Vissen tijdelijk onderbrengen


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Vanwege lekkage moet de complete onderkast van mijn aquarium vervangen worden. Dat is nogal een onderneming, aangezien de bak en kast op maat gemaakt zijn en de bak mogelijk zelfs naar de meubelmaker moet om pas te maken op de kast. Het liefste zou de meubelmaker dan ook willen dat ik de bak zsm leeghaal, zodat ze er mee aan de slag kunnen. Probleem is dan alleen waar ik met mijn dieren en filter naartoe moet, want die 8 weken (zo lang kan het hele verhaal gaan duren) bij de lfs onderbrengen is niet echt een optie. Suggestie van de meubelmaker was om de bak 'even leeg te maken', dan zouden zij een tijdelijk onderstel fabriceren en kon ik daarna de bak weer inrichten tot zij hem (mogelijk) nodig zouden hebben in in de werkplaats.

Bakje is echter 150x45x60, dus dat vond ik geen optie. Maar waar zou ik dan wel tijdelijk mijn dieren en filter in kunnen zetten? Ik wil van deze toestand gebruik maken om mijn bestand wat aan te passen, dus er gaat wel wat naar de lfs, maar niet alles. Een speciekuip van 90 liter lijkt me te klein, maar zou (ik noem maar wat) een regenton een optie zijn? Ik heb een ton staan die ik gebruik voor de opvang van regenwater om de bak mee te verversen en die zou ik zo naar binnen kunnen halen. Enig punt is hoe ik dan ooit de vis er weer uit ga krijgen, maar dat terzijde.
 
Een klein zitbad of een mobiel zitbad voor volwassen als je de ruimte hebt. Die te koop en misschien op MP. Dan kan je gewoon de filter gebruiken.
 
Vandaag was ik in de action en daar stonden curverbakken formaat vijver (denk al gauw een ruime 125 cm lang en 70 cm diep en 70 hoog, kun je denk ik best wat in kwijt
 
Vandaag was ik in de action en daar stonden curverbakken formaat vijver (denk al gauw een ruime 125 cm lang en 70 cm diep en 70 hoog, kun je denk ik best wat in kwijt

Maar zijn die dingen ook een beetje sterk? Mijn ervaring met dat soort spul is dat het in no-time gaat lekken.
 
Of tijdelijk zoiets (of in een andere maatgeving)

Dit lijkt mij een meer realistische oplossing. Zo'n tijdelijke vijver lijkt mij wat constructie betreft wat veiliger en bevat 380L (gerekend tot de rand gevuld). Curver boxen etc zijn prima hoor, als je de inhoud van een 80cm bakje wilt opvangen bijvoorbeeld maar voor een aquarium van 150cm zal het visbestand er wellicht toch net even anders uit zien en heb je wat meer nodig. Om nou 5 van die curver boxen overal neer te gaan zetten..

Potfilter laten doordraaien op zo'n vijver kan wellicht lastig zijn omdat je die niet lager kunt plaatsen dan de vijver zelf. Geen idee hoe je dat zou moeten oplossen.
 
Dit lijkt mij een meer realistische oplossing. Zo'n tijdelijke vijver lijkt mij wat constructie betreft wat veiliger en bevat 380L (gerekend tot de rand gevuld). Curver boxen etc zijn prima hoor, als je de inhoud van een 80cm bakje wilt opvangen bijvoorbeeld maar voor een aquarium van 150cm zal het visbestand er wellicht toch net even anders uit zien en heb je wat meer nodig. Om nou 5 van die curver boxen overal neer te gaan zetten..

Potfilter laten doordraaien op zo'n vijver kan wellicht lastig zijn omdat je die niet lager kunt plaatsen dan de vijver zelf. Geen idee hoe je dat zou moeten oplossen.

Geen idee of dat werkt met een potfilter laten doordraaien, zolang die lager staat als je invoer in het aquarium moet het lukken... maar zal erom hangen denk ik...
en anders kan je altijd nog een simpel plateau in elkaar zetten van vurenhouten balken om hem wat hoger te krijgen!
 
20200128_190234.jpg
20200128_190234.jpg

Dit is mijn plateau waar de Rio 240 op staat. Wellicht wat overkill, maar gewoon voor de zekerheid.

Is een plaat betonplex op vurenhouten balken. Zo kan je eenvoudig een verhoging maken voor je tijdelijke bak. Voor jou doel kan je ook wel multiplex plaat ofzo pakken ipv betonplex, scheelt wat in prijs.

(Hier staat de Rio op dit plateau op de grond met een kastombouw eromheen)
 

Bijlagen

  • 20200128_190305.jpg
    20200128_190305.jpg
    87.3 KB · Weergaven: 81
Die potfilter hoeft ook niet veel lager te staan. Als die eenmaal vol is, mag die gerust naast de tijdelijke bak gezet worden.
 
Zo'n Koi Bowl ziet er echt ideaal uit! Ga ik zeker naar kijken. Wat zouden jullie trouwens met planten etc doen? Ook in die bak zetten, of weggooien en opnieuw beginnen?
 
Gewoon in de bak erbij zetten, dan hebben ze alles wat ze nodig hebben, en heb je gelijk weer een mooie bak, ook gewoon plantvoeding erbij doen in de verhouding welke je nu hebt, daar zijn ze aan gewend.
 
Hmm apart dat de meubelmaker juist de bak ook wil hebben een beetje meubelmaker kan zonder :sorry:hij weet de inbouw maten neem ik aan
En dan nog 8 weken nodig hmm kan de kast op zich niet maar :juggle:
Heb je een foto van bak en kast.
 
@TonHageraats En dan met of zonder bodem? Die wordt namelijk sowieso vervangen.

@flipper34 Ik denk ook dat ze prima zonder de bak kunnen, maar ik doe zaken met de planning... Hieronder een foto van de bak en de kast. Het deel boven en onder moet eruit en vervangen. Ik denk ook niet dat ze die 8 week nodig hebben, maar ze hebben het erg druk en ‘normale’ klanten zaten al op 10-14 week.

image.jpg
 
@TonHageraats En dan met of zonder bodem? Die wordt namelijk sowieso vervangen.

@flipper34 Ik denk ook dat ze prima zonder de bak kunnen, maar ik doe zaken met de planning... Hieronder een foto van de bak en de kast. Het deel boven en onder moet eruit en vervangen. Ik denk ook niet dat ze die 8 week nodig hebben, maar ze hebben het erg druk en ‘normale’ klanten zaten al op 10-14 week.

Bekijk bijlage 289098
Is het een losse onderkast dan lijkt me het niet zo moeilijk (zou je zelf kunnen maken)
Want als zowel de onder plaat en de boven plaat vervangen moet worden vanwege water schade is het maar de vraag of de staanders ook geen schade hebben opgelopen. (of ik begrijp je verkeerd :sorry:
Wat voor materiaal is het hout of meubelpaneel
 
Beste met bodem, zeker als je kleibolletjes gebruikt.

En zostraks drukt mijn lfs me op het hart om absoluut niets op de bodem te doen... :rolleyes: Ik heb trouwens een Tropica voedingsbodem onder het zand liggen, geen kleibolletjes. Waarom zou jij adviseren wel een bodem er in te leggen?

@flipper34 Het is meubelpaneel en de bodem en achterwand zijn in ieder geval beschadigd. Staanders is niet helemaal duidelijk, vandaar dat ze het zekere voor het onzekere willen nemen. En vanwege kleurverschillen gaan ze zowel de onder- als de bovenkast volledig opnieuw maken, deze keer met andere lijm voor de kanten. Die zou als het goed is moeten voorkomen dat er ooit weer water in kan trekken...
 
En zostraks drukt mijn lfs me op het hart om absoluut niets op de bodem te doen... :rolleyes: Ik heb trouwens een Tropica voedingsbodem onder het zand liggen, geen kleibolletjes. Waarom zou jij adviseren wel een bodem er in te leggen?
Ik ga ervanuit en zoals je zegt een 8 weken onderbrengen van de vissen en planten, sommige planten waarderen bodemvoeding, daarvan uit gaande zal je dit moeten aanbieden.
 
Voor tijdelijke opvang zou ik me absoluut niet druk maken voor een bodem. Een bodem is volgens mij ook helemaal niet geschikt voor in zo'n tijdelijke vijver. Je gaat de plantjes niet laten huisvesten in de tijdelijke bak maar ze moeten gewoon tijdelijk overleven. Na een paar weken in een tobbe zonder bodem zullen ze zich wellicht weer even moeten vestigen maar de meeste planten moeten dit gewoon aan kunnen. Ook het licht zul je waarschijnlijk minimaal aanbieden dus het is gewoon nat houden en in sluimerstand voor die plantjes.
 
De koi bowl is besteld en komende week gaan we de boel maar eens overzetten. De planten die ik wil bewaren zet ik dan even tussen wat hout vast, dan moet dat wel goed komen en anders maar niet... Verlichting wordt enkel daglicht, want een goede lamp hierboven heb ik niet en voor de vissen is het niet zo van belang.

Enige wat ik me nog afvroeg is hoe ik het het beste met de verwarming kan doen. Gewoon aan de kabel over de rand hangen, of het houdertje aan een stuk hout knopen, of met de zuignappen aan een stukje plexiglas en pp de bodem leggen, of.... Het gaat om een 300w Eheim staaf.
 
De mini koi vijver staat en is op lekken getest (staat in de gebruiksaanwijzing dat het ding kan lekken...:S:deal::stom:), dus morgen wil ik los met overzetten van de hele boel. Nu had ik bedacht om als extra bescherming op de bodem nog een stuk epdm vijverfolie te leggen, wat ik nog in de tuin over een bult zand had liggen. Dit om te voorkomen dat de stukken hout de bodem beschadigen. Zou dat kunnen als ik het folie onder de hete kraan afspoel? Of is er teveel risico op vervuiling?
 
Lekker product wat ik heb aangeraden :D
lekken? mag dat?

vijverfolie, ff afknallen met de tuinslang en in de bak.
 
Ja, ik vond het ook vrij verbijsterend. Maar het staat duidelijk in de gebruiksaanwijzing, zie foto. Vandaar dat ik hem eerst maar even getest heb, want als hij had gelekt dan was hij regelrecht retour Wesdijk gegaan. Wie verzint er nou iets waar vis in moet en niet 100% waterdicht is?? Zal wel een kwestie zijn van je vooraf indekken.

En dan spoel ik het stukje even af en leg het er in, thanks!

image.jpg
 

Terug
Bovenaan