Vissen samen met Vuurgarnalen?


Grollebol

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2015
Berichten
119
Hallo Allemaal,

Heb al veel topics gelezen op dit forum maar zie helaas weinig over de mix van een bak met vissen en garnalen. (of slecht gezocht :D )

Ik heb een 70 liter bak staan.
Hier zitten op het moment in:
-3 corydora's (type ben ik even kwijt)
-2 Hoogvin Platy's
-5 Vijfstreep barbelen (+/- 2/3 cm groot)

Inrichting:
-Zwart afgerond grind met jbl volcano mineral ondergrond.
-Planten weet ik even niet bij naam te noemen. Maar zo is zo wat naaldgras en verschillende plukken javamos.

Welke plant(en) zouden een goede schuilplek voor de garnalen kunnen zijn?

Ik weet inmiddels al dat de vijfstreep barbelen kleine jagertjes zijn en opzoek kunnen gaan naar de baby garnaaltjes.

Echter wil ik graag volwassen vuurgarnalen in mijn bak toevoegen. Ik denk dat deze groot genoeg zullen zijn om met rust gelaten te worden.

Kan iemand uit ervaring delen of dit ook zo is?

Nu heb ik gelezen dat het niet slim is om vanaf de oppervlakte de garnalen los te laten omdat de vissen dit kunnen zien als voetsel.

Heben jullie hier ervaring mee?

En dan de vraag natuurlijk. Hoe laten jullie de garnalen dan te water?

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Grollebol zei:
Echter wil ik graag volwassen vuurgarnalen in mijn bak toevoegen. Ik denk dat deze groot genoeg zullen zijn om met rust gelaten te worden.

Kan iemand uit ervaring delen of dit ook zo is?
Klep open + spartelende dingen = voer (in de ogen van veel vissen)
Er wordt doorgaans - niet zonder reden, integendeel - bij het combineren van vissen en garnalen aangeraden de garnalen eerst toe te voegen.

Een half uur o.i.d. voordat de lichten uit gaan (i) de vissen flink voeren en dan (ii) als het licht uit is de garnalen in een hoekje (iii) tussen planten uitzetten is nog het meest veilig- of minst gevaarlijk. Garanties voor nul slachtoffers zijn er niet.

Het vermeende gedrag van de vijfstreepbarbeel herkennen wij niet. Onze groep jaagt niet actief op jong garnalen en individuen doen dan ook niet. Heb je een foto van de dieren die je (op het oog) hebt?
 
Oke. Mooi dat de vijfstreepbarbeel dat niet doet. Hopelijk doen ze dat bij mij ook niet.

Heb nog geen foto van de vuurgarnalen want deze heb ik nog niet aangeschaft. Of bedoel je van de vissen?

Bedankt voor de tip van het uitzetten. Als het zover is zal ik dat zeker zo doen!!
 
Volgens mij kunnen ze volwassen garnalen alleen opeten als ze net vervelt zijn, ze hebben immmers een hard pantser, behalve als ze net vervelt zijn zijn ze ff zachter dan zouden ze opgegeten kunnen worden.
Als vissen de kans krijgen zullen ze de babygarnalen wel opeten maar er blijven er genoeg over als ze zich goed kunnen verstoppen bijv in het mos of tussen de stenen en soms in de filter.
Groeten bassie
 
Ik garandeer je niet dat er geen garnaal zal sneuvelen. Mijn Betta heeft destijds geholpen om de laatste Citroengarnalen weg te krijgen.
Binnen 1 dag waren de laatsten opeens allemaal weg.
 
Ik heb zelf een 60 liter bak met 1 betta een paar khuli,s 2 helena slakken heel veel vuurgarnalen en 5 vijfstreep barbelen bij mij heb ik geen enkele baby garnaal meer gezien sinds ik de vijfstreep barbelen in mijn aquarium heb ik had er erg veel nu zijn ze allemaal weg binnen 2 dagen...
 
Ik heb oa. platys en een flinke school vijfstreepbarbelen gecombineerd met vuurgarnalen in een 180l bak. De (jong)volwassen garnalen worden hier met rust gelaten. Jongere garnaaltjes moeten zich goed verstoppen anders worden ze opgegeten. Desondanks groeit de garnalenpopulatie heel gestaag!
 

Terug
Bovenaan