Wat is er nieuw

Vissen verstoppen zich

• Onderwerp starter Onderwerp starter fibonacci
  • Startdatum Startdatum
F

fibonacci

Guest
Ik heb sinds kort een Trofis colisa 1200 ingericht voor malawi's. Ingericht met filterzand en ca. 80 kg maansteen. Afgelopen dinsdag vissen bijgezet. Het betreft: 5 Labidochromis caeruleus Yellow (2M 3V) en 3 Metriaclima estherea (M,V,V). Sinds dinsdag zijn ze vrijwel onzichtbaar en verstoppen zich onder/achter de stenen. Ook eten ze vrijwel niets als ik ze voer. Wat is hier aan te doen? Is dit nog de stress van het vervoer?

ik heb hier geen verstand van maar denk dat deze vraag toch gaat komen:

hoelang draait de bak nu?

wat zijn je water waardes?

Bak draait inmiddels 3 weken. Nitrietwaarden zijn wel aan de hoge kant. Probeer dit in toom te houden door om de dag ca 20 procent te verversen. Nitriet is nu 0,6 a 0,8. De algengroei in de bak is wel flink op gang aan het komen dus daar hebben ze ook zat te eten.

Morgen weer 80-100 liter..

Hoe fel is het licht wat erop staat? En het is meestal ook gewoon even wennen. Bij mij was dat eerst ook, en nu zwemmen zelfs de synodontissen bina de hele tijd open en bloot.

Daarnaast, sorry dat ik het moet zeggen maar ik zou echt die maanstenen uit je ba halen, ze kunnen de vissen heeel erg beschadigen. Ik heb mijn auratus mannetje ook van iemand gekocht die maansteen in de bak had. Hij was 1x geschrokken, tegen het maansteen aangezwommen, en nu is hij blind aan 1 oog. En hij had nog watmee beschadigde vissen. Maarja jou keus.

En ivm je nitriet, hoeveel filtercapaciteit heb je?

Ik denk zelf dat maansteen nog wel meevalt, lavasteen is het spul wat je niet in je bak wilt. Op zich jammer, want qua kleur komt het in de buurt en het is lichtgewicht, maar veel te scherp en het trekt mega veel vuil aan ook. Ik heb ook 1 esterae met een beschadigd oog, van gewone steen zeg maar. Het oog is uiteindelijk wel weer redelijk bijgetrokken nu dus niet (helemaal) blind aan dat oog geworden gelukkig. Ongelukje kan altijd...

Ik heb 2 externe filters staan van 900l/uur. Dat moet toch wel voldoende zijn. Blijf nu elke dag 20-30 procent verversen maar nog steeds zijn ze gigantisch schuw en komen de estherea heel af en toe uit hun schulp. Denk dat het probleem eerder zit dat er te weinig vissen in zitten. Zou dit mogelijk zijn?

Zitten 2 lampen in waarvan 1 rode en 1 van 10.000K. Misschien is dit wel te fel? Ben sowieso niet zo te spreken over het rode licht. Vanmiddag maar is op zoek naar 2 lampen met iets minder K. Iemand nog tips? De nitrietwaarde is op dit moment 0,5 a 0,6.

Zitten 2 lampen in waarvan 1 rode en 1 van 10.000K. Misschien is dit wel te fel? Ben sowieso niet zo te spreken over het rode licht. Vanmiddag maar is op zoek naar 2 lampen met iets minder K. Iemand nog tips? De nitrietwaarde is op dit moment 0,5 a 0,6.

fibonacci zei:
Ik heb 2 externe filters staan van 900l/uur. Dat moet toch wel voldoende zijn.

Voor deze bezetting welicht, maar als je er meer mbuna in gaat doen/zodra er jongen komen houdt het echt niet over. Ter vergelijking, ik heb zelf een potfilter van 1800 l/uur op een mbuna bak van 160 liter!

1 groot potfilter zit ook meer filtermedia in denk ik dan 2x klein filter, beetje afhankelijk wellicht van welke filters precies. Maar ook de inhoud is belangrijk.

De oplossing is gevonden. Gisteravond 11 nieuwe vissen erbij gezet en alles kwam tevoorschijn...

Mooi dat alles tevoorschijn is gekomen. Zijn je nitriet waarden nu wel 0?

Nee nog niet op 0.. Ligt nu tussen de 0,4 en 0,6.. Vissen hebben er geen last van zo te zien..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan