Vissen omwisselen?


Marple

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2022
Berichten
423
In mijn foto album had ik al aangegeven dat ik hier een beetje op zit te broeden, maar voor ik verder ga wil ik toch graag even advies vragen.

Ik heb een 80x50X30 open aquarium (soort van riparium) en een ca 80x36x20 (waterhoogte) paludarium. Beide op kamertemperatuur (paludarium ietsje warmer door verlichting en deksel), beide met planten, steen, hout, verstopplekjes etc. Beide zand op de bodem. Beide weinig stroming. Beide met slakken en garnalen. Het water van het paludarium is iets zachter en zuurder door de inrichting.

Visbestand aquarium
- paartje apistogramma borelli
- schooltje pareldanio's
- schooltje rosy loaches
- twee oto's (aantal zijn overleden en ik vind het een beetje vervelend bij te kopen omdat er zoveel overlijden)

Visbestand paludarium
- paartje honinggourami
- schooltje microdevario kubotai
- schooltje corydoras pygmaeus

Nu zit ik erover te twijfelen of ik een beetje zal shuffelen met de vissen. Door de inrichting van mijn bakken zal het geen makkie zijn om ze te vangen en sowieso levert het wisselen stress op voor de vissen, dus... bezint eer gij begint...

Mijn idee: de apisto's naar het paludarium en de honinggourami's en kubotai naar het aquarium. In het paludarium zou ik dan heel graag spatzalmen erbij willen.

Argumenten voor:
- belangrijkste reden: de honinggourami's maken bubbelnesten, ik weet niet of ze dat lukt als de kikkers uit het paludarium er doorheen zwemmen? En op sommige plekken druppelt er ook wel eens wat water naar beneden, dus het wateroppervlak is niet stil
- Allerlei ideeën waarom het beter voelt andersom, maar wanneer ik het op wil schrijven denk ik bij alles 'wat een onzinredenering'. (dus dit topic helpt me nu al 😄)
- Die spatzalmen lijken me zo leuk in het paludarium, maar dat voelt nu een beetje vol. In de 80x50 is nog wel wat ruimte over voor mijn gevoel.

Argumenten tegen:
- Enorm gedoe, stress voor mij en de vissen
- Wel erg veel schooltjes in de 80x50 (al vind ik dat visueel niet persé erg, en het zijn allemaal hele kleine visjes)
- In het paludarium heb ik de ondergrondse waterstukken, ik ben bang dat de apisto's dat zo enorm kunnen waarderen dat ik ze bijna niet meer zie...

Wat denken jullie? Mis ik nog iets in mijn gedachtengangen? Iemand ervaring of de honinggourami's een bubbelnest kunnen maken als het wateroppervlak niet onberoerd is?
 
Voor de goerami's gaat het geen probleem zijn als er af en toe wat water druppelt. Het gaat om echte stroming die hun nest 'wegblaast'. In de natuur regent het ook weleens....
De apisto's gaan de grotten geweldig vinden, maar ik geloof geen moment dat je ze daardoor minder gaat zien. Per slot van rekening kunnen ze hun voer buiten de grotten vinden, en ze zullen dus buiten de grotten hun kostje opscharrelen. Het kan wel zijn dat als ze een nestje maken, dat in de grotten doen, waardoor je daar weinig van ziet.
 

Terug
Bovenaan