Vissen verdwenen na 3 dagen verduisteren


S

snelrennen

Guest
Goedendag experts, ik plaats mijn vraag in deze rubriek omdat ik niet precies weet waar ik hem anders kwijt zo moeten.

De situatie, een simpel meterbakje en aardig beplant draait een jaar zonder problemen. In die periode 1 dood visje gehad, een neontetra om precies te zijn. Visbestand de laatste 6 maanden was 12 kardinaaltetra's, 9 neontetra's, 12 kegelvlekjes en 10 Corrydora Albino. Dit heeft al die tijd vrolijk rond gezwommen.

Probleem blauwalg stak de kop op. Van alles geprobeerd om er vanaf te komen (nee, geen chemische (hulp)middelen) en uiteindelijk van vorige week besloten om te verduisteren. Alles gedaan volgens het bekende topic alhier op het forum aangaande blauwalg. Waterwaardes gecontroleerd, schoongemaakt, filter schoon, 50% water ververst, co2 uit, licht uit, zuurstofsteentje in de bak gehangen en de zaak verduistert.

Na 3 dagen echt de zaak dicht gehouden te hebben gisteren weer opengemaakt. En tot mijn grote opluchting was blauwalg van de planten, achterwand en de bodem verdwenen. Opnieuw schoongemaakt, filter gedaan, 50% water ververst, licht en co2 weer aan. En toen kwam ik er tot mijn stomme verbazing achter dat ik nog maar 12 kardinaaltetra's, 2 kegelvlekjes en 6 corry's heb. De rest is weg?

En ik heb ze niet per ongeluk afgeheveld tijdens het schoonmaken, ben daar heel secuur in. Trouwens zou nog knap zijn om een corry van 6 cm door dat slangetje te krijgen. Om een lang verhaal kort te houden. Vandaag nogmaals water ververst. Ook alle hout eruit gehaald om in de bak te kunnen kijken, planten en struiken doorwoeld maar geen dooie vis te bekennen. Nu ben ik absoluut geen deskundige maar je kunt mij niet wijsmaken dat ze in zo een korte tijd kunnen oplossen. Zeker de 4 corry's niet.

Water ververs ik altijd met osmose water, KH waarde houd ik zo rond de 6.

Wat kan hier nu gebeurd zijn?
 
Heb je nergens dode visjes kunnen ontdekken? Heb je de waterwaarden gelijk ook weer getest voor de zekerheid?
 
Ik geen enkel dood visje gevonden of zelf maar een ziek visje gezien. Waterwaardes zijn ok. Alles wat nu zwemt ziet er goed en blij uit, eet en is actief. Voor zover een tetra dan actief is maar alles normaal.
 
Vaag is zacht uitgedrukt. Ik heb nog een behoorlijke javavaren op kienhout staan, die ga ik er morgen nog en keer uithalen om tussen elk blad te kunnen kijken. Dat je over een tertratje of kegeltje heenkijkt kan, zeker op mijn leeftijd als je hulpglazen nodig begint te krijgen bij het lezen. Maar 4 corry's? Ik snap het echt niet.
 
Cory's zijn meesters in het verstoppen.

Het kan zijn dat ze heel schrikkerg zijn nu het licht weer aan is.
Toen ik mijn cory's wilde uitvangen was ik er ook een paar kwijt.
Bleken verstopt te zitten tussen de verwarming en in instroombuis van het filter :stom:

Ik kan me niet voorstellen dat ze dood zijn, of je moet een nitrietpiek hebben, omdat je je filter te veel hebt schoongemaakt misschien.
Maar dan zul je hun karkasjes moeten kunnne vinden, omdat deze veel harder zijn dan van de gewone visjes.
 
Goedendag experts, ik plaats mijn vraag in deze rubriek omdat ik niet precies weet waar ik hem anders kwijt zo moeten.

De situatie, een simpel meterbakje en aardig beplant draait een jaar zonder problemen. In die periode 1 dood visje gehad, een neontetra om precies te zijn. Visbestand de laatste 6 maanden was 12 kardinaaltetra's, 9 neontetra's, 12 kegelvlekjes en 10 Corrydora Albino. Dit heeft al die tijd vrolijk rond gezwommen.

Probleem blauwalg stak de kop op. Van alles geprobeerd om er vanaf te komen (nee, geen chemische (hulp)middelen) en uiteindelijk van vorige week besloten om te verduisteren. Alles gedaan volgens het bekende topic alhier op het forum aangaande blauwalg. Waterwaardes gecontroleerd, schoongemaakt, filter schoon, 50% water ververst, co2 uit, licht uit, zuurstofsteentje in de bak gehangen en de zaak verduistert.

Na 3 dagen echt de zaak dicht gehouden te hebben gisteren weer opengemaakt. En tot mijn grote opluchting was blauwalg van de planten, achterwand en de bodem verdwenen. Opnieuw schoongemaakt, filter gedaan, 50% water ververst, licht en co2 weer aan. En toen kwam ik er tot mijn stomme verbazing achter dat ik nog maar 12 kardinaaltetra's, 2 kegelvlekjes en 6 corry's heb. De rest is weg?

En ik heb ze niet per ongeluk afgeheveld tijdens het schoonmaken, ben daar heel secuur in. Trouwens zou nog knap zijn om een corry van 6 cm door dat slangetje te krijgen. Om een lang verhaal kort te houden. Vandaag nogmaals water ververst. Ook alle hout eruit gehaald om in de bak te kunnen kijken, planten en struiken doorwoeld maar geen dooie vis te bekennen. Nu ben ik absoluut geen deskundige maar je kunt mij niet wijsmaken dat ze in zo een korte tijd kunnen oplossen. Zeker de 4 corry's niet.

Water ververs ik altijd met osmose water, KH waarde houd ik zo rond de 6.

Wat kan hier nu gebeurd zijn?
Ik kan je niet wijzer maken. Wel ben ik ook een aantal cordys kwijt, zonder dat ik lijk heb kunnen vinden. 1 cordy is inmiddels weer present, dus ik ga er maar vanuit dat de rest ook wel ergens is. Wellicht als het een tijd rustifg is in de bak, komen ze met de schemer wqel weer tevoorschijn.
 
Ja als je zoals ik al 2 redelijk grote zwarte maanvissen plus 3 guppen en een neon kwijt bent zonder ook maar het geringste spoor van terug te kunnen vinden dan ben je echt wel met verstomming geslagen en dit heb ik op al die jaren dat ik vissen hou nog nooit mee gemaakt en hoop natuurlijk dat het stopt nu.
 
SELRENNEN??? Water ververs ik altijd met osmose water, KH waarde houd ik zo rond de 6.
Waarom? Doe je er dan nog mineralen bij? Die zijn eruit.
Waarom niet gewoon kraanwater?of gedeelte?
 
Vandaag nog maar eens de hele bak van onder tot boven nagespeurd. Niets maar dan ook helemaal niets terug te vinden. Ook geen resten in het filter, hout weg en schoongemaakt. Varens op hout eruit gehaald en uitgeplozen. Helemaal niets, om gek van te worden.
 
Vandaag nog maar eens de hele bak van onder tot boven nagespeurd. Niets maar dan ook helemaal niets terug te vinden. Ook geen resten in het filter, hout weg en schoongemaakt. Varens op hout eruit gehaald en uitgeplozen. Helemaal niets, om gek van te worden.
Ik weet exact wat je bedoeld want het is bij mij net hetzelfde.:stom:
 
Mischien achter de achterwand? Heb hier genoeg verhalen gelezen van mensen die vissen en andere dieren achter de wand vinden.
 
SELRENNEN??? Water ververs ik altijd met osmose water, KH waarde houd ik zo rond de 6.
Waarom? Doe je er dan nog mineralen bij? Die zijn eruit.
Waarom niet gewoon kraanwater?of gedeelte?

Denk je dan dat de vissen verdwenen zijn bij gebrek aan mineralen in de bak? Gewoon boeltje gepakt en het afgetrapt naar mineraal-rijkere oorden of zo? En ze hebben zelfs geen briefje achter gelaten met wat uitleg?
Of zijn de overblijfselen onvindbaar omdat vissen beter oplossen in pure osmose of ...?
:D:D Sorry, kon het niet laten... 't is maar een grapje hoor Bertus! ;)

Maar alle gekheid op een stokje: 9 neon tetras, 10 kegelvlekjes en 4 cory zijn dus compleet verdwenen? Op drie dagen?

Ze liggen toch zeker niet achter, naast of onder de bak? Bijvoorbeeld richting licht gesprongen in een kleine opening tijdens de verduistering?
Toegegeven, het zou zeer straf en zelfs onwaarschijnlijk zijn dat ze er zo massaal uitspringen maar gewoon compleet verdwijnen zou eigenlijk nog straffer zijn want dat is eigenlijk zo goed als onmogelijk... tenzij er sprake is van een bermuda driehoekje of een zwart gat in de bak natuurlijk... ;)
 
Als ze er uit waren gesprongen zou je het toch wel hebben geroken? Heb je nog huisdieren? (kat?)
 
Denk dat ze opgelost zijn door zuur water. En na water verversing alles weer normaal.
 
Denk je dan dat de vissen verdwenen zijn bij gebrek aan mineralen in de bak? Gewoon boeltje gepakt en het afgetrapt naar mineraal-rijkere oorden of zo? En ze hebben zelfs geen briefje achter gelaten met wat uitleg?
Of zijn de overblijfselen onvindbaar omdat vissen beter oplossen in pure osmose of ...?
:D:D Sorry, kon het niet laten... 't is maar een grapje hoor Bertus! ;)

Maar alle gekheid op een stokje: 9 neon tetras, 10 kegelvlekjes en 4 cory zijn dus compleet verdwenen? Op drie dagen?
Ja. Met een ph van 6 is het water 10 x zuurder. Net als ongebluste kalk. vinger er in, vinger weg.
Bij garnalen op osmosewater wordt er ook mineralen toegevoegd, om het weer normaal te maken.

Voor je weer wat zegt, kijk het eerst eens na. Zou je slimmer worden.
 
Bertus,

in je link staat dit:

"Zuur water ontstaat, wanneer de totale hardheid (GH-waarde) en de karbonaathardheid (KH-waarde) extreem laag zijn (minder dan 3°DH)"

Wanneer een water nu voldoende kalk bevat, zullen deze waarden evenwel zelden overschreden worden.

Snelrennen zegt dit in zijn eerste post:

Water ververs ik altijd met osmose water, KH waarde houd ik zo rond de 6.

Dat is dus geen zuur water... ;)

Dus die vissen zijn n gewoon opgelost. Geintje.....? Nee, die maak jij, zonder na te denken.

Wat bedoel je precies hiermee?

Voor je weer wat zegt, kijk het eerst eens na. Zou je slimmer worden.

Oeioeioei, laten we afspreken dat we allebei een beetje nadenken eer we wat posten. Ik zal bvb twee maal nadenken voor ik nog eens iets grappig zeg, denk jij dan twee maal na over je argumentatie?
 
Ga nou eerst eens na, wat Ph 6 doet met je water. Als dat zuurder wordt, lossen de vissen op.

Als r in 3 dagen alle vissen weg zijn, is vreemd.
In gewoon water ,vind je na een jaar nog wel een visgraat. conclusie?

Geintje best leuk, als je het onderbouwd.

Enne, ik denk eerst wel na , hoor voor ik iets post.
 
Ja. Met een ph van 6 is het water 10 x zuurder. Net als ongebluste kalk. vinger er in, vinger weg.

Haha, nu zou jij toch beter tweemaal nagedacht hebben geloof ik... :D:D:D
De vergelijking met vingers en ongebluste kalk ga ik maar negeren, doet niet zoveel terzake vind ik.
Mijn PH is 5,8 maar een dode garnaal lost niet volledig op in twee, drie dagen hoor..

En nogmaals: de ts spreekt van een KH van 6 en heeft het over normale waterwaardes dus dat ze opgelost zijn door zuur water is niet aan de orde denk ik...


Geintje best leuk, als je het onderbouwd.

Heeft hij ze zeker in een andere bak gezet. geintje.

Misschien wel beter onderbouwd dan mijn grapjes maar niet echt grappig vind ik..:D:p

Enne, ik denk eerst wel na , hoor voor ik iets post.

Consequent en bij elke post?
Oh dang, ik maak alweer een grapje, beter niet doen...
 
Zeg Bertus,
is uw PH nog wel hoog genoeg, je reageert vrij zuur...
Krijg je wel genoeg mineralen binnen? Hehehe, sorry hé, ik zou het niet mogen doen maar dit grapje is toch al iets beter onderbouwd nu, hé? :br:

:engel::D


Een andere vraag die ik me stel:
als er 23 vissen sterven en oplossen op drie dagen tijd in een meterbak, doet dit dan niets met je waterwaardes? Zou dit niet voor meetbare afwijkingen zorgen van bepaalde waardes?

En nog dit:

Water ververs ik altijd met osmose water, KH waarde houd ik zo rond de 6.

Aangezien osmose geen KH heeft van 6 kan je uit bovenstaande afleiden dat de TS ofwel mineralen toevoegt ofwel deels kraanwater gebruikt of wat dan ook maar dat hij dus geen puur osmosewater in de bak heeft.....

Kijk, blijkbaar kan ik toch tweemaal nadenken, ik ga nu wat uitrusten want dit was lastig...
 
Je bent best wel grappig, op die manier.
Hoe zou dat komen? zoveel vissen in 3 dagen opgelost?
 
Een andere vraag die ik me stel:
als er 23 vissen sterven en oplossen op drie dagen tijd in een meterbak, doet dit dan niets met je waterwaardes? Zou dit niet voor meetbare afwijkingen zorgen van bepaalde waardes?
dierenspeciaalzaak-lisse.nl - WATERKWALITEIT
dierenspeciaalzaak-lisse.nl/website/page47.php
  1. In cache
  2. Vergelijkbaar
Wat is osmose-water? ... Er blijft van 1 liter leidingwater slechts 250ml. osmose-water over. ... Bij een veel te hoog nitraatgehalte gaan de vissen dood.

Bij elke dooie vis stijgt het nitraat . zijn z allemaal dood en weg, wordt nitraat weer opgenomen. ALS er planten in staan.
 
Vandaag nog maar eens de hele bak van onder tot boven nagespeurd. Niets maar dan ook helemaal niets terug te vinden. Ook geen resten in het filter, hout weg en schoongemaakt. Varens op hout eruit gehaald en uitgeplozen. Helemaal niets, om gek van te worden.
Alles gedaan volgens het bekende topic alhier op het forum aangaande blauwalg. Waterwaardes gecontroleerd, schoongemaakt,!!!!!!!!! filter schoon,!!!!!!! 50% water ververst, co2 uit, licht uit, zuurstofsteentje in de bak gehangen en de zaak verduistert.

Filter schoon , zie ik nu.
niet te ,he.
 
dierenspeciaalzaak-lisse.nl - WATERKWALITEIT
dierenspeciaalzaak-lisse.nl/website/page47.php
  1. In cache
  2. Vergelijkbaar
Wat is osmose-water? ... Er blijft van 1 liter leidingwater slechts 250ml. osmose-water over. ... Bij een veel te hoog nitraatgehalte gaan de vissen dood.

Bij elke dooie vis stijgt het nitraat . zijn z allemaal dood en weg, wordt nitraat weer opgenomen. ALS er planten in staan.

Op die manier...
Ik kan veel zaken uit die link beginnen betwisten hoor, kijk ik geef je een idee:

Er blijft van 1 liter leidingwater slechts 250ml. osmose-water over

Dat is een sterke veralgemening, aangezien de verhouding sterk varieert want deze wordt bepaald door een paar factoren die hier niet vermeld worden.
Meer druk en hogere temperatuur geven een betere verhouding.
Het gebruik van een boosterpomp kan ook een verschil maken in opbrengst.
De kwaliteit van het gebruikte toestel speelt ook mee...
Sommigen hebben door hun set up een verhouding van 1l osmose/2l afvalwater... Eén op twee of één op vier, dat is al een serieus verschil vind ik...

Ook in je link:

"Met het verversen van het aquariumwater gebruiken we 50% osmose-water
en 50% leidingwater. Hiermee bereiken we een ideale tropisch-water samenstelling
voor de vissen en planten."

Ook kort door de bocht want die mengverhouding is afhankelijk van de beginwaardes van je leidingwater, soms heb je dus bvb 70% osmose en 30% leidingwater nodig, andere situaties heb je 30% osmose/70% kraanwater nodig...
Plus dé ideale tropisch water samenstelling bestaat niet want durft nogal eens verschillen naargelang de vissen die in je bak zwemmen...
Je kan aanraden om te mengen met leidingwater maar mbt de verhoudingen doe je beter geen dergelijke uitspraken aangezien elke regio andere watersamenstelling heeft

nog eentje:

"Fosfaten zorgen voor alggroei en misvorming van planten.

Een laag fosfaat gehalte (minder dan 1mg/l) is wenselijk.
Test daarom regelmatig de fosfaat-waarde en is deze
dan zijn er naast waterverversen ook speciale fosfaat
verwijderaars om de waarde snel weer onder controle
te hebben."

Euh, niet om lastig te doen maar dat durf ik ook betwijfelen. Waarom voegen veel mensen dan fosfaat toe en mikken ze zelfs op 1mg/l of meer?
Je krijgt eerder algen door een verkeerde balans tussen nitraten en fosfaten maar je hebt dus niet standaard algen en groeiproblemen door een fosfaat van 1mg/l...

Verder lezen heb ik dan maar niet meer gedaan, als ik in een paar zinnen zoveel veralgemeningen en onjuistheden lees dan stopt snel bij mij..
:sorry:
Maar soit, terug on-topic best:

Hoe zou dat komen? zoveel vissen in 3 dagen opgelost?

Dat blijft inderdaad de vraag...
Ik weet het niet, laten we het daar op houden...
 
Op die manier...
Ik kan veel zaken uit die link beginnen betwisten hoor, kijk ik geef je een idee: Er blijft van 1 liter leidingwater slechts 250ml. osmose-water over
Ja, dat kan. Maar om dat weer uit te vogelen ,heet piszeiken..

Je weet alles, maar zegt niets.




Tuurlijk. Maar JIJ draagt ook geen oplossingen aan. Daar hebben we ook een woord voor. Maar die zeg ik niet.
 
Ja, dat kan. Maar om dat weer uit te vogelen ,heet piszeiken..

Deel dan gewoon geen links naar sites vol fouten die bovendien weinig toepasselijk zijn in deze discussie...
Dan krijg je pisgezeik van honingdasjes... :D


Maar JIJ draagt ook geen oplossingen aan.

Zorgde de verzuring van het water niet voor de oplossing? :D:D (aiaia, ik maak weer grapjes: glad en dun ijs!!)


Bij een veel te hoog nitraatgehalte gaan de vissen dood.

Bij elke dooie vis stijgt het nitraat . zijn z allemaal dood en weg, wordt nitraat weer opgenomen. ALS er planten in staan

Dus het nitraat was eerst al veel te hoog waardoor de vissen stierven. Bij elke dode vis steeg dit nitraat gehalte verder (naar intussen astronomische hoeveelheiden denk ik dan). Al die vissen zijn nu dood en het nitraat staat echt torenhoog. De vissen lossen ondertussen snel en compleet op door verzuring van het water en vervolgens wordt die giga-concentratie nitraat netjes opgebruikt door de planten...En dit alles op drie dagen en zonder meetbare afwijkingen in de waterwaardes, zonder geur en zonder enig spoor van overblijfselen.

Ok, als jij het zegt neem ik dat aan!
Probleem opgelost!
Handjes geven!! :thumbs:


Je weet alles, maar zegt niets.

Ik zeg net:

Ik weet het niet, laten we het daar op houden...

Dus waar en wanneer ik beweerde alles te weten is me niet duidelijk.. :S Jij zegt dat ik niets zeg en alles weet maar ik zeg net wel iets, namelijk dat ik het niet weet, laat staan dat ik alles zou weten... Niet zeveren he Bertus, leg geen woorden in mijn mond als je wilt, als je me wil pakken doe het dan op dingen die ik zeg niet op dingen die jij denkt..:zwaai:

Daar hebben we ook een woord voor. Maar die zeg ik niet.

Zeg het maar, zeer graag zelfs want ik ben nu zeer benieuwd naar het woord dat jij voor me hebt!! :c
Ik kan er tegen hoor dus laat je gaan!!
Spannend!!
 
Soit Bertus,

Ongeacht het woord dat je voor mij in petto hebt stel ik voor dat we doen zoals ik eerder zei:

Handjes geven!!

Ik ga naar buiten, in het zonnetje!
Altijd goed tegen de verzuring en ik zou niet willen dat ze hier ook toeslaat!
Geniet van je zondag en hopelijk nog (even goede) vrienden!
Indien niet: wat niet meer is kan altijd terug komen!
:daisy::cool:

Aan @snelrennen: mijn excuses voor de vervuiling van je topic, het was niet zo bedoeld... :sorry:
 
Nou jullie discussie laat mij weer lekker lachen en dat heb je ook wel effe nodig na zo een teleurstellende week zal ik maar zeggen. Om maar even terug te gaan naar je opmerking over uitspringen e.d. Vond ik een hee goeie, had wel alles dicht geplakt e.d. maar er komen natuurlijk altijd wat kabeltjes en slang/pijp ergens de bak uit. Koste moeite wand bak staat (bijna) tegen de wand maar er lag helaas niets.

En het hele nitraat verhaal schuif ik ook terzijde, als dat echt zo hoog was geweest had niets het toch overleefd mag ik aannemen? En de overgebleven vissen zwemmen vrolijk fluitend door de bak, eten normaal en doen net alsof er niets aan de hand en gebeurt is. Ik weet niet meer waar ik het zoeken moet, letterlijk en figuurlijk!
 
Zou niet verder zoeken. het is gebeurt. Kom je nooit meer achter... op deze wijze.
 

Terug
Bovenaan