Vissen op school welke?


M

Michaela

Guest
De juf van mijn zoontje wou goudvissen in een kom in de klas.. ik zei nee niet doen want ik weet dat dat niet kan.
Nu vraagt ze aan mij, welke kunnen wel? (evt met een klein aquarium, wil ik dan zelf nog wel aanschaffen voor de klas) Moet makkelijk in onderhoud zijn en niet te veel poespas is voor groep 3
 
Het hangt er ook vanaf hoe groot de bak mag worden. Er komt dus geen verwarming in als ik het goed begrijp.
 
Daar heb ik geen idee van, ik denk niet te groot (grote van een vissekom zeg maar misschien iets groter) Werd vanmorgen aan het hek gezegd, dus weet niet of er een verwarming in komt. Als het het aan mij ligt wel maar denk zo min mogelijk poespas. Vandaar dat ik hier nog even verdere info zoek zodat ik zometeen aan het hek de vragen kan stellen aan de juf. Garnalen er bij in leek mee ook leuk en weet dat die niet veel ruimte nodig hebben, verwarming ben ik even kwijt hiervoor. Ben al een tijdje uit de aquaria, kan zelf het onderhoud niet meer ivm reuma.
 
Ja met dat formaat denk ik dan aan iets van 30-40 liter max en dat beperkt de mogelijkheden al denk ik. Veel garnalen kunnen prima op kamertemp en dan zou je kunnen denken aan de Neocaridina s.
 
Alvast bedankt voor de info. Ik ga straks juf nog een aantal dingen vragen als ik mijn zoontje op ga halen. Dan kom ik er nog even op terug.
 
een paar killivisjes geen prima in zo'n bakje, als de inrichting voldoende is.
 
Toevallig laatst zelf over nagedacht om het op onze school te doen. Bakje neerzetten wat niet veel vraagt. Ik zou dan inderdaad ook op garnalen uitkomen. Is misschien nog wel het leukste voor de kinderen, want die garnalen zijn echt de hele dag bezig.
 
een paar killivisjes geen prima in zo'n bakje, als de inrichting voldoende is.

Ik lees hier 22-24 graden en ik denk dat op een school na schooltijd en in de vakanties deze temp niet gehaald zal worden. Hier bij onze dochter op school is het bij de winterdag flink koud in de klas als de deur net opengaat namelijk.
 
Toevallig laatst zelf over nagedacht om het op onze school te doen. Bakje neerzetten wat niet veel vraagt. Ik zou dan inderdaad ook op garnalen uitkomen. Is misschien nog wel het leukste voor de kinderen, want die garnalen zijn echt de hele dag bezig.
vooral bezig met doodvallen als je er geen expertise in hebt. Garnalen zijn 1000x moeilijker dan vissen
 
Ik lees hier 22-24 graden en ik denk dat op een school na schooltijd en in de vakanties deze temp niet gehaald zal worden. Hier bij onze dochter op school is het bij de winterdag flink koud in de klas als de deur net opengaat namelijk.
18°is ook geen probleem hoor. Maar zo'n klaslokaal kan wss wel nog stukken kouder worden dan dat.

Een elasoma soortje kan hier dan weer perfect in. Sterker nog, die koude is zelfs noodzakelijk voor ze.
 
vooral bezig met doodvallen als je er geen expertise in hebt. Garnalen zijn 1000x moeilijker dan vissen

Soms wel al zijn de Neocaridina s best wel makkelijk en goed op kraanwater te houden.
 
da's een veralgemening die dodelijke gevolgen kan hebben. Op mijn leidingwater lukt het niet.

Ja ok, ik praat dan over ons kraanwater hoor. Uitzonderingen daargelaten maar in de regel kunnen ze hier prima op kraanwater.
 
Er zullen wel mensen het niet met me eens zijn. Maar guppies doen het in iedere bak. (wel liever een verwarmingselementje erin hangen).
 
Er zullen wel mensen het niet met me eens zijn. Maar guppies doen het in iedere bak. (wel liever een verwarmingselementje erin hangen).

Guppen zijn ook niet echte beginnersvissen meer dus ja of dat op een school goed gaat is dan de vraag. Ook hangt het een beetje af hoe groot de bak gaat worden.
 
guppen kan m.i. ook goed
Maar dan wel min of meer wildkleur deze zijn een stuk minder gevoelig dan de veredelde versie.
wat je je wel moet realiseren dat het bakje onderhoud nodig heeft ook in de vakanties
 
Niet alleen kan een lokaal heel koud worden, uut ervaring merk ik dat in de zomermaanden een bak ook aardig warm kan worden doordat het lokaal vrij warm wordt. Zeker op de plekken waar de zon op staat. Heb momenteel een 60cm bak in de klas. Low-tech en onderhoud; alleen wat waterwissels in de week en af en toe keertje de ramen. Kids genieten van de vissen idd. Kempvis kan ook gaaf zijn! Hebben geen grote bak nodig en worden enorm persoonlijk naar kids
 
Dat is wel heel moeilijk ;))


Kan dat komen omdat je in België woont?
Ja dat zal het zo een beetje opsommen. Al moet je niet gans België over dezelfde kam scheren. Er zijn uitzonderingen die wel goed water hebben 😅
 
Ja dat zal het zo een beetje opsommen. Al moet je niet gans België over dezelfde kam scheren. Er zijn uitzonderingen die wel goed water hebben 😅
Heb hier op het forum wel eens gelezen hoeveel verschil er in het Belgische water kan zitten en er zal ook wel "goed" water tussen zitten. Ook in Nederland zit er verschil in het water. Wel jammer dat de garnalen bij jou niet op kraanwater willen.
 
Heb hier op het forum wel eens gelezen hoeveel verschil er in het Belgische water kan zitten en er zal ook wel "goed" water tussen zitten. Ook in Nederland zit er verschil in het water. Wel jammer dat de garnalen bij jou niet op kraanwater willen.
Dat probleem heb ik al opgelost. Er staat hier nu een kanjer van een ionenwisselaar.
 
Het is een beetje moeilijke vraag, natuurlijk zijn visjes leuk voor kinderen en een goede manier om verantwoordelijkheden te leren, maar er komen ook best wel wat verantwoordelijkheden bij kijken voor de volwassenen, want wie gaat er tijdens kerst, mei en zomervakanties naar school om de bak te verzorgen? Zomervakantie duurt 6 weken...
 
Qua vakanties op school geen probleem.. kan bij mij thuis staan in die tijd. Maar van juf niks weer gehoord alleen dat goudvissen na mijn bezwaar geen optie meer waren ivm verantwoordelijkheid leren naar de kinderen dat ze niet in een te kleine kom thuis horen.

Ben zelf wel weer overstag gegaan en heb vandaag een nieuw aquarium besteld :eek:
 
Hahahahaha! Zo ontzettend herkenbaar!
Ik zit al een tijdje na Te denken over een bakkie op mn werk op mn kantoor.. maar idd best lastig als je niemand hebt die de verantwoordelijkheid met je kan delen als je op vakantie bent enzo..

Ik krijg in november een nieuwe collega.. speel oprecht met het idee om die simpelweg te vertellen dat de bak, die ik dan deze maand opstart, er altijd al stond en dat verzorging door ons gedeeld dient te worden :devilish::cooll:
 
Meeste vakanties zullen niet zo'n groot probleem zijn. Weekje met wat minder eten af en tussendoor een keertje langs is hier eigenlijk altijd goed gegaan. Zomervakantie gaat de bak vaak mee naar huis of vang ik de vissen uit en gaan die in een tijdelijke bak @home
 

Terug
Bovenaan