Vissen gingen dood en ik zoek een antwoord


P

PaulHC

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en tevens een beginner als het gaat om aquaria en vissen. Gelukkig ben ik een snelle leerling en de vier maanden die ik nu bezig ben lijken inmiddels jaren. Voor mij is het een dagtaak geworden.
Ben begonnen met sluierstaarten en in no-time had ik een goed draaiende bak met blije sluiertjes, weelderige plantengroei (die ik inmiddels zelf een beetje kweek) en uiteraard helder water, geen algengroei en met goede waardes.

Toen ik dit onder de knie had besloot ik dat het tijd was om de opstap te maken naar een tropisch aquarium.
Ik vond op Marktplaats een bak van 125 liter (Juwel) met onderkast, compleet met filtersysteem en pomp. Veel extra's zoals 2x verwarming, luchtpomp, achtergrond, zwart grind, veel decoratie, stenen, etc.

Ik heb de bak ingericht en opgestart, met toevoeging van een bacterie kolonie. Vervolgens, en misschien is dit fout, met mijn zoontje vier Poelslakken gevangen in de Biesbosch en deze in de bak gezet. Gewoon om alvast iets van leven te zien. :stom:
Nergens las ik, of hoorde ik in de winkel, dat dit een probleem zou zijn.
Na twee weken heb ik heb ik de Ancistrus (vrouwtje) die bij mijn sluiertjes leeft, overgezet. Evenals een aantal slakkenetende slakken.
Ja, ik weet dat dit een rare combi is met sluiers maar dat wist ik toen nog niet. Maar dat ging perfect en nog steeds.
Temperatuur bij sluierstaarten is hier gemiddeld 24 graden, zonder verwarming.

Dit is wat er daarna gebeurde:

- Ik kreeg van iemand twee Ancistrussen (mannetjes) van 3,5 jaar oud, omdat ze te groot waren geworden voor haar bak
- Ik kocht 4 guppen om te testen
- De guppen waren binnen 24 uur dood
- De Ancistrussen volgden 48 uur later met opgezette ogen
- Het vermoeden van Buikwaterzucht maar waar komt het vandaan?
- Waterwaardes laten meten en die waren gewoon goed
- Van alles geleerd over het feit dat vissen die jaren leven in een bepaalde bak, met de gewende bacteri�n, dood kunnen gaan in een andere bak die net iets anders is
- Een tijdje water ververst en het opnieuw geprobeerd
- Vier plattys, na drie dagen dood. Op de bodem hangen, verticaal drijven, op hun rug zwemmen, verstoppen tussen de planten
- Een koppeltje Zwaardragers. Actief zwemmen, gelijk vrolijk eten maar 6 uur later dood
- Twee Koelies. De ene was gelijk dood, de andere nooit meer gezien
- Vijf rode groepsvisjes waarvan ik de naam even niet weet, 1 voor 1 gedurende 2 dagen. Verstoppen, verticaal drijven, van de wereld zijn, ineens weer actief, bolle ogen
- Twee kikkers, die leven nog steeds
- Drie garnalen, die leven nog steeds
- Mijn Ancistrus, leeft nog steeds. Deze heb ik na twee dagen in quarantaine met zeezout, terug gezet bij de sluiertjes. Met alle risico's van dien. Vreemd genoeg heb ik dat beestje nog nooit zo vaak en actief gezien.
Wel heb ik gezien dat twee van de sluiers een zwart oog hebben maar het kan zijn dat me dat eerder niet is opgevallen. Ik heb er zeven trouwens. En ze groeien als kool.

Kortom, de 125 liter bak is inmiddels leeg, de kikkers en garnalen hebben even een nieuw onderkomen hier (met lucht, licht, filter, planten, etc.) en de rest van de planten staan op een voedingsbodem in een aparte bak.

Ik wil opnieuw beginnen maar geen risico's meer nemen.
Op zoek naar een oorzaak bedacht ik mij gisteren dat de stenen in mijn bak misschien ook een oorzaak zouden kunnen zijn. Er lagen zes soorten in.
Mijn aanvankelijke reden voor dit bericht was om foto's te plaatsen van mijn stenen. Om er zo achter te komen of dit misschien een oorzaak zou kunnen zijn. (Kalk, Ijzer)
Ik weet dat ik Maansteen heb, wat ok is, Ardennensteen wat minder is, Maaskeien en de rest weet ik niet.
Heb vanavond een test gedaan met ammonia maar er is geen enkele steen die gaat bruisen.

Voor alle vissen in het voorgaande geldt dat ze allemaal zijn vervoerd in het donker, allemaal aan de temperatuur hebben kunnen wennen en allemaal, meerdere malen, om de 5-10 minuten een hoeveelheid aquariumwater erbij hebben gekregen voordat ze het aquarium in gingen.

Kortom, mijn vraag over de oorzaak is als volgt:

1. Waren het de Ancisistrussen die Buikwaterzucht hebben veroorzaakt?

2. Waren het de Poelslakken?

3. Waren het de giftige stoffen uit de stenen?

4. Was het iets heel anders?


Mijn excuses voor dit lange verhaal maar ik wil vanaf morgen opnieuw beginnen en hoop dat andere liefhebbers er ook iets van kunnen leren.


Groeten,

Paul
 
Welkom Paul. Achteraf is dat lastig te zeggen. Je kan de bak beter vier weken laten indraaien.
 
Ok, vier weken.

En wat ik nu heb..

Een deel regenwater en een deel leidingwater, 24 uur filteren door actieve kool en dan 3 dagen met Easy Life.
Niet goed genoeg?
 
Tja je wil opnieuw beginnen dus ik zou dan de bak zeker 4 weken laten indraaien en er stenen in doen waarvan je weet dat er niks mee aan de hand kan zijn.
Regenwater kun je als dat nodig is best gebruiken als je het goed filtert over kool.
Tijdens het indraaien als het kan af en toe de waarden meten en zeker voordat je de bewoners plaatst.
Zoals ik al zei is het achteraf altijd heel moeilijk te bepalen wat de oorzaak is. Een ziekte zou kunnen als die besmettelijk zou zijn. Poelslakken uit de natuur zou ik zelf niet snel plaatsen in de bak.
 
Voor mij als tevens beginner vraag ik me af of er een toegevoegde waarde is van regenwater ten opzichte van normaal kraanwater. Ik lees dat meer aquarianen regenwater gebruiken, maar is dat dan omdat dat specifieke voordelen biedt, of is het om kraanwater te sparen?

Afhankelijk van waar je het regenwater vandaan haalt kan ik me namelijk voorstellen dat hier ook ziekteverwekkers, wormen etc. in kunnen voorkomen. Van kraanwater weet je iig dat het schoon is.
 
Hoi PaulHC, en welkom op het Aquaforum.

Ik vermoed dat je een Nitrietpiek hebt gehad , die treed meestal 3 weken na de opstart op.

Ik heb destijds mijn aquarium opgestart met gewoon kraanwater en dat in zijn geheel 4 weken (zonder vissen en toevoegingen) laten indraaien.
Daarna mijn eerste vissen toegevoegd (6x Corydoras Trillineatus) en 2 weken daarna Guppy's en Platy's, allemaal heel goed gegaan.
Gewoon je aquarium (zoals Jessicapilon al zegt) 4 weekjes laten indraaien op gewoon kraanwater. (Welke waarden heeft jouw kraanwater?)
Daarna met aan met de vissen toevoegen.

En o ja, zo min mogelijk aan het filter zitten rommelen, alleen in het begin 1 x per week filterwatten vervangen.
Suc6
 
Ik zou regenwater alleen maar gebruiken als je echt zacht water nodig hebt, en je dat niet op een andere manier kan krijgen. Regenwater moet je ook beluchten als je het lang opslaat (in een ton bijvoorbeeld). Wat is de pH van je kraanwater ? Onder de 7.5 zou ik het gewoon gebruiken; met pH Minus, of eikenbladextract, of door CO2 toe te voegen, kan he de pH proma onder de 7.0 krijgen. Verder zitten er in kraanwater alkerlei stoffen die goed zijn voor de planten, in hoeveelheden die voor de vissen totaal niet schadelijk zijn.
 
Hoi Segamon, dank voor het welkom.

Bizar genoeg is Nitriet het enige dat ik echt kan meten en die waarde was 0,2 mg/l
Near perfect dus.
Voor de rest heb ik strips maar ik vind dat helemaal niks.
Maar ik heb begrepen dat de pH hier rond de 7,2 is.

Dat van die filter wist uiteraard :)
Dat van het regenwater was uiteindelijk hypothetisch. Ik heb niet genoeg kunnen opvangen.
Ook dacht ik, en heb veel gelezen, dat het Easy Life spul als een soort water uit Lourdes werd gezien.
De Poelslakken zijn er inmiddels uit natuurlijk. Ook het fijn Hoornblad dat er in zat.

Maar ik ben nog steeds benieuwd naar de stenen. Ga eens kijken hoe ik wat foto's kan uploaden.

Nieuwe bak draait inmiddels met 1 Maansteen en de voor de rest met Mopamihout en planten.
Ook zit er veel water bij. (geintje:)
Over Mopamihout lees ik ook weer verschillende dingen.

Tnx
Paul
 
Ik heb het idee, dat jouw filter te klein is.
WElke heb je?

Maansteen? Gatensteen is puur kalk, maar hoeft geeen probleem te zijn.


Tijdje gaat het goed, met vissen erbij, en ze gaan dood.

Easy life doe je 1 x, om het filter in te draaien.
Hoornblad is een prima plant,hoor.

http://www.aquaforum.nl/gallery/downloa ... _setup.exe
 
Nitrietpieken kunnen ook plaatselijk in je bak voorkomen, bv op plaatsen waar weinig stroming is.
De zogenaamde "dead spots".

Maar goed, je ben dus opnieuw begonnen dus laat het regenwater maar achterwege, heb je ook eigenlijk niet nodig als je Guppy's en Platy's wilt gaan houden.
Gewoon 4 weken laten indraaien met een aantal goeie zuurstofplanten zoals Cabomba en Waterpest, deze filteren tevens het water.
Opstart bacterien heb je ook eigenlijk niet nodig, want die komen vanzelf wel in je bak, duurt alleen iets langer.

Ik zou je ook willen aanraden dat als je een vissoort wilt toevoegen, je eerst goed in te lezen welke waterwaardes die vissoort nodig heeft.
Want niet alle soorten kunnen samen leven.
 
Opstart bacterien heb je ook eigenlijk niet nodig??

Juist wel ,bij een opstartende bak.

Maar ,daar is al genoeg over gezegd.
 
Ik bedoel de bacterien die je kunt kopen in een zakje, dat je die niet per se nodig hebt tenzij je het indraaiproces wilt versnellen.
Allebei mijn aquariums zijn opgestart zonder opstart-bacterien, en dit is in beide gevallen heel goed gegaan.
 
In een zakje, in een potje, maakt wat uit.

Ik heb hier een fles, Easy nitrivec, ben ik blij mee.

Met tot 3 x toe een witte bak, heb ik dat wel nodig.

Als jij nou weet wat een witte bak is, vertel het mij.
 
Meerdere wegen leiden naar Rome dacht ik zo.
Heeft voor mijn persoonlijke ervaring geen nadeel opgeleverd.

Een witte bak?
Bak met water woor witwatervissen? Schimmel?, witte stip? Waterbloei?...fles melk in aquarium?
Zeg het me Bertus, ben nieuwsgierig. :p
 
Opstartbacterien zijn zeker niet nodig als je het geduld kan opbrengen om de bak rustig 4 weken te laten indraaien. Als je dat wil versnellen dan kun je dit wel gebruiken of gebruik maken van een oude spons als je die hebt.

Volgens mij gebruikt men weleens regenwater om de waarden van het kraanwater aan te passen. Soms heeft men een vrij hoge kh en dan kun je dat verlagen door regenwater te gebruiken.
 
Segamon zei:
Meerdere wegen leiden naar Rome dacht ik zo.
Heeft voor mijn persoonlijke ervaring geen nadeel opgeleverd.

Een witte bak?
Bak met water woor witwatervissen? Schimmel?, witte stip? Waterbloei?...fles melk in aquarium?
Zeg het me Bertus, ben nieuwsgierig. :p

Als het filter, OF de in-uitstroom niet goed werken, gaan de bacterie dood.
krijg je een witte bak.
Tot 2 x toe, het filter nagezien,.
de 3e keer, de instroom ,bleek een prop te zitten,in een bocht

Kwam wel water uit de uitstroom, maar niet jofel, die door geblazen ,met de mond.
Toen ging het weer prima, gelijk opstart erbij gedaan, volgende dag kraak helder.


Is geen waterbloei, daar leven ze nog. =overschot.
 
Aan dooie bacterien door een defect of slecht werkend filter had ik nog niet gedacht.
Het zou die vissterfte in ieder geval kunnen verklaren.

Wist niet dat men dit een witte bak noemt, achteraf gezien natuurlijk logisch.(witte waas in water door dode bacterien)Weet niet of Paul hier mee te maken heeft gehad?

Easy Nitrivec schijnt goed spul te zijn voor een opstartende bak, ik zelf heb er geen ervaring mee maar ik hoor er wel goede verhalen over.
 
Bertus zei:
Segamon zei:
Meerdere wegen leiden naar Rome dacht ik zo.
Heeft voor mijn persoonlijke ervaring geen nadeel opgeleverd.

Een witte bak?
Bak met water woor witwatervissen? Schimmel?, witte stip? Waterbloei?...fles melk in aquarium?
Zeg het me Bertus, ben nieuwsgierig. :p

Als het filter, OF de in-uitstroom niet goed werken, gaan de bacterie dood.
krijg je een witte bak.
Tot 2 x toe, het filter nagezien,.
de 3e keer, de instroom ,bleek een prop te zitten,in een bocht

Kwam wel water uit de uitstroom, maar niet jofel, die door geblazen ,met de mond.
Toen ging het weer prima, gelijk opstart erbij gedaan, volgende dag kraak helder.


Is geen waterbloei, daar leven ze nog. =overschot.

Maar is het niet zo dat door de vele dode bacteri�n je teveel afvalstoffen in je water krijgt waardoor de bacteriebloei veroorzaakt kan worden bertus??
Dan zijn de dode bacteri�n indirect wel de oorzaak denk ik. Althans dat zou kunnen.
Waterbloei wordt dacht ik vaak veroorzaakt door teveel afvalstoffen in je bak toch??
 
Dank je Bertus, Segamon en de anderen, voor de antwoorden.

Het filter is zeker niet te klein, wel intern. Gewoon een goedgevulde flinke standaard filter van Juwel met Eccoflow 500 pomp, actieve koolstof, Nitrax, etc. Goede uitstroom, inlaten ok.
Geen witte bak maar helder water. Al herinner ik mij nu dat bij verversen, na bollen ogen bij Ancistrus, de emmer gevuld was met bruin water. Viel in aquarium niet op. Dat heeft best even geduurd. Ik had achteraf mijn hout te kort in emmers gezet en ging uit van Tannine wat niet schadelijk schijnt te zijn.

Wat ook van belang om te weten is, dat de guppen, platys en die rode visjes (weet het weer, Rode Minor) vrijwel direct na plaatsen in het aquarium lusteloos werden, op de bodem of tussen de planten zaten. Dat laatste heeft volgens mij te maken met stress.
De zwaarddragers daarentegen zwommen vrolijk rond, zijn de enige vissen die iets hebben gegeten maar waren wel als eerste dood.

Dat van die 'dead zone' kende ik niet maar is zeker goed om te weten.

Dat van dat Mopami hout schrik ik een beetje van. Al was de zin een beetje onduidelijk Bertus. Vissen er in?

Combina en Waterpest zit er uiteraard in maar ook Hygrophila (een favoriet), Echinodorus, Ammania, Alternanthera, Annubia en meer.

Verder is het niet zo dat ik perse guppys en platys wil gaan houden maar het was meer als test bedoeld.

Op dit moment ben ik bezig met een experimentje wat betref de nieuwe bak. (gnif, gnif)
Ik zeg nog even niks maar laat snel weten wat ik heb gedaan. Als het goed gaat natuurlijk, anders niet! :)

Blub,
Paul
 
Even snel een sub-topicje tussendoor omdat jullie nu de situatie kennen.

Mijn Anictrus leeft al vanaf het begin bij de sluiers. Het is zo'n mooi gezicht.
Die zeven druktemakers en die ene stille willy. In perfecte harmonie. In een perfect draaiende bak.

Maar de Ancistrus is een tropische vis en de temperatuur is nu in de zomer 24 graden zonder verwarming in de sluierbak.

Als het straks kouder gaat worden? Ga ik haar daar weghalen en weer in de nieuwe bak zetten?
Of toch laten zitten ivm gewenning, eigen plekje, gewoontes of wat dan ook? Geen idee of dit ook meespeelt bij vissen.

Dit is trouwens de Ancistrus die als enige vis de 'zieke' bak heeft overleefd. (bizar eigenlijk)
En nu alweer een tijdje op z'n oude plekkie is bij de sluiers en zich prima vermaakt.

Groet,
Paul
 
Je moet wel opletten dat de temp goed is voor die vis tijdens de winter
. Een ideale combi lijkt het me niet.
 
Ik heb een tijd een Ancistrus bij m'n sluiers gehad en dat ging heel goed. Ancistrussen voelen zich prettig bij een aardige range van temperaturen.

Wel vraag ik me af wat een joekel van een bak je hebt voor die 7 (!) sluiers, want deze vissen hebben ontzettend veel ruimte nodig.
 
Ok Jones, dat neem ik dan direct wel aan. Hier in de woonkamer zakt het in de winter tot zo n 16 graden en ik dacht dat dit voor de Ancistrus weleens te koud kon zijn. Ik ken de omstandigheden van de TS thuis natuurlijk ook niet ;)

Als ik het verhaal goed begrijp zitten de vissen in een Rio125 :(.
 
16 graden is inderdaad de limiet opzoeken, maar mocht het aquarium water echt zo koud worden dan kan er altijd een verwarming geplaatst worden die ervoor zorgt dat de temperatuur niet onder 20 graden komt.

Hoe ik het lees is dit topic vooral gericht op de Rio 125 en zitten de sluiers in een andere bak. Mochten ze in de Rio zitten dan is dit absoluut veel te klein.
Klein rekensommetje: 7x minimaal 50l. per vis is 350l. Tot de vissen een cm. of 15 zijn. Daarna zit je al snel aan 80-100l. per vis x7.
 
Oeps Jones, dan kan ik beter een nieuw topic openen want ik wil dit topic graag voor die Rio bak houden.

Ze zitten namelijk in een 60 liter bak. :-(
Tuurlijk weet ik dat die beestjes ruimte nodig hebben en toen ik begon wilde ik niet tropisch starten dus dacht, sluiers om te beginnen en 7 een mooi getal.
Maar ik heb inmiddels ook veel gelezen daarover en weet dat de meningen hier ook over verdeeld zijn. 50 liter voor 1 vis is wel heel veel.
Terwijl ze altijd vrolijk bij elkaar zijn en meestal in het midden voor het glas.
Of heeft het puur te maken met de vervuiling?

Groet,
Paul
 
Voor een gezonde groei van de sluierstaarten is toch echt wel 50 liter per vis nodig en minimaal 100 tot 120 cm zwemruimte.
 
Zo, nou komt de aap uit de mouw, Tjonge Paul.
Zoveel gelezen , en toch 7 in 52 l.water, plus een Algeneter.

Daar komt nou die witte bak vandaan.
Veel vis, dan werkt het filter dat niet weg.
Wit water.

Voor jouw bestand heb je een 400l nodig.
Wat nu klein is groeit uit naar 35-40 cm.
 
Segamon zei:
Meerdere wegen leiden naar Rome dacht ik zo.
Heeft voor mijn persoonlijke ervaring geen nadeel opgeleverd.

Een witte bak?
Bak met water woor witwatervissen? Schimmel?, witte stip? Waterbloei?...fles melk in aquarium?
Zeg het me Bertus, ben nieuwsgierig. :p

8 vissen in 60 l. krijg je dat ook.

Kan het filter niet bolwerken.
 
Beste Bertus, er komt helemaal geen aap uit de mouw, ik had alleen geen sub-topic moeten maken want dat is blijkbaar verwarrend.

Ten eerste heb ik nog nooit een witte bak gehad. Bovendien heeft mijn probleem niets met de sluiers te maken maar met die andere bak.
De verkoper wilde destijds best 7 sluiers verkopen terwijl wist wat voor bak ik had. Net als zoveel starters had ik me natuurlijk moeten inlezen. Maar binnen een week zat ik met mijn neus in de boeken. Inmiddels heb ik veel geleerd en nog steeds. Voor de sluiers wordt al naar een oplossing gezocht.
Voorlopig kan de filter het goed aan, is de bak gezond en de vissen ook.

Maar het probleem was de tropisch bak.
Daarom was ik benieuwd naar dat verhaal over Mopami hout.

Groet,
Paul
 
Herinner me nog iets heel vreemds.
Toen de bak nog ziek was, was het onmogelijk de aquariummagneet te gebruiken.
Hij zakte steeds naar de bodem alsof er helemaal geen magneet in zat?!
Hij bleef gewoon niet 'plakken'.

Dan ga ik denken of dat misschien te maken zou kunnen hebben met Fe wat dan toch eventueel met die stenen te maken had.
De stenen zaten bij het aquarium dat ik heb overgenomen alleen hadden deze mensen geen vissen maar kreeften in die bak.

Nu de nieuwe bak draait doet de magneet het weer zoals het hoort. Erg vreemd.
 
Ik begrijp niet waarom je magneet niet wilde plakken hoor. Ik neem niet aan dat er ijzer in de stenen zit en snap ook niet wat het met de magneet heeft te maken ;).
Nou ja kan aan mij liggen hoor. het belangrijkste is dat de magneet het weer doet en dat jij nu weet dat de vissen te klein in dat bakje zitten/zaten.

Al doende leert men zeg ik maar en fouten maken we allemaal hoor :).
 
Is er dan niemand die WEL LEEST wat ik schrijf?!

jessicapilon en Bertus, er zijn hier geen vissen dood gegaan omdat ze in een te kleine bak zitten!
Er zijn hier vissen doodgegaan in een grote, tropische bak met goed water om een reden die ik niet weet maar wel naar op zoek ben.

De sluiers zitten misschien wel in een te kleine bak maar zijn springlevend en heel gelukkig.

Paul
 
Toen ik dit onder de knie had besloot ik dat het tijd was om de opstap te maken naar een tropisch aquarium.
Ik vond op Marktplaats een bak van 125 liter (Juwel) met onderkast, compleet met filtersysteem en pomp. Veel extra's zoals 2x verwarming, luchtpomp, achtergrond, zwart grind, veel decoratie, stenen, etc.

Is 80 cm.

En was die bak al 3-4 weken ingedraait??

Wat ik lees. is voor mij ,dat er teveel vis in ging.

Heb vanavond een test gedaan met ammonia maar er is geen enkele steen die gaat bruisen.???
Nee,logisch , moet ook met een zuur. Azijn ,bijvoorbeeld.
 
Altijd knap de termen spring levend en gelukkig.
Ik heb over de honderd vissen gehad, maar heb dit nog nooit een vis horen zeggen.
Als we het merken is het te laat.....
 
PaulHC zei:
De sluiers zitten misschien wel in een te kleine bak maar zijn springlevend en heel gelukkig.

Of een dier 'gelukkig' is.. oftewel 'goed in z'n vel' zit kun je pas beoordelen als je de specifieke soort goed kent.
 

Terug
Bovenaan