Voedertips voor boesemani regenboogvis


Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,196
Beste allemaal,
Ik heb inmiddels alweer een klein jaartje een ploegje boesemani regenboogvissen zwemmen, in een gezelschapsbak (450L). Ze eten met de pot mee en recent heb ik ontdekt dat ze graag (gekookte) broccoli lusten, dat was nieuw voor me.
Ik was benieuwd, hebben jullie nog tips over wat ze nog meer graag lusten? En of er dingen zijn die ze absoluut niet mogen hebben? Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!
 
Ik heb geen boesemani’s maar wel andere vissen uit het geslacht Melanotaenia. Hier eten ze voornamelijk granulaat en ik zie ze ook regelmatig aan de bodemtabletjes van de corydoras happen. Daarnaast geef ik ze 1 keer in de week diepvries rode muggenlarve. Wat ze helemaal te gek vinden is om achter iets aan te jagen. Ik geef ze een paar keer per week Artemia. Ik kweek de artemia zelf en geef ze dus als ze pas uitgekomen zijn, helaas eten de grotere vissen er niet meer van. Watervlooien vinden ze ook helemaal geweldig.
 
Dank je wel voor de tips! Super!
Zelf artemia kweken, dat is iets waar ik me nog niet in heb verdiept, maar ik denk dat het een mooie aanvulling zal zijn op wat ze nu al eten. Met levend voer ben ik opgehouden na een camelanuspandemie in mijn bak (werd bij mijn weten niet veroorzaakt door levend voer), maar ik wilde na die ervaring het risico niet meer lopen. Sindsdien het een beetje zo gelaten, maar ik ben blij dat je het noemt, ik ga er naar kijken! Dank!
 
Dank je wel voor de tips! Super!
Zelf artemia kweken, dat is iets waar ik me nog niet in heb verdiept, maar ik denk dat het een mooie aanvulling zal zijn op wat ze nu al eten. Met levend voer ben ik opgehouden na een camelanuspandemie in mijn bak (werd bij mijn weten niet veroorzaakt door levend voer), maar ik wilde na die ervaring het risico niet meer lopen. Sindsdien het een beetje zo gelaten, maar ik ben blij dat je het noemt, ik ga er naar kijken! Dank!
Ja, ik vind levend voer altijd een beetje dubbel. Ergens voelt het vreemd om levende beestjes uit te laten komen om ze vervolgens weer op te voeren. Ik heb zelf met levend voer ooit hydra geïntroduceerd in mijn aquarium, daar was ik ook niet erg blij mee. Vandaar dat ik ben begonnen met zelf kweken. Als je artemia wil gaan kweken kan ik je de kweekschaal en eitjes van Hobby aanraden. Super makkelijk en je kan het tenminste een beetje hygiënisch houden.

Wel is het bij mij zo dat de echt oude vissen de artemia niet meer eten, maar de net volwassen vissen zeker nog wel. Volgens mij kunnen de oude vissen het niet meer zien, ik heb sowieso het idee dat het zicht wat achteruit gaat als ze echt oud worden, zal wel net als bij mensen zijn.
 
Ja, ik vind levend voer altijd een beetje dubbel. Ergens voelt het vreemd om levende beestjes uit te laten komen om ze vervolgens weer op te voeren. Ik heb zelf met levend voer ooit hydra geïntroduceerd in mijn aquarium, daar was ik ook niet erg blij mee. Vandaar dat ik ben begonnen met zelf kweken. Als je artemia wil gaan kweken kan ik je de kweekschaal en eitjes van Hobby aanraden. Super makkelijk en je kan het tenminste een beetje hygiënisch houden.
Dank je wel voor deze tips rondom de artemia! Wat fijn! En wat vervelend ook van de hydra (moest het even googlen, en huu, dat wil je niet in je bak!). Deel daarin je motivatie om zelf te gaan kweken ook! Als je het zelf doet heb je het proces in eigen hand.

Over of levend voer veilig is lees ik eigenlijk wisselende dingen. Vind het lastig.
Ik heb niet het idee dat m'n vissen het erg missen, ze doen het na de camelanuspandemie eigenlijk fantastisch. Ze krijgen een paar verschillende soorten droogvoer afwisselend gevoerd, waaronder ook de vibra bites van hikari. Dat is een pellet wat erg lijkt op rode muggenlarven, en daar wordt ook echt door de vissen op gejaagd. Eigenlijk alles wat eetbaar lijkt proberen ze wel uit, ik heb wat algeneters erbij wonen die groenvoer krijgen en daar eten ze ook graag van mee, alsook de algenwafels. Af en toe eens wat diepvries voer, dat wordt ook echt verschalkt met enorm enthousiasme, dus ik gun ze dat verse stukje proteïne eigenlijk ook wel graag.
Toch, ik twijfel er ergens nog een beetje aan, of ik er verstandig aan doe om vers voer te gaan geven, want ik heb eigenlijk geen problemen meer in de bak en houd dat ook graag zo ;). Alleen moet het niet zo zijn dat ze daardoor een essentieel onderdeel van hun voeding gaan missen.
 
Boesemanis eten eigelijk alles wat ze zien, het zijn echt veelvraten.
Ik geef ze hier vlokken, dierlijk en groen, granulaat, Bug Bites etc.
 
Ik voer mijn boesemani's vlokkenvoer en daarnaast allerlei diepvries voer (heb van euro de tropische mix en mysis) mijn kweker zei dat ze normaal alles wel lusten. (Ze eten ook graag jonge vuurgarnalen heb ik gemerkt)

Het zijn inderdaad echte jagers.
 

Terug
Bovenaan