Vissen ziek!


RezaRose

Well-known member
Lid geworden
1 juni 2022
Berichten
48
Leeftijd
32
Vorige week zag ik een panda wat rustiger doen dan anders. Heb hem een keer aangeraakt en uiteindelijk begon hij wel te zwemmen. Heb er niet meer over nagedacht. Het was 1tje zonder zwart bij de ogen, leek ook wat bleekjes. Ik dacht misschien een slecht exemplaar.

Eergister zag ik mijn vrouw gourami, na haar een poosje alleen gezien te hebben tussen de planten. Ze zag er heel slecht uit, mager en ze had 1 dik oog. Ships, zou dan de man haar toch bij het voer weghouden hebben? Opgejaagd? Een poosje terug ging het goed, samen eten en zwemmen. Hoe kan ik dit nou gemist hebben? Gegoolged over het oog. Dacht misschien is ze ergens tegen aan gezwommen en het beschadig hebben? Ik heb haar nog even een dagje apart gezet, maar ze wilde niet meer eten en kon bijna niet zwemmen. Gister hebben we haar uit haar lijden verlost.

Vandaag vond ik de hele witte panda half opgegegeten door slakken..... ik heb de rest gevoerd en geteld. Ze leker allemaal erg vrolijk. En ineens zie ik 1 andere Cory heel stil liggen.. kieuwen bewegen nauwelijk. Ik raak hem aan, hij zwemt niet weg. Ships weer 1 ... dit kan geen toeval zijn. Waterwaardes zijn niet anders dan normaal. Temperatuur ligt wel op 28, omdat het zo warm is buiten...

Ik heb voor een paar weken terug een grote buitenfilter er op gezet, oude binnenfilter er nog in gelaten... de alg is allemaal weggetrokken... dus ik dacht dat het beter ging. Wel minder no2 gekregen na het filter bijplaatsen, omdat hij opnieuw moet opstarten??

Ik vind op het forum wel een aantal andere mensen die corys hadden die stilliggen en later doodgaan, maar kan niet een aanwijsbare reden vinden.

Ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik heb wel een paar keer levend voer gegeven. Hebben ze parasieten, moet ik een behandeling geven? Maar welke??

Ohh ik doe zo mijn best en er is elke keer wat... ik vind het zo sneu voor de beestjes :(

Ik heb geen foto van de panda die dood is gegaan, die ander heb ik nu apart zitten, daar lijkt op het oog niets mis mee. Behalve dat zijn kiewen nauwlijks bewegen.

Ik voer hs tabletjes voor cory's.

:(
 

Bijlagen

  • 20220801_064346.jpg
    20220801_064346.jpg
    189.9 KB · Weergaven: 59
  • 20220802_193500.jpg
    20220802_193500.jpg
    152.9 KB · Weergaven: 52
Je weet de waterwaarden? Welke waarden zijn het, en wat zijn de waarden? Mogelijk is er een waarde waar je niet op getest hebt die toch heel belangrijk is. Zuurstofgehalte, misschien?

Wat is de samenstelling van het water waarmee je ververst? Misschien zit er een zwaar metaal in? Alles nalopen!

Wat voor een bodem is deze kiezel? Wat is hier de samenstelling van?
 
De bodem is jbl mano. Geschikt voor corys stond op de zak.

Nitraat op 10 zie ik net. (Vanwege de dooie vis?)
Nitriet 0
Gh ong 7 a 10
Kh 10
Ph 7,5
Cloor 0,8 maar ik heb net een water wissel gedaan voor een beetje koud water. Met aqua start behandeld dus dat word zo wel minder hoop ik.

Ik meet bijna elke dag met een stripje en als ik iets afwijkende zie met druppels. Of anders 1 keer in de 2 weken. Het stripje ziet er niet anders uit dan anders.
 
Ammonia en phosphate ook maar even gedaan
Die zijn 0 en 0,5
 
Chloor is al dodelijk vanaf 0.1ppm, en gegarandeerd vanaf 0.3. Water altijd behandelen alvorens je ververst!

Direct handelen, want hier gaan al je vissen dood van!

Zodra je dit gedaan hebt moet je jezelf af gaan vragen waar het chloor vandaan komt. Zit het in je kraanwater? Dan altijd je water behandelen voor je het in de bak doet. Maak je in de buurt schoon met chloorhoudende middelen? Nooit binnen handbereik van je aquarium gebruiken!
 
Nee ik ben daar heel voorzichtig mee, ik was altijd mijn handen en gebruik altijd tetra waterverbeteraar bij de waterwissel. Ik zal er nog wat extra in doen.dank je voor het advies!

Mijn waardes zijn trouwens niet in ppm maar in mgl geloof ik. Ik weet niet of dat een verschil maakt
 
Oke goed om te weten. Ik heb net nog even bij het kneusje gekeken, en die zwom wel een beetje rond.. ook daar maar wat extra waterverbeteraar in gedaan.
 
Is zo’n waterverbeteraar nodig? De medewerker van de winkel waar ik heen ga vind van niet, maar zegt wel dat ik om de dag of zo even met een stripje de waterkwaliteit moet nakijken.
 
Is zo’n waterverbeteraar nodig? De medewerker van de winkel waar ik heen ga vind van niet, maar zegt wel dat ik om de dag of zo even met een stripje de waterkwaliteit moet nakijken.
Dat hangt van je kraanwater af. Als je water chloorhoudend is zal verbeteraar vrijwel altijd een vereiste zijn. Nederland heeft gemiddeld genomen hoogwaardig kraanwater, maar Chloor wordt in delen van het land, en in België zeker nog gebruikt!

Let op: Chloor en Chloride zijn niet hetzelfde. Chloride is niet schadelijk, Chloor wel.

Chloride(Cl-) is de helft van NaCl, ookwel zout.
Chloor (NaClO) is het slechte spul. Deze stof is een oxidator, wat de cellen van je vis doodt.
 
Op de teststrip staat Cl2, bij mij zit dat volgens de strip tussen 0 en 0,8 mg/l. Maar we dwalen af van het onderwerp 😬
 
Cl2 is de stof die ontstaat wanneer NaClO ontbindt in water. Cl2 is de gifstof. Teststrips zijn voor deze test enkel goed genoeg wanneer hij zonder twijfel 0 aangeeft. 0 tot 0.8 is te vaag, en ligt tussen goed en dodelijk.

Druppeltest voor gebruiken, dus. Of als je kraanwater de enige mogelijke bron is; De watersamenstelling van je waterleverancier raadplegen. Deze is vrijwel altijd op de website van het betreffende bedrijf in te zien.
 
ondanks de waterverbetraar blijft hij op 0.8 hangen... en vandaag weer een cory dood...de anderen zien er wel beter uit en ademen rustiger dan anders. Weet niet of dat goed of fout is.

ik ga vandaag een druppeltest halen.
 
Helaas geen druppeltest voor cl2 kunnen vinden. Grote water wissel gedaan, waterverbeteraar erbij... nog 1 dode cory gevonden na de water wissel. En voor de waterwissel een dode garnaal. Mijn water laten testen in de winkel. Ook die kwam op niets bijzonders uit. Het gaat nu een weekje goed zonder doden....

Vandaag vond ik een waterjuffer larve. Kan dat de boosdoener zijn? Kunnen die ook corys doden?
 
Het kneusje heeft het trouwens overleefd. Die zwemt weer vrolijk rond
 
Helaas geen druppeltest voor cl2 kunnen vinden. Grote water wissel gedaan, waterverbeteraar erbij... nog 1 dode cory gevonden na de water wissel. En voor de waterwissel een dode garnaal. Mijn water laten testen in de winkel. Ook die kwam op niets bijzonders uit. Het gaat nu een weekje goed zonder doden....

Vandaag vond ik een waterjuffer larve. Kan dat de boosdoener zijn? Kunnen die ook corys doden?
Waterjuffer laten je vissen verdwijnen. Als er al iets overblijft zal er duidelijk vraat aan het lijkje zitten.

Als het water goed is zal het wel iets anders zijn geweest. Als de boel nu stabiel blijft gewoon zo door gaan en goed in de gaten houden.
 

Terug
Bovenaan