Wat is er nieuw

Vloeibare plantenvoeding in aanvulling op voedingsbodem en co2

Ja ik ben zuinig en koop voor 0,29 cent een flesje drinken :DD

De 10ml maatstreepjes op deze doseerflessen zijn erg handig.

Ik gebruik de doseerpomp kalibreer-modus niet meer maar ga enkel af op de maatstreepjes en het echte verbruik over enkele dagen en stel eventueel de kalibratie hierop bij (iets meer of minder), probeer altijd wel een veelvoud van 10ml te doseren

Laatst bewerkt:
Man, dit is allemaal precies waarom ik gewoon kant en klare plantenvoeding haal. Al dat gedoe 😆
Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken, gebruik nu nog met volle tevredenheid “complete” maar ga binnenkort toch over op “poeders”

Bijsturen op nitraat/fosfaat, maar heb echt geen idee of dit echt een verandering gaat opleveren, mijn planten doen het immers al prima

Voor mij is dit “meerwerk” een toevoeging aan de hobby, net zoals de losse kruiden in de keuken i.p.v. een kruidenmix

Man, dit is allemaal precies waarom ik gewoon kant en klare plantenvoeding haal. Al dat gedoe 😆
Ik heb daarentegen weer een hekel aan kant en klare voedingsstoffen.

Ik maak mijn stockoplossing zelf, en het is alleen een gedoe als je niet weet hoe dit te doen. 3 x 500ml stockoplossing (1x micro en 2x macro) kost mij bijna 3 euro en daar door ik 4 maanden mee, dus ik betaal 9 euro per jaar.
En deze stockoplossingen die ik maak zijn een kloon van ADA Producten waar ik anders in de winkel zo 60,- zou betalen.

Dus gedoe.
Tja, gemakzucht heeft een prijs.

Dit lijkt wel een beetje geschiedenisles. 🙂 vroeger kon je kant en klare 2-takt benzine tanken voor de brommer, tegenwoordig heb je ook Aspen bijvoorbeeld. Wie herinnert zich nog zoals ik dat we benzine tankten in een Jerrycan en daar mengsmeerolie bij deden?

Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken, gebruik nu nog met volle tevredenheid “complete” maar ga binnenkort toch over op “poeders”

Bijsturen op nitraat/fosfaat, maar heb echt geen idee of dit echt een verandering gaat opleveren, mijn planten doen het immers al prima

Voor mij is dit “meerwerk” een toevoeging aan de hobby, net zoals de losse kruiden in de keuken i.p.v. een kruidenmix
Ik gebruik de all in one oplossing maar aangevuld met meting en bijsturing op het vlak van po4 en no3. De bijsturing gebeurt met DSR producten nl DSR 2xNO3 en DSR PO4+. De all in one van planted box streeft automatisch naar een verhouding van 1/10 tussen PO4 en NO3 - meer zelfs naar 15 ppm nitraat en 1.5 ppm fosfaat. Meestal zit ik lager bij meting maar de verhouding moet wel juist zitten. Bij misvormde bladeren is het wel een probleem omdat dit vaak een combinatie is van tekorten op vlak van CO2 en/of bepaalde spoorelementen en/of een tekort van calcium (is voor mij wel een aandachtspunt omdat ik momenteel met osmosewater werk om een silicaat probleem te counteren). Op de CO2 heb je wel onmiddellijk continu zicht op maar niet op de spoorelementen. Ik heb ook geen testen voor de spoorelementen en in dergelijk geval verhoog ik de dosering van de all in one lichtjes. En dat werkt wel omdat je na de aanpassing duidelijk ziet dat de bladgroei terug normaal wordt. Je moet wel u flexibel opstellen als je bijv. het aquarium opnieuw herinricht en er een heel pak minder planten aanwezig zijn dan ga je dan terug naar de basisinstelling van uw all in one.

Laatst bewerkt:
Zoveel gedoe is het niet want de voeding kun je in ongeveer 5 min klaarmaken en daar doen de meeste mensen met 1 bak maanden mee.
Daarbij kun je bijsturen en het is veel voordeliger.

Ik heb daarentegen weer een hekel aan kant en klare voedingsstoffen.

Ik maak mijn stockoplossing zelf, en het is alleen een gedoe als je niet weet hoe dit te doen. 3 x 500ml stockoplossing (1x micro en 2x macro) kost mij bijna 3 euro en daar door ik 4 maanden mee, dus ik betaal 9 euro per jaar.
En deze stockoplossingen die ik maak zijn een kloon van ADA Producten waar ik anders in de winkel zo 60,- zou betalen.

Dus gedoe.
Tja, gemakzucht heeft een prijs.
Zeker heeft gemakzucht een prijs. Het mixen van poeders volgens beschrijving is ook geen rocket science, maar ik zit dan wellicht in de luxepositie dat ik veel liever voor 't gemak betaal dan dat ik überhaupt zin heb om te mixen. Of je 't nou 1x per kwartaal of whatever doet is voor mij niet relevant. Ik zie ook wel dat 't voor sommigen wel een toegevoegde waarde heeft in de hobby, maar ik vind andere aspecten leuker.

Ik zou ook nog kunnen afwachten. Ik wil graag dat mn rode planten echt rood gaan kleuren, maar begrijp uit een aantal reacties dat er ook veel mensen zijn die geen ijzersupplement toevoegen, maar toch rode planten hebben? Misschien is 5 weken ook te snel voor dieprode planten?

Je hebt voor diep rode planten ook een flinke bak licht nodig.
Weet niet wat je er aan verlichting boven hebt hangen?

Ik zou ook nog kunnen afwachten. Ik wil graag dat mn rode planten echt rood gaan kleuren, maar begrijp uit een aantal reacties dat er ook veel mensen zijn die geen ijzersupplement toevoegen, maar toch rode planten hebben? Misschien is 5 weken ook te snel voor dieprode planten?
Stukje van de site van Corne:

Planten worden niet extra rood door het toevoegen van veel ijzer. Als je planten niet geel zijn, in goede conditie verkeren en geen tekorten vertonen heb je in principe genoeg Fe om ook die mooie rode planten te krijgen. Dus om daarvoor extra veel ijzer te doseren of speciale ijzerhoudende bodem te gebruiken is niet geheel correct.

Ik zie de groei in mijn bak stagneren na 4 weken. Kleuring van rode planten zet niet door en zosterifolia sterrekruid lijkt iets te vergelen. Ik vermoed dat ik gericht ijzer moet gaan toevoegen. Maar hoe en waarmee?
De kleuring van rode planten kan kloppen. Als je Co2 geeft is de kans aanwezig dat je planten eerder oranje achtig van kleur worden.

De groei kan stagneren omdat je CO2 verhouding vs planten voeding niet helemaal goed op elkaar is ingesteld.
CO2 is een soort steroïden voor je planten en je planten gebruiken daardoor meer voeding. De aanbevolen dosering voeding mag je beter met 50% overschrijden maar dan wel wekelijks 10 tot 20% waterwissel.
Je kan ev extra ijzer toevoegen aan je water.
Dat doe ik ook maar ik geef geen CO2 .
Planten zijn diep rood en groeien langzaam maar snel genoeg.
Je kan van het merk Porfito, Ferro aanschaffen dat is ijzer wat je kan toevoegen aan je water. M

Laatst bewerkt:
De kleuring van rode planten kan kloppen. Als je Co2 geeft is de kans aanwezig dat je planten eerder oranje achtig van kleur worden.

De groei kan stagneren omdat je CO2 verhouding vs planten voeding niet helemaal goed op elkaar is ingesteld.

De rode kleur komt vooral door stress.
Haal je nitraat weg kleuren ze ook rood.
Daarnaast is het heel erg licht gebonden, te weinig lumen en ze blijven groen.
Co2 zorgt niet voor stagneren maar voor voldoende koolstof etc maar dat moet je dan wel aanvullen met voldoende normale bemesting en licht.

De aanbevolen dosering voeding mag je beter met 50% overschrijden maar dan wel wekelijks 10 tot 20% waterwissel.

Ligt sowieso aan je methode, als ik de dosering even met 50% zou overschrijden zal ik richting de 75 tot 90% wissel moeten uitvoeren.
Zo niet zit ik met 2 weken op een nitraat van 100+

Je kan van het merk Porfito, Ferro aanschaffen dat is ijzer wat je kan toevoegen aan je water. M

Ijzer heeft er weinig mee te maken.
Ja het is nodig maar hoeft niet specifiek extra gedoseerd te worden bij een AIO want dat gaat sowieso al uit van een overschot.
Zou sowieso geen Ferro kopen van easylife, veel te duur.

Co2 zorgt niet voor stagneren maar voor voldoende koolstof etc maar dat moet je dan wel aanvullen met voldoende normale bemesting en licht.
Dat zei ik ook niet.
Ik zei dat Co2 vs "te weinig" voeding de groei kan stagneren. En dat Co2 een soort steroïden is voor je planten zodat ze efficienter de voeding opnemen.
Geef je Co2 en te weinig voeding dan hebben de planten niets om van te groeien want alleen van Co2 kunnen ze niet groeien.
Een goed balans tussen Co2, verichting en voeding is erg belangrijk. Geef van 1 te weinig en de hele boel stagneert en wordt door algen overgenomen.

Ferro is duur dat klopt maar dat heeft niets met de werking te maken.
Ik heb een 70L bakkie en doe een eeuwigheid met zon flesje. Ik voeg maar 2.5ml Ferro toe. Planten zijn mooi diep rood en de jonge lotus groeit als kool en is ook mooi diep rood van kleur.
Ik heb maar een klein bakkie en heb er verder weinig verstand van. Maar zo'n doe ik het en zo werkt het voor mij.
En aangezien iedere bak verschillend kun je eigelijk alleen een richtlijn plaatsen je zal altijd zelf een goed balans moeten vinden en moeten fine tunen om je eigen bak mooi te houden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan