vissen weg geven na ziekte


kaylee_D

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2014
Berichten
938
Locatie
woerden
Zoals sommige misschien gelezen hadden in de fotoalbum van m'n grote bak heb ik de laatste 2 maanden een ziekte (bacterie) in m'n bak gehad. Inmiddels is het -zover ik merk- over (ik heb het behandeld).

Nu is het zo dat ik halverwege/eind september m'n gehele bak wil veranderen, waarvoor ik vissen weg wil doen. Hiervoor wacht ik expres nog een tijd om m'n vissen rust te gunnen en even "op kracht te laten komen"

Nu begon iemand erover, dat ik de vissen tegen die tijd niet aan andere mensen mag geven omdat de bacterie alsnog daarnaartoe gaan. Klopt dit en zou het dan beter zijn om 9 neon-tetra's, 3 kuhlii's, sowieso 1 platy en ruim 100 mini-japonica garnalen en een groepje vuurgarnalen af te maken (wat ik niet leuk vind, dan zou ik kiezen om m'n bak nog niet te veranderen, geen vissen erbij te kopen en afwachten tot m'n bestand natuurlijk is gestorven) of kan ik ze gewoon weg doen?

Dus de vraag:
Als je lang genoeg wacht (minimaal 6 weken na het einde v/d behandeling), na een bacteri�le infectie, kan je gewoon de vissen weg geven, zonder dat anderen in de problemen komen? Klopt dit of niet?
 
Je kunt ze best weggeven, maar dan wel met het eerlijke verhaal erachter zou ik denken.

Zelf zit ik iets anders in elkaar.. ik vind dat als je dieren in huis haalt.. of 't nu een kat, hond, Russische dwerghamster of vissen/garnalen is.. dat je die moet verzorgen tot einde leven.
Maar ik begrijp dat dit voor veel aquariumhouders anders werkt ;)
 
Neon tetra,s niet, zijn al bevattelijk.
kuhli,s zijn vrij sterk.
platy ook niet.

Japonica,s kunnen ze zelf in quarantaine zettten.


Zou de tetra,s en Platy. gewoon humaniseren.
 
En in die 6 weken let ik natuurlijk wel op doden etc. zodra er doden zijn, of ik wat raars zie, telt de 6 weken natuurlijk niet meer
 
Het kan natuurlijk dat de vissen vatbaar blijven,en in de nieuwe situatie "weer"ziek worden (ivm stress).Ik zou het voorleggen aan de nieuwe eigenaar.
 
De mickey mouse platy wil ik aan m'n oma geven, die heeft al eerder 2 platy's van mij gehad (ook mickey mouse) waarvan er 1 is gestorven tijdens een stroomuitval. De garnalen wil ik na quarantaine in m'n aqua-30 zetten.

De neon-tetra's twijfel ik nog over, of ik die houd of dat ik ze weg doe. evenals de kuhlii's, ik denk dat die sowieso weg gaan, aangezien ik niet denk dat die in m'n aqua-30 erbij kunnen
 
Bij de 2 overgebleven platy's twijfel ik nog, ik wil graag verder met die kleur kweken, maar mag geen nieuwe bak starten, waar ik ze kan kweken.
 

Terug
Bovenaan