Vissen voeren met de juiste hoeveelheid voer


SmartAqua

Well-known member
Lid geworden
21 juli 2020
Berichten
74
Leeftijd
28
Locatie
Brabant
Goedenavond,

Ik ben al enige tijd aan het experimenteren hoe ik mijn vissen het beste eten kan geven.
- Begonnen met een eerste hulp spuit.
* Dit kostte me wekelijks een nieuwe spuit.
- Daarna over gegaan om vanuit een mini netje te voeren.
* Hier ervaarde ik dat er ineens te veel voer in de bak kwam welke ook werd afgevoerd in de afvoer.

Momenteel heb ik een fles met een gat bovenin, dit gaat prima. Ik maak in de ochtend het voer klaar voor de dag.
(op advies moeten de vissen 3x per dag eten krijgen) En dit voer geef ik dan 3-maal per dag in kleine hoeveelheden.
Echter is het probleem dat loop de dag (al na 3 uur) het voer bruin begint te worden.

Het voer bestaat uit; diepvries dutch mysis
Ik heb hierbij geprobeerd om met osmosewater te werken en los daarvan ook met zoutwater.
Echter beide oplossingen zijn na een aantal uur al bruin en kan ik dit weggooien.

Iemand advies hierin hoe ik toch met een spuitfles te werk kan gaan en niet onnodig voer hoef weg te gooien?
 
Ik zet met het voeren de boel stil zodat het peil zakt en het niet door het overloopje schiet. Ik geef het vanuit een klein theezeefje en doe telkens een beetje.
Zo voer ik diepvries als levendvoer.
 
Ik gooi er ong per 2 avonden 5 diepvries voerblokken in. Dat gaat in 3 min op. En om de dag dr bassleer of fluval bugbites en hikari enz
 
Nou wel wow want 5 blokjes is niet weinig maar ja met flinke sloekerds zal dat wel snel weg zijn.
 
Welke dieren heb je die 3x per dag gevoerd moeten worden, voor de meeste dieren kun je prima 1x per dag voeren?
Zoals John zegt is vaak het beste om even de opvoerpomp uit te zetten, veel pompen hebben zelfs een speciale voer-stand waarbij de pomp 10 min uit gaat en dan automatisch weer aan (dan kun je het ook niet vergeten).

Diepvriesvoer dat ontdooit is kun je inderdaad niet lang bewaren, wat je wel kan doen is overstappen op van die grote plakken met mysis, die van Jan Boerlage bijvoorbeeld, hier kun je simpelweg elke keer een heel klein beetje van laten ontdooien.

Zelf voer ik ook met een grote spuit zodat ik meteen ook gericht enkele koralen kan voeren, voor mij werkt dit prima. Zoals je zelf al zegt moeten die inderdaad elke maand zeker vervangen worden.
 
Welke dieren heb je die 3x per dag gevoerd moeten worden, voor de meeste dieren kun je prima 1x per dag voeren?
Zoals John zegt is vaak het beste om even de opvoerpomp uit te zetten, veel pompen hebben zelfs een speciale voer-stand waarbij de pomp 10 min uit gaat en dan automatisch weer aan (dan kun je het ook niet vergeten).

Diepvriesvoer dat ontdooit is kun je inderdaad niet lang bewaren, wat je wel kan doen is overstappen op van die grote plakken met mysis, die van Jan Boerlage bijvoorbeeld, hier kun je simpelweg elke keer een heel klein beetje van laten ontdooien.

Zelf voer ik ook met een grote spuit zodat ik meteen ook gericht enkele koralen kan voeren, voor mij werkt dit prima. Zoals je zelf al zegt moeten die inderdaad elke maand zeker vervangen worden.
Ik heb de volgende vissen;

- 2 zeepaardjes
- 2 annemoonvisjes
- 1 vossenkop
- 2 pincetvissen
- 1 doktersvis
- 1 blennie
- 2 zeenaalden
 
Daar zitten wel verschillende moeilijke eters tussen waardoor meerdere keren per dag voeren zeker kan helpen om ze gezond te houden.

Ik zou dan toch eens proberen om over te stappen op grote plakken diepvriesvoer zodat je er elke keer een kleine hoeveelheid vanaf kan breken of knippen.
 

Terug
Bovenaan