Wat is er nieuw

vissen hangen maar een beetje

• Onderwerp starter Onderwerp starter willem123
  • Startdatum Startdatum
W

willem123

Guest
Hallo,

Mijn vissen zijn vrij levenloos, de vuurtetra's hangen maar wat in en bij de planten en liggen vlak boven de bodem.
De otto's zie ik heel af en toe is maar van hun heb ik ook het idee dat ze heel de dag niks doen.
De bijlzalmen doen ook vrij weinig, ze hangen ook maar een beetje rond.
Alleen als ik voer worden ze heel even actief.

Dit zijn m'n waterwaardes:

O2: 8
Ph: 7,4
No2: 0,025
N03: 6
Nh4: minder dan 0,05
Fe: 0,1
Po4: 0,2
KH: 6-6,5

Ze zitten in een juwel rekord 600 met een standaard filter erin.

Wat kan ik doen om ze wat levendiger te maken?

Weet niet hoeveel planten je hebt, maar me je PH en KH waarde kom ik op te weinig Co2 uit. (viel me op)
Hier hangen mijn gemarmerde bijlzalmen ook maar wat te hangen, deze zijn nooit echt actief. Hoe levendig zijn je vissen na een waterwissel?

Ik ga nu net m'n water wissel uitvoeren.
Normaal let ik er niet zo op maar ik zal is kijken.

Lex,
Willem heeft ook een ander topic waar we ook bezig zijn ivm wat draadalg.
Dat zou op een co2 tekort kunnen duiden dus heb al geadviserd om de duur te verkorten of anders meer voeding toe te dienen.
Willem heeft inmiddels de duur dacht ik al verkort dus nu maar even kijken wat het doet.
Verder zijn er niet echt rare waterwaarden zoals ik het heb gezien.
In de regel heb je in een 60cm bakje niet zo snel extra voeeding nodig.

Ik mis de temperatuur nog.
Als deze niet goed is kan dit ook hangerig gedrag verklaren. Ook te weinig stroming kan er voor zorgen dat je vissen lui worden om het zo maar te noemen 🙂
Merkte ik ook toen ik nog kegelvlekbarbeeltjes had. zijn normaal flinke actieve zwemmers maar bij mij waren ze liever lui dan moe. Waarom weet ik nu ook. Ze zaten iets te warm (kan een reden zijn) omdat ik jonge maanvissen had moest er vaker gevoerd worden dus ze aten te veel en had heel weinig stroming dus ze hoefden amper aan te zetten om vooruit te komen. Hierdoor werden ze lui.
Toen heb ik de stroming iets harder gemaakt en toen merkte ik na een paar dagen al dat ze meer gingen zwemmen en zich actiever gingen gedragen.
Uiteindelijk heb ik ze wegggedaan omdat mijn maanvissen ze als speelgoed gingen gebruiken en ze kwa waterwaardes en temperatuur niet echt samen gingen met de maanvissen.
En bijltjes zijn inderdaad niet erg actieve vissen dus zou ik je niet al te druk om maken 🙂

Hoop dat je er iets aan hebt 🙂

Gr. Kevin

De wissel is gebeurd en ik heb even gekeken.
Het is net of je naar een visloze bak zit te kijken, de tetra's zitten verscholen in de planten, zelfs nu ik er een zakje waterluizen in heb losgelaten.
De stroming is wel redelijk, want de luizen worden alle kanten opgeblazen.
Het lijkt net of de tetra's bang zijn. misschien moeten er wat meer drijvers in.
Maar zelfs in een vrij lichte bak zou je toch wel verwachten dat ze iets doen.

De temperatuur is 25 graden.

Hoi...

Het is maar even hardop gedacht, staat de bak op een plaats waar veel dicht langs gelopen wordt.(stress)

Gr. Rob.

Vreemd, kan er geen verklaring voor geven. Hier zitten de Kardinaal tetra's ook op 25 graden.

Nee dat valt reuze mee, hij staat op mijn kamer en daar kom ik alleen een paar keer per dag langs, verder niemand.

Temperatuur is niks mis mee denk ik. Zou misschien 25,5 mogen zijn maar dit kleine verschil veroorzaakt dit gedrag niet. Heb je misschien de mogelijkheid er een filmpje van te maken en deze dan hier te uploaden?
Het kan inderdaad zijn dat ze gewoon schuw zijn maar inderdaad komen ze dan met voeren meestal wel los.
Je kan het proberen met drijfplanten maar denk eerlijk gezegd niet dat het iets zal helpen.

Maar om welke tetra's gaat het precies ik ken namelijk 2 vissen die vuurtetra worden genoemd namelijk:

Hyphessobrycon Amandae.
Hemigramus Erythrozonus.

Ik heb beide soorten gehad en van laatst genoemde weet ik dat ze nogal eens schuw kunnen zijn waren ze bij mij ook. De eerst genoemde was bij mij volop aanwezig en zeg je constant door het aquairum gaan. Nu had ik ook een school van 25 stuks in een juwel rio 125 en dat scheelt ook al veel. Hoe groter de school hoe mooier hun gedrag en hoe minder bang ze zullen zijn 🙂

Gr. Kevin

Het gaat om de Hyphessobrycon amandae.
Maar met het voeren is het ook maar minimaal, even een paar hapjes en dan weer naar de planten.
Juist om ze een leuk gedrag te laten vertonen heb ik een vrij grote groep genomen, 20 stuks.
Zijn er ondertussen wel een paar minder maar het is nog steeds een flinke groep.

Ik ga wel even filmen.

Heb je drijfplanten?

Hyphessobrycon amandae wil dekking hebben. Hebben ze dat niet dan gaan ze tussen je planten zitten. Ook lijken ze meer op hun genmak bij een donkere bodem en achterwand.

Ik had toen der tijd ook geen drijfplanten maar inderdaad wel een zwarte achterwand en een zwarte grindbodem dus misschien dat dit het toch is 🙂
Je kan het dus eens proberen met drijfplanten mocht dit niet meer helpen dan weet ik het ook niet meer 😛

https://www.youtube.com/watch?v=WTjbwEJ-u9E
Het is niet een al te best filmpje want de camera was leeg dus even snel met m'n mobiel gedaan.

In het ene hoekje zitten wel wat drijfplanten, maar vorige week had ik flink uitgedund en heb ik er aardig wat weggegooid.
Overigens gedroegen ze zich toen al zo raar.
De achtergrond is wel wat licht en de bodem, maar een tijdje terug gedroegen ze zich wel normaal in een lichte bak.

Je bijlzalmpjes gedragen zich geheel normaal alleen wat je vuurtetra's doen heeft er denk ik toch mee te maken dat er te weinig bedekking is van bovenaf. Dus zou makkelijk op te lossen moeten zijn met drijfplanten of er voor zorgen dat je verlichting iets gedimd word waardoor het donekerder word in het aquarium 🙂

Gr. Kevin

Oke dan ga ik dat proberen.

Heel erg bedankt

Ook geld dit trouwens voor je otocinclussen die houden ook niet van al te veel licht en die zullen zich dan ook gaan verstoppen tussen de beplanting. Als het goed is zullen ze als je licht uit is wel actiever zijn of is dit ook niet?
Dus het gedrag van je oto's is ook normaal 😛

Mocht dit alsnog geen resultaat geven dan weer gelijk aan de bel trekken dan kunnenw e verder zoeken 🙂

Zal ik zeker doen!

https://www.youtube.com/watch?v=5J11BWeiX_Q

Toch wil ik dit filmpje nog even laten zien.
Dit is ook een vrij lichte bak zonder enige drijfplanten en toch zwemmen ze hier wel leuk rond.

Dus misschien heb ik wel gewoon extreem schrikachtige visjes.

De planten in dat filmpje zijn veel hoger dan de jouwe. Er is veel meer dekking.

Dat is zeker waar, maar ook voor de grote snoei van vorige week ergens waren ze verre van actief.
Ik laat alles maar weer hoog groeien en gooi er nog extra drijfplanten bij.

Allemaal bedankt voor het meedenken!

Bijkomend voordeel van de drijvers is dat deze ook licht dempen waardoor er minder vraag naar voeding is en zo wordt wellicht het algenprobleem ook opgelost voor je.

Vanochtend toen het licht nog niet aan stond zwommen de tetra's wel.
Het ligt er dus echt aan dat de bak te licht is.

Nu het licht aan is zie ik de vissen nog steeds, die extra drijfplanten hebben al wel wat geholpen dus 😀

Nu moeten er nog wat meer bijgroeien en ik heb hun oude gedrag weer terug 🙂

Ik zei het toch. 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan