Wat is er nieuw

Vissen op straat bij vuilnis gevonden! Wat nu?

Despairaid

New member
Lid geworden
7 april 2025
Leeftijd
23
hallo iedereen

ik heb dringend jullie hulp nodig!

Toen mijn vriendin en ik thuis kwamen stond er met volle verbazing een kleine verwaarloosde aquarium met levende vissen bij het afval.

Wij hebben toen meteen het aquarium mee genomen natuurlijk want dit zijn gewoon leven de diertjes.

Eenmaal thuis zagen we al dat de staat van het aqarium niet te doen is de luchtpomp deed het niet meer dus heb ik tijdelijk een klein pompje van een fonteintje der in gezet.
en ook zijn dit tropische vissen en ze stonden gewoon buiten.

Mijn vriendin en ik hebben zelf nooit vissen gehad maar we gingen snel googlen om de vissen te kunnen helpen, de temperatuur naar 23 graden gekregen van het water, vissen voer gehaald en wat van het kroos wat op het water lag weg gehaald en het grote moss voor de helft geknipt.

de bewoners van de tank zijn 6 tetra’s, 2 kleinere tropische rode vissen met een blauwe streep en 2 garnaal achtige witte visjes. Voor de rest is het helemaal investeert met slakken.

Nu zijn wij dus vandaag naar de intratuin gegaan en hebben een 60 liter tank gekocht van 58 cm horizontaal en in de lengte iets van ronde de 40cm.

We hebben wat planten er bij gekocht en het aquarium opgezet en bacteriën toegevoegd. Nu komt het… aangezien de vissen nu in een tank zitten waarvan we niet weten hoe vies/gevaarlijk het is en hoelang ze het daar overleven. Moeten ze zsm in de nieuwe tank maar ja wat moeten wij nu want het is helemaal niet de bedoeling dat de vissen in een nieuwe tank gaan die nog maar twee dagen op staat…. Normaal moet je namelijk 4 weken wachten

Graag jullie tips

Bijlagen

• IMG_3022.jpeg
    IMG_3022.jpeg
    6.1 MB · Weergaven: 57
  • IMG_3021.jpeg
    IMG_3021.jpeg
    5.4 MB · Weergaven: 56
  • 3C510D62-6FBE-4D99-927F-FDB6318D3980.jpeg
    3C510D62-6FBE-4D99-927F-FDB6318D3980.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 57
Om eerlijk te zijn ziet de oude bak er nog redelijk gezond uit, niets dramatisch gaande op het eerste zicht. Het is niet extreem overbelast en de grote hoeveelheid planten helpen zeker met de waterkwaliteit op peil te houden. Als je echt zeker wil zijn kan je meten naar ammonia en nitriet e.d. Ik zie een Anentome helena (slaketende slak) dus de oude eigenaren hadden enig besef van wat ze deden blijkbaar. Ik zou, als ik jullie was, de nieuwe bak gewoon laten indraaien en de vissen voorlopig in dit aquarium laten. Het kan ook geen kwaad om het gedrag van de vissen goed te bestuderen. Geweldig dat jullie de zorg opnemen! Verschrikkelijk dat mensen levende dieren zo behandelen. Misschien wel nog iets voor de inlaat van het pompje plaatsen dat er niets in kan komen.

En zo heb je er ineens een hobby bij.
Slim om hierheen te komen 👍

Ja ik zou hem ook 4 wk indraaien tenzij je een ingedraaid filter kan overplaatsen. Dan kun je overzetten overwegen en goed de waterwaarden in de gaten houden en niet teveel voeren die 4 wk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan