Vissen op de bodem?


Gzomer

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2021
Berichten
88
Leeftijd
23
Goedendag medeforummers

Ik ben onlangs van mijn kleine bakje overgestapt op een 80x36x42 bak.

In mijn oude bak zaten 4 Afrikaanse blauwoogjes en 8 blauwe neons.

In de nieuwe bak heb ik momenteel:
5 neon tetras
8blauwe neons uit oude bak
4 Afrikaanse blauwoogjes uit oude bak
8 roodneuszalmen
1 M en 1 V kersenbuikcichlide

Helaas heb ik een foutje gemaakt met betrekking tot de neon tetras icm blauwe aangezien mijn blauwe neons een beetje uit de kluiten gewassen zijn en even groot zijn.

Het probleem waar ik nu echter tegenaan loop is dat het gehele visbestand op de bodem blijft zwemmen.

Op dit moment gebruik ik nog het interne filter met filter media uit mijn oude externe filter. Er komt vandaag een externe jbl pomp geschikt voor 250 liter bij om in te gaan draaien zodat ik straks van de interne pomp af kan.
 

Bijlagen

  • IMG-20230516-WA0020.jpeg
    IMG-20230516-WA0020.jpeg
    52.3 KB · Weergaven: 59
Ik denk zelf dat het een kwestie is van wennen en wat meer beschutting bovenin. Wat drijfplantjes misschien.

Van wat ik lees heb je goed gehandeld en ook aan de toekomst gedacht aangaande je externe filter 👍.
 
Ze zijn opzoek naar beschutting inderdaad. Zn open wateroppervlak is eng natuurlijk als je niet anders dan de hand kent die de boel soms ff door de war komt schudden 😄 je kan ook het jagen stimuleren dan zullen ze ook vaker opzoek gaan naar eten bij de oppervlakte
 
Meer planten helpt. Minder velle belichting (door drijfplanten) ook. Neons zijn ook erg schichtig in kleine groepen
 
Pas op met de Kersenbuiken want als die kleintjes hebben in een 80cm dan zijn het soms moordenaars. Persoonlijk zou ik ze niet meer willen want hier hebben ze ooit in een 80cm met jongen een zwaarddragerman de dood ingejaagd op een zeer hardhandige wijze.
 
Ze zijn opzoek naar beschutting inderdaad. Zn open wateroppervlak is eng natuurlijk als je niet anders dan de hand kent die de boel soms ff door de war komt schudden 😄 je kan ook het jagen stimuleren dan zullen ze ook vaker opzoek gaan naar eten bij de oppervlakte
De planten moeten inderdaad nog uitgroeien en wat hoger worden, wellicht dat dat helpt. Hoe zou ik het jagen kunnen stimuleren?

Bij de kersenbuiken lukt dat behoorlijk, die zijn best actief geweest op de grote hoeveelheid garnalen die er bij in zijn gekomen gisteren
Pas op met de Kersenbuiken want als die kleintjes hebben in een 80cm dan zijn het soms moordenaars. Persoonlijk zou ik ze niet meer willen want hier hebben ze ooit in een 80cm met jongen een zwaarddragerman de dood ingejaagd op een zeer hardhandige wijze.
Ik hoorde het inderdaad, als ze jongen gaan werpen in deze bak(vraag het me af gezien de afwezigheid van zand en een grotachtig iets) dan komen de jongen in een kweekbak met het vrouwtje
 
Opzich een leuk plan maar de bak is erg beperkt en ze zullen al voor de nodige ellende kunnen zorgen voordat de jongen vrijuit zwemmen.
Natuurlijk is het aan jou maar ik wilde alleen even waarschuwen want het zou jammer zijn als je andere vissen straks ook de dood in worden gejaagd.
 
Hoe zou ik het jagen kunnen stimuleren
Levend voer 😄 vooral dat wat aan de oppervlakte blijft hangen. Als ze dat regelmatig krijgen gaan ze ook zoeken als het er niet is. Dat maakt de oppervlakte wat interessanter. En zien ze de oppervlakte ook minder als gevaar aan.
 
Opzich een leuk plan maar de bak is erg beperkt en ze zullen al voor de nodige ellende kunnen zorgen voordat de jongen vrijuit zwemmen.
Natuurlijk is het aan jou maar ik wilde alleen even waarschuwen want het zou jammer zijn als je andere vissen straks ook de dood in worden gejaagd.
Dankjewel voor de tip, ik wacht het denk ik nog even af, ze staan heel goed in het aquarium namelijk haha.
Levend voer 😄 vooral dat wat aan de oppervlakte blijft hangen. Als ze dat regelmatig krijgen gaan ze ook zoeken als het er niet is. Dat maakt de oppervlakte wat interessanter. En zien ze de oppervlakte ook minder als gevaar aan.
Dat is wel een goede, daar ga ik even naar zoeken. Ben benieuwd hoe dat dan gaat. Dankjewel!
 
Dat is wel een goede, daar ga ik even naar zoeken. Ben benieuwd hoe dat dan gaat. Dankjewel!
Doe maar is een waterwissel van 20% met iets kouder water dan normaal, en daarna dat levend voer geven. dan kan je uren genieten van je vissen die geconfronteerd worden met hun natuurlijke instincten 😄
 
Nou hier is levendvoer altijd in 2 min op:DD
 

Terug
Bovenaan