Vissen happen lucht


Zo'n luchtpompje breekt de oppervlaktespanning een beetje waardoor uitwisseling van gassen iets makkelijker gaat.
Maar dat doet de uitstromer van het filter ook.

Verwacht niet dat dat pompje ervoor zorgt dat je vissen opeens zuurstof in overvloed hebben, want dat is niet zo.
Daar zorgen planten voor.
 
Zo'n luchtpompje breekt de oppervlaktespanning een beetje waardoor uitwisseling van gassen iets makkelijker gaat.
Maar dat doet de uitstromer van het filter ook.

Verwacht niet dat dat pompje ervoor zorgt dat je vissen opeens zuurstof in overvloed hebben, want dat is niet zo.
Daar zorgen planten voor.
Bedankt voor de info. Dan doe ik het er denk ik niet in, want ik vind het er minder mooi uitzien en ook plakken de zuignappen eronder niet meer waardoor ik nieuwe zou moeten vastmaken.
 
Hoi,
Ik heb toch nog even een vraagje over de filters. Zou ik ze nu tijdelijk in kunnen laten draaien zonder de dubbele kranen? Ik wil namelijk goed kijken waar ik ze het goedkoopst kan krijgen en dat kost nog wel even tijd, omdat ik ook gewoon school heb. In de tussentijd wil ik alleen al wel zorgen dat de filters zijn ingedraaid, omdat ik mijn 54 L bak ga verkopen en diegene anders nog langer moet wachten (iemand heeft al gezegd dat hij het wel wil kopen). Ook voor de vissen is dit natuurlijk beter omdat ze nu met een slechte filterpomp zitten. Ik hoop dat iemand weet hoe ik het zonder dubbele kranen kan doen! :D
 
Voor de werking van het filter maken de kranen niet uit. alleen bij onderhoud is het lastiger.
 
Als je dat prettiger vindt kan je de kranen er tussenuit halen.
Gewoon de opsluitring losdraaien en lostrekken.
Vervolgens zet je de slang dan weer op het tuitje van de pomp.

Maar zoals gezegd: de kranen hebben geen enkele invloed op het indraaien van je bak.
 
Zoals Ton al zei maakt dat voor de werking van de filter niks uit, Die dubbele kranen zijn om de boel los te koppelen en de filter schoon te kunnen maken.
Ik zou ze vullen met filtermedia en sponsen, en dan alvast lekker laten draaien, dan kan je meteen effe kijken of ze nergens lekken.
 
Bedankt weer voor jullie reacties. Ik ga ermee aan de slag!
 
Hoi allemaal,
Ik vroeg me af of die kranen echt nodig zijn of alleen maar handig? Is het ook mogelijk zonder? Ik hoor het graag! 🤗
 
Is zeker mogelijk zonder. Het is alleen wel makkelijker om ze te hebben. Ik zou zeggen: doe je ding met de spullen zoals je ze nu hebt. En dan ervaar je met de tijd wel of je het op deze manier prima vindt, of uiteindelijk toch liever kranen hebt. "De ervaring is de beste leermeester." :)
 
Is zeker mogelijk zonder. Het is alleen wel makkelijker om ze te hebben. Ik zou zeggen: doe je ding met de spullen zoals je ze nu hebt. En dan ervaar je met de tijd wel of je het op deze manier prima vindt, of uiteindelijk toch liever kranen hebt. "De ervaring is de beste leermeester." :)
Dan zal ik het zelf gaan uitzoeken 😉 Het lukte me vandaag alleen niet om de filter aan de praat te krijgen... het zoog geen water op. Hoe zit dat? En als ik het zonder kranen doe, moet ik dan als ik een waterwissel doe of het filter wil schoonmaken gewoon de stekker eruit trekken, of hoe zit dat?
 
Je moet het filter eerst even zelf vullen met water en dan pas aanzetten en dan even aan de uitstroombuis zuigen zodat de hevel op gang komt
 
Is zeker mogelijk zonder. Het is alleen wel makkelijker om ze te hebben. Ik zou zeggen: doe je ding met de spullen zoals je ze nu hebt. En dan ervaar je met de tijd wel of je het op deze manier prima vindt, of uiteindelijk toch liever kranen hebt. "De ervaring is de beste leermeester." :)
Je mag het natuurlijk helemaal zelf weten.
Maar het voordeel van kranen is dat als het eenmaal werkt je bij onderhoud aan het filter, lees sponzen spoelen in aquariumwater, je alleen maar de 4 kranen hoeft dicht te zetten en los te koppelen onder en boven.
De stroom is natuurlijk uit.

Het filter kun je er dan tussenuit nemen zonder te knoeien. Om het filter te openen zet je hem bijvoorbeeld eerst bij de gootsteen en dan de 2 kraantjes eerst open zetten.

Het voordeel is dat je daarna het filter je weer kunt terugplaatsen zonder dat je moet aanzuigen
 
Laatst bewerkt:
Je moet het filter eerst even zelf vullen met water en dan pas aanzetten en dan even aan de uitstroombuis zuigen zodat de hevel op gang komt
Persoonlijk doe ik nooit geen water eerst in het filter en dan aanzuigen aan de terugvoer(kraan). Voordeel vindt ik dat je het hoort als het water in de pot loopt en je zelf geen slok (aquarium)water binnen slurpt. :DD:thumbs:
 
Wat ben je goed bezig voor je visjes zeg!

De kranen heb je niet per se nodig, maar ze maken onderhoud aan de filter zoooooveel makkelijker dat ik je zeker aanraad om ze uiteindelijk aan te schaffen. Maar alles op zijn tijd.
 
Complimenten voor jouw aanpak hoor, heel leuk dat je het zo serieus oppakt! (y) (y) Misschien kun je op internet de gebruiksaanwijzing van de filters vinden? Zodat je alle informatie hebt die erbij hoort?
 
Super bedankt weer voor alle hulp!!! 😊😊 Voor nu ga ik het zonder kranen proberen en uiteindelijk zal ik het denk ik toch wel aanschaffen, maar dan kan ik nu nog even verder sparen 😉
 
Kan ik me voorstellen.
Ze zijn behoorlijk aan de prijs.
Komt wel.

Enne: ik sluit me bij mijn voorgangers aan.
Goed bezig.
Dat zien we hier menigmaal wel anders.

(Waarmee ik geen afbreuk wil doen aan die andere starters waarbij de start minder goed uitpakte.
Ik heb ze er nooit op kunnen betrappen dat het onwil is.)
 
Laatst bewerkt:
Ik sluit me ook graag aan bij de anderen.
animaatjes-smilies-60963.gif
 
Super bedankt weer voor alle hulp!!! 😊😊 Voor nu ga ik het zonder kranen proberen en uiteindelijk zal ik het denk ik toch wel aanschaffen, maar dan kan ik nu nog even verder sparen 😉
Kijk ook eens bij andere merken voor die dubbele kranen moest je ze toch gaan aanschaffen. Zowel superfish als jbl hebben ze tegenwoordig ook, die zijn net iets goedkoper dan die van Eheim.
 
Laatst bewerkt:
Dat zeggende:
Wat is duur?
Mijn Eheim kranen zijn zeker 30 jaar oud, waarvan ze de laatste 5 jaar in weer en wind hebben doorgebracht in het filtersysteem van mijn buitenbak.

Ik betwijfel dat die van Superfish dat gaan redden.
 
Ik ga kijken naar welke kranen voor nu het best zijn. De levering van mijn filterzand is helaas uitgesteld en ik heb dus nog wel even tijd voordat ik ga indraaien. Verder twijfel ik om toch mijn 54 L bak te houden voor guppies!! Vind ik zo leuk staan op mijn bureau :giggle: Ik vroeg me alleen af welke filter ik minimaal nodig heb voor het onderhoud van guppies en hoeveel ik erin kan doen. En qua mannetjes en vrouwtjes?

Ik hoor het graag!!
 
In mijn nanootje zwemmen 1 man, 3 vrouwen guppen en 1 man en 3vrouwen rouwtetra's (voor de postnatale abortus van guppen jonkies)
Daar heb ik een Eheim 2210 op staan als filter, veel zuurstofplanten en 1x per week 75% waterverversing.

En dat draait al heul lang prima.
 
Die rouwtetra's zijn wel een pro tip inderdaad! Anders ga je heul veul jongen zien hoâ...
 
Misschien is het een idee om in de 54 liter bak kegelvlek barbeel te houden en kleine corydoras.
 
Goeie tip.
Vrolijke levendige visjes die elkaar niet in de weg zullen zitten en ervoor zorgen dat er altijd wat te doen en te zien is in je bak.
 
Die rouwtetra's zijn wel een pro tip inderdaad! Anders ga je heul veul jongen zien hoâ...
Al moet ik zeggen dat ze hun werk misschien wel iets te serieus nemen.
Ik moet het een beetje schatten, maar volgens mij is het wel een jaar geleden dat ik klein grut heb zien rondzwemmen.
 

Terug
Bovenaan