Vloeibare plantenvoeding noodzakelijk?


aquariumfan :-)

Well-known member
Lid geworden
14 februari 2021
Berichten
132
Hallo allemaal!

Ik wil graag dat de plantjes in mijn nieuw aquarium goed groeien,
ik ga al sowieso voedingscapsules toevoegen, maar is het noodzakelijk om ook nog vloeibare plantenvoeding toe te voegen?
De verlichting zet ik op 8 uur en ik beschik niet over een co2 apparaat.

Deze plantjes komen erin:

  • Vallisneria spiralis
  • Cryptocoryne wendtii
  • Limnophila heterophylla
  • Anubias nana
  • Echinodorus bleheri
  • salvinia natans
Alvast bedankt!
 
Hallo allemaal!

Ik wil graag dat de plantjes in mijn nieuw aquarium goed groeien,
ik ga al sowieso voedingscapsules toevoegen, maar is het noodzakelijk om ook nog vloeibare plantenvoeding toe te voegen?
De verlichting zet ik op 8 uur en ik beschik niet over een co2 apparaat.

Deze plantjes komen erin:

  • Vallisneria spiralis
  • Cryptocoryne wendtii
  • Limnophila heterophylla
  • Anubias nana
  • Echinodorus bleheri
  • salvinia natans
Alvast bedankt!
In ieder geval want je hebt planten die de voeding deels via de wortels opnemen en via de waterkolom. Maar Valisneria, bijvoorbeeld neemt haar voeding grotendeels via haar bladeren op. Het is trouwens meestal niet of een planten voeding opneemt via een bepaald systeem maar meestal of ze óók via een bepaald systeem opneemt. Voeding via de wortels alsook via de waterkolom is dus nodig.
 
Ook moerasplanten nemen voeding via het blad op dus ik zou het altijd toevoegen.
 
Ok, kan ik dan bv. alleen ijzer toevoegen voor vooral de echinodorus en crypto's; voor extra bij te bemesten?
Of moet ik echt de alles in één plantenvoeding toevoegen?
Want de planten die ik zou nemen zijn toch redelijk makkelijk te houden, dus kunnen ze toch ook zonder (vloeibare) plantenvoeding?
 
wat voor een voeding is natuurlijk ook afhankelijk of je een groot of klein visbestand hebt en hoeveel zij uitscheiden
 
Nee, dat is niet noodzakelijk.
Alles hangt af van waar je evenwicht ligt in je bak.
Heb je heel weinig licht (wat perfect kan met die planten) en een gematigde bezetting van vis (dus een redelijke aanvoer van nitraat en fosfaat), kan je perfect werken zonder enige vorm van extra voeding.
Maar met standaard aquarium verlichting (pakweg een juwel of aquatlantis bak) zal je wel iets extra moeten toevoegen.
 
Ok, kan ik dan bv. alleen ijzer toevoegen voor vooral de echinodorus en crypto's; voor extra bij te bemesten?
Of moet ik echt de alles in één plantenvoeding toevoegen?
Want de planten die ik zou nemen zijn toch redelijk makkelijk te houden, dus kunnen ze toch ook zonder (vloeibare) plantenvoeding?
Echinodorus kan niet zonder bodemvoeding. Ook Crypto's willen dit. IJzer is soms van belang, afhankelijk van de soort, maar lang niet altijd. Je kan, als voorbeeld, eens kijken bij aquariumbemesting.nl. Ze hebben kant klare producten maar ook poeders die je eenvoudig aanlengt met water. De kosten zijn erg laag. Bovendien kan je zo elke plant geven wat ze vraagt!
 
Ok dankjewel iedereen voor de tips!
Hier ben ik veel mee.:D
Ik neem dan de vitasub van aquariumbemesting.nl en voor de zekerheid ook nog ijzer(in poedervorm).
Voor als de plantjes een tekort aan ijzer vertonen (ook omdat de crypto’s en de echinodorus ijzervreters zijn).
Hoe/hoeveel moet ik de poeder dan toevoegen?
Bv. in een fles van 1 liter water?
 
Crypto's en Echninodorus will graag ook wat bij de wortels. Op hun site staat precies hoeveel je moet toedienen. Zo te zien moet het hele zakje opgelost worden in 500ml water.
 

Terug
Bovenaan