Vissen happen lucht


Goede keuze! Voor de zekerheid geef ik graag een kleine tip als het goed is. Controleer of er ook al kant en klare openingen zijn achterin het aquarium om de slangen door te voeren.
Bedankt voor de tip! 😌
 
Daar ben ik weer! 😄

Ik heb het aquarium van 180 Liter kunnen reserveren voor 60 euro!! Het is een Juwel vision 180 de afmetingen: 92x40x55. Ik krijg er ook van allerlei toebehoren bij, waaronder een interne aquaflow XL. Nu heb ik nog een aantal vragen.

Binnenkort ga ik voor 25 euro twee externe filterpompen ophalen. Het gaat hierbij om de Eheim 2213. Het probleem is alleen dat ik niet weet hoe ik het moet doen met indraaien. Mijn aquarium van 54 L bevat nu een aquaflow 50 en dit is zeker niet genoeg voor een aquarium van 180 L natuurlijk, dus ik weet niet zo goed hoe ik de andere twee externe filters moet indraaien. Moet ik mijn vissen nog 4 weken in het aquarium van 54 L houden terwijl de externe filters indraaien? Of kunnen ze al in de grote bak en zet ik ze met de aquaflow 50 en de twee andere filters? Wellicht kan ik ook de aquaflow XL gebruiken voor dit indraaien op de een of andere manier.

Ik hoor graag jullie tips!

Groetjes 🤗
 
141x41x50 cm. zijn de maten van een Rio 180, ik heb er een. Ik zou er zeker voor zorgen dat er vier weken ingedraaid wordt in deze bak. Het verschil tussen je huidige bak en de vervanging is te groot. Let er wel opdat je nieuwe aanwinst weliswaar twee gaten heeft voor je slangen, dus twee filters toevoegen is mogelijk. Maar dan zitten die gaten ook vol en is er geen ruimte meer om andere zaken toe te voegen. De vraag is ook nog even; zit het binnen filter er nog in?
 
141x41x50 cm. zijn de maten van een Rio 180, ik heb er een. Ik zou er zeker voor zorgen dat er vier weken ingedraaid wordt in deze bak. Het verschil tussen je huidige bak en de vervanging is te groot. Let er wel opdat je nieuwe aanwinst weliswaar twee gaten heeft voor je slangen, dus twee filters toevoegen is mogelijk. Maar dan zitten die gaten ook vol en is er geen ruimte meer om andere zaken toe te voegen. De vraag is ook nog even; zit het binnen filter er nog in?
ja een rio 180 is 1meter 41cm !
 
141x41x50 cm. zijn de maten van een Rio 180, ik heb er een. Ik zou er zeker voor zorgen dat er vier weken ingedraaid wordt in deze bak. Het verschil tussen je huidige bak en de vervanging is te groot. Let er wel opdat je nieuwe aanwinst weliswaar twee gaten heeft voor je slangen, dus twee filters toevoegen is mogelijk. Maar dan zitten die gaten ook vol en is er geen ruimte meer om andere zaken toe te voegen. De vraag is ook nog even; zit het binnen filter er nog in?
Ik heb gevraagd aan de eigenaar of er gaten in zitten en of er nog een binnenfilter in zit. Kan ik uit jouw antwoord concluderen dat ik de sluiers sowieso nog 4 weken in de 54 L bak moet laten terwijl de grote bak indraait?
 
Een juwel vision heeft een gebogen voorruit en zoals Gwen al meldt dus andere afmetingen dan een Rio.
Gwen, persoonlijk zou ik de ene pomp 2213 mee laten draaien in je huidige aquarium met de superfish. Zorg dat je 2 dubbele kranen hebt per eheim 2213.

Intussen kun je dan in alle rust het groter aquarium inrichten en in laten draaien. Het enige wat je daarna hoeft te doen na vier weken is de vissen geleidelijk overzetten en het 2e ingedraaid filter er ook bij te zetten.

Hier lees je er ook over.
 
Laatst bewerkt:
Een juwel vision heeft een gebogen voorruit en zoals Gwen al meldt dus andere afmetingen dan een Rio.
Gwen, persoonlijk zou ik de ene pomp 2213 mee laten draaien in je huidige aquarium met de superfish. Zorg dat je 2 dubbele kranen hebt per eheim 2213.

Intussen kun je dan in alle rust het groter aquarium inrichten en in laten draaien. Het enige wat je daarna hoeft te doen na vier weken is de vissen geleidelijk overzetten en het 2e ingedraaid filter er ook bij te zetten.
Uiteindelijk wil ik mijn 180 L aquarium laten draaien op twee keer de Eheim 2213 en de superfish XL, omdat deze wat meer doet voor de stroming heb ik via YouTube begrepen. Dus wat je zegt is dat ik 1 van de twee externe filters moet indraaien in de 54 L bak en de andere in de 180 L bak toch?

Bedankt!!
 
Welke filters je ook kiest, je kunt altijd je oude filtermateriaal meenemen (een plekje ervoor vinden in een nieuw filter), dan zit je sowieso safe. :)

@Ancistruz haha klopt, ik moet de eerste Rio 180 van 141 cm ook nog tegenkomen. Is vast een prachtig bakkie. De maten die Gwen doorgaf, geven gewoon 180 liter. Snap wel dat er dan al gauw gedacht wordt aan de Rio 180. Al dan niet met exotische maatvoering. ;)
 
Zolang je maar zorgt dat er 4 dubbele kranen zijn in totaal.

2 voor de aanvoer en 2 voor de terugvoer voor beide filters. Je zult er gemak van hebben.
 
Welke filters je ook kiest, je kunt altijd je oude filtermateriaal meenemen (een plekje ervoor vinden in een nieuw filter), dan zit je sowieso safe. :)

@Ancistruz haha klopt, ik moet de eerste Rio 180 van 141 cm ook nog tegenkomen. Is vast een prachtig bakkie. De maten die Gwen doorgaf, geven gewoon 180 liter. Snap wel dat er dan al gauw gedacht wordt aan de Rio 180. Al dan niet met exotische maatvoering. ;)
heren ik reageer op Ben. aangezien hij aangeeft dat hij een rio heeft

141x41x50 cm. zijn de maten van een Rio 180, ik heb er een.
 
Ik krijg net een reactie van de eigenaar dat de binnenfilter en nog in zit en dat er wel openingen zijn voor de slangen. Ik ga opzoek naar 4 kranen.

Wat is het advies voor het indraaien nu blijkbaar de binnenfilter er in zit?
 
Met een intern filter is 1 externe eheim ook voldoende
Dus met een aquaflow XL en 1 Eheim 2213 zit ik dan goed?

Ik kan ze voor 25 euro allebei overnemen, dus ik neem ze hoe dan ook samen omdat ik denk dat ik voor deze prijs niet beter kan vinden. Wanneer er dan iets mis is met 1 van beide ooit heb ik de ander nog! En ik zou het altijd weer door kunnen verkopen :LOL:
 
Zou iemand mij misschien kunnen uitleggen hoe die dubbele kranen precies werken en waarom ik 4 dubbele nodig heb?
 
Dus met een aquaflow XL en 1 Eheim 2213 zit ik dan goed?

Ik kan ze voor 25 euro allebei overnemen, dus ik neem ze hoe dan ook samen omdat ik denk dat ik voor deze prijs niet beter kan vinden. Wanneer er dan iets mis is met 1 van beide ooit heb ik de ander nog! En ik zou het altijd weer door kunnen verkopen :LOL:
Die aquaflow is niks, maar het interne filter wat bij je nieuwe aquarium zit is een stuk groter dan een aquaflow en dan samen met 1 extern filter erbij is dat ruim voldoende
 
Zou iemand mij misschien kunnen uitleggen hoe die dubbele kranen precies werken en waarom ik 4 dubbele nodig heb?
Eheim heeft de nare eigenschap dat iets nooit compleet is. Dubbele kranen zijn nodig voor het afkoppelen van je filter. Om zo het water én in je filter én in je slangen te houden tijdens een eventuele schoonmaak. Voor een Rio 180 is één JBL 1502 uiterst geschikt. En die zijn sowieso compleet. Maar die keuze is uiteraard aan jezelf.
 
Zou iemand mij misschien kunnen uitleggen hoe die dubbele kranen precies werken en waarom ik 4 dubbele nodig heb?
Je hebt die kranen nodig omdat de slangen direct op de pomp aangesloten zitten waardoor je de pomp niet los kan koppelen voor onderhoudt want dan word het een waterballet, dus zet je op iedere slang 1 dubbele kraan zodat je die dicht kan draaien en los kan koppelen om het filter te onderhouden
 
Oke, ik ga kijken waar ik (goedkoop 😬) vier dubbele kranen kan aanschaffen. Misschien dat ik dan toch 1 Eheim pomp verkoop aangezien het blijkbaar voldoende is om er 1 te laten draaien. Dan hoef ik ook maar 2 dubbele kranen te kopen namelijk.
 
Zou iemand mij misschien kunnen uitleggen hoe die dubbele kranen precies werken en waarom ik 4 dubbele nodig heb?
Even een foto. Per eheim 2213 heb je 2 dubbele kranen voor extra gebruiksgemak. 2 filters zou uitkomen op 4 in totaal.

Edit.
Het is inmiddels duidelijk zie ik. Gwen ik zou altijd de 2e houden als reserve bijvoorbeeld. Mocht je het beter vinden met meer filter volume ben je voorbereid.
 

Bijlagen

  • 20210115_162614.jpg
    20210115_162614.jpg
    230.2 KB · Weergaven: 86
  • 20210115_162202.jpg
    20210115_162202.jpg
    130.8 KB · Weergaven: 96
Even een foto. Per eheim 2213 heb je 2 dubbele kranen voor extra gebruiksgemak. 2 filters zou uitkomen op 4 in totaal.

Edit.
Het is inmiddels duidelijk zie ik. Gwen ik zou altijd de 2e houden als reserve bijvoorbeeld. Mocht je het beter vinden met meer filter volume ben je voorbereid.
Ik hou ze dan toch beide, bedankt voor de tip!
 
Nog even ter informatie mocht het handig zijn voor je. Filter zonder water aansluiten, onderin begin je met sponzen en als laatse biologisch filtermedium. Bij opstarten vindt ik het ideaal om dan aan te zuigen via de terugvoer. Een emmer klaar hebben staan voor een eventuele dweilpartij kan nooit geen kwaad voor de bekwame klusman/-vrouw
 
Misschien een domme vraag maar ik stel hem toch even @GwenSwinkels .
Zitten er bij de Eheim 2213...

Aanzuigbuis met korf?
Terugvoer zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een JBL set en slangen.
In gedachten houden maat 12/16
 
Daar ben ik weer! 😄

Ik heb het aquarium van 180 Liter kunnen reserveren voor 60 euro!! Het is een Juwel vision 180 de afmetingen: 92x40x55. Ik krijg er ook van allerlei toebehoren bij, waaronder een interne aquaflow XL. Nu heb ik nog een aantal vragen.

Binnenkort ga ik voor 25 euro twee externe filterpompen ophalen. Het gaat hierbij om de Eheim 2213. Het probleem is alleen dat ik niet weet hoe ik het moet doen met indraaien. Mijn aquarium van 54 L bevat nu een aquaflow 50 en dit is zeker niet genoeg voor een aquarium van 180 L natuurlijk, dus ik weet niet zo goed hoe ik de andere twee externe filters moet indraaien. Moet ik mijn vissen nog 4 weken in het aquarium van 54 L houden terwijl de externe filters indraaien? Of kunnen ze al in de grote bak en zet ik ze met de aquaflow 50 en de twee andere filters? Wellicht kan ik ook de aquaflow XL gebruiken voor dit indraaien op de een of andere manier.

Ik hoor graag jullie tips!

Groetjes 🤗
Je kunt het filtermateriaal overzetten in het externe filter :)
Een bodem kun je ook overzetten (als er geen voedingsbodem onder zit). Waarschijnlijk moet er wel wat zand bij in een grotere bak :)
 

Bijlagen

  • 20210115_170536.jpg
    20210115_170536.jpg
    164.9 KB · Weergaven: 70
  • 20210115_170556.jpg
    20210115_170556.jpg
    234.6 KB · Weergaven: 64
  • 20210115_170937.jpg
    20210115_170937.jpg
    189.5 KB · Weergaven: 68
Morgen doe ik dat filtermateriaal op de bus, het zit al in een doos met wat stukken filterspons die je op maat kan knippen. Ik zal er wat stukken buis bij doen van JBL, dat zwarte U-stuk op je eerste foto is volgens mij de uitloop van JBL, daar heb ik volgens mij nog een spray bar van die ik niet gebruik.
Als post nl meewerkt dan heb je over een paar dagen wat te knutselen. :thumbs:
 
Morgen doe ik dat filtermateriaal op de bus, het zit al in een doos met wat stukken filterspons die je op maat kan knippen. Ik zal er wat stukken buis bij doen van JBL, dat zwarte U-stuk op je eerste foto is volgens mij de uitloop van JBL, daar heb ik volgens mij nog een spray bar van die ik niet gebruik.
Als post nl meewerkt dan heb je over een paar dagen wat te knutselen. :thumbs:
Yes!! Ik kijk ernaar uit 😁
 
Morgen doe ik dat filtermateriaal op de bus, het zit al in een doos met wat stukken filterspons die je op maat kan knippen. Ik zal er wat stukken buis bij doen van JBL, dat zwarte U-stuk op je eerste foto is volgens mij de uitloop van JBL, daar heb ik volgens mij nog een spray bar van die ik niet gebruik.
Als post nl meewerkt dan heb je over een paar dagen wat te knutselen. :thumbs:
Dat klopt ja, dat zwarte is een U-stuk aansluiting van JBL op mijn foto. Zit er dat ook bij? Anders heb ik dat nog liggen. Inclusief het bijhorende bochtje.
 
Laatst bewerkt:
Ik zag dat je 12/16 mm slangen op je filter hebt.
Dan heb je pech want de spraybar die ik heb is voor 16/22 slang...... :confused:
Maar je hebt ook geluk dat ik soms een sukkel ben want ik heb dus ooit per ongeluk een jbl outflow gekocht voor 12/16 mm slang. (had de 16/22 moeten zijn, gewoon niet goed opgelet in de winkel, en ik was weer te laat om het te ruilen)
Ik heb een hekel aan spullen bewaren die ik waarschijnlijk nooit meer ga gebruiken, dan vind ik het altijd leuk als iemand er blij mee is en het kan gebruiken.
Dus geen spraybar, maar wel een outflow!
 

Terug
Bovenaan