Wat is er nieuw

vloeibare co2

L

lis

Guest
hallo allemaal,
laatst was ik bij de LFS en daar lieten ze mij een flesje zien met vloeibare co2, een goedkope oplossing voor de dure installaties met gasfles etc.

na een berekening met hoeveel liter je te maken hebt doseer je dagelijks een hoeveelheid ml co2 in het water en het schijnt hetzelfde te werken als de co2 in gasvorm.

heeft iemand ervaring met deze vorm van co2 bemesting, wat zijn jullie meningen hier over?

groetjes!

Vloeibare CO2 is verdunde glutaraldehyde. Moet je dat eens googelen...

Weet je nog van welk merk? En de productnaam?

Wharfedale zei:
Vloeibare CO2 is verdunde glutaraldehyde. Moet je dat eens googelen...
Oh, jij gaat ervanuit dat het Easycarbo is zo te zien? 🙂

~ Ivo

vloeibare CO2 is ALTIJD glutaraldehyde...

lis zei:
hallo allemaal,
laatst was ik bij de LFS en daar lieten ze mij een flesje zien met vloeibare co2, een goedkope oplossing voor de dure installaties met gasfles etc.

na een berekening met hoeveel liter je te maken hebt doseer je dagelijks een hoeveelheid ml co2 in het water en het schijnt hetzelfde te werken als de co2 in gasvorm.

heeft iemand ervaring met deze vorm van co2 bemesting, wat zijn jullie meningen hier over?

groetjes!

Je weet niet hoeveel CO2 er op deze manier word toegevoegd, en je weet ook niet welke planten er effectief gebruik van kunnen maken. Er zijn ook planten die hier gewoon niet tegen kunnen.
Voor dieren is het ook geen prettig goedje.

Wharfedale zei:
vloeibare CO2 is ALTIJD glutaraldehyde...
Las ik laatst ergens iemand schrijven dat dit alleen bij Seachem Flourish Excel met zekerheid vast te stellen is. Dit aan de hand van de Material safety Data Sheet.
"2% Aqueous solution of the acetal form of 1,5 pentanedial, CAS 111-30-8", bij mijn weten een andere naam voor Glutaraldehyde, maar ik kan abuis zijn.

Van EasyCarbo ken ik vooralsnog alleen stellige geruchten.

Dus ik ben benieuwd waar deze stelligheid precies op gebaseerd is (leergierig mannetje) 😉

edit: correctie! Ik kom er net achter dat de Carbo+ van Aquariumbemesting ook glutaraldehyde bevat. Staat op de achterkant v/d fles.

~ Ivo

Gewoon eens ruiken.
Glutaraldehyde heeft een specifieke geur. 🙂
Maar euh, moet hier alles bewezen worden of zo?
Als je me niet gelooft, mij niet gelaten. Kan het enkel maar mee geven 😉

Nee, niet alles hoeft bewezen te worden, zeker niet, maar enige onderbouwing vragen is toch ook niet mis mee? Kunnen we met zijn allen alleen maar wijzer van worden.

Ik kan vanaf hier je blauwe ogen niet zien 😉

~ Ivo

de eerste hits op google over verdunde glutaraldehyde zijn desinfecteren, steriliseren.. niet zo mooi.
het was trouwens een huismerk van de LFS, overigens heb ik het niet gekocht.
hoe zit het dan met easy carbo? nooit gebruikt maar wel veel over gehoord.

In easy carbo zit de stof glutaraldehyde.
Dit is dus de vervanger voor co2 zeg maar. ik heb het ook lang gebuikt mar nie alle planten kunnen er goed tegen. de Vallisneria niet bijvoorbeeld.

Vooraleer mensen glutaraldehyde gaan inkopen om zelf hun EasyCarbo te maken: pas aub op met dat spul. Het is behoorlijk agressief en kan bij verkeerd gebruik zware gevolgen hebben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan