vissen zwemmen amper,


M

M.oot

Guest
ik zit met een ding mijn vissen waren voor dat ik een nieuw filter, lampen en nieuwe plante voeding en bioco2 ging gebruiken altijd heel actief.
(kegel zalmpjes, roodkop zalmpjes en regenboogzalmen (dwerg versie). nu zitten ze hele dag onder in me aquarium te niksen. alleen tijdens eten gaan ze wat bewegen en daarna niks. normaal waren me regenboog zalmen in de ochtend nog erg actief maar na het overlijden van 1 mannetje doen ze eigenlijk ook niks meer.

de enigste vissen die wat doen zijn de nieuwste die ik heb, dwerg ciclide en botia's. enigste wat me vissen doen is tegen de stroming in zwemmen en stil zitten op 1 plek
 
Heb je alles in 1x vervangen?? Niet handig.

Daarnaast, wat heb je vervangen voor wat (Merk/type). Geef ook wat meer info.

Heb je het biomateriaal uit het oude filter overgezet in het nieuwe?
 
lampen: van 1 superfish combo naar 2 superfish combo.
Filter van 2 superfish200 crap interne filters ( moest ze letterlijk om de 2 dagen schoonmaken) naar tetra 800 plus met eheim pro 2 lades + purigen.
planten voeding ben het RR gaan toepassen van po4 en no3. en heb het omgekeerde bakjes systeem voor bio co2.

der vervangingsperiode van alles bij elkaar was anderhalve maand, de filters draaide 3 weken samen.
 
En je waterwaarde?
 
Ik weet dat mn vader de vissen minder actief vindt met co2. Is dat teveel bij je misschien?
 
mijn waarde,

no2 0
no3 10 deze zakt na toe voegen van poeder binnen een dag weer naar 10. voeg toe voor 20ml 1 keer per week
po4 1-2
amonnia 0
ph 7
kh 7
temp tussem 26-26.8

voeg ook exel toe voor tegen de vervelende algen ( had na gebruik van po4 toevoegen explotie van algen) dat eindelijk af begint te nemen

tevens heb ik wel sinds de tijd dat de vissen rustig zijn geworden een vis er uit gehaald die elk moment van de dag liep te vechten.

heb nu me stroming iets aangepast gaat nu horizontaal in plaats van diagonaal
 
kan het komen door dat ik elke dag er in zit met me handen (folris exel spuiten) ?
 
Ik zie niets wat raar is bij deze waarden moet ik zeggen.Heb je een foto van je bak?
 
479685m.oot_0_82_20160610_15.jpg

heb het water wat verwarmt, Wat er wel gebeurt is deze maand dat me termosstaat 3 weken stuk bleek te zijn continu max vermogen me aquarium was minimaal 3 weken lang 28+ wat nu 26.3 is.
 
Namen de algen toe na de extra verlichting?
Middeltjes tegen algen is geen oplossing eigenlijk want zo blijf je bezig als je de bron niet aanpakt.
Elke dag met je handen in de bak is niet ideaal maar denk niet dat het de oorzaak van het vissengedrag is.

Best een klap licht zo aan het oppervlak zal misschien ook een oorzaak kunnen zijn dat ze onderin blijven,zou wat drijfplanten nemen bv
 
het lijkt heel veel maar is in vergelijking met 2 t8 lampen. het water wat is wat laag omdat ik me pomp 3 keer open heb moeten maken( zit een ratel in me pomp:(). de algen zijn idd meer gaan groeien maar nemen nu erg af(eindelijk) sinds ik bio co2 en exel ben gaan gebruiken. maar alger kwamen door zweefvuil en pomp die te vuil was, ik ging er van uit buiten filter die 100-250 liter aan moet kunnen een 90 liter bakkie wel kan filteren maar me sponsen zitten na een week elke keer al vol. zo erg dat me pomp zelf me bak vervuilt ipv schoonmaakt. maar dat kan de oorzaak denk ik niet zijn. dat me aquarium pomp vuil is komt denk ik door de bodem een vriend van me heeft zelfde probleem met zijn bodem.

Ik kan 1 lamp wegdraaien of uit zetten kijken of dat werkt.maar met toevoeging van me nieuw licht gingen eindelijk me planten groeien
 
Als jij een vuile bodem heb, zou je die schoon moeten zuigen.
Doe je met de hand sneller dan het filter.

O, zie nu de foto, jeetje ,wat een Dikke bodem.
Zou er eens in prikken. of er lucht/gas uit komt.
van bodemrot.
 
er komen geen gasssen ofzo omhoog, de bodem is links 4cm hoog tot rechts 8. de bodem is van jbl manado dat spul is mega licht dus als er 1 keer een beetje gevochten word vliegen me planten in de lucht.

op de verpakking staat voedings bodem 2-4 dat is 2.5 cm geworden, en daar boven op 4-8cm manado dit is wat ik gedaan heb.
 
Dit is een 90 liter bak? En dan met zo'n dikke bodem....houd je effectief nog minder liters over.
Gekoppeld aan: plantengroei matig, algen, nieuw filter, veel licht, hoop "gerommel" in de bak en teveel vissen ..tsja is te verwachten dan dat je vissen dit niet zo prettig vinden.
 
Je had die voedingsbodem er niet in moeten doen.

Raakt uit gewerkt, moet toch aan de plantvoeding.
En ,Manado is goed voor garnalen.

beter is een zand/grint bodem.
 
Even een vraag over de Anubia. Heb je die in de bodem of opgebonden?
 
zit vast gebonden aan lavasteen en wortels zijn de bodem in gegroeid. ik vond de kleur van de jbl erg mooi ( heb ik 2.5 jaar geleden gedaan toen ik nog een noobie was. ik ging over van kiezels naar dit. ik heb wat botias en indieze moderkruipers die op grindt beschadigt raakte dus werd me dit aangeraden. in filterzand kan toch eigenlijk niks groeien? en ik voeg nu ook vloeibare voeding toe.

211132m.oot_0_82_20160611_14.jpg
 
Waarom zou in filterzand niks kunnen groeien???
Hier al jaren lang filterzand in de bak en de planten doen het prima.
 
M.oot zei:
in filterzand kan toch eigenlijk niks groeien

Ik heb hier bv filterzand met lotus,vallisneria,cryptocoryne en een enorme bos Limnophila.
Zonder extra voeding op een lateriet tabletje bij de lotus na en doet het allemaal super.
 
Filterzand is prima idd..
Zou zelf geen voedingsbodem hebben gebruikt, eventueel wel Manado, is een mooie bodem, alleen is het (zoals je zelf ervaart) wel errug ligt.
 
oke werd mij verteld dat met zand de planten niet goed kunnen ademen en wortelen. zo als ik zij ben pas sinds kort begonnen met het goed proberen te doen. zal wel even stoppen met vloeibare co2 kijken of dat wat doet. is het houden van helanthium tenellum niet onmogelijk met zand 1 keer groote vis en alles drijft?
 
heb na 2 jaar leren omgaan met de bodem en irriteer me er niet meer aan. helemaal sinds ik die RR aan toe passen ben worteld alles super goed. en gebruik voor me lutos jbl kleibolletjes
 
M.oot zei:
ik ging er van uit buiten filter die 100-250 liter aan moet kunnen een 90 liter bakkie wel kan filteren maar me sponsen zitten na een week elke keer al vol. zo erg dat me pomp zelf me bak vervuilt ipv schoonmaakt. maar dat kan de oorzaak denk ik niet zijn. dat me aquarium pomp vuil is komt denk ik door de bodem een vriend van me heeft zelfde probleem met zijn bodem.

Ik heb er misschien wel overheen gelezen maar welk filter heb je dan precies?
Hoe moet deze bodem nou voor vuil zorgen dan vraag ik me af of hoe bedoel je dat daardoor het filter vol zou zitten?
 
Deze bodem laat veel fijn stof op vliegen mijn pomp en die van een vriend van me zit het watten filter binnen ander halfve week vol(zwart en bruin) ik heb een tetratech 800Plus had liever een iets grotere gehad me flow is wat laag voor wat ik wou. hij gebruik bij ze vision 260 een eheim pro4 350 geloof ik. en heeft zelfde bruinen vuil van de bodem maar minder erg dan ik. en heb sinds gebruik van po4 in aquarium grijs/bruin zweef vuil. en geen idee hoe ik deze kan schoonmaken sinds het water bij verschonen de helft van me er al bijna uit is na 3.5 emmer. en om nou 3 keer me water compleet te verversen gaat ook een beetje tekosten van me bacteri�n.
 
Filterje is idd al wat aan de te krappe kant en de combinatie van de inrichting en vissenbestand gaat dat zeker niet werken.
Heeft dus niks met de bodem te maken maar met die andere zaken.

Niet lullig bedoeld maar is het gewoon allemaal net niet op deze manier en zal je problemen blijven houden.
 
Heeft natuurlijk alles met die bodem te maken.

Stuift het bij jou?

En stuift het bij mij? nee.
Ik heb geen stof in de bak.

En ,ja, zit zijn filter zo vol.

Dan gooi je die rommel er toch uit.
 
Afstervende algen,mottig stukje hout,poep van vissen en een filtertje met weinig filtermateriaal veroorzaakt ook in bakken met welke bodem dan ook stof lijkt me.
 
Ja, vooral als hij te klein is.
 
Filter:eek:nder in de bodem zit van die ringen, daarboven zit een maandje met 2 sponsen van groff naar fijn daarnaa een geheel mandje met watten hierna 2 met eheim pro waarvan de laatste ook aangevuld word met een zakje purigen. de pomp is gemaakt voor 100-300 liter aquarium. als ik met bodem berekening heb heb ik effectief 75 liter(ja dat is fors minder dan ik had verwacht) zou de pomp als nog het met gemak moeten kunnen. net met water verschonen gekeken bleek ik een dode hoek te hebben bij me anubis, dit net schoon gemaakt. ga van af vandaag licht minderen en geen vloeibaar co2 toe voegen, teven heb ik me lichten gedraaid zo dat ik minder fel licht in het midden van me bak krijg. ik had idd last van veel afstervende algen. en ik ging er van uit dat 1 externe wel op konden tegen 2 superfish 200 interne.
 
Ondanks je een leuke bak hebt ga ik mee met de rest en zou ik de bodem en planten vervangen met bijv filterzand.
 
Nu ik het nog een keer lees ben ik mis geweest wat filter betreft waarschijnlijk,is een Tetra EX 800 dan?
Nam aan dat het een Tetra IN was.

Moet wel voldoende zijn maar niet in dit geval dus.
Purigen kan je beter vervangen voor een spons oid,je bak schoon krijgen is belangrijker dan glashelder want is een verschil tussen.
 
Dat filter is meer dan genoeg voor zijn bak.
Ga met Bertus mee wat de bodem betreft.
En wat meer afhevelen...
 
Is er een iets donkere variant van filterzand. Heb 15 jaar in me 60 liter bakkie van die witten groffen stenen gehad en wou graag donkerder. Vissen springen er nu meer uit tov die witten steentjes. Zal over 2 weken 1 van de mandjes vervangen voor 1 extra watten mand. Zou ik dan 2 manden met watten achter elkaar moeten doen of sponsen-watten-eheimpro-watten ?

Het filter is een 6.6 liter externe unit. Die ingericht is via the pondguru manier.
 

Terug
Bovenaan