Wat is er nieuw

Vissen transporteren vanuit het buitenland

Cankreeft

Active member
Lid geworden
28 januari 2022
Berichten
30
Leeftijd
23
Hallo,

Binnenkort ben ik van plan om vanuit Turkije, klein blijvende wilde riviervisjes (stuk of 10) waaronder gestippelde alvers, en grondels mee te nemen naar Nederland voor in het aquarium.

Alleen was mijn vraag.

•hoe transporteer ik de visjes en zullen ze problemen krijgen met het type water van Nederland?

•Is het mogelijk?
Met de auto vanuit daar naar Nederland duurt ongeveer 2-3 dagen.

•en Hoe kan ik het water koel houden?

Mvg
 
Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien kun je ze in een koelbox (zonder koelelement) vervoeren? Zo maar een idee dat spontaan in mij opkwam.
 
is het uberhaupt toegestaan?

Zou een luchtpompje op batterijen meenemen en 'schoon' water in flessen zodat je tussendoor kan verversen.
 
Ik zou eerst even uitzoeken of je die dieren überhaupt mag invoeren.
 
Ze kunnen in een vijver dus de temperatuur zal niet zo'n probleem zijn in de auto waar je neem ik aan airco hebt. Gewoon in een koelbox inderdaad. Ik zou ze wel een zuurstofpompje geven en zoals hierboven gezegd regelmatig water wisselen. En het kan slim zijn iets in het water te leggen tegen het klotsen. Ik lees dat ze wel gevoelig zijn voor de water kwaliteit dus misschien is het verstandig ze in Turkije langzaam over te wennen naar het water waarmee je onderweg kunt verversen.
 
Hoe groot zijn ze? Als ze erg klein zijn, met zijn allen in een emmer, anders verdelen.
Dan in een grote ronde emmer (zo eentje van 35liter ofzo, als je daar niet aan kunt komen, stuur me een pb) met een beetje drijfgroen (evt stekken van het één of ander, dat ze beschutting van bovenaf hebben. Niet meer dan halfvol doen, tijdens het rijden klotst het water genoeg voor zuurstofuitwisseling. (In een ronde emmerTijdens pauzes deksel eraf, zodat de lucht boven het water kan verversen. Overigens heb ik ervaren dat water in een ronde emmer veel minder klotst dan in een ronde emmer. In een vierkante emmer moet je met elke bocht en drempel uitkijken. Een koelbox is dus niet echt geschikt vanwege de ruwheid van de waterbewegingen.
Neem een paar van die emmers mee, dan kun je inderdaad het water verversen, of ze uitvangen en in een schone emmer doen. Wat het makkelijkste gaat.
Voor afkoelen neem je koelelementen in een koelbox mee, en pak de emmers in in dekens. Of in de koelbox heetwaterkruiken. Dan koelt het water minder snel af/ warmt het minder snel op. Voor warmer water zorg je voor heetwaterkruiken (van die ouderwetse rubberen) die je naast de emmer onder de dekens stopt. Bij een wegrestaurant kun je die altijd wel opnieuw laten vullen.
Overigens zijn 'wilde' vissen wel wat gewend qua temperatuurschommelingen.
Als je overnacht in hotels, kun je daar je koelelementen in de vriezer laten leggen of vragen om heet water.
 
Ik was namelijk van plan om het in zakjes met zuurstof te gaan transporteren, is dat niet beter?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In een emmer hebben ze onder de streep meer water en meer zuurstof, gewoon omdat het een grotere ruimte is. En je kunt makkelijker de lucht boven het water verversen. In een zakje is de hoeveelheid water en zuurstof (zelfs met toevoeging van O2) nu eenmaal kleiner. En als het op is, is het tamelijk riskant om dat zakje open te gaan zitten prutsen. Waarom winkels dat zo doen? Omdat een zakje een stuk goedkoper is en minder ruimte inneemt dan emmers.....
 
Breather bags kopen en in elk zakje een visje stoppen. In die zakjes blijven ze makkelijk een week in leven.
Zeker geen emmer gebruiken, door het geklots beschadig je de vissen.

M.v.g. John.
 
Raadpleeg een groothandel in aquariumvissen, die weten precies hoe.... Kan me namelijk niet voorstellen dat onderweg het water nog ververst wordt en al helemaal niet dat er groen bij moet om te schuilen.
 
Iig wat actieve kool erbij doen
 
Breather bags kopen,even google gebruiken!!!

Groetjes John.
 
Breather bags kopen,even google gebruiken!!!

Groetjes John.
De visjes zijn ongeveer 10-15 cm, en zijn best gevoelig als het gaat om zuurstof.

Is het mogelijk?
 
Breather bags zijn zuurstof doorlatende plastic zakken. Speciaal voor vissen en garnalen. Zeker mogelijk dus.
Hou de temperatuur tijdens het transport laag, hoe kouder water is hoe meer zuurstof het kan bevatten en hoe trager de vissen.

John.
 
Idd, met breathing bags kun j ze gerust meenemen. En eigenlijk kunnen ze langer dan een week erin blijven zitten. Als het moet dan zelfs nog tot 3 weken (afhankelijk van de gesteldheid van de vissen uiteraard). Het is vaker voorgekomen met shows dat inzendingen pas na 3 weken binnenkwamen in breathing bags en nog gezond overkwamen doch helaas te laat voor de shows.
Ikzelf gebruik ook zelf bij voorkeur breathing bags. Omdat je ze helemaal opvult met water, kan het water niet klotsen. Je zou er bij wijze van spreken mee kunnen gooien. Dus dat stressniveau valt al weg. Het is zuurstofdoorlatend en laat CO2 er weer uit zonder enige lekkage.
1694090375613.png
 
Jemig wat een gedoe voor een paar visjes...zijn die nergens dichterbij aan te schaffen en zo bijzonder dat je ze helemaal met de auto deze kant op wil krijgen?

Vissen kunnen best wel een tijdje reizen, sommigen komen uit zuid-amerika of azie. Je zou eens contact kunnen opnemen met Dino van de fancy goldfish store, die vliegt regelmatig
vis uit thailand naar nederland, die kan je er ws alles over vertellen 😊
 
Jemig wat een gedoe voor een paar visjes...zijn die nergens dichterbij aan te schaffen en zo bijzonder dat je ze helemaal met de auto deze kant op wil krijgen?

Vissen kunnen best wel een tijdje reizen, sommigen komen uit zuid-amerika of azie. Je zou eens contact kunnen opnemen met Dino van de fancy goldfish store, die vliegt regelmatig
vis uit thailand naar nederland, die kan je er ws alles over vertellen 😊
Tsja... voor veel vissen moet je naar de bron, helaas.

Natuurzuivere Hoogvinkarpers (P. Velifera) bijvoorbeeld zijn in Nederland gewoonweg niet te krijgen. Daar wil ik nog een keer voor naar Mexico ...
 
als je maar betaald is alles te krijgen.
 
als je maar betaald is alles te krijgen.
Niet als niemand het heeft.
In heel vereniging Poecilia heeft niemand ze, en wie al beweert ze te hebben kan niet aantonen dat ze zuiver zijn. En vaak zijn ze het dan ook niet. (De soort is van oudsher met P. Latipinna en P. Sphenops gekruist)

In Polen schijnt er iemand te zijn die ze zelf uit Mexico heeft geïmporteerd. Dus daarheen of zelf naar Mexico...
 
Precies ….alles wat bestaat is te importeren.
En ik zei dus dat ze niet in Nederland te krijgen zijn...want je moet ze importeren.

Die Pool verkoopt voorlopig niet, overigens. Die wil eerst kweken. Logisch, natuurlijk.
 
En ik zei dus dat ze niet in Nederland te krijgen zijn...want je moet ze importeren.

Die Pool verkoopt voorlopig niet, overigens. Die wil eerst kweken. Logisch, natuurlijk.
Zoals ik al zei als iets bestaat is het te importeren.
Dat ze standaard niet in winkels zitten is met vele soorten zo. Als een pool ze kan importeren kunnen groothandels dat natuurlijk ook 🤷‍♂️
 
@John. en @stanovic gebruiken jullie ook toevoegingen tijdens transport zoals bv polyfilter (als dat hier überhaupt te verkrijgen is)?
 
Zoals ik al zei als iets bestaat is het te importeren.
Dat ze standaard niet in winkels zitten is met vele soorten zo. Als een pool ze kan importeren kunnen groothandels dat natuurlijk ook 🤷‍♂️
Een groothandel gaat ze niet zelf op de yucatan eilanden vangen. Dat is wat die beste man heeft gedaan.
 
@John. en @stanovic gebruiken jullie ook toevoegingen tijdens transport zoals bv polyfilter (als dat hier überhaupt te verkrijgen is)?
Nee, niet nodig gehad. De vissen krijgen 24 uur voor het vangen geen voer meer en zijn dan behoorlijk leeg zodat de watervervuiling minimaal is. Sommige voegen nog een verdoving aan het water toe maar ik doe dat nooit.
Vangen, transporteren en weer vrij, zo snel mogelijk. Mijn vissen zijn ook allemaal klein dus dat scheelt ook.
1 vis per zakje etc!

Groetjes John.
 
Natuurzuivere Hoogvinkarpers (P. Velifera) bijvoorbeeld zijn in Nederland gewoonweg niet te krijgen. Daar wil ik nog een keer voor naar Mexico ...
Alle nederlandse groothandels leveren geen zuivere P.velifera of P.latipinna. Het gros wordt verkocht onder de naam P.velifera wat via de groothandel naar de retail gaat binnen Nederland. Doch het zijn mixen van P.velifera, P.latipinna en P.sphenops. Ze blijven ook een stuk kleiner als dat de wildvorm als potentie heeft. Dus feitelijk word je bedonderd als je in de winkel een zogenaamde P.velifera koopt.
In heel vereniging Poecilia heeft niemand ze
Daar kan ik idd voor instaan dat het niet binnen Poecilia Nederland aanwezig is.
Een groothandel gaat ze niet zelf op de yucatan eilanden vangen.
Da's absoluut waar. Dat gaat allemaal via derden. En ik ook rustig beamen dat niet alle vissen via buitenlandse fish farms gaat of rechtstreeks uit het wild. Maar de groothandels doen ook zaken met particulieren binnen Nederland. Maar da's een weetje van mijn kant.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: moge Andre
      Terug
      Bovenaan