Wat is er nieuw

Vissenbestand rio 125

MattVL

New member
Lid geworden
15 april 2025
Leeftijd
28
Hi allen,

Op dit moment heb ik een juwel rio 125 (81x36x50) met een school vuurtetra's (18x) en een groeiende populatie vuurgarnalen. Deze populatie wil ik nog graag uitbreiden met een koppel apistogramma borellii. Het idee is om de bak zoveel mogelijk onverwarmd te houden, dus in de winter met een ondergrens van 19/20 graden.

Het bestand zou er dan dus zo uitzien:
2x apistogramma borelllii (m/v)
18x hyphessobrycon amandae
Kolonie vuurgarnalen

Naast dit bestand ben ik ook nog op zoek naar mogelijke uitbreiding. Zo heb ik zitten kijken naar de volgende soorten die qua gedrag ook zouden passen bij de rest van het bestand en de eisen qua temperatuur:

- L010a. Ik heb gelezen dat deze ook in een onverwarmde bak kunnen; toch lees ik ook op veel sites dat ze een range hebben van 22-28 graden. Hier kreeg ik in mijn welkomstthread al te horen dat deze inderdaad mogelijk onverwarmd kunnen worden gehouden.

- Otocinclus sp. Super leuk beestje, ik ben alleen terughoudend door de verhalen over de wildvangsterfte. Is dit nog steeds het geval in de hobby of is er tegenwoordig ook kweek van te vinden?

- Epiplatus annulatus - ringbandsnoekje. Ook hier las ik van dat deze deel van de tijd onverwarmd gehouden kunnen worden. Heeft iemand hier ervaring mee? Tevens zag ik op de lijst van Ruinemans dat deze ook wildvang zijn. Gezien ik een voorkeur heb voor kweek vroeg ik mij af of iemand een winkel kent waar ze kweek verkopen?

Daarnaast ook nog de vraag hoeveel individuen ik zou kunnen toevoegen zonder de bak te veel te belasten. Het welzijn van de visjes staat natuurlijk voorop.

Naast deze opties sta ik ook zeker open voor andere ideëen. Dus mochten jullie suggesties hebben dan hoor ik het graag!

Voor zover ik weet, zijn E. annulatus redelijk goed te kweken, en zouden er dus wel nakweek te vinden moeten zijn.
Otto's weet ik zo niet of die al in nakweek beschikbaar zijn.

Voor zover ik weet, zijn E. annulatus redelijk goed te kweken, en zouden er dus wel nakweek te vinden moeten zijn.
Otto's weet ik zo niet of die al in nakweek beschikbaar zijn.
Dank voor je antwoord! Ja dat had ik dus ook verwacht. Maar ik kan niet 1-2-3 vinden waar ze nakweek verkopen. Heeft iemand enig idee hoe ik daar het beste achter kan komen?

En mits ik voor deze visjes zou gaan, hoeveel zou ik er dan het beste kunnen nemen zonder de bak te veel te belasten? 8 visjes?

Doe een oproep hier op het forum?

Hoeveel vis erin een bak kan, hangt vooral af van de capaciteit van je filter. Het beste begin je met een klein aantal en doet daar meer bij als je filter het goed aankan goed, alleen voorfilter eens per maand moeten schoonmaken, tenzij je veel je planten snoeit, dan slibt dat wat sneller dicht zonder dat iets over je filter zelf zegt.

Ja, ik zal eens een oproepje doen hier op het forum!

Ik heb een tetra tec ex 600 externe filter met een pompcapaciteit van 600 l/h, dus qua filtercapaciteit dacht ik wel goed te zitten, maar dan wordt het inderdaad rustig opbouwen.

Dankjewel!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan