Wat is er nieuw

Vissen in combinatie met Apistogramma Borelli in een 60 cm bak

Erik1974

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2014
Binnenkort wil ik een bakje op gaan starten om een koppel Apistogramma's Borelli in te houden.
Deze keus kwam ik op door het overzicht wat ik op dit forum heb gevonden:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post898816

Ik heb dit altijd al een zeer mooie vis gevonden en wil hier speciaal een bak voor inrichten.
De bak is een Juwel van 60x30x40 (ca. 70 liter) deze wil ik op kamertemperatuur houden, n.a.v. wat ik tot nu toe gelezen heb lijkt mij dit ideaal voor de Borelli, de temperatuur gaat dan met de seizoenen mee.

Nu de vragen:

- de vis die in de bovenstaande link als gezelschap wordt omschreven moet op een lagere Ph. Ik wil het liefst niets aan de waterwaardes veranderen die hier uit de kraan komen, ik heb geen ervaring met verlagen van de Ph en wil hier geen fouten in riskeren, Ph is hier in mijn bakken 7,5. Ik zat zelf te denken om er Danio margaritatus/Rasbora Galaxy bij te houden. Nu lees ik hier en daar dat dit toch wel drukke visjes zijn en daardoor niet geschikt als gezelschap voor de Borelli. Welke vis zou ik bij de Borelli kunnen houden er van uit gaande dat in de winter de temperatuur s'nachts zo'n 18-19 graden kan worden (als het licht uit is)? Ik heb mezelf nog niet vastgepind op de Borelli maar deze heeft wel sterk de voorkeur, ik wil alleen goed geinformeerd zijn voordat ik ergens aan begin. Als ik half denk dat het niet goed gaat wil ik er niet aan beginnen en zoek ik een ander bestand, best wel veel leuke visjes om uit te kiezen ondanks het geringe formaat van de bak.

- deze vraag moet ik misschien in een ander subforum stellen maar evengoed ook hier er even bij. Er wordt gesteld dat de Borelli schoon water nodig heeft en slecht tegen vervuiling kan. Bedoelt men hier dan dat je wekelijks meer water dan normaal (20-25%) moet verversen of moet je vaker per week een kleinere hoeveelheid verversen (10-15%)? Verversen doe ik in de 2 bakken die ik nu heb ook al elke week.
In de bak voor de Borelli wil ik i.i.g. e.e.a. aan drijfplanten gaan houden, deze nemen veel nitraat op en dat helpt al goed om het water schoon te houden.

Misschien nog handig om te vermelden dat ik niet op een biotoop aqaurium mik en best verschillende werelddelen in 1 bak kan combineren 🙂

Gewoon normaal verversen, ik denk dat de pseudepiplatys annulatus erg goed erbij past, zwemmen vrijwel altijd bovenin zodat de borelli�s niet gestoord worden. De bak flink volproppen met hout en planten zodat er veel verstopplekken ontstaan 😉

Ik heb ze zelf een tijdje gehouden, ging heel goed, vrouwtje kon zich af en toe verstoppen voor het mannetje door de vele verstopplekken :

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1523971

Leuke bak, zo vol met hout is ook wel eens wat anders, ik ga er eens over nadenken hoe ik dat ga aanpakken.

De pseudepiplatys annulatus had ik ook gezien, echter zag ik dat deze toch op lagere Ph moet en wat hogere temperaturen wil, of moet ik me daar niet zo op vast pinnen?

De annulatus kan prima onverwarmd zoals ook voor A. borellii gewenst is. Iets zacht en kichtzuur water is voor beide soorten eveneens prettig dus ook daar geen mismatch.

Ok bedankt! Dat is in ieder geval goed om te weten, ik vind het erg leuke visjes namelijk.
Zit ik alleen nog met de Ph waarde, deze zou dus beter iets omlaag moeten (mijn bakken zijn 7,5, dat is dus iets te hoog). Wat is de beste manier om dit fool proof te doen? Voor de bakken die ik nu heb draaien is het niet nodig om de Ph te wijzigen, ik lees wel over eikenextract maar dat lijkt me voor een beginner als ik (i.i.g. met Ph verlagen dan) niet zo simpel. Over turf filteren is dan misschien een betere oplossing, echter hoe lang blijft dat werkzaam? Maar misschien beter hier even een ander topci over starten? Ik zal me hier i.i.g. nog eens goed in verdiepen, de bak staat nog leeg dus ik heb de tijd 🙂

Zelf houd ik de A. Borelli met een school Aphyocharax rathbuni's. Deze zijn trouwens ook nog biotoopcorrect. Hij kan de temperaturen die jij noemt wel hebben en ik heb nog nooit iets bijzonders met het water gedaan.

[url:http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/item/aphyocharax-rathbuni]
dh2RrWbqWgvxTMuDAX45De2VWb_K8fe0.jpeg
[/url]
Bron afbeelding: [url:http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/item/aphyocharax-rathbuni]hobbykwekers.nl[/url]

Ik zou het persoonlijk niet doen die Aphyocharax rathbuni's in zo'n klein bakje met de A. borelli . Voor de borelli man kan erg fel zijn en aangezien die elkaar sneller tegen zullen komen dan een P. annulatus kan dat nog wel een oorlogje worden. Elk borelli mannetje heeft zijn eigen karaktertje 😉.

Corydorasfan zei:
Ik zou het persoonlijk niet doen die Aphyocharax rathbuni's in zo'n klein bakje met de A. borelli . Voor de borelli man kan erg fel zijn en aangezien die elkaar sneller tegen zullen komen dan een P. annulatus kan dat nog wel een oorlogje worden. Elk borelli mannetje heeft zijn eigen karaktertje 😉.

Klopt, maar wat is daar mis mee dan? Ik snap je punt wel, ik heb ze dan ook in een veel grotere bak, maar wat geeft het als zo'n beest af en toe een duw krijgt? Ik vraag het maar, hoor.

In een 60 cm bakje kan zo'n visje nergens heen als er constant een A. borelli mannetje achter hem aan zit (Als er eitjes zijn zal dit sowieso gebeuren omdat ze nou eenmaal bijna in alle waterlagen zwemmen) , zorgt voor erg veel stress en daar kunnen ze zelfs dood van gaan 😉.

In een 80 cm bak zou ik het wel aandurven hoor, het gaat hier puur om de ruimte 😉

Ok�, dat zie ik nog niet zo gebeuren. Maar ik heb natuurlijk ook een ander beeld. Jij zult de 60cm bakjes beter kennen dan mij.

Ik ga denk ik voor de annulatus. De komende tijd maar eens op jacht naar een paar leuke stukken hout, ik heb ook nog een voorraad eikenblad liggen en misschien geeft dat i.c.m. het hout al de juiste waterwaardes. Zo niet dan ga ik over turf filteren, ik heb er inmiddels wat meer over gelezen en zal me er nog meer in gaan verdiepen 🙂

Wat ik nog vergeet te vragen:

- hoeveel annulatus is dan aan te raden? En hoe is de man vrouw verhouding bij dat aantal?

Ik zou e.e.a. toch nog eens heroverwegen:

Corydorasfan zei:
(...) Voor de borelli man kan erg fel zijn en aangezien die elkaar sneller tegen zullen komen dan een P. annulatus kan dat nog wel een oorlogje worden. (...)
Het tegenkomen van andere vissen wordt hier geschetst als een probleem. Het is maar de vraag of dat terecht is. Bedenk je zo: op wie moet het mannetje zijn (af en toe opkomende) agressie kwijt als er g��n visjes zijn die hij zo af en toe tegenkomt? Dat kan dan alleen het vrouwtje zijn en of dat zo wenselijk is... Engelstaligen hanteren hierover het concept 'target fish': vissen die als afleiding gelden als er 'huwelijksproblemen' tussen (in dit geval) een koppeltje ontstaan. Heb je geen target fish is de kans vele malen groter dat ��n van de twee de dood wordt ingejaagd door de ander.

Ik zou dus juist een visje dat wat meer door de bak komt dan de annulatus doet aanraden en wel een klein scholenvisje, zodat de individuen die een keer even verjaagd worden w�l de veiligheid van een schooltje kennen en het eveneens niet steeds hetzelfde individu is dat even wordt verjaagd. Ik denk dat echter niet aan de genoemde A. rathuni, want dat zijn veel te forse zwemmers voor 60 cm (80 cm is al op het randje), maar aan Hyphessobrycon amandae. Daar kun je met goed fatsoen een twaalftal van kwijt.

Corydorasfan zei:
In een 60 cm bakje kan zo'n visje nergens heen als er constant een A. borelli mannetje achter hem aan zit (...)
De bak wordt toch 'volgepopt met hout en planten zodat veel verstopplekken ontstaan'? Kan 'zo'n visje' dus wel degelijk ergens heen. Ik volg deze redenering dus niet.

~ Ivo

Dit begint een interessante discussie te worden. Op bovenstaande afgaand zou mijn eerste keus dan toch kunnen (de pareldanio)? De Rathuni zit ook al beter met de waterwaardes zie ik, die kan tot een Ph van 7, ik denk dat dat beter haalbaar is dan 6-6,5 voor mij.

Nog even over de ruimte voor de A. rathbuni: die 60cm komt niet bij mijzelf vandaan, maar van SF.
Ivo, jij hebt de A. rathbuni blijkbaar gehad/gezien? Ik weet, zoals eerder aangegeven, niet goed wat criteria zijn voor aquariumlengte t.o.v. gedrag in 60cm.

Erik, heb je de H. amandae, die Ivo je aanraadde, al overwogen.

Mascha&Ivo zei:
Ik zou e.e.a. toch nog eens heroverwegen:

Corydorasfan zei:
(...) Voor de borelli man kan erg fel zijn en aangezien die elkaar sneller tegen zullen komen dan een P. annulatus kan dat nog wel een oorlogje worden. (...)
Het tegenkomen van andere vissen wordt hier geschetst als een probleem. Het is maar de vraag of dat terecht is. Bedenk je zo: op wie moet het mannetje zijn (af en toe opkomende) agressie kwijt als er g��n visjes zijn die hij zo af en toe tegenkomt? Dat kan dan alleen het vrouwtje zijn en of dat zo wenselijk is... Engelstaligen hanteren hierover het concept 'target fish': vissen die als afleiding gelden als er 'huwelijksproblemen' tussen (in dit geval) een koppeltje ontstaan. Heb je geen target fish is de kans vele malen groter dat ��n van de twee de dood wordt ingejaagd door de ander.

Ik zou dus juist een visje dat wat meer door de bak komt dan de annulatus doet aanraden en wel een klein scholenvisje, zodat de individuen die een keer even verjaagd worden w�l de veiligheid van een schooltje kennen en het eveneens niet steeds hetzelfde individu is dat even wordt verjaagd. Ik denk dat echter niet aan de genoemde A. rathuni, want dat zijn veel te forse zwemmers voor 60 cm (80 cm is al op het randje), maar aan Hyphessobrycon amandae. Daar kun je met goed fatsoen een twaalftal van kwijt.

Corydorasfan zei:
In een 60 cm bakje kan zo'n visje nergens heen als er constant een A. borelli mannetje achter hem aan zit (...)
De bak wordt toch 'volgepopt met hout en planten zodat veel verstopplekken ontstaan'? Kan 'zo'n visje' dus wel degelijk ergens heen. Ik volg deze redenering dus niet.

~ Ivo

Een borelli vrouwtje kan zich aardig goed verweren, zo'n visje niet. En al zit zo'n bakje vol hout, het is en blijft een klein bakje. Een borelli is en blijft ook een (dwerg)cichlide.

Ik heb zelf ook geprobeerd om er vuurtetra's bij te doen, tot er 3 gesneuveld waren door meneer borelli die constant achter ze aan zat.

En nogmaals : Het ligt ook echt aan het karaktertje van zo'n vis.

"er bij doen" klinkt alsof je ze hebt toegevoegd toen de borellii's er al inzaten. Dat is de minst handige volgorde i.v.m. een reeds geclaimd territorium en dat scheelt niet een beetje.

Bij Mark werkt de combinatie overigens prima, borellii + amandae.

Mascha&Ivo zei:
"er bij doen" klinkt alsof je ze hebt toegevoegd toen de borellii's er al inzaten. Dat is de minst handige volgorde i.v.m. een reeds geclaimd territorium en dat scheelt niet een beetje.

Nadat ik de bak wel grondig had omgegooid hoor.

Bij Mark zeg je nu wel maar zoals ik al zei: Het ligt erg aan het karakter van de vis. Bij honinggourami's bijvoorbeeld is dat verhaal ook weer hetzelfde in dit formaat bak.

homines zei:
Nog even over de ruimte voor de A. rathbuni: die 60cm komt niet bij mijzelf vandaan, maar van SF.
Ivo, jij hebt de A. rathbuni blijkbaar gehad/gezien? Ik weet, zoals eerder aangegeven, niet goed wat criteria zijn voor aquariumlengte t.o.v. gedrag in 60cm.

Erik, heb je de H. amandae, die Ivo je aanraadde, al overwogen.

Ja ik bedoelde die eigenlijk ook in mijn antwoord onder Ivo zijn post maar had de verkeerde naam overgetikt......
Dat zijn ook leuke visjes. Als ik het dus goed begrijp moet ik eerst de kleine visjes in de bak doen en dan later (een week of meer?) de Borelli's er bij.

Maar zou dan de Danio Margaritatus toch wel kunnen, ik dacht in eerste instantie dat die te druk waren maar als het juist gewenst is dat ze elkaar wat meer tegenkomen is dat dan toch ook een geschikte vis, of is die dan toch te druk?

Na nog meer gelezen te hebben lijkt het toch leuk om het biotoopcorrect te houden, en dan passen de vuurtetra's er goed bij. Ik zal de bak dus dicht beplanten (hier ga ik ook zoveel mogelijk planten uit zuid amerika gebruiken) en veel hout gebruiken. Als eerste de vuurtetra's dus en dan later pas de Borelli's. Hoeveel later adviseren jullie dan?

Ik zou zelf na een weekje doen. Ik zou er ook vooral veel Heterandria zosterifolia in proppen. Persoonlijk iets natuurlijk. 😉

Zonder er een tijdsverloop aan te hangen: als ze zijn bijgekomen van de reis, een beetje aangesterkt en in het bakje op hun gemak zijn.
Eerst even lekker verwennen met flink wat diepvriesvoer (*) en als ze dan goed op kleur zijn weet je wel hoe laat het is. Dat zou best eens na een weekje al kunnen zijn 🙂

~ Ivo

(*) als je diepvriesvoer gaat voeren: weet dat rode muggenlarven bij velen i.c.m. dwergcichliden niet echt een succesverhaal is.

Top, bedankt voor alle hulp.

Ik heb op een engelstalig apistogramma forum gevonden dat de vuurtetra vaak gebruikt wordt als 'dither/target' vis dus dat gaat ook helemaal goed komen. En idd een goed idee om te wachten tot de vuurtetra ' op hun gemak zijn, dat zie je idd snel genoeg of ze het naar hun zin hebben.

Dat van die rode muggenlarven wist ik niet. Ik heb ze wel in huis maar die ga ik dan maar niet voeren. Ik heb ook diepvries artemia en zal er nog wel daphnia en cyclops bijhalen Ik ben vanmiddag even rond wezen kijken en ik weet waar ik de vissen kan halen. Ik heb al 2 flinke stukken hout en zwart zand gekocht, nu nog plantjes bestellen en dan kan ik gaan indraaien 🙂

Ik zal wel een nieuwe thread aanmaken zodra ik wat heb om foto's van te maken.

Mascha&Ivo zei:

Eens. Al heb ik het ook wel eens in de minst handigste volgorde gedaann,eerst dwergcichliden er in gedaan en dan pas andere vissen. Op de ��n of andere manier lijken ze scholenvissen altijd wel te accepteren.

Ja blijkbaar dacht de borelli van Corydorasfan er anders over.

Al kan ik me voorstlelen dat de borelli's er wat feller op reageren wanneer je er nieuwe vissen in doet wanneer ze aan een legsel willen beginnen of al hebben.

Ik heb nog een vraag, ik zat me af te vragen of ik wat schoonmakers nodig heb in de bak. Garnalen lijkt me niet werken omdat dat waarschijnlijk zeer gewaardeerd wordt als levend voer.....
Zouden er een aantal otocinclus affinus of vittatus bij kunnen of wordt dat te vol. Filter capaciteit heb ik wel, ik heb een eden 511 besteld en deze is geschikt voor 120 liter dus dat moet geen probleem zijn.

Schoonmakers zijn over het algemeen niet noodzakelijk maar kunnen best hun nut hebben.
Oto's eten de organismen die in algen zitten dus heeft wat dat betreft weinig zin.
Je zou wat slakken kunnen nemen bv.

OK, dan zou ik zelf voor appelslakken kiezen omdat die niet zo snel een plaag worden, neritinas eten echt alleen maar alg dus daar heb ik niks aan, het gaat mij om niet opgegeten voedsel en ik had begrepen dat de otocinclus dat ook eet. Maar ik wil ook de bak niet overbelasten.

Ah op die manier.
Beste is natuurlijk om te zorgen dat er geen voedsel overblijft en aangepast voer geven.
Wat is of gaat je uiteindelijke bestand worden dan?

Het wordt een koppel apistogramma borelli met 12 vuurtetra's. En er zal altijd toch wel wat voer blijven liggen neem ik aan? Of zijn de apisto's zelf al goede opruimers?

Een richtlijn met voeren is dat je niet meer geeft dan wat binnen een aantal minuten opgegeten kan worden over het algemeen.
Kan weleens gebeuren natuurlijk dat er iets van voer langer achterblijft maar moet niet structureel zijn want zo vergroot je de kans op een slakkenplaag of zelfs slechte waterwaarden bv.

Ok dan zal ik maar niet zo voeren als dat ik nu in mijn lido doe.... Daar geef ik meer zodat de garnalen ook wat hebben. Kwestie van uitproberen dus.

Toch nog even een vraagje.
Ik kwam na wat zoekwerk dit visje tegen :Hyphessobrycon flammeus.
Deze vind ik nog mooier dan de amandae, en voor zover ik kan zien net zo geschikt. Kennen jullie dit visje en is het idd een geschikte vis voor mijn bakje?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan