Vissenziekte in mijn bak...maar welke ziekte?


Ziva

Well-known member
Lid geworden
16 september 2021
Berichten
60
Leeftijd
21
Hallo allemaal,
Ik heb een probleem met mijn aquarium. Er zit een vissenziekte in mijn bak maar ik heb geen idee welke.
Ik heb een aquarium van 60L (60×30×30). Die draait inmiddels 3 maand met vissen en daarvoor 3 week zonder vissen. De temperatuur zit op 23/24 graden.
Er zitten 5 platy vrouwen in. 3 cory panda en 5 man guppen. De mannen guppen heb ik 3 week geleden toegevoegd en sindsdien is het mis.
De vissen schuren de hele dag door. Toen zag ik bij 1 van de corys vinrot en heb daartegen behandeld met esha 2000. Toen was dat opgelost maar het schuurprobleem niet. Ik heb een aantal dagen gewacht om zeker te zijn dat het niet de vinrot was, dat was het dus niet. Dus zodoende heb ik water gecheckt met een druppel test en dat was goed. Toen heb ik de vis die het meeste schuurde(man gup) meegenomen naar een visspeciaalzaak en daar een afstrijkje laten nemen. Nu is dus het probleem dat ze daar ook niet weten wat het is. En zelfs in dat boek wat ze hadden met visziektes onder de microscoop stond het niet in. Het leek heel erg op witte stip, alleen bewoog het niet en zat er niet zo'n sliertje in. Costia en chiladonella waren ook uitgesloten. Dus dat kan het niet zijn. Op hun advies maar behandeld met fmc in de hoop dat het toch stip of iets dergelijks zou zijn. Maar dat werkt ook niet en de vissen schuren nog steeds. Ik ben nu dus radeloos en heb geen idee wat ik moet doen. De vissen eten goed. Zwemmen vrolijk rond en je ziet verder niks op de vissen zitten. Iemand enig idee wat ik zou kunnen doen?

Zou het eventueel neonziekte kunnen zijn? Of gaan vissen daar niet van schuren? Ze zwemmen allemaal nog goed en verder geen aphatisch gedrag ofzo.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik weet het even niet meer.

Foto van mijn bak staat hieronder
 

Bijlagen

  • 20211119_221321.jpg
    20211119_221321.jpg
    320.2 KB · Weergaven: 93
Schurende vissen kan ook slecht water zijn, waarmee heb je het water gemeten? (met strips of druppeltests?) want strips wijken meer dan 50% af
 
  • Leuk
Waarderingen: Ziva
Schurende vissen kan ook slecht water zijn, waarmee heb je het water gemeten? (met strips of druppeltests?) want strips wijken meer dan 50% af
Ik heb met een druppeltest gemeten. Deze week alleen al 3 keer. Er is niks mos met het water. Geen nitriet,nitraat of fosfaat. Kh zit elke keer rond de 8 en 9 en gh is ook goed.
 
Wellicht kun je Esha Exit nog proberen? Dat werkt behalve tegen stip ook tegen een paar andere uitwendige parasieten. Al is dit puur gokken.

Vervelend voor je om in het duister te tasten. Je pakt het verder wel goed aan vind ik!

Edit: ik lees dat je FMC gebruikt hebt. Ik vraag me dan eerlijk gezegd af of Exit nog wel van toegevoegde waarde is. Er zit wel (een afgeleide van) acriflavine o.i.d. in, dat zou dan nog niet geprobeerd zijn...
 
  • Leuk
Waarderingen: Ziva
Wellicht kun je Esha Exit nog proberen? Dat werkt behalve tegen stip ook tegen een paar andere uitwendige parasieten. Al is dit puur gokken.

Vervelend voor je om in het duister te tasten. Je pakt het verder wel goed aan vind ik!

Edit: ik lees dat je FMC gebruikt hebt. Ik vraag me dan eerlijk gezegd af of Exit nog wel van toegevoegde waarde is. Er zit wel (een afgeleide van) acriflavine o.i.d. in, dat zou dan nog niet geprobeerd zijn...
Mmm ja kan dat nog proberen. Ja erg vervelend omdat ik dus best wel wat parasieten kan herkennen onder de microscoop maar deze dus helaas niet. En op internet is ook niets tot nauwelijks wat te vinden over vissenziekten onder de microscoop.
 
Ik zou het eerder richting bacteriële of schimmel infectie zoeken, al dan niet ten gevolge van een verhoging van ammonia na het verhogen van de belasting van je filter (bij het inzetten van extra vis)
Filtertjes van zo'n 60 liter bakjes zijn veelal niet eens de naam waard. Ze hebben dan veelal ook geen buffer om extra vervuiling aan te kunnen.
 
Stil zittende parasieten lijkt me vrijwel onmogelijk.

FMC grote kans je bacterie cultuur is om zeep dus verversen, verversen en verversen.
 
Zou idd. toch wat vaker een waterwissel doen dan van 30% bij dit soort bakjes misschien knappen de vissen daar ook van op.;)
Tevens zie ik links en rechts plantjes in de bak staan wat naar mijn inziens geen aquarium planten zijn.
 
Mmm ja kan dat nog proberen. Ja erg vervelend omdat ik dus best wel wat parasieten kan herkennen onder de microscoop maar deze dus helaas niet. En op internet is ook niets tot nauwelijks wat te vinden over vissenziekten onder de microscoop.

Google parasieten microscoop koi. Daar veel meer over te vinden. Maar 1 of 2 zien is niet meteen paniek. Gaat om aantallen in beeld en/of soort.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ziva
@Ziva wat rot. Dit soort puzzels zijn altijd super vervelend...

Geen nitriet,nitraat of fosfaat. Kh zit elke keer rond de 8 en 9 en gh is ook goed.
Meet je helemaal geen nitraat? Dat kan erop wijzen dat je nitrificerende bacteriën ontbreken, dan wordt NH3 naar NO2 naar NO3 (nitraat) niet omgezet, zodat je ook geen NO3 meet.
Kan je ammoniak (NH3) meten? Komt daar iets uit?

Dat schuren, lastig. Zout, zou dat nog iets kunnen zijn wat je kan proberen? Anderen weten dit beter dan ik. Sterkte, niet leuk dit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ziva
Ik zou het eerder richting bacteriële of schimmel infectie zoeken, al dan niet ten gevolge van een verhoging van ammonia na het verhogen van de belasting van je filter (bij het inzetten van extra vis)
Filtertjes van zo'n 60 liter bakjes zijn veelal niet eens de naam waard. Ze hebben dan veelal ook geen buffer om extra vervuiling aan te kunnen.
Ik heb een filtermedium die geschikt is om 300 liter water per uur te filteren, dus lijkt me niet dat het daar aan ligt helaas
 
Stil zittende parasieten lijkt me vrijwel onmogelijk.

FMC grote kans je bacterie cultuur is om zeep dus verversen, verversen en verversen.
Ik ververs elke dag 20 liter water en voeg daarna bacterien toe.
 
Zou idd. toch wat vaker een waterwissel doen dan van 30% bij dit soort bakjes misschien knappen de vissen daar ook van op.;)
Tevens zie ik links en rechts plantjes in de bak staan wat naar mijn inziens geen aquarium planten zijn.
Ik ververs elke dag 20 liter water dus dat kan het ook niet zijn. En ja dat zijn idd geen aquarium planten maar ze staan wel leuk in de bak😅 ik heb ze wel in een aquarium winkel gekocht. Het enige nadeel van de plantjes is dat ze het meestal niet zo lang vol houden maar ja dat is logisch aangezien het geen aquarium planten zijn.
 
Google parasieten microscoop koi. Daar veel meer over te vinden. Maar 1 of 2 zien is niet meteen paniek. Gaat om aantallen in beeld en/of soort.
Klopt die site heb ik heel veel gebruikt. En daar lijkt het enigzins op neonziekte. Maar ja de symptomen komen niet overeen met wat mijn vissen vertonen. En het is niet dat er maar 1 of 2 dingetjes op zaten maar de hele vis zat er echt onder.
 
@Ziva wat rot. Dit soort puzzels zijn altijd super vervelend...


Meet je helemaal geen nitraat? Dat kan erop wijzen dat je nitrificerende bacteriën ontbreken, dan wordt NH3 naar NO2 naar NO3 (nitraat) niet omgezet, zodat je ook geen NO3 meet.
Kan je ammoniak (NH3) meten? Komt daar iets uit?

Dat schuren, lastig. Zout, zou dat nog iets kunnen zijn wat je kan proberen? Anderen weten dit beter dan ik. Sterkte, niet leuk dit.
Ik heb al een zoutkuur geprobeerd voordat ik met medicijnen ging behandelen dus dat heeft helaas ook niet geholpen. En ja ik meet wel nitraat, was het alleen vergeten in het rijtje te zetten. Nitraatwaarden zijn ook goed
 
Ik heb al een zoutkuur geprobeerd voordat ik met medicijnen ging behandelen dus dat heeft helaas ook niet geholpen. En ja ik meet wel nitraat, was het allen vergeten in het rijtje te zetten. Nitraat zit er ook niet in.
Bedoel je dat je wel ammoniak meet? En daar een 0 waarde op meet?

Zou het iets in het water kunnen zijn wat de vissen jeuk bezorgt? Heb je recent iets nieuws in je bak gezet? Heb je last van zweefvuil in de bak?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ziva
Ik ververs elke dag 20 liter water dus dat kan het ook niet zijn. En ja dat zijn idd geen aquarium planten maar ze staan wel leuk in de bak😅 ik heb ze wel in een aquarium winkel gekocht. Het enige nadeel van de plantjes is dat ze het meestal niet zo lang vol houden maar ja dat is logisch aangezien het geen aquarium planten zijn.
Maar helaas zijn deze planten wel giftig, misschien dat dit de oorzaak is van je problemen
 
  • Leuk
Waarderingen: Ziva
Bedoel je dat je wel ammoniak meet? En daar een 0 waarde op meet?

Zou het iets in het water kunnen zijn wat de vissen jeuk bezorgt? Heb je recent iets nieuws in je bak gezet? Heb je last van zweefvuil in de bak?
Ja sorry ammoniak, tis allemaal nog best wel verwarrend al die namen. Ik heb die druppeltest van colombo gebruikt en alles wat daar in zit getest. En alles wat daaruit kwam was goed. Ook heb ik voor de zekerheid het water nog bij mijn lfs laten meten met een andere druppeltest. Zij hebben ook alles getest en daar kwam ook niks uit.

Ik heb recentelijk(2 dagen geleden) nieuwe planten toegevoegd. Maar alleen waterpest en die ene witte. De vissen schuren al ruim 3 week. Dus dat kan het niet zijn. En ik controleer elke dag of ik rondzwevende blaadjes of iets dergelijks heb.
 
Ik heb een filtermedium die geschikt is om 300 liter water per uur te filteren, dus lijkt me niet dat het daar aan ligt helaas
het debiet van je pomp heeft hier helaas niets mee te maken. De inhoud van de filter deste meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ziva
het debiet van je pomp heeft hier helaas niets mee te maken. De inhoud van de filter deste meer.
Mmmh oke, ik weet niet of u het wat zegt maar ik heb een bioflow 1 filter van jewel voor een 80 liter aquarium. Ik heb een 60 liter aquarium. Ik weet niet of deze informatie helpt
 
Ik heb die druppeltest van colombo gebruikt en alles wat daar in zit getest. En alles wat daaruit kwam was goed. Ook heb ik voor de zekerheid het water nog bij mijn lfs laten meten met een andere druppeltest. Zij hebben ook alles getest en daar kwam ook niks uit.
Ik denk dat het handig kan zijn als je hier plaatst welke waarden je hebt gemeten. 'Alles was goed' heb ik hier wel eens vaker gezien, waar achteraf bleek dat er toch iets niet zo goed was.
De waardes op zich kunnen in orde lijken, maar een combinatie van factoren kan voor de dames en heren kenners/experts misschien toch ergens op wijzen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ziva
Ik denk dat het handig kan zijn als je hier plaatst welke waarden je hebt gemeten. 'Alles was goed' heb ik hier wel eens vaker gezien, waar achteraf bleek dat er toch iets niet zo goed was.
De waardes op zich kunnen in orde lijken, maar een combinatie van factoren kan voor de dames en heren kenners/experts misschien toch ergens op wijzen.
Ph: 8
Kh: 7,5
Gh: 12
Nh3: 0
No2: 0
No3: 35
Po4: 0
 
Dat je geen NO3 meet (nitraat) zou erop kunnen wijzen dat er geen of weinig nitrificatie plaats vind. Anders zou het betekenen dat je planten alles opnemen,
Heb je ook ook de NH3/NH4 test gedaan?
En hoe en hoe vaak maak je je filter schoon? Hoe is je filter opgebouwd (welke media zit erin)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ziva
Dat je geen NO3 meet (nitraat) zou erop kunnen wijzen dat er geen of weinig nitrificatie plaats vind. Anders zou het betekenen dat je planten alles opnemen,
Heb je ook ook de NH3/NH4 test gedaan?
En hoe en hoe vaak maak je je filter schoon? Hoe is je filter opgebouwd (welke media zit erin)
Ja sorry ammoniak, tis allemaal nog best wel verwarrend al die namen. Ik heb die druppeltest van colombo gebruikt en alles wat daar in zit getest.

@Ziva, hoe vaak ververs je water?
Heb je vlak na een waterwissel getest?

Wat je mogelijk nog kan proberen om uit te sluiten dat het iets in je bak is: ik zie dat je 60L hebt. Je kunt proberen om je vissen tijdelijk in een grote speciekuip samen met je binnenfilter + verwarming te houden. Als ze dan stoppen met schuren is het mogelijk iets in je aquarium zelf wat het veroorzaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ziva
Dat je geen NO3 meet (nitraat) zou erop kunnen wijzen dat er geen of weinig nitrificatie plaats vind. Anders zou het betekenen dat je planten alles opnemen,
Heb je ook ook de NH3/NH4 test gedaan?
En hoe en hoe vaak maak je je filter schoon? Hoe is je filter opgebouwd (welke media zit erin)
Filter maak ik bijna nooit schoon, en als ik het doe dan doe ik eerst de ene kant en de week daarna de andere. Ik heb een filterspons(zo'n blauwe die er al in zat) en filterwatten. Nh3/nh4 test heb ik waarschijnlijk niet gedaan als die niet in dat standaard pakket zit. De waarden die ik heb gemeten staan een paar comments hierboven
 
@Ziva, hoe vaak ververs je water?
Heb je vlak na een waterwissel getest?

Wat je mogelijk nog kan proberen om uit te sluiten dat het iets in je bak is: ik zie dat je 60L hebt. Je kunt proberen om je vissen tijdelijk in een grote speciekuip samen met je binnenfilter + verwarming te houden. Als ze dan stoppen met schuren is het mogelijk iets in je aquarium zelf wat het veroorzaakt.
Normaal gesproken 1x in de week. Maar sinds ze ziek zijn doe ik het vaker. Soms elke dag, als ik een dag geen tijd heb sla ik over. Omdat ik ben wezen behandelen met medicijnen heb ik die dag niet ververst want ja dan werkt dat medicijn niet zo goed. Waterwaarden heb ik gemeten voor verversen.
 
Normaal gesproken 1x in de week. Maar sinds ze ziek zijn doe ik het vaker. Soms elke dag, als ik een dag geen tijd heb sla ik over. Omdat ik ben wezen behandelen met medicijnen heb ik die dag niet ververst want ja dan werkt dat medicijn niet zo goed. Waterwaarden heb ik gemeten voor verversen.
Dan kan dit verklaren waarom je geen nitraat meet, omdat je gewoon heel veel water wisselt.
Nh3/nh4 test heb ik waarschijnlijk niet gedaan als die niet in dat standaard pakket zit. De waarden die ik heb gemeten staan een paar comments hierboven
De NH3 heb je gemeten als het goed is. Dat is de ammoniak. De gele flesjes uit de testkoffer, die set van drie.
Vind het zelf ook erg verwarrend hoor, met die afkortingen ;).
 
Ph: 8
Kh: 7,5
Gh: 12
Nh3: 0
No2: 0
No3: 35
Po4: 0
De waarden staan hier.

Geen nh3/4 (ammonia), geen NO2 (nitriet) wel NO3 (nitraat).

Ik zie zo aan de waterwaarden geen dingen die schuren van veroorzaken.
Nitraat misschien iets aan de hoge kant, maar zou nog geen problemen met de vissen moeten veroorzaken 🤔

Ik zou toch die kamerplanten uit je bak halen vóór deze mogelijk wel problemen gaan veroorzaken. Het dood gaan/ontbinden van de plantenmassa zorgt voor vervuiling in het water.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ziva
Hoe schuren de vissen precies? Met hun hele lijf of alleen de kop/kieuwen?

Vraag voor de ervaren diehards onder ons:
Kan het zijn dat er een korte ammonia/nitriet piek is geweest die de kieuwen hebben beschadigd waardoor de vissen nu blijven schuren?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ziva
Hoe schuren de vissen precies? Met hun hele lijf of alleen de kop/kieuwen?

Vraag voor de ervaren diehards onder ons:
Kan het zijn dat er een korte ammonia/nitriet piek is geweest die de kieuwen hebben beschadigd waardoor de vissen nu blijven schuren?
Ze schuren met hun hele lichaam
 
Hoe schuren de vissen precies? Met hun hele lijf of alleen de kop/kieuwen?

Vraag voor de ervaren diehards onder ons:
Kan het zijn dat er een korte ammonia/nitriet piek is geweest die de kieuwen hebben beschadigd waardoor de vissen nu blijven schuren?
Dat is ook zo wat mijn hypothese
 
  • Leuk
Waarderingen: Ziva

Terug
Bovenaan