Vloeibare plantenvoeding


Erica_vissen

Well-known member
Lid geworden
30 april 2022
Berichten
221
ik wil graag planten voeding gaan kopen voor mijn aquarium, want mijn grote plant in het aquarium gaat dood. Nu vroeg ik me af is deze daar goed voor (foto) of zijn er nog betere (graag 1 die niet giftig is voor slakken en vissen)
832F062B-323E-4EEB-A362-A54534C51898.jpeg
 
hangt er van af wat je grote plant is.
als dat bv een echinodorus is kan je beter root sticks of iets dergelijks bij je plant steken
 
Moerasplanten willen graag voeding bij de wortels. Je kan ook zelf een stockoplossing maken. In profito zit ook geen nitraat en fosfaat overigens.
Het beste is om de waterwaarden eens te meten en om te kijken waar tekorten zitten.
 
Ik heb op aquariumbemesting.nl Complete besteld, en dat bevalt me heel goed, mijn planten zijn enorm opgeknapt.
Maar ik gebruik ook voedingscapsules voor in de bodem.
En ik heb Guppen, Garnaaltjes en Slakjes :)
 
Moerasplanten willen graag voeding bij de wortels. Je kan ook zelf een stockoplossing maken. In profito zit ook geen nitraat en fosfaat overigens.
Het beste is om de waterwaarden eens te meten en om te kijken waar tekorten zitten.
Ik ben het helemaal met je eens.
Je kunt je arm kopen aan allerlei soorten plantenvoeding of een investering doen in een testkoffer (of laten testen in LFS) en dan weet je tenminste wat echt nodig hebt. Bij mijn bak heb ik bijvoorbeeld geen PO4 nodig, maar NO3 is niet aan te slepen. En zo verschilt elke bak van elkaar.
Meten = weten!
 
@Erica_vissen wij, zij kunnen wel vanalles roepen. Wat ontbreekt is meer informatie van jou. Foto's en beschrijving. Een beeld van je aquarium, planten , een totaalplaatje ook graag.👍
 
Laatst bewerkt:
Wat de profito betreft kan ik je bevestigen dat deze neocaridina safe is en ook niritina slakken en torenslakken hebben er geen last van ( wij geven wel maar de helft van de aanbevolen dosis )
 
Misschien kun je even een foto van je planten maken. Dan kunnen we even kijken wat ze nodig hebben.
 
Hier zijn wat foto’s het zijn van 2 verschillende aquariums
 

Bijlagen

  • 675BB7BC-1773-4A84-B43C-4B04932B92BF.jpeg
    675BB7BC-1773-4A84-B43C-4B04932B92BF.jpeg
    189 KB · Weergaven: 66
  • 1B0AB797-3939-4F8B-94B7-ABCD9EE0954C.jpeg
    1B0AB797-3939-4F8B-94B7-ABCD9EE0954C.jpeg
    256 KB · Weergaven: 64
  • 3A7CEF81-6E22-46FB-8605-D5D37A273805.jpeg
    3A7CEF81-6E22-46FB-8605-D5D37A273805.jpeg
    270.1 KB · Weergaven: 65
  • E0F0DD05-F56B-497C-ABAB-E08C6AFCB5A4.jpeg
    E0F0DD05-F56B-497C-ABAB-E08C6AFCB5A4.jpeg
    539 KB · Weergaven: 65
  • BC62A653-5910-4980-B52E-1F92DC5D0EBF.jpeg
    BC62A653-5910-4980-B52E-1F92DC5D0EBF.jpeg
    275.9 KB · Weergaven: 63
  • 8CC20D11-19AE-4BC8-A83F-2787D1926E4C.jpeg
    8CC20D11-19AE-4BC8-A83F-2787D1926E4C.jpeg
    485 KB · Weergaven: 66
Heeft het niet gewoon te weinig licht door al dat eendenkroos?

Sommige planten lijken inderdaad geen stammetje meer te hebben, maar alleen nog aan de wortels te hangen. Probeer dat een op te lossen.

Ik zie wat gaten in de plant met rode blaadjes, dat zou op een voeding tekort kunnen duiden.
Maar het is zo weinig dat het ook van onderhoud, alg of de vissen zou kunnen komen.
 
Laatst bewerkt:
Veel eendekroos, nitraat zal wel goed zijn. Zou er wat vanuit halen krijgen je planten ook nog wat licht.
baardalg ->hoelang brand je licht?
Verder zou ik de uitstroom van je filter wat schuiner zetten voor wat meer circulatie. Lijkt mij niet een heel groot aquarium.
 
Voordat we van alles gaan verzinnen, wat zijn de waardes van je NO3 en H2PO4?
Kan goed zijn dat je verhoudingen helemaal scheef zitten of dat er domweg te weinig van het één of ander in het water zit. Verder denk ik ook dat het gewoon te donker is met een volledig begroeid oppervlak.
 
Voordat we van alles gaan verzinnen, wat zijn de waardes van je NO3 en H2PO4?
Kan goed zijn dat je verhoudingen helemaal scheef zitten of dat er domweg te weinig van het één of ander in het water zit. Verder denk ik ook dat het gewoon te donker is met een volledig begroeid oppervlak.
Persoonlijk lijkt mij dit niet het type bak waar je dat gaat/moet meten en bijsturen. Geen CO2 en dat soort grappen, weinig planten.
Als je hier Nitraat en Fosfaat gaat doseren gaat dat alleen maar fout verwacht ik. Als je het niet gaat doseren, waarom dan testen?

Zou gewoon moeten werken met deze planten, juiste verlichting en eventueel heel af en toe wat spoorelementen uit bijvoorbeeld Profito. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Klopt het trouwens dat het 2 verschillende, niet al te grote bakken zijn?
 
In je bak zie ik onder meer een Hygrophila en een Ludwigia. Dat zijn eigenlijk planten die graag een wat feller licht vragen. Eigenlijk zou ik je willen adviseren om planten te kiezen in je bak die genoeg hebben aan een gemiddelde lichtsterkte. Bij de online planten aanbieders kan je zien welke soorten geschikt zijn. Je lampen hoeven minder sterkt te zijn en je kan dan werken zonder CO2 toevoegingen. Maar voeding zijn alle planten altijd nodig, via de waterkolom en via de bodem. Ook jouw planten dus.
 
Laatst bewerkt:
Zou je, in combinatie met dat kroos, niet eerder moeten kijken naar planten die weinig licht nodig hebben?
 
Zou je, in combinatie met dat kroos, niet eerder moeten kijken naar planten die weinig licht nodig hebben?
Bij een bak met gemiddeld passen ook planten die met weinig licht groeien. Zoals bijvoorbeeld Anubias. Door goed te kijken hoe het licht in je bak verdeeld en de hoog laag indelingen is de juiste plek ook nog eens goed te vinden voor elke plantensoort. Voor mijn bericht hierboven denk ik aan lichtwaardes van 35 lumen/ltr. (En natuurlijk dientengevolge ook daaronder.)
 

Terug
Bovenaan