Wat is er nieuw

Vissen sterven

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tsjaffel
  • Startdatum Startdatum
Hoi iedereen,

spijtig genoeg is vandaag weer een guppy gestorven.

Wat ik vorige week heb gedaan is plantjes vervangen door echte. Voor de rest heb ik niets aan de bak gedaan.
Gisteren heb ik 12l water gewisseld, niet gestofzuigd en van de filter afgebleven.

Foto :
IMG_20190916_190825.jpg

leuke bak, en of guppy's sterke vissen zijn weet ik niet. Op het forum lees ik weleens dat guppen minder sterk zijn dan vroeger.
Bak goed laten "rijpen", dan kunnen er ook nano vissen in. Dat is dan een mooi kleurenspel.
Zie wel een grote vis er in, kan niet zien wat het is maar dat gaat dan niet samen, want dan zijn de nanovisjes voer.

Ik ben gestart met 3 hoogvinkarpers, 4 guppy's en 2 algeneters. 1 Karper en 3 guppy's zijn al hemelen.

Zouden die karpers iets doen aan de guppy's? De grootste is zo'n 6 a 7 cm. Ik heb ze nog nooit achter de guppy's zien aangaan.

In het begin, althans was/is mijn ervaring, is er vaak vissterfte omdat volgens mij de bak nog niet goed is gerijpt, bacterie huishouding nog niet volledig op orde, ook al meet je geen nitriet.
Hoogvinkarpers zitten graag iets ruimer dacht ik, als ze kleiner zitten dan zal dat de karper geen goed doen. Overigens heb ik ze zelf nooit gehad, dus ben er niet ervaren in.
Of de karper jagen op de guppen kan ik je dus ook niet vertellen.
Welke algeneters heb je?

Als je weer plantjes ga kopen kun je die beter ook even preventief in een emmer doen en een paar keer schoon water geven. Voordat je in aquarium zet onder lopende kraan even checken op beestjes, slakjes en al wat er nog meer in kan zitten.. Sommige kwekers gebruiken allerhande ongedierte bestrijding wat weer in je aquarium kan komen. Als je ze even een tijdje in een emmer met regelmatig schoon water zet dan trekt eventueel gebruikte gif weg.

Water verversen heeft verder weinig invloed op groei van je benodigde bacterieen. In "oud"water zit verder weinig nuttigs. Bij dode visjes kun je dus beter even een tijdje iets teveel verversen dan te weinig. Bij voorkeur boven je bodem al waaierend afhevelen omdat hier vaak ellende zich opstapeld.

Succes

Vissen hoeven niet agressief tegen elkaar te zijn, maar dit is vaak wel het geval als ze te klein worden gehouden. Dan gaan ze vechten om meer ruimte. Te veel vissen op een vrij klein filter kan ook zorgen voor onbalans, omdat je filter de biologische vervuiling niet op tijd aan kan. Zeker je algeneter, wat als ik me het goed herinner een ancistrus is, is een flinke vervuiler, zeker voor dit formaat aquarium.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan