Vissen gaan dood na nieuw filter

Tosca

Member
Lid geworden
1 april 2022
Berichten
14
Leeftijd
46
Goedenavond,
Mijn interne filter (Tetra IN 600) heeft het begeven en heb ik vervangen door een andere (Juwel Bioflow one: deze had ik vroeger en vind ik fijner in gebruik). In een paar dagen tijd zijn al mijn 5 kegelvlekbarbelen en 4 van de Chinese Danio's dood gegaan. Nadat de eerste 2 waren overleden heb ik waardes gemeten en niks is afwijkend. Ik heb een water wissel van 50% gedaan en hierna dagelijks ongeveer 10%
Mijn 5 Corydoras leven nog, maar 2 lijken slomer dan normaal. Zal het vervangen van de filter het probleem zijn geweest?
Kan ik nog iets anders doen dan water wisselen?
 
Met druppels testen en zolang je nog nitriet en ammoniak meet, waterwissels van 80-90% uitvoeren. Meten en zo gauw die waarden weer stijgen weer waterwisselen net zo lang tot die 2 waardes stabiel op 0 blijven.
 
Dankjewel voor je reactie. Ik heb voor nitriet een druppel test en die is in orde.
Verder heb ik alleen een 6 in 1 Quick test voor de overige waardes (voor zover die betrouwbaar is) en die meet helaas geen ammoniak. Mocht het ammoniak het probleem zijn is water wisselen de enige optie?
 
De PH is 7,6
 
Is de temperatuur vanwege het warme weer niet teveel gestegen waardoor er misschien een zuurstoftekort is ontstaan?
 
Nee de temperatuur is stabiel op 23 graden.
 
Ik was niet tevreden met de Tetra INN dus toen deze stuk ging heb ik het vervangen door de Juwel Bioflow one. Inclusief andere filtermateriaal dus. Achteraf niet slim:oops:
Ik ben nu maar 80% water aan het wisselen en morgen maar een andere test halen om ammoniak te meten.
 
Dan denk ik dat het daar aan ligt. Weet je zeker dat je nitriet 0 is en niet je nitraat? Nitriet is giftig, nitraat (tenzij exteeem hoog) niet..
 
Veel water wissels is het enige dat je kan doen.. tenzij je ergens ingedraaid materiaal vandaan kan halen.
 
Ik ga door water wisselen. Morgen een andere test kopen.
De Corydoras lijken iets actiever dus hopelijk halen ze het.
Iedereen bedankt voor het reageren(y)
 
Dan denk ik dat het daar aan ligt. Weet je zeker dat je nitriet 0 is en niet je nitraat? Nitriet is giftig, nitraat (tenzij exteeem hoog) niet..
Ja nitriet is 0. Zowel uit de sneltest als de Tetra NO2- test.
 
Ik ga door water wisselen. Morgen een andere test kopen.
De Corydoras lijken iets actiever dus hopelijk halen ze het.
Iedereen bedankt voor het reageren(y)
Ik zou je aanraden om bijvoorbeeld een Colombo testkoffertje met druppeltesten te halen. Dan heb je al een goede basis.
 
Terug
Bovenaan