Vissterfte gaat door ondanks 50% waterwissel


Ik heb ook nog nooit een vis zien sterven van wat ammoniak en nitriet piekjes ....
Beste man, toe ... :rolleyes:
Het forum staat er vol mee. Ga je nu werkelijk de basisregel van een aquarium indraaien betwisten?
 
Geen bestrijdings-middelen gebruikt bv vlooien spray of ander schoonmaak middel sprays
 
Ja idd , dat is uit den boze , ook voor uw eigen gezondheid .
oud buurt genoot dacht slim te wezen om zijn tapijt met vlooien spray in te spuiten en weg te gaan na thuiskomst waren de vlooien wel dood
Zijn bak inhoud helaas ook:cry:
 
Beste man, toe ... :rolleyes:
Het forum staat er vol mee. Ga je nu werkelijk de basisregel van een aquarium indraaien betwisten?

Indraaien van een zoetwateraquarium , nooit gedaan , heeft weinig nut , verlengd de "echte" opstart alleen maar .
Een stikstofcyclus zoals jullie die bekijken vind ik totaal niet interessant , je moet naar het totaalplaatje kijken van waterhuishouding .
Daar neemt de nitrificatie maar een HEEL klein deel van in .
De onderlinge verhoudingen van micro-organismen , die bepalen de gezondheid van een bak .
Je kunt beter een blaadje van een plant eens wat verder bestuderen en kijken wat daar aan leven op zit ...
 
Indraaien van een zoetwateraquarium , nooit gedaan , heeft weinig nut , verlengd de "echte" opstart alleen maar .
Een stikstofcyclus zoals jullie die bekijken vind ik totaal niet interessant , je moet naar het totaalplaatje kijken van waterhuishouding .
Daar neemt de nitrificatie maar een HEEL klein deel van in .
De onderlinge verhoudingen van micro-organismen , die bepalen de gezondheid van een bak .
Je kunt beter een blaadje van een plant eens wat verder bestuderen en kijken wat daar aan leven op zit ...

Ik hoor graag de onderbouwing hiervan...interessante materie.
Dat nog niet alles geweten is aangaande waterhuishouding in een aquarium, is duidelijk. Veel zaken zijn ook al lang achterhaald, maar worden nog steeds verkondigd.
De topics aangaande dode vissen door foute waterwaarden liegen er niet om.
 
Zoals de test strip aangeeft, geen NH2 maar geeft wel NH3 aan en dat betekent dat er nitraat vorming is en dus het filter functioneerd.

Zoals ik de dode vissen op de foto ziet is het ook niet toe te wijzen aan vergifteging maar een bacteriele infectie omdat de staart en vinnen genkepen zijn van de dode vissen.
Veel water verversen helpt vaak wel wat bij een bacteriele besmetting maar zonder behandeling zullen alleen de sterkste vissen het gaan overleven die een goed inmuum systeem hebben en gave slijmhuid.
Waar leid ik dat aan af,
De zwakste vissen gaan het eerst overlijden bij bacteriele infecties en inwendige parasieten en dat zijn vaak de antenne baarsjes en Danio's deze zijn erg gevoelig voor ziektes.
Oorzaak achterhalen zal moeilijk worden, omdat het al een poosje in de bak zit met sterfte geven dode vissen al genoeg nieuwe bacterien af aan het water zodat andere zwakke soorten of met een zwak inmuum meteen worden aangetast.
 
De vissen hebben een 'klap' gekregen van het bovenstaande wat je beschreven hebt. Zolang je geen nitriet of ammoniak meet kan je steeds iets minder water gaan verversen.
Verder accepteren dat het zo gegaan is en hopen op het beste!
Met de inrichting en/of planten is denk ik weinig mis zoals ik het nu zie.

Ikzelf heb iets wat snel ingedraaid binnen 3 weken met een klein stukje aquariumfilter van iemand anders, en meet een lichte nitriet verhoging, maar (nog) geen dode vissen (waterwissel 50% om de dag).
Het is dus niet alléén nitriet waardoor je de sterfte hebt, meestal totaal plaatje.

Succes!
 
Meteen de diepte in iedereen, en da's logisch, maar blijkbaar is het water gewoon goed, en als dat niet optimaal zou zijn, dan nog kan het niet dodelijk worden met die enorme waterwissels.

Ik lees echter nog nergens in dit topic iets over temperatuur. Ik ken een voorbeeld van iemand die dacht dat z'n thermostaat kapot was, maar dat bleek z'n meter te zijn, dan kun je je eigen vissoep koken zonder dat je er erg in hebt. Heb je twee thermomethers in de bak ? Geven die allebei hetzelfde aan?
Zoiets mafs kan het ook zijn hé. Hangt er geen los electriciteitsdraadje van je verwarming in de bak? Ik heb zelf kortgeleden ontdekt dat de slangenklem in m'n bioloog totaal verroest was waardoor puur ijzer in m'n bak gepompt werd. Maak je het glas schoon met hetzelfde sponsje dat op je aanrecht ligt en dat eerder met ovenontvetter in de combi is gebruikt? Zitten je handen vol met die anti-Corona meuk als je in de bak gaat?

Ik zeg dit echt niet om bijdehand te doen hoor, maar check ook ff de simpele dingen zou ik zeggen.

Fijne dag

Mark
 
Meteen de diepte in iedereen, en da's logisch, maar blijkbaar is het water gewoon goed, en als dat niet optimaal zou zijn, dan nog kan het niet dodelijk worden met die enorme waterwissels.

Ik lees echter nog nergens in dit topic iets over temperatuur. Ik ken een voorbeeld van iemand die dacht dat z'n thermostaat kapot was, maar dat bleek z'n meter te zijn, dan kun je je eigen vissoep koken zonder dat je er erg in hebt. Heb je twee thermomethers in de bak ? Geven die allebei hetzelfde aan?
Zoiets mafs kan het ook zijn hé. Hangt er geen los electriciteitsdraadje van je verwarming in de bak? Ik heb zelf kortgeleden ontdekt dat de slangenklem in m'n bioloog totaal verroest was waardoor puur ijzer in m'n bak gepompt werd. Maak je het glas schoon met hetzelfde sponsje dat op je aanrecht ligt en dat eerder met ovenontvetter in de combi is gebruikt? Zitten je handen vol met die anti-Corona meuk als je in de bak gaat?

Ik zeg dit echt niet om bijdehand te doen hoor, maar check ook ff de simpele dingen zou ik zeggen.

Fijne dag

Mark
Ik gebruik een JBL protemp e500. Lijkt prima te werken. Het water voelt ook niet te koud of te warm aan of dergelijk. Geen verrotte zuignapjes of iets wat in de bak hangt. Gebruik geen spons uit de keuken. De spons zijn nieuw worden uitgespoeld met water en alleen water en zijn alleen voor aquarium gebruik. Mocht ik zelf de bak in moeten dan spoel ik ook me handen geruime tijd even af met alleen water 😉😊
 
Ik gebruik een JBL protemp e500. Lijkt prima te werken. Het water voelt ook niet te koud of te warm aan of dergelijk. Geen verrotte zuignapjes of iets wat in de bak hangt. Gebruik geen spons uit de keuken. De spons zijn nieuw worden uitgespoeld met water en alleen water en zijn alleen voor aquarium gebruik. Mocht ik zelf de bak in moeten dan spoel ik ook me handen geruime tijd even af met alleen water 😉😊
VINK dus...
Het moet toch iets mafs zijn.... ik hoop dat je het gaat vinden.
 
Nog een onwaarschijnlijke, maar echt voorgekomen.

Je hebt de bak tweedehands overgenomen. De vorige eigenaar liet hem leeglopen en kwam er achter dat de achterwand naar z'n grootje was. In plaats van dit te melden, dacht hij weet je wat, ik pak ff zo'n lekkere 2 componenten pasta, en ik repareer dit ff snel voor het oog, niemand die het merkt.
En nu lost er dus benzeen, tolueen, en weet ik veel wat voor chemische meuk in je bak op.

Long shot.... ik geef et toe...
 
De vissen die niet leven worden er zeker binnen 1-2-3uur uitgehaald. De laatste tijd zijn we niet langer van huis namelijk. 😅 bovendien word het aquarium scherp in de gaten gehouden
was niet als kritiek bedoeld.
maar als het linker visje net dood was zag het dan levend ook al zo brak uit?

want dan vermoed ik dat er toch iets in de bak zit waar ze ziek van worden
 
Nog een onwaarschijnlijke, maar echt voorgekomen.

Je hebt de bak tweedehands overgenomen. De vorige eigenaar liet hem leeglopen en kwam er achter dat de achterwand naar z'n grootje was. In plaats van dit te melden, dacht hij weet je wat, ik pak ff zo'n lekkere 2 componenten pasta, en ik repareer dit ff snel voor het oog, niemand die het merkt.
En nu lost er dus benzeen, tolueen, en weet ik veel wat voor chemische meuk in je bak op.

Long shot.... ik geef et toe...
Nee geen gekke dingen opgevallen in die zin..
 
was niet als kritiek bedoeld.
maar als het linker visje net dood was zag het dan levend ook al zo brak uit?

want dan vermoed ik dat er toch iets in de bak zit waar ze ziek van worden
Nee begrijp ik wel hoor Bart. Moest ff terug zoeken naar het linker visje maar deze lag na de nacht al zo. Dus nee zag er niet al zo uit. Die was in avond/nacht al overleden. Antennebaarsjes zien er erg goed gekleurd uit. Moet zeggen dat ondanks alles. Alle vissen die toegevoegd zijn beter op kleur komen in mijn bak dan hoe ik ze uit de winkel meeneem 😊
 

Terug
Bovenaan