Wat is er nieuw

Vissen sterfte

• Onderwerp starter Onderwerp starter EmileK
  • Startdatum Startdatum
E

EmileK

Guest
Help!

Vorige week hebben we een vis uit ons gezelschapsaquarium uit zijn lijden moeten verlossen. De vis bleef steeds doodstil liggen en kreeg dan plots heftige stijptrekkingen. Erg naar om te zien en duidelijk dat deze het niet ging redden. Geen idee echter hoe deze vis heet, het is een gele karperachtige met rode staart en een grote rugvin.
Sinds gisteren hebben we een Trichogaster trichopterus die steeds naar de bodem zakt. Daar rustig blijft liggen, half op zijn zij. Soms komt er weer wat leven in en zwemt hij een rondje en zakt weer terug.De symptomen zijn verschillend maar ik maak me wel erge zorgen over deze twee punten.

Het aquarium is een 240L juwel gezelschapsaquarium met een allegaartje aan vissen die zijn overgebleven van andere aquaria. Er zit een binnen en buitenfilter op. Buitenfilter voor biologische filtering, binnefiltering voor mechanisch. Verder wordt CO2 in-lijn toegedient en plantendosering volgens EI-methode.

Water waarden:
pH: 6,9
NO2: <0.01 mg/l
NO3: 1 mg/l
KH: 8 DH
Fe: 0,2 mg/l
NH3: 0,0 mg/l
PO4: 0,5 mg/l
T: 24,5 celcius
CO2: 30 mg/l (berekend op pH en KH)

Verder zijn we vorige maand met vakantie geweest, door uit gebrekkige onderhoud toen is er wel alg ontstaan in het aquarium. Het betreft voornamelijk baardalg, maar ook wat groene alg op de achterwand en een beetje draadalg. Nu het onderhoudsschema weer is opgepakt wordt het wel weer minder. Helaas constateerde ik net wel een plekje achterin met blauwalg op de bodem (zandbodem zonder voedingsupplement).

Tegen de blauwalg ben ik van plan om 2-3 dagen het aquarium in het donker te zetten (met luchtpomp en CO2 uit) en daarna extra waterverversing en chemisch bestijden met bijv. Blue Exit.

Kan iemand me echter adviseren hoe ik mijn vis(sen) kan redden?

Alvast bedankt!

Ps excuses voor misschien het overkil aan informatie.

Het is zeker geen overkill aan info hoor.
Die NO3 is aan de lage kant, heb je water gewisseld voordat je hebt gemeten?
Heb je misschien met een strip gemeten?
Lijkt dat je filter niet goed werkt.

Zagen de vissen eruit als dennenappels, dus opgeblazen met de schubben naar buiten?
Of alleen het rustig en op de zij hangend?

Dankje voor de snelle reactie.
Water is gemeten met druppels (PO4 en NH3 met test van colombo, de rest met JBL druppel test).

Helaas geen meting van voor de waterwissel.

Filter dacht ik ook aan gezien de blauwalg, maar ik heb een goede stroming n afgelopen weekend nog de filters verschoond. Toen ook geen bijzondere vervuiling opgevallen aan de filters.

Vissen zagen er verder heel normaal uit. De vis nu ook, geen bijzonderheden aan te ontdekken verder.

Ik heb hier ancistrussen gehad met spasmen en heb toen succesvol de bak gekuurd met ektol bac en alles is genezen en zwemt en doet weer

sorry, ik lees nu pas goed. De water wissel is afgelopen weekend geweest.

Je hebt het filter verschoond?
Wat bedoel je precies, hoe doe je dat?

Dus de waterwaarden zijn 'na' de waterwissel gedaan?

En je doet beide filters tegelijk verschonen?

Ik heb de sponsen/watten van het binnenfilter vervangen door nieuwe (juwel blauwe sponsen).
Voorfilter van de buiten pomp uitgespoeld. En ik heb het biologisch materiaal uitgespoeld met aquariumwater)

Metingen zijn vandaag gedaan, waterwissel was zaterdag. Ik ververs wekelijks 50%

Beide filter zijn tegelijk verschoond idd

Ik heb de sponsen/watten van het binnenfilter vervangen door nieuwe (juwel blauwe sponsen).
Voorfilter van de buiten pomp uitgespoeld. En ik heb het biologisch materiaal uitgespoeld met aquariumwater)

Foei, nooit meer doen hoor.
Je hebt dus eigenlijk je hele bacteriecultuur weggespoelt en/of vervangen.
Je gaat een nitrietpiek krijgen en misschien is die al aan de gang.

Nitriet is dodelijk.

Beide filter zijn tegelijk verschoond idd
Beste is om niet beide filters tegelijk te doen. En sponzen hoef je niet te vernieuwen.

Best wat water afhevelen in een emmer die je alleen voor je aquarium gebruikt spons daar in met beleid uitknijpen. En dan weer terug plaatsen.

Hmm oke, goed punt. Maar gezien de piek nu nog niet te zien is verwacht ik niet dat dit de oorzaak zal zijn van de vissenproblematiek, of mis ik iets?

Foei, nooit meer doen hoor.
Je hebt dus eigenlijk je hele bacteriecultuur weggespoelt en/of vervangen.
Je gaat een nitrietpiek krijgen en misschien is die al aan de gang.

Nitriet is dodelijk.
Dat is wel heel stellig. Er is ook nog genoeg baccies in zijn substraat enz.

Er is kans dat ie wel nitriet gaat meten al is zijn no2 nu <0,01 en zaterdag de wissel was.
Twijfel ik uberhaupt nog of die een piek gaat krijgen. Maar hij heeft wel een opdonder gegeven aan zijn baccies.

Nou dat die nitraat zo laag is is erg verdacht.
Het kan zijn dat er inderdaad NO2 naar NO3 wordt omgezet nu maar dat betekend wel dat de NO2 al hoger is geweest lijkt me.
Wanneer een groot deel van de bacterie cultuur weg is is het allemaal uit balans, ook al zit er nog wat bacterie in de substraat, die kunnen het aanbod waarschijnijk niet bijbenen.

Er is al 1 vis dood, deze tweede heeft het al erg moeilijk, tja.
Voor mij is het 1+1 = ..

Nou dat die nitraat zo laag is is erg verdacht.
Het kan zijn dat er inderdaad NO2 naar NO3 wordt omgezet nu maar dat betekend wel dat de NO2 al hoger is geweest lijkt me.
Wanneer een groot deel van de bacterie cultuur weg is is het allemaal uit balans, ook al zit er nog wat bacterie in de substraat, die kunnen het aanbod waarschijnijk niet bijbenen.

Er is al 1 vis dood, deze tweede heeft het al erg moeilijk, tja.
Voor mij is het 1+1 = ..
Eens met wat je zegt hoor. Maar het hoeft niet direct er mee te maken hebben.

Maar no3 is indd wel laag ja.

Wat zou je me adviseren nu te doen?

Overigens is de vorige vis van vorige week, van voor de schoonmaakactie.

Wat zou je me adviseren nu te doen?
lastig in te schatten hoor van afstand.
er is maar 1 vis in de problemen nu?

ik zou een deel water wisselen en die luchtpomp erin hangen voor nu.
Zolang die NO3 niet boven de 15 is in ieder geval van je filters afblijven.
Een algen bestrijder nu erin doen zou ik persoonlijk zelf niet doen maar goed dat is niet aan mij om te beslissen, geen idee wat dat met je bacterien gaat doen namelijk.

Misschien wel actief nitraat toevoegen ook?

Misschien wel actief nitraat toevoegen ook?
Nee dat heeft weinig zin behalve als het is voor de planten om de EI in balans te houden zodat ze een concurent zijn met de alg.
Dat je een te kort aan nitraat nu hebt betekent dat je niet de juiste bacterie (of te weinig) hebt om de NO2 af te breken en in NO3 om te zetten, dus alleen om die reden NO3 toevoegen zou ik niet doen.

Over dat EI moet iemand anders maar wat roepen, dat is nog niet mijn ding.

De hoge PO4 in combi met de lage NO3 is wel reden voor de blauwalg (RedField).

Duidelijk, ik verwacht dat de balans zich ook wel weer zal herstellen.
Mijn zorg zit nu ook wel een beetje in het vermoeden van een bacteriele infectie. Met de opdonder die ik mijn goede baccies heb gegeven durf ik nu ook niet direct geneesmiddel toe te dienen omdat ik daarmee meer kwaad dan goed doe.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Met het uitspoelen van filermedia in aquariumwater doe je weinig kwaad aan je bact. je spoelt niet zo gek veel weg en minder vuil is betere filterwerking/nitrificatie.
bovendien zegt je nitraat waarde niks over je nitriet. Het is zeker niet zo dat je per definitie nitriet hebt omdat je nitraatwaarde laag is.

Je hebt twee vissen van verschillende soorten, die op verschillende momenten verschillende symptomen vertonen in hetzelfde aquarium. Dat hoeft dus niet perse gerelateerd te zijn aan elkaar.

Als je wekelijks de helft ververst zit daar ws geen probleem, in de zin van gebrekkig onderhoud/vervuiling.
Als je bij je schoonmaakactie geen reinigingsmiddelen hebt gebruikt lijkt me dat ook geen probleem.

hoe ziet je voerroutine eruit?
hoe lang draait het aquarium?
gedragen alle andere vissen zich normaal?

Voer dagelijks vlokken.
1x per week diepvries en zo nu en dan levend voer (wanneer ik bij de aquariumzaak ben geweest neem ik wat mee).
Het aquarium draait sinds mei van dit jaar.
De andere vissen gedragen zich prima. Er zijn ook diverse jonge visjes (pasgeborenen van black molly en ik heb er 3 gespot van een andere soort (geen idee welke)).

blauwalg in de eerste paar maanden vind ik niet zo zorgwekkend, maar naar 7 maanden is wel wat laat, meestal duidt dat toch op vuil dat zich ergens ophoopt, of teveel vis....

vlokvoer is niet het beste voer, het wordt op hoge temperaturen gemaakt en bevat daardoor weinig vitaminen. je voer verijken met een vitaminepreperaat, of overstappen op een hoogwaardig droogvoer (bijv van Bassleer) zou ik sowieso aanraden.

veel gezondheidsproblemen komen door slecht passende waterwaarden, gebrekkig onderhoud en/of verkeerde voeding.
Je waterwaarden lijken ok, je onderhoud klinkt ook goed,

Plaats eens wat foto s van de zieke vis en wat close ups van andere soorten vis.

Helaas een droevige mededeling op twee kerstdag... De vis hebben we deze ochtend overleden aangetroffen:'(:engel:

Hoi Michelle, zie hieronder de zieke vis (foto van gister). De levende vissen latrn zich wat moeilijk fotograferen met de telefoon. Zal kater nog eens proberen... Maar niks bijzonders aan te zien, ook nog altijd erg levendig

IMG_20191225_173553.jpg

Graag foto van de vis met staart erop en liefst ook nog eentje waar kop een beetje frontaal op staat met bek. Totaal foto aquarium?

Altijd moeilijk foto s te maken maar mooi geduld klusje voor vandaag.

Kijk eens naar de ademhaling van de vis. Gebruikt hij allebei zijn kieuwdeksels? Zie je hem vaak "gapen"soort van bek strekken/kramp in kaken bewegingen? Zie je nog iets anders qua gedrag. schuren, schrikachtig, flitsen, vinnen knijpen etc?

Weet je of dit soort zout bestendig is?

De overleden vis is vanochtend naar zijn laatste rustplaats gebracht. Rest van de dag ben ik niet thuis maar zal morgen wat pogingen doen.
Andere vissen gedragen zich normaal. Deze vis verder ook, normale rustige ademhaling geen stuipen oid. De vis van vorige week wel. Die vertoonde wel dat gapen en kreeg steeds hevige stuiptrekken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan