Wat is er nieuw

Vissen gaan allemaal dood spoed!

Vetje26

Active member
Lid geworden
19 oktober 2020
Hallo ik heb sinds kort een aquarium.
Nu kwam ik vandaag thuis van werk en zag ik direct een jong neon tetra schuin drijven op de bodem. Nou na een uur dood gegaan.
Toen begonnen ook opeens andere jonge tetras zich minder te worden. Ook schuin hangend, geen energie en ze happen enorm snel op de bodem.
Op gegeven moment verloren sommige hun kleur.... ik had 5 jonge tetras en 5 wat ouderen. 4 jonge (1 al dood) doen het echt slecht, en 2 wat ouderen worden slecht.
Ook mijn danios, welke ik nog van plan was weg te doen. Worden minder energiek en gaan bijna verticaal stil staan in het water.
De guppies doen het gelukkig nu nog prima.

Maar het begon met 1 vis en het loopt nu zo snel op. Ik weet niet wat ik moet doen of wat het is. Ze zitten er nog geen week in.
Ik heb gisteren bak verschoond voor ong. 20% en nieuwe filterspons erin.
Mijn strip zegt dat het water goed is.
En ze happen niet op de oppervlakte.

Iemand enig idee

Sinds kort, hoe lang is sinds kort?

die filterspons die je hebt vervangen, is dat al het filtermateriaal wat je dan hebt vervangen? zit er nog meer in het filter of alleen die ene spons?

ik neig er namelijk toch naar dat het een nitriet (NO2) probleem is, teststrips zijn helaas zeer onbetrouwbaar dus dat die "zegt" dat het water goed is zegt eigenlijk niks.

Waar je mee moet beginnen: waterwissel van 70% met water van gelijke temperatuur.

Sinds 4 weken. Er zitten 2 sponsen in een dunne en een groffe, kool en kleibollen (biobox 2 filtersysteem).
Moet ik dan nu op dit moment er 70% verschonen? Want dan begin ik meteen...
Sinds kort, hoe lang is sinds kort?

die filterspons die je hebt vervangen, is dat al het filtermateriaal wat je dan hebt vervangen? zit er nog meer in het filter of alleen die ene spons?

ik neig er namelijk toch naar dat het een nitriet (NO2) probleem is, teststrips zijn helaas zeer onbetrouwbaar dus dat die "zegt" dat het water goed is zegt eigenlijk niks.

Waar je mee moet beginnen: waterwissel van 70% met water van gelijke temperatuur.

Ja nu, niet wachten tot morgen.

komende dagen niet voeren, voorkom extra biologische belasting.

Je bak draait net en is biologisch nog zeer onstabiel, door het verwijderen van 1 van de filtermediums sla je een groot gat in die toch al onstabiele biologisch omgeving.

Normaal gezien had je beter eerst 4 weken de bak in kunnen draaien, en daarna gedeelte voor gedeelte de vissen toegevoegd (telkens met tussenpoos van een week).

Waarom had je de spons eigenlijk vervangen? dit hoeft echt niet hoor!
alleen als de uitstroom van het filter verminderd kan je de spons even licht uitknijpen in een emmer aquarium water.
ik heb hier in jaren tijd nog nooit een spons vervangen :))

kijk morgen hoe het gaat, nogsteeds slecht? dan wederom 70% wissel.
en het liefst een druppel meetsetje achter de hand hebben, NH3/4 (ammonia/ammoniak) & NO2 (nitriet) zijn de belangrijkste, als dit in het water aanwezig is zullen de vissen (afhankelijk van de concentratie) vroeg of laat het loodje leggen.

Volledig met Richard hierboven eens. Nu een groot deel van het water verversen en morgen verder kijken.

Het is denk ik goed om je te realiseren dat een filter 'schoonmaken' eigenlijk erg slecht verwoord is en zouden we eigenlijk iets anders voor moeten verzinnen. Bij het uitspoelen van spons en eventueel vervangen van spons / filterwatten verminder je namelijk tijdelijk de werking van het filter. Klinkt contra-intuïtief want je denkt natuurlijk dat alles weer even vers en schoon is maar wat je niet ziet zijn de goede bacteriën die je weg hebt gespoeld / gegooid en hierdoor is de werking van het filter verstoord. Je verbeterd wel de doorstroming dus af en toe uitspoelen is onvermijdelijk, maar te vaak of onnodig doen is zeker niet verstandig.

Kort samengevat, een filter wil je eigenlijk zo weinig mogelijk schoonmaken. Alleen als je echt merk dat de uitstroom een stuk minder is en anders lekker vanaf blijven!

Ja nu, niet wachten tot morgen.

komende dagen niet voeren, voorkom extra biologische belasting.

Je bak draait net en is biologisch nog zeer onstabiel, door het verwijderen van 1 van de filtermediums sla je een groot gat in die toch al onstabiele biologisch omgeving.

Normaal gezien had je beter eerst 4 weken de bak in kunnen draaien, en daarna gedeelte voor gedeelte de vissen toegevoegd (telkens met tussenpoos van een week).

Waarom had je de spons eigenlijk vervangen? dit hoeft echt niet hoor!
alleen als de uitstroom van het filter verminderd kan je de spons even licht uitknijpen in een emmer aquarium water.
ik heb hier in jaren tijd nog nooit een spons vervangen :))

kijk morgen hoe het gaat, nogsteeds slecht? dan wederom 70% wissel.
en het liefst een druppel meetsetje achter de hand hebben, NH3/4 (ammonia/ammoniak) & NO2 (nitriet) zijn de belangrijkste, als dit in het water aanwezig is zullen de vissen (afhankelijk van de concentratie) vroeg of laat het loodje leggen.
Heb direct gedaan! Ik hoop zo erg dat het goed komt. Ga morgen ook direct naar de winkel en maar een goede testkit halen.
Met die filter had ik ergens gelezen dat je 1x in de week de fijne filter moest vervangen. En 1x in de maand de groffe. Maar zou dan wel een verkooptruc zijn geweest.
Ik hoopte nog zo dat ik geen fouten zou maken... maar wil u wel enorm bedanken!

Je kunt proberen die filtercartridges open te maken zodat je het filtermedia kunt uitspoelen mocht dit nodig zijn ipv vervangen. Die kool zou ik vervangen voor iets anders.

Je kan ook water meenemen naar de winkel en vragen of ze het daar testen. Post hier maar de uitslag.
Is er verder uitwendig niets afwijkends te zien aan de (dode en levende) vissen?

Hoeveel vis heb ne eigenlijk zwemmen in welk formaat (en met welke inhoud) aan aquarium? Teveel vis kan ook een oorzaak zijn.

Je bak draait erg kort en dan is de bacteriecultuur nog niet echt op orde en als je dan opeens vissen gaat toevoegen en voeren dat zal de belasting voor dat moment te groot zijn en dan krijg je het giftige no2. Voor nu zoals al gezegd flink verversen en strips zijn erg onnauwkeurig om mee te meten. Je kan dan beter zelf een druppeltest kopen voor de no2 om het te kunnen monitoren.

Je kan ook water meenemen naar de winkel en vragen of ze het daar testen. Post hier maar de uitslag.
Is er verder uitwendig niets afwijkends te zien aan de (dode en levende) vissen?

m.i. geen structurele oplossing.
als er iets mis gaat moet je zelf kunnen meten en niet afhankelijk zijn van een winkel die natuurlijk altijd net gesloten is als jij m nodig hebt :))

Een no2 druppeltest kost hooguit een tientje denk ik en dat is goedkoper dan wanneer je straks weer dode visjes hebt en alleen al daarom zou ik zelf deze toch wel aanschaffen nu.

Ik heb een no2 test gekocht en die geeft wat op de foto staat aan. Er zijn intotaal 3 kleine neon tetras dood gegaan. Waarvan ik bij 2 nog iets heb van ik weet het niet of het met die goed gaat of niet.
De oudere tetras hebben op 1 na hun kleur weer terug en zwemmen weer samen.
De danios zwemmen ook weer normaal.
Dus hopelijk gaat het beter worden met de kleintjes.. en dat het dan ook zo blijft.
Ik heb er voor de zekerheid ook maar direct easybalance van tetra gekocht

Bijlagen

• 20201102_113646.jpg
    20201102_113646.jpg
    106.5 KB · Weergaven: 120
Ik heb er voor de zekerheid ook maar direct easybalance van tetra gekocht
Ik zou gewoon voorlopig veel (iedere dag 50 tot 70%) verversen tot je geen nitriet meer meet, je inlezen in het hebben van een aquarium en daarna vertrouwen op de bacteriën in je filter.

Middelen die claimen dat water verversen niet meer nodig is (of 1x in de 6 maanden zoals dit middel claimt) houd in dat je tot het einde der tijden die middelen moet blijven toevoegen.
Ze binden namelijk de stoffen die de bacteriën nodig hebben om zich te ontwikkelen waardoor je bak in onbalans blijft.

DE basis van een gezond aquarium is een goed filter en voldoende water wissels en niet te veel vis tov het aantal liters waters.

Al die middeltjes (behalve een beetje plantenvoeding en bij de start eventueel een potje bacteriën) is commerciële rommel die je eigenlijk niet in je bak moet willen hebben.

Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon voorlopig veel verversen, je inlezen in het hebben van een aquarium en daarna vertrouwen op de bacteriën in je filter.
Middelen die claimen dat water verversen niet meer nodig is (of 1x in de 6 maanden zoals dit middel claimt)
Ik had deze gekocht omdat er stond dat het vitaminen bevat en zorgt voor minder nitraat en fosfaat. Vond het al appart dat er stond dat je het niet meer zo vaak hoeft te verversen. Dus dat vertouwde ik al niet.

Wat voor filter heb je en welke filtermaterialen? En grootte van de bak, merk type.
Biobox filter 2 met groffe en fijne filter, kleibolletjes en actieve kool. 60l. 60×35×30. En merk aqualantis.
Deze bak wou ik als "testbak" doen om te kijken of het onderhouden van vissen me goed afloopt. Zoja dan wou ik in december een bak van minimaal 180l

m.i. geen structurele oplossing.
als er iets mis gaat moet je zelf kunnen meten en niet afhankelijk zijn van een winkel die natuurlijk altijd net gesloten is als jij m nodig hebt :))
Mee eens, zeker zelf ook kopen. Maar ik dacht: om zsm een betrouwbaar antwoord te hebben, misschien handig om 1e keer te laten doen. Gelukkig heb je al snel ontdekt hoe het werkt.
Behalve nitriet zijn er nog meer interessante waterwaardes, zoals ammoniak, nitraat, fosfaat, pH, etc, dus je misschien is een setje wel handig. Bijv van wesdijk, is niet duur.
Iig geen nieuwe vissen kopen nu. De bacterien zijn nog niet met genoeg om al het ammoniak, dat de vissen uitscheiden via kieuwen en poep, om te zetten naar nitriet en vervolgens het veel minder giftige nitraat. Pas ook op dat je niet te veel voert: etensresten geven ook extra ammoniak & co. Over dit verhaal is super veel goede info te vinden op het internet. Op dit forum, maar ook bijv hier: http://www.irg-nederland.nl/houden-en-verzorgen/opzet-van-een-nieuw-aquarium
Succes

Als ik het goed lees heb je de meting gedaan na een 70% waterwissel.
Je NO2 is dus waarschijnlijk 3x zo hoog geweest als de test aangeeft, en dus het probleem van je vissterfte geweest.
Gewoon het advies van veel waterwissels de komende tijd en het komt goed.

Ik had deze gekocht omdat er stond dat het vitaminen bevat en zorgt voor minder nitraat en fosfaat. Vond het al appart dat er stond dat je het niet meer zo vaak hoeft te verversen. Dus dat vertouwde ik al niet.

Mooie verkooppraatjes lees je overal maar veel dingen zijn echt niet nodig en voegen vaak minder toe aan je bak dan ze je willen laten geloven.
Maar begrijpelijk dat je dit toch koopt want je wil het beste en vertrouwd erop dat ze de beloften waarmaken.

Mee eens, zeker zelf ook kopen. Maar ik dacht: om zsm een betrouwbaar antwoord te hebben, misschien handig om 1e keer te laten doen. Gelukkig heb je al snel ontdekt hoe het werkt.
Behalve nitriet zijn er nog meer interessante waterwaardes, zoals ammoniak, nitraat, fosfaat, pH, etc, dus je misschien is een setje wel handig. Bijv van wesdijk, is niet duur.
Iig geen nieuwe vissen kopen nu. De bacterien zijn nog niet met genoeg om al het ammoniak, dat de vissen uitscheiden via kieuwen en poep, om te zetten naar nitriet en vervolgens het veel minder giftige nitraat. Pas ook op dat je niet te veel voert: etensresten geven ook extra ammoniak & co. Over dit verhaal is super veel goede info te vinden op het internet. Op dit forum, maar ook bijv hier: http://www.irg-nederland.nl/houden-en-verzorgen/opzet-van-een-nieuw-aquarium
Succes
Wesdijk heeft geen testkoffer meer onder eigen merknaam.

Biobox filter 2 met groffe en fijne filter, kleibolletjes en actieve kool. 60l. 60×35×30. En merk aqualantis.
Deze bak wou ik als "testbak" doen om te kijken of het onderhouden van vissen me goed afloopt. Zoja dan wou ik in december een bak van minimaal 180l
Ik zou de actieve kool vervangen door een blauwe medium spons. Actieve kool is maar tijdelijk te gebruiken om medicijnresten te filteren. En ik denk dat kleibolletjes gesinterd glas is. Poreus biologisch filtermateriaal voor de bacterien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan