Wat is er nieuw

Vissen sterven

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tsjaffel
  • Startdatum Startdatum
T

Tsjaffel

Guest
Hoi iedereen,

Even een situatieschets. Ik ben samen met mijn zoontje van 12j begonnen aan een aquarium om zo samen te leren over deze hobby.

Wij hebben een startersbak van 50l met simpele filter en verwarming. Deze bak heeft 4 weken ingedraaid alvorens de waterwaarden ok waren. Er zijn geen echte planten in de bak, enkel namaak en decoratie.

In de bak zaten 3 hoogvinkarpers, 2 algeneters en 4 guppy's. De karpers zijn zo'n 5 cm, de algeneters 5 en 3 cm. Het zijn allemaal mannetjes omdat we geen kleintjes willen.

Alles gaat goed voor zo'n 3 maanden, maar 3 weken geleden ligt 1 karper dood op de bodem. Ik heb het water laten testen in de maxizoo hier en alles lijkt in orde.

Een week geleden ligt er 1 guppy dood op de bodem, maar de waterwaarden waren ok, enkel de fosfaten waren hoog en het water had een groene schijn. Dit is verholpen met phosvec. Ik heb wat zitten opzoeken en door het warme weer lijkt het me dat er te weinig zuurstof in het water zit. De vissen zwemmen de hele tijd aan het oppervlak en ook de algeneters schieten af en toe naar boven om te happen. Ik heb een zuurstofpompje gekocht en dit geïnstalleerd.

Nu vanavond ligt er weer een guppy dood in de bak. Mijn teststrips geven aan dat alles ok is. Aan de gestorven vissen is niets te zien, de andere zwemmen lustig rond.

De vissen krijgen elke ochtend eten.

Nu is mijn vraag of wij met een ziekte zitten of dat ik iets verkeerd doe.

Wekelijks:
zo'n 12l water opzuigen met stofzuiger
filter uitspoelen onder kraan
nieuw water in aquarium met scheutje aquastart (gedoseerd volgens flesje)

Maandelijks:
zo'n 25l water opzuigen met stofzuiger
decoratie zuiver maken onder kraan
filter vervangen
pompje kuisen met wattenstaafjes (zit geel-bruine smurrie in het uitstroombuisje + pompje zelf)
nieuw water met aquastart + bacterieën
glas kuisen met zo'n magneetset

Graag jullie mening.

Testrips zijn verre van betrouwbaar en je kan het beter met druppels laten testen. De filter zou ik pas lichtjes uitspoelen als de uitstroom merkbaar minder wordt want anders spoel je telkens goede bacterien weg. Voor de Hoogvinkarper is deze bak veel te klein en die moet rond de 1.20 meter zijn.
https://www.aquainfo.nl/artikel/poecilia-velifera-zeilvinkarper-hoogvinkarper/
Heb je een foto van je bak misschien? Daarbij zou ik de nepplanten eruit halen en vervangen door echte planten want deze geven zuurstof en nemen stoffen op die je liever niet in de bak hebt.

Welkom 🙂

Een hele lijst heb ik voor je.

Beter de spons lichtjes uitknijpen in aquariumwater. Buiten de bak natuurlijk. Dus hevel het water dat je eruit haalt om te verversen af in een emmer die je alleen voor het aquarium gebruikt.
Onder de kraan raad ik in dit geval af, omdat je maar 1 spons blijkt te hebben en als je de spons te schoon maakt zijn de goede bacteriën foetsie.
Wat @jessicapilon zegt, lichtjes uitknijpen en dan in aquarium water dat je uit de bak hebt gehaald. En pas als de uitstroom van het filter duidelijk minder is geworden.

Die Aquastart heb je in Nederland normaal gesproken niet nodig. Woon je in BE, dan zeker gebruiken. Water in BE kan Chloor/Chloramine bevatten en dat helpt de goede bacteriën om zeep.
Zou eigenlijk niet nodig moeten zijn. Ook hiermee verwijder je goede bacteriën.
filter vervangen
Dat hoeft pas als de spons van ellende uit elkaar valt en dan ben je minimaal een paar jaar verder.
Is vooral leuk voor de omzet van de fabrikant en winkelier.
Hiermee gooi je bijna alle goede bacteriën weg.
Als jij het onderhoud van het filter doet zoals we aanraden heb jij geen bacteriën nodig om toe te voegen aan je aquarium. Ook hier gelt, leuk voor de omzet van de fabrikant en winkelier.
Daar zou ik erg voorzichtig mee zijn. Er hoef maar een korreltje zand onder te komen en je hebt lange krassen op de ruiten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ik zal de filterspons in het vervolg uitknijpen ipv uitspoelen. Ik heb ook reservesponsen liggen.

Ik woon in BE, dus aquastart lijkt me wel aangeraden dan.

Ik stofzuig ook wekelijks de bodem, is dit misschien ook teveel?

Ik kan dan misschien ook best overschakelen op echte planten. Welke zijn aan te raden en welk onderhoud heb ik daaraan?

Voor de hoogvinkarpers moet ik dan eens zien wat ik ga doen. Er zou op termijn een grotere bak komen, maar nog niet de eerste maanden. In de winkel zeiden ze me dat dat geen probleem is in deze bak, maar misschien heb ik me te fel laten leiden door hun praatjes.

Het water is normaal 25-26°C

Is er iets wat fataal kan zijn voor de vissen op de manier waarop ik het tot nu toe gedaan heb?

Hier een foto van de bak

IMG_20190903_184658.jpg

Veel goede tips al gegeven. Inderdaad niet te veel poetsen, hoe meer je er aan zit hoe meer je de balans verstoord.

Als je vissen bovenin zwemmen en happen naar zuurstof dan lijkt het er inderdaad op dat er te weinig zuurstof opgelost is in het water. Zo'n luchtpompje help met de stroming maar ik zie dat je een superfish filter hebt met spraybar. Kun je die spraybar zo positioneren dat er meer beweging in het oppervlakte water is? Dan breng je al een hoop zuurstof in het water.

Bodem stofzuigen is ansich prima maar wederom, niet te grondig. Gewoon even snel al het losse spul er tussenuit zuigen en verder met rust laten.

Is er iets wat fataal kan zijn voor de vissen op de manier waarop ik het tot nu toe gedaan heb?
Het zou kunnen dat bij het te grondig schoonmaken van je filter, decoratie, glas en bodem je de bacteriehuishouding zo verstoort hebt dat er een ammonia of nitriet piek heeft plaats gevonden. Is de sterfte van de vissen bijvoorbeeld af te leiden aan de dagen dat je schoonmaakt? Bijvoorbeeld altijd 1 a 2 dagen na het schoonmaken?

Verder probeer bij water verversen niet met te hoge temperatuursverschillen te doen. Ietsje kouder water is prima maar gewoon koud kraanwater kan al snel een temperatuurschok geven.

Ik zal de filterspons in het vervolg uitknijpen ipv uitspoelen. Ik heb ook reservesponsen liggen.
Hou de reservesponsen maar achter de hand, maar ik denk niet dat je ze nodig gaat hebben.
Ik woon in BE, dus aquastart lijkt me wel aangeraden dan.
Zeker een watervoorbereider gebruiken dan.
Ik stofzuig ook wekelijks de bodem, is dit misschien ook teveel?
Je bodem is erg grof, daar zakt echt heel veel vuil tussen. Eigenlijk zou ik je een andere bodem aanraden, een die een fijnere korrel heeft.
Deze bodem stofzuigen is op zich een goed idee, maar doe dan niet de hele bodem in één keer. Bv 1/5 per keer.
Mijn eerste indruk is dat je de bak veel te schoon houdt.
In de winkel zeiden ze me dat dat geen probleem is in deze bak, maar misschien heb ik me te fel laten leiden door hun praatjes.
Je bent niet de eerste die door een winkelier verkeerde voorlichting krijgt. Nou staat er op internet ook veel onzin en meningen verschillen, maar in het algemeen krijg je hier wel een degelijk advies.

Wat zijn de afmetingen van je bak? Lijkt me geen 60 cm lang?

Levende planten doen een aquarium veel goeds. Helpt bij de stabiliteit, ze produceren zuurstof en de vissen voelen zich er prettiger bij. Je gaat vast van anderen advies hierover krijgen.

Ik ben het zeker eens met echte planten. Als je vissen het toelaten zou ik geen reden kunnen bedenken om niet voor echter planten te gaan. Het is wat mij betreft ook leuk om je auqarium te zien groeien en helpen ze ook zeker mee met de biologische stablitieit van je aquarium!

Pak een paar makkelijk planten zoals javavaren en een anubias, daar hoef je niet te veel naar om te kijken. Groeien wel langzaam. Dan wellicht nog 1 snelgroeier erbij, in de winkel vaak te koop als je om 'zuurstofplanten' vraagt.

Het is inderdaad meestal 24u à 48u na het schoonmaken dat ze sterven. Dit was me nog niet opgevallen. Bedankt voor de tip.

Ik kan hieruit afleiden dat ik inderdaad het te proper wil houden.

Dus minder stofzuigen, spons uitknijpen in aquariumwater, geen bacteriën meer, decoratie niet meer zoveel schoonmaken en overschakelen op echte planten.

Echt al veel tips. Bedankt allen.

in de winkel vaak te koop als je om 'zuurstofplanten' vraagt.
Vaak wordt hiervoor waterpest verkocht.

Hiervan is een variant voor warm water en een voor koud water aquariums. Vraag naar die voor warm water, de ander versnottert in warm water.

Nog even terug naar je eerste post.

Om welke algeneters gaat het hier? Eventueel fotootje?

Dan lijkt het er inderdaad sterk op dat het met schoonmaken te maken heeft. Zelf maak ik mijn filters eigenlijk alleen schoon als ik merk dat de doorstroming behoorlijk is afgenomen, anders gewoon met rust laten. In de meeste situaties hoeft dat echt niet elke week.

Succes er mee!

Veel tips dat is mooi. :thumbs:

Voor nu zou ik toch zeker omdat we niet weten hoe het met het filter is gesteld even wat vaker een grote waterverversing doen (lees 50%, 2 x per week). Maandje wachten voordat je weer visjes ga halen! Dan rustig aan opbouwen. Niet in 1 keer 10 visjes erin, beter 5 om 5. Dan kan bacterie aanpassen aan de oplopende vervuiling.

Misschien is er iemand die dat mooie simpele stukje info over kringloop werking voor je kan plaatsen. Dan begrijp jezelf hoe en wat.

Als je NH3/4 of NO2 hoog is hebben vissen het moeilijk en gaan bovenin zwemmen. Druppeltestjes voor deze waterwaardes zijn de belangrijkste dus als je dit zou kunnen kopen kun je zelf meten.

Groenig water zijn algjes, niet z on mooi gezicht maar niets ernstigs. Sommige visjes eten dit. Je niet teveel wonder flesje laten aanpraten bij LFS 😀

heel veel goede tips, waar ik volledig achter sta.
Echter 1 ding snap ik niet.
De tip om minder de bodem te "stofzuigen" of om die in beetjes te doen...
Dat slaat volgens mij nergens op.
Ik denk zelf dat het voor de Ts het beste is dat z'n bodem zo proper mogelijk is (door vast vuil op te zuigen, niet door de boel te gaan wassen) Immers, hoe minder vuil/ etensresten daar liggen, hoe minder ammonia, nitriet enz de filterbacterien dienen te verwerken.

Ok, je kan het teveel doen, omdat er geen vuil op te zuigen is. Maar teveel doen zodat er enig schadelijk gevolg is... nee die zie ik niet.

In een aquarium van dit formaat (maar eigenlijk in bijna elk aquarium) heeft je bodem een relatief groot oppervlakte en zal in de toplaag veel nitrificatie plaats vinden. Helemaal met een simpel binnenfiltertje met weinig inhoud zullen de meeste bacteriën in het aquarium zelf zitten. De biofilm in deze bodemlaag wil je eigenlijk zo min mogelijk verstoren, vandaar mijn (ons) advies.

In een aquarium van dit formaat (maar eigenlijk in bijna elk aquarium) heeft je bodem een relatief groot oppervlakte en zal in de toplaag veel nitrificatie plaats vinden. Helemaal met een simpel binnenfiltertje met weinig inhoud zullen de meeste bacteriën in het aquarium zelf zitten. De biofilm in deze bodemlaag wil je eigenlijk zo min mogelijk verstoren, vandaar mijn (ons) advies.
En waarom niet alles tegelijk te doen, zodat je deze biofilm in de bodemlaag niet helemaal wil verstoren. Door het in beetjes te doen komt de 'klap' minder hard aan.

Door het vuil van tussen diezelfde biofilm te halen verhoog je volgens mij toch het zuurstofgehalte in je bodem en bevorder je dan toch net z'n werking ervan.
Mij lijkt het "verstoren" dan ook totaal geen nadelig effect te hebben... waarom zouden anders wervel bedfilters net zo'n goede nitrificerende werking hebben?

Door het vuil van tussen diezelfde biofilm te halen verhoog je volgens mij toch het zuurstofgehalte in je bodem en bevorder je dan toch net z'n werking ervan.
Op den duur wel ja, maar eerst vernietig je voor een deel wat er al was. Mijn inziens is het beste om voorzichtig het losse vuil weg te halen maar niet te gaan wroetten in de bodem. In ieder geval niet door de hele bodem tegelijk, neem elke week een hoek (25%) en laat de rest met rust.
waarom zouden anders wervel bedfilters net zo'n goede nitrificerende werking hebben?
Goed punt. Mijn inziens werkt een wervelbed filter onder iets andere omstandigheden dan gewoon substraat wat in rust op de bodem aanwezig is. Door een wervelbed filter stroomt zeer snel zuurstofrijk water en hierdoor kunnen bacteriën (aerobe) zich daar snel vermeerderen. De biofilm die daar door de 'verstoring / botsingen' verstoort wordt kan door de omstandigheden snel weer herstellen en zal hierdoor in balans blijven. Op de bodem heb je te maken met veel minder zuurstofhoudend water en zal zich daarom niet direct herstellen. Uiteindelijk wel hoor maar als je aquarium afhankelijk is van die nitrificatie daar, kun je die dus tijdelijk verstoren en steeds een ammonia/nitriet piek veroorzaken.

Gemiddeld gezien lijkt mij het advies om het grondig reinigen van je bodem in delen te doen en niet alles in een keer prima. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Als jij sinds het begin elke week je bodem goed schoon maakt en je genoeg andere oppervlakte hebt voor bacteriën dan zal je aquarium niet afhankelijk zijn van de bodem en kun je rustig doen wat je altijd doet. Het is maar net hoe het 'systeem' in stand gehouden wordt.

Ik laat het hier verder bij. Ik vermoed niet dat de TS zit te wachten op een 'diepe' (;)) discussie over de al dan niet biologische filtrage-capaciteit van zijn bodem.

Ik ben van mening dat je zo min mogelijk in een een moet komen en dat daar de bacterien zo goed hun werk kunnen doen. Incidenteel kun je eens in de bodem stofzuigen en dan zou ik dat inderdaad in gedeelten doen.

Je heb stofzuigen en stofzuigen.

Ts heeft een vrij groffe bodem waar een hoop vuil in gaat zitten. Ik zou ook alleen waaierend boven dit grind afhevelen. Zo haal je het ergste vuil weg en tevens wat aan andere zaken die daar liggen/drijven. Het verse water op die rotspartij laten breken en niet op de bodem laten kletsen want dan komt er weer veel vuil omhoog. Bij wroeten in bodem (planten) zo en zo een verversing erin doen.

Als er een groter aquarium gaat kopen eerst even verdiepen in wat voor bodem je ga gebruiken. Op grof grind kun je ook niet alle soortjes vissen houden.

Dat van die gele ancistrus zou inderdaad kunnen kloppen. Ik zal vanavond proberen een foto te maken van de andere, maar die laat zich zelden zien. Het moment dat er volk aan de bak komt te staan verdwijnt hij.

Ik denk dat ik voorlopig beperkt ga stofzuigen om de bacteriën de kans te geven om te herstellen. Vandaag of morgen ga ik kijken voor echte planten zodat dit ook in orde is.

Bedankt voor de tips allemaal. Wij zijn nog beginners, maar willen het beste voor onze visjes en de rest van de beestenboel (3 katten, 1 hamster en 1 konijn).

Ik woon in België en in 15 jaar nog nooit aquastart gebruikt bij een waterverversing... zelf niet met onze middeleeuwse waterleidingen
Laat je bak eens een week of 4 staan en ververs niets, werk ook niet aan de filter en laat hem gewoon staan "rijpen" (geen nieuwe vis, geen nieuwe planten, niets)

Ik woon in België en in 15 jaar nog nooit aquastart gebruikt bij een waterverversing... zelf niet met onze middeleeuwse waterleidingen
Laat je bak eens een week of 4 staan en ververs niets, werk ook niet aan de filter en laat hem gewoon staan "rijpen" (geen nieuwe vis, geen nieuwe planten, niets)
Dat lijlt me even gevaarlijk als Russische roulette spelen. Het enige wat je daarmee bereikt is een bak vol nitraat (en mogelijks ook fosfaat) en vissen met verbrande kieuwen door de chloor/chloramine

En een gezonde bacterie cultuur wat volgens mij, althans het gebrek eraan, de oorzaak van de sterfte is.

Wekelijks:
zo'n 12l water opzuigen met stofzuiger

Maandelijks:
zo'n 25l water opzuigen met stofzuiger
filter vervangen
pompje kuisen met wattenstaafjes (zit geel-bruine smurrie in het uitstroombuisje + pompje zelf)

Ik spreek wellicht niet als enige deskundige hier, maar dit lijkt me een standaard geval van een bak die niet mag cyclen.
Van een aquarium houder die te enthousiast is en teveel wil doen in zijn aquarium. Geef die bak eens wat rust en laat die eens op zijn plooi komen.

mijn biologische filter wordt eenmaal om de 6 maand heel lichtjes uitgespoeld in aqua water.
Decoratie en stenen worden nooit aangeraakt.
Filter vervang ik nooit. Enkel de pomp kuisen gebeurd ook elke 6 maand.
Stromingspump en luchtpomp zorgt voor goede circulatie zodat ik ook zelden hoef te stofzuigen.

Ik werk met een druppel ververs systeem en overflow in de sump, dat denk ik per week rond de 200 liter ververst (zou ik eens moeten nakijken of het nog steeds zo is)
Dat is rond de 10%
ik heb 8 langwerpige plantenbakken vol met pothos wortels waarlangs het water na biologische filtratie langsgaat.

Mijn waterwaardes zijn als volgt
PO4 = 0
No3 = 5 of niet meetbaar
No2 = niet meetbaar
nh4/3 = niet meerbaar

Het enige dat ik wekelijks openbreek is de mechanische filtratie (FX6)
Ik heb er 3 staan waarvan 2 in gebruik en ik vervang en kuis 1 maal per week 1 filter (nummer 3) en vervang die dan met nummer 1 of 2 (welke de minste uitstroom heeft)

Je bak proper houden= goed
maar je moet ook niet gaan overdrijven

Ik werk met een druppel ververs systeem en overflow in de sump, dat denk ik per week rond de 200 liter ververst (zou ik eens moeten nakijken of het nog steeds zo is)
Dit maakt het verhaal wel anders, of zou je ook 200L in een keer uit de kraan verversen? Ik heb zelf geen ervaring met Belgisch water, behalve dan dat het niet te drinken is uit de kraan maar van wat ik om me heen hoor zou ik daar toch voorzichtig mee zijn. Met een druppelsysteem waarschijnlijk geen last, te weinig in een keer om een probleem te vormen.

Waar haal je het vandaan dat Belgisch kraantjeswater niet te drinken is ?
Ik weet dat ik nu wel wat overdrijf maar België is geen derde wereld land he 🙂
En ja ik heb al tot 500 liter water (25% vervangenin 1 keer)

Waar haal je het vandaan dat Belgisch kraantjeswater niet te drinken is ?
Ik weet dat ik nu wel wat overdrijf maar België is geen derde wereld land he 🙂
En ja ik heb al tot 500 liter water (25% vervangenin 1 keer)
Zolang die waterzuivering totaal niet werkt (neem dat gezonken schip in het Albertkanaal waar het hele kanaal meurde naar een beerput en het leidingwater net zo hard stonk) kun je maar beter voorzichtig zijn, ik krijg hier Belgische kwekers over de vloer die allemaal stuk voor stuk klagen dat ze hun vissen en garnalen niet in leven kunnen houden op kraantjeswater en ze alles op osmose moeten hebben zitten

Zolang die waterzuivering totaal niet werkt (neem dat gezonken schip in het Albertkanaal waar het hele kanaal meurde naar een beerput en het leidingwater net zo hard stonk) kun je maar beter voorzichtig zijn, ik krijg hier Belgische kwekers over de vloer die allemaal stuk voor stuk klagen dat ze hun vissen en garnalen niet in leven kunnen houden op kraantjeswater en ze alles op osmose moeten hebben zitten

Dat was één incident.
Ik ben in contact met een paar lokale hobbykwekers in de provincie Antwerpen.
Ze kweken met veel succes garnalen, ancistrus, Cory, Discus, en dat allemaal op kraanwater zonder toevoeging.
Op een aquarium van 180l verversen ze per 10l. Gewoon aftappen van de kraan, en een kwartiertje later de bak in.

Ik drink heel regelmatig water van de kraan, en dat is prima te drinken.
Het enige nadel is dat we veel kalk hebben in het water waar ik woon.

Hoi iedereen,

ik heb dit weekend de namaak plantjes vervangen door echte exemplaren, nl. 4 hoge en 2 lage. Ik ken de namen niet meer vanbuiten, ik zit op mijn werk nu.

Wat me opviel was dat na nog geen 5 min de guppy's en karpers tussen de plantjes aan het zwemmen waren, dat deden ze met de andere niet. Ze vonden het precies echt fijn.

Ik heb dit weekend ook geen water ververst om het verschil niet te groot te maken.

Ik zal straks proberen een foto te plaatsen.

test je water zeker enkele keren deze week, vooral de nitraat en nitriet zijn duidelijk (indien deze 2 op 0 staan ammonia meter) en post de resultaten hier
ik zit ook liever onder mijn treurwilg ipv onder een parasol 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan