Ik moet zeggen dat ik me niet enkel focus op het houden van vissen, maar minstens evenveel of zelfs nog meer het kweken van planten. Ik moet zeggen dat ik al heel wat bijgeleerd heb wat het bekomen van mooie plantengroei is want ik vind het best moeilijk om mooie beplanting te verkrijgen. Enige probleem dat zich stelt, is dat er een bepaalde vissoort in het aquarium zit die zich tegoed doet aan de planten en daar heb ik een hekel aan: bladeren met ganse stukken eruit, doorzeefde bladeren, gaatjes, .....

Ik zou nu zo graag weten welke soort dit aanricht. Ik heb even opgezocht op het internet welke soorten ik zitten heb. (zie foto's)

Het zou gaan om blue rainbow vissen, Siamese algeneter goud en panda garra.
Ik heb bestanden toegevoegd van de vissen en planten. Het valt op dat vooral de roodkleurige planten het lekkerst zijn.

Zou iemand weten wie er de planten opeet? En welke vissoorten die vast en zeker planten met rust laten?

Vele dank !
Groetjes

28541.jpg
blue_rainbow_fish.jpg
IMG_20180109_202124_resized_20180109_084405553.jpg
IMG_20180109_202142_resized_20180109_084425327.jpg
IMG_20180109_204202_resized_20180109_084455036.jpg
maxresdefault.jpg
 
Hallo Steve,welkom hier.
De regenboogvis en goerami's zullen het zeker niet zijn,heb niet veel kennis van ze maar zou dan die siamees en garra rufa's er van verdenken.
Zitten er ook slakken in je bak? lijkt ook wel dat de roodkleurige plant een tekort aan voeding heeft maar er is duidelijk vreterij te zien idd en is het niet enkel slechte bladeren door het gebrek aan voeding.
 
Dag John,

Dank u voor het welkom en het antwoord. Van die gele wist ik het ras niet echt. Inderdaad goerami. Ik had ook een vermoeden in de richting van die "schoonmaakploeg". Die siamesen houden de rotsen en zo wel schoon. Ik heb die er in geplaatst omdat alle stenen er bruin en vies uitzagen. Zijn er alternatieven? Vroeger had ik 2 ancistrus dolichopterus en dat was een echte ramp. Alles was verwoest.
Wat voeding betreft, ik geef dagelijks meststoffen van Denerle en heb ook een zuurstoffles. Geen idee wat ik nog kan extra doen? Rode planten lijken me niet zo eenvoudig te kweken als groene.
Net even gekeken, ik zie 1 slak, waarschijnlijk meegekomen via potjes met planten in. Zijn dat ook boosdoeners?

Alvast bedankt !
Groeten...
 
Slakken eten oa graag de slechte plekken van plantenbladeren.
Sinds wanneer staat de bak? bruine alg komt meestal in het begin voor als je met een aquarium start,verdwijnt vanzelf weer meestal en kan ook weleens weer terugkomen bv.

Zo'n rode plant heeft ook ijzer nodig en zit misschien niet in dat spul van dennerle.
Bedoel je co2 ipv zuurstof?
 
John,

Inderdaad, tikfout, een CO2 systeem. Zal eens zien wat er zoal in die meststof zit.
De bak staat er nu 2,5 maand (foto in bijlage). Dus als ik het goed begrijp ging die bruine alg vanzelf verdwijnen? Het zag er alvast vies uit de eerste weken. Nu heb ik nog last van baardalg op bepaalde planten. Heb geprobeerd om dat met de hand te verwijderen, maar dat laat niet zomaar los.

Bedankt !
IMG_20171208_190129_resized_20180109_111714309.jpg
 
Dag Steve welkom op Aquaforum en ik ga mee met de commentaar van Seabait dat toch wel de siamese algeneter de grote boosdoener lijkt.Als je nog een reserve bak(je)hebt zou ik dat opstarten met water uit je grote bak en de siamese algeneter daar in steken en zien of het dan nog steeds verder gaat in je grote bak maar denk dat het probleem dan wel opgelost zal zijn.Succes.:thumbs:
Edit:dan natuurlijk ook water uit de filter mee over zetten in het filtertje wat je in het andere bakje hangt maar dan weet je denk ik wel he.
 
Welkom op het Aquaforum. :)

Ik heb zelf vier Crossocheilus oblongus (Siamese algeneter) een andere soort dan jij hebt zwemmen, maar deze lusten bepaalde planten ook graag. Met name planten die "zachte" bladeren hebben. Andere planten laten ze met rust, behalve dat ze deze wat schoonmaken. Zoals je op de foto laat zien, dat de Panda garra op je hand komen, doen bij mij de Siamese algeneters dat en de Otocinclus vittatus willen dat ook nog wel eens doen.

Je geeft dagelijks Dennerle meststoffen, maar wat dan precies?
Voeg je ook nitraat en fosfaat toe?
De laatste foto ziet de bak er mooi uit hoor. Had je net water ververst, daar de Co2 continu meter me erg donker groen (nog) lijkt.
 
Vroeger had ik 2 ancistrus dolichopterus en dat was een echte ramp. Alles was verwoest.
Ik heb zelf ook twee Ancistrussen in mijn bak zitten en die laten de boel wel met rust. Misschien komt dat ook omdat ze nog relatief klein zijn (4,5 en 6,5 cm) maar toch...
 
Mischien helpt het als je wat alernatief groenvoer aanbied zoals algenwafels of een schijf gourget.
 
idd, ik geef zo'n 1-2 keer per week een algentablet(je)
 
Hallo Altispinosa,
Dank u! Ik zal inderdaad die vissen overzetten in een apart bakkie. Probleem is, ik ben echt niet goed met het schepnetje en de visjes zijn wel zo slim om zich tussen de planten te verbergen. Als ik ze niet kan vangen zal er waarschijnlijk niks anders opzitten dan de planten eruit te halen tot de aquarium een open ruimte is. En ja, op het filterwater let ik zeker. Bedankt !

Hoi Crash,
Dank u wel! Bedankt voor uw info. Op een zacht blad zullen ze zich inderdaad makkelijk kunnen doorvreten. Zijn er voldoende planten te koop die een hard blad hebben? Die hand is niet van mij. Het is een foto van internet, gewoon om het ras te tonen die ik zitten heb. Hopelijk kan ik ze makkelijk vangen. Ik zal eens zien wat de meststoffen betreft. De ene fles is ferro, de andere zal ik vanavond eens checken. Ik hou u op de hoogte. Dank u voor het compliment. Het zou best kunnen dat die foto na een waterverversing genomen is. Is al even geleden. Dat CO2 systeem is ook van Dennerle, ben er best tevreden over. Die indicator is eigenlijk steeds zo donker groen. Zou dat wijzen op een teveel aan CO2?

Aan de andere mensen, dank ook voor de reactie. Ik heb nog zo'n tabletjes groenvoer staan, heb ik reeds in het water gedaan.

Indien die vissen zich niet aan de regels willen houden zal er niks anders op zitten dan zware sancties te treffen :help: (grapje).

Groeten!
Steve
 
Ferro is enkel ijzer wat je toevoegd.

Die indicator is eigenlijk steeds zo donker groen. Zou dat wijzen op een teveel aan CO2?
Hoe lichter groen hoe meer Co2 je in de bak hebt. Aan de kleur op de foto zou ik zeggen dat er nog niet voldoende in zou zijn. Echter is het lastig op een foto te zien. Meeste zullen meer naar lichter groen gaan.

CO2_langetermijntest_Correct.jpg
 
Als ik de indicator op de foto bekijk dan neigt die zelfs naar blauw toe denk ik al is dat wat lastig te zien. Een indicator mag gerust lekker lichtgroen zijn inderdaad.
 
Hallo,

Inderdaad, die neigt naar het blauwe toe, correct. Ik zal voorzichtig de kraan wat meer opendraaien.
Wat slechte circulatie betreft. Dichtbij de CO2 zit ook wel de filteruitlaat, die een rimpel veroorzaakt op het wateroppervlak. Zou dit een probleem van slechte circulatie kunnen zijn?

Dank, groeten...
 
Mischien helpt het als je wat alernatief groenvoer aanbied zoals algenwafels of een schijf gourget.
Daar zit inderdaad het probleem. Dirk heeft het, denk ik, bij het rechte eind. Zelf heb ik ook Siamezen. Doordat ze alg wafels (Spirulina wafers) krijgen laten ze de planten met rust. Spruitjes en/of komkommers lusten ze trouwens ook.
 
Dag Benvo,

Het groenvoer dat ik heb ziet er uit zoals op de foto. Zou dat ook goed zijn? En hoe vaak en hoeveel geef ik er best. Er zitten 4 siamezen in en 2 panda garra.
9200000072944502.jpg


Dank !
 
Dat is ook goed. Maar je kan dus, als gezegd, variëren met bijvoorbeeld spruitjes en/ of komkommer waar je de kook overheen laat gaan. Zelf geef ik mijn twee siamezen één wafel per dag of ander voedsel. Die van mij zijn volwassen, zo'n 14 á 15 cm groot. Mijn Corydorassen (sterbai's) snoepen er ook wel van mee. Je merkt trouwens snel genoeg of het aangeboden voedsel ook daadwerkelijk opgaat. In jouw geval zou je drie tabletten per dag kunnen geven. Je goudsiamezen lijken me nog niet zo groot?
 
Als je nog een reserve bak(je)hebt zou ik dat opstarten met water uit je grote bak en de siamese algeneter daar in steken en zien of het dan nog steeds verder gaat in je grote bak maar denk dat het probleem dan wel opgelost zal zijn.Succes.:thumbs:Edit:dan natuurlijk ook water uit de filter mee over zetten in het filtertje wat je in het andere bakje hangt maar dan weet je denk ik wel he.
Water overzetten naar een nieuwe bak zal eigenlijk alleen goed zijn voor je vissen qua waarden, in het water zelf zitten zo goed als geen bacteriën die je helpen je nitriet te onderdrukken. Wat biologisch filtermateriaal zou wel moeten helpen, naast het water. Of iig wat materiaal waar bacteriën opzitten
 
Dag Benvo,

Dank je voor de tips. Zal ik doen. Ze zijn inderdaad nog niet groot.
Ik had nog 3 vraagjes, dan laat ik iedereen met rust. Alvast reeds bedankt voor jullie tijd.

- Op de bijgesloten foto zijn er onderaan 2 roodachtige vissen te zien. Zou iemand weten welk ras dit is? Ik heb ook 2 van die bruine met zwarte strepen zitten. Mooi om te zien, maar die 4 vissen blijven zoveel mogelijk samen. Laten die eigenlijk planten met rust?
- En zou er een lijstje bestaan van (kleine) vissen die gegarandeerd planten met rust laten?
- Ik heb de CO2 verhoogd. Zou die baardalg vanzelf verdwijnen? Lijkt me een echte pest.

Dit zijn dus mijn allerlaatste vragen, bedankt alvast...

Dank en groeten...

IMG_20180110_213632_resized_20180110_093737107.jpg
 
Steven zeg nooit de allerlaatste vragen want iedereen zal altijd nog wel een vraag hebben en dat hoort gewoon bij de hobby en daar zijn forums ook voor om elkaar zoveel mogelijk te helpen in onze mooie hobby.;)
 
Het kijken mij 2 congozalmen links en rechtsboven
Rechtsmidden een sumatraan en die andere met de rode kop een purperkopbarbeel
En idd; vragen is dit forum voor :D
 
Hallo,

Dank voor het ras te vermelden. Is inderdaad wel zo, er komen nog steeds nieuwe vragen op, maar ik wil ook niet vervelend worden.
Wat ik me wel afvraag: stel nu dat er zich geen "schoonmaakploeg" in het aquarium bevindt, vervuilt dat ding dan? Ik doe uiteraard wekelijkse waterwissels en heb een goede filter.

Dank, Steve
 

Terug
Bovenaan